Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av simpson »

Ærlig talt johnnyth, nå har du sutret og nevnt i 6-7 innlegg på rappen at du har innsett hvor dårlig sykkel du og og hvor dårlig kjøp det var og at GTR ikke bør nevnes og at du ikke vil treffe andre mcfolk på grunn av disses meninger om GTR og heller ikke gå på treff o.l.
Men nøyaktig det du nettopp har innsett, sa du for ett år siden også, nøyaktig samme furtne kommentarene. Skulle tro du har kopiert de fra tråden om hvor mye kubikk er for lite eller hva den het.
Rart du ikke husker det fra i fjor, for det er det andre som gjør.

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Her er det ingen forhandlere som kommer med en mening kun vi som er brukere og testere så håper vi kan være ærlige med hva som er best ut i fra egne erfaringer uten at vi tar det personlig.Jeg har jo alltid vært en Kawa fan men har i de siste åra blitt mer oppmerksom på Aprilia.Hva sier det, jo det finnes andre merker som er brukelige men ikke lett å toppe lista :-) vi har alle visse kriterier til en motorsykkel så er bare å godta hverandres meninger.håper vi har en mindre fiendtlig instilling hvis vi møtes for er absolutt ikke interisert i noe negativt..
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
hakhap
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR

Legg inn av hakhap »

Johnnytr, du skal vare glad du ikke har en cruiser for der virker alle på forumet enige om er den dårligeste sykkelen du kan ha :lol
men fortsatt selges det bøtter av HD
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:Jeg synes du tar dette for alvorlig og personlig ... hvis du ser for deg alle som har deltatt i denne diskusjonen stående i en klynge på en gress-slette, med en box øl i hånda og et lite tjyvglis, så tror jeg det stemmer bedre med hvordan denne samtalen ville vært i virkeligheten. Mye fliring og småfyring.

Og forresten du ... det er vel ingen som har påstått at en GTR er ubrukelig på alt annet enn rett fram ... ikke vær urimelig.
Du spurte for lenge siden hva som gjorde en ADV så bra/bedre enn GTR, mange har mer eller mindre vellykket prøvd å forklare dette, men ingen har vel sagt ubrukelig om en GTR. Om noen har det, burde du være intelligent nok til å gjenkjenne det som ukvalifisert synsing og ikke bli fornærmet på vegne av en maskin.
Det tror jeg du har rett i, rant bare over når det nå helt uprovosert startet en ny runde med å fortelle meg hvor dårlig en GTR er. Mulig at hvis vi sto på et jorde og diskuterte dette så hadde det vært annerledes. ikke vet jeg, men kan ikke helt tro det nå. I denne tråden har vi bevist at det er viktigst å snakke ned andres sykkel enn å diskutere sykkel.

Ubrukelig har kanskje ikke blitt sagt, men at det meste annet er bedre på alt er sagt mange ganger. Det går ikke engang an å holde følge med en ADV sykkel i Norske fartsgrenser.

Jeg spurte for lenge siden hvorfor en ADV var bedre enn min. Og da tenkte jeg til mitt bruk. Ikke til Per, Ola eller Kari sitt bruk, men til mitt bruk. Det var selvsagt ikke riktig understreket at jeg tenkte på mitt bruk. Jeg gjorde den feilen å tenke at alle andres bruk av en sykkel ligner mitt. Jeg har fått svar; det er ingen ting med en ADV sykkel som gjør den bedre til mitt bruk. Så får vi se om jeg revurderer dette når jeg får forsøkt en igjen. Siden jeg klarer å kjøre min egen sykkel både langt og lenge, jeg kan kjøre i svinger -til og med over gangfart- og den starter hver gang jeg ber den. Til mitt bruk altså så trenger jeg ingen ADV, så får det heller våge seg at andre ikke kan kjøre den i svinger eller på bane.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:Ærlig talt johnnyth, nå har du sutret og nevnt i 6-7 innlegg på rappen at du har innsett hvor dårlig sykkel du og og hvor dårlig kjøp det var og at GTR ikke bør nevnes og at du ikke vil treffe andre mcfolk på grunn av disses meninger om GTR og heller ikke gå på treff o.l.
Men nøyaktig det du nettopp har innsett, sa du for ett år siden også, nøyaktig samme furtne kommentarene. Skulle tro du har kopiert de fra tråden om hvor mye kubikk er for lite eller hva den het.
Skjønner ikke at du gidder å engasjere deg da, hvis du er så lei av å høre på meg. Joda jeg husker drittslengingen fra i fjor jeg og.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
biker7
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator

Legg inn av biker7 »

Tilbake til trådens kjerne:"Hva er den beste sykkelen": INGEN, som også disse 122 sidenes diskusjoner viser. :-)å Og dette er også en av grunnene til at jeg har 2 sykler. ZX12R(Fart,krefter,langtur,koseturer etc) + NX650 Dominator(Grus, sti, artig på små,dårlige asfaltveier etc) . Disse to sykkelene til sammen dekker de fleste bruksområder. Prøvde for noen år siden å finne "den beste sykkelen", men ga opp og resultatet ble altså dette. :thumleft
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Den beste sykkelen er vel den man har mest morro med eller evt. drar mest nytte av. Personlig har jeg svært få eller ingen sammenligningsgrunnlag bortsett fra noen timers kjøring med en Honda 600 Hornet og da sef. min egen sykkel som er en Yamah XVS 1300A. De to sistnevnte er veldig gode på hver sin måte og ut fra mine preferanser så ville jeg nok hatt begge, men økonomien tillater ikke dette foreløpig.

Jeg klarer ikke å se for meg selv sittende på en 600 Hornet på langturer. Der synes jeg Yamaha'en er overlegen med tanke på kjørekomfort. Men Honda'en er langt mer lettkjørt og bedre til småturer og pendling samt litt mer aktiv kjøring. Jeg har også prøvestittet en Triumph Street Triple og det er nettopp en slik det hadde blitt hvis jeg skulle hatt en nummer to sykkel, hvis pengene strakk til. En god nummer to etter denne er en eldre årgang av en Hornet 600cc (med rund lykt).

Men Yamaha'en eller en slik type sykkel vil uansett forbli som hovedsykkel.

Så hva er best for meg?
Som nevnt, den beste sykkelen for meg er en XVS 1300 OG en Triumph Street Triple. Disse to veier hverandre opp på en perfekt måte. Noen superduper racing sykkel hvor man kjører rundt i fosterstilling kommer aldri til å bli noen sykkel for meg. Ikke noe dårlig sykkel dette heller, men den er bare ikke noe for meg.

Dog skal jeg krype til korset med å si følgende:
Skulle jeg byttet ut Yamaha'en og en evt. Street Triple med EN sykkel så måtte det blitt en BMW 1200GS. Dette har jeg for meg er en veldig flott sykkel og det er nermest så jeg tror man får i pose og sekk med tanke på komfort og fartsegenskaper. (mer eller mindre). Den eneste bakdelen er at jeg synes sykkelen ser "rar" ut. Det er likeom ingen sykkel folk snur seg etter. Ikke for at det er målet heller, men den er liksom mest spennende for den som faktisk kjører den, og det er jo i så tillfelle hovedpoenget, men det er liksom ikke en sykkel man "cruiser" rundt i for å "vise seg frem". Jeg annser en GS1200 som et førsteklasses (men dyrt) turverktøy.

Jeg synes det er noe egent å starte opp en "buldrende" 1300 cruiser med et klassisk (men samtidig litt småmoderne) utseende med masse chrome som trekker oppmerksomhet. For MEG så er dette (eller en slik type sykkel) den beste sykkelen som gir meg mest glede.

Kan være at smaken vil endre seg med årene, men akkurat nå så blir det nå slik vertfall :)

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
jhn skrev:Jeg synes du tar dette for alvorlig og personlig ... hvis du ser for deg alle som har deltatt i denne diskusjonen stående i en klynge på en gress-slette, med en box øl i hånda og et lite tjyvglis, så tror jeg det stemmer bedre med hvordan denne samtalen ville vært i virkeligheten. Mye fliring og småfyring.

Og forresten du ... det er vel ingen som har påstått at en GTR er ubrukelig på alt annet enn rett fram ... ikke vær urimelig.
Du spurte for lenge siden hva som gjorde en ADV så bra/bedre enn GTR, mange har mer eller mindre vellykket prøvd å forklare dette, men ingen har vel sagt ubrukelig om en GTR. Om noen har det, burde du være intelligent nok til å gjenkjenne det som ukvalifisert synsing og ikke bli fornærmet på vegne av en maskin.
Det tror jeg du har rett i, rant bare over når det nå helt uprovosert startet en ny runde med å fortelle meg hvor dårlig en GTR er. Mulig at hvis vi sto på et jorde og diskuterte dette så hadde det vært annerledes. ikke vet jeg, men kan ikke helt tro det nå. I denne tråden har vi bevist at det er viktigst å snakke ned andres sykkel enn å diskutere sykkel.

Ubrukelig har kanskje ikke blitt sagt, men at det meste annet er bedre på alt er sagt mange ganger. Det går ikke engang an å holde følge med en ADV sykkel i Norske fartsgrenser. .
Da kan man se hvor forskjellig man oppfatter en "samtale" ... jeg har oppfattet at folk som har prøvd å svare på ditt spørsmål, har blitt møtt med stor skepsis og mye motstand + noen (ønskede?)misforståelser, kanskje begge veier?
JohnnyTh skrev:
Jeg spurte for lenge siden hvorfor en ADV var bedre enn min. Og da tenkte jeg til mitt bruk. Ikke til Per, Ola eller Kari sitt bruk, men til mitt bruk. Det var selvsagt ikke riktig understreket at jeg tenkte på mitt bruk. Jeg gjorde den feilen å tenke at alle andres bruk av en sykkel ligner mitt. Jeg har fått svar; det er ingen ting med en ADV sykkel som gjør den bedre til mitt bruk. Så får vi se om jeg revurderer dette når jeg får forsøkt en igjen. Siden jeg klarer å kjøre min egen sykkel både langt og lenge, jeg kan kjøre i svinger -til og med over gangfart- og den starter hver gang jeg ber den. Til mitt bruk altså så trenger jeg ingen ADV, så får det heller våge seg at andre ikke kan kjøre den i svinger eller på bane.
Ti ditt bruk? Jeg hadde ikke satset på å spørre fremmede mennesker hva som er riktig for meg ... jeg vet ikke selv hva som er riktig.
Jeg er sikker på at det ikke er ADV når jeg blir pensjonist, da skal jeg ha en ekte pensjonist-sykkel. En stødig og sedat BMW 1300 GT eller ST 1300 eller en GTR eller en FJR e.l.
Mot slutten av innlegget blir du litt syrlig igjen, så jeg stopper her :vs

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Mye sa jeg nok i tråden min lenger opp, men jeg kan jo være såpass objektiv at hvis jeg måtte velge EN sykkel som selges i dag som den mest perfekte sykkelen i mine øyne måtte det bli en BMW 1200GS.
Joda, den mangler sjel, men har det meste annet...tror jeg.

Ut fra hva jeg har lest av tester og omtaler fra andre så stemmer jeg på denne.

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Bjerknez skrev:Mye sa jeg nok i tråden min lenger opp, men jeg kan jo være såpass objektiv at hvis jeg måtte velge EN sykkel som selges i dag som den mest perfekte sykkelen i mine øyne måtte det bli en BMW 1200GS.

du er en pingle siden du går for bmw folket.trodde du egentlig var for Yamaha folket?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

ZZR-Erling

Legg inn av ZZR-Erling »

Nei nei nei! Dere tror og tror, men jeg vet! Etter ca 400000km på 17 ulike bikes, er det selvfølgelig jeg som har det rette svaret! Man skal ha en BMW K1300S Dynamic!
Da får du i pose og sekk, og en sykkel som funker best til alt, men spesielt til sportslig kjøring og touring.

Blæh! :-)

Bilde
Sist redigert av ZZR-Erling den 12 mar 2014, 11:45, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
simpson
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:Ærlig talt johnnyth, nå har du sutret og nevnt i 6-7 innlegg på rappen at du har innsett hvor dårlig sykkel du og og hvor dårlig kjøp det var og at GTR ikke bør nevnes og at du ikke vil treffe andre mcfolk på grunn av disses meninger om GTR og heller ikke gå på treff o.l.
Skjønner ikke at du gidder å engasjere deg da, hvis du er så lei av å høre på meg. Joda jeg husker drittslengingen fra i fjor jeg og.
Nå har jeg lest de siste 6-7 sidene i denne tråden og en del sider i fjorårets pms tråd og fant ikke noe drittslenging om deg eller GTR.
Tror har hatt styggere kommentarer om andre sykler enn det det du har fått høre selv.
Hvorfor påstår du at jeg er lei av å høre på deg?
Eller lister opp en hel del påstander om sykkelen din som ikke har blitt sagt?

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:
JohnnyTh skrev:
Bringisen skrev:
JohnnyTh skrev:
thewiz skrev:Er ikke denne tråden litt tullete, da alle vil ha forskjellige meninger om hva som er den beste sykkelen. Det viktigste er jo hva som er den beste sykkelen for DEG, ikke andre.
For meg er Yamaha R6 den beste sykkelen for øyeblikket , men kunne gjerne tenkt meg R1 / CBR 1000RR osv. Poenget er at alle har forskjellige preferanser når det kommer til sykkel.
Noen liker touringsykler, og vil da automatisk si at RR sykler ikke er det de er ute etter. De som liker motard vil syns f.eks BMW GS er altfor stor og tung.

Så hva er poenget med tråden? Svaret ligger i " Hva slags kjøretøy har du?" Sykkelen hver enkelt bruker har valgt er jo den beste sykkelen for den personen, selv om man ofte ønsker seg nyere / bedre utstyrt sykkel.

:-)
Uansett hva som er hensikten så blir den brukt til å slenge dritt til hverandre. GS eiere har vel fått gjennomgå mer enn noen. Før var det et utrolig bra samhold i MC miljøet, ser ut som det ikke finnes lengre. Nå er det viktigst å fortelle hverandre hva som er feil med sykkelen din. Tror ikke det blir noe treff på meg noen gang hvis det er sånn som dette miljøet har blitt.
Jeg velger å tro at denne tråden ikke er representativt for hvordan man hadde oppført seg mot hverandre når vi treffes langs veien ;-) Jeg har ennå til gode å høre så mye tull blant motorsyklister øye til øye.
Har nok truffet en og annen person på MC treff som kan ligne , men det er nok ikke representativt med de fleste av oss får jeg håpe.
Jeg mener man bør ta disse trådene for hva de er og ikke legge så mye alvor i det , jeg regner med de fleste tuller og fyrer opp :vs
Mulig du har rett. Men kan ikke si jeg er så veldig fristet til å omgås en del mennesker fra McSiden. Er nok best å bare kjøre rett forbi. Vet jo hvor dårlig sykkel jeg har nå, trenger ikke bli fortalt det hvis jeg skulle møte noen langs veien.
Ta denne tråden for hva det er. Å ta denne tråden seriøst er som å bli forbannet hvis dagsrevyen i morgen blir forsinket med 6 sekunder. Noen tenner på alle plugger for det også :)

La oss summere, en GS er ustabil i sidevind, den har svak svingarm jfr. et bilde som ble postet tidligere og girkassen er klunkete, spesielt ved nedgiring i nedoverbakke, jfr en tidligere postet video og den lyder som en Subaru (boxer) og er stygg som nøkken. Den funker til det den er ment for. Kan den da karakteriseres som verdens beste? Neppe!
En GTR har ingen andre lyter annet at den er massiv og litt tung i svingene, men funker til det den er ment til. Kan man kalles verdens beste? Neppe!
Videre... neste.. :)

Forøvrig, du ser ikke meg slenge dritt i andre tråder, det skulle forklare det meste :lol
Ikke sant :knegg Og noen er verre enn andre og trenger sårt en bekreftelse på noe de innerst inne vet er feil. Irriterer seg også innerst inne over dette og sprer eder og galle over noe de egentlig vet lite om. Til slutt gjør de slik som jeg forsøker å vise i disse to første setningene, analyserer en person i stedet for å analysere motorsykkelen. Fordi motorsykkelen vet de jo ingenting om, men oppsummerer i hytt og pine :P :p
Nei , jeg tror man må ta personene som de er og forsøke å glemme dem oppe i det hele, deres meninger er jo faktisk ikke verdt en ting, dette er jo bare morro. Det er få personer her inne som jeg tar særlig alvorlig :P :p
De fleste er vel så sikker på seg selv at de stoler på sin egen vurdering og ikke trenger en eller annen dimling til å overbevise seg :lol
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kawagutten skrev:
Bjerknez skrev:Mye sa jeg nok i tråden min lenger opp, men jeg kan jo være såpass objektiv at hvis jeg måtte velge EN sykkel som selges i dag som den mest perfekte sykkelen i mine øyne måtte det bli en BMW 1200GS.

du er en pingle siden du går for bmw folket.trodde du egentlig var for Yamaha folket?
Jeg synes alle merker har gode sykler (mer eller mindre) i de forskjellige kategoriene så jeg er nok ikke en person som gifter meg Yamaha fordi det er det jeg kjører i dag. Utseendemessig så hadde det blitt en Harley hvis ikke jeg hadde funnet denne Yamaha'en og det stort sett grunnet utseendet.

Så det er mange sykler jeg liker fra de forskjellige merkene. Noen er mer "spesialiserte" og sære mens andre er i mine øyne mer generelle og passer et bredere publikum. Det er nettopp her en BMW 1200GS kommer inn tror jeg.

Men for all del, jeg kan ramse opp fler sykler jeg liker og som jeg mer enn gjerne skulle hatt i garasjen hvis økonomien var uendelig:

- KTM Duke 690 R
- Yamaha R1 (Den rett og slett feiteste R-sykkelen med tanke på utseende!) Selv om den ikke hadde blitt brukt særlig mye av meg, så hadde den vertfall stått på utstilling :)
- Triumph Street Triple R
- Honda 600 Hornet
- Harley Softail Fatboy
- Harley V-Rod Muscle
- Victory (En hvilken som helst av deres cruisere)
- BMW 1200GS (Den har alt untatt sjel)

Det finnes sikkert mange fler tøffe sykler også, men poenget er at jeg på ingen måte har giftet meg med noe merke, selv om jeg synes jeg traff blink med sykkelen jeg kjører i dag. :)

Brukeravatar
L-NA
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Legg inn av L-NA »

ZZR-Erling skrev:Nei nei nei! Dere tror og tror, men jeg vet! Etter ca 400000km på 17 ulike bikes, er det selvfølgelig jeg som har det rette svaret! Man skal ha en BMW K1300S Dynamic!
Da får du i pose og sekk, og en sykkel som funker best til alt, men spesielt til sportslig kjøring og touring.

Blæh! :-)

Bilde
Blir liksom litt trist dette her, etter så mange sykler, og så mange kjørte km.....og likevel kan en ta så feil..... :scratch .... Det blir litt slik som med damene på ski. Tenk på alle de som trener og trener, men aldri verken blir - eller kommer til å bli best...fordi det er Bjørgen....Men,men fortvil ikke verken du Erling eller Dere andre. Han måtte ned fra Tronen... til slutt.... Nordthug også... :-) :-) :redface

Svar