Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Tror faktisk hester skvetter mer hvis vi kommer for stille inn på de, det er selvopplevd. Mindre fare hvis de hører oss på lang avstand.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Det er det jeg tror skjedde, hesten så ikke at jeg kom kjørende. Når jeg møter hester ser de meg samtidig som de hører meg og da er de mer rolige av seg.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
@Moby og Kjellrf
Enig med morfaren din, Moby, unger skal ikke handtere hester langs veiene.
Men nå er det dessverre lov, og da må man bare gjøre det beste ut av det, mao skremme dem minst mulig.
Ikke spør meg hvordan, har inntrykk av at hester skvetter for den minste ting.
Kanskje aller mest når man kommer innpå dem bakfra, og det er vel en grunnen til at man aldri skal stå rett bak en hest ?
Bortsett fra det med riding langs trafikkerte veier, skjønner jeg godt at foreldre lar ungene søke til hestemiljøet.
Sikkert et fint miljø, og så lærer ungene seg å ta ansvar og å stelle dyr.
Men jeg fatter uansett ikke hva de skal på veien, hester hører da naturlig hjemme på skogsstier og på fjellet.
Og enda har jeg ikke nevnt et pip om voksne og unger på rulleski langs veiene !!
Enig med morfaren din, Moby, unger skal ikke handtere hester langs veiene.
Men nå er det dessverre lov, og da må man bare gjøre det beste ut av det, mao skremme dem minst mulig.
Ikke spør meg hvordan, har inntrykk av at hester skvetter for den minste ting.
Kanskje aller mest når man kommer innpå dem bakfra, og det er vel en grunnen til at man aldri skal stå rett bak en hest ?
Bortsett fra det med riding langs trafikkerte veier, skjønner jeg godt at foreldre lar ungene søke til hestemiljøet.
Sikkert et fint miljø, og så lærer ungene seg å ta ansvar og å stelle dyr.
Men jeg fatter uansett ikke hva de skal på veien, hester hører da naturlig hjemme på skogsstier og på fjellet.
Og enda har jeg ikke nevnt et pip om voksne og unger på rulleski langs veiene !!
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Baffin
- Innlegg: 527
- Registrert: 01 jan 2016, 18:00
- Motorsykkelen din: Suzuki V-STROM 650XT, 2015 mod.
Re: Jompa, en mann i 50-årene
lovdata.noJompa skrev:@Moby og Kjellrf
Enig med morfaren din, Moby, unger skal ikke handtere hester langs veiene.
Men nå er det dessverre lov, og da må man bare gjøre det beste ut av det, mao skremme dem minst mulig.
Ikke spør meg hvordan, har inntrykk av at hester skvetter for den minste ting.
Kanskje aller mest når man kommer innpå dem bakfra, og det er vel en grunnen til at man aldri skal stå rett bak en hest ?
Bortsett fra det med riding langs trafikkerte veier, skjønner jeg godt at foreldre lar ungene søke til hestemiljøet.
Sikkert et fint miljø, og så lærer ungene seg å ta ansvar og å stelle dyr.
Men jeg fatter uansett ikke hva de skal på veien, hester hører da naturlig hjemme på skogsstier og på fjellet.
Og enda har jeg ikke nevnt et pip om voksne og unger på rulleski langs veiene !!
§ 9.Særlige plikter overfor gående
1. Kjørende skal la gående få tilstrekkelig plass på vegen.
§ 2.
3. Som gående regnes også den som
a) går på ski eller rulleski,
b) fører rullestol eller sparkstøtting eller aker kjelke,
c) Leier sykkel eller moped, triller barnevogn eller bruker lekekjøretøy.
Det hele dreier seg vel om og ta hensyn til alle som ferdes etter veien.
Ikke alle steder i landet sykkelveier er like godt utbygd så da triller vi barnevogn, går på rulleski og sykler mm. med god samvittighet på hovedveien.
Baffin
Too Old to Rock 'n' Roll: Too Young to Die.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Selvfølgelig skal man ta hensyn til alle som ferdes langs veien, men det har ikke alle de myke trafikkantene fått med seg.
Rulleskiiløpere som trener skøyting tar gjerne hele kjørefeltet, ofte en hel flokk i lag.
Det samme gjelder syklister, helst menn som leker Tour de France.
Hvis man da gir et lite tegn med hornet, blir man møtt av veivende knyttnever og hevede langfingre.
I sånne tilfeller er det veldig effektivt å kjøre forbi og bråbremse. Like artig hver gang.
Rulleskiiløpere som trener skøyting tar gjerne hele kjørefeltet, ofte en hel flokk i lag.
Det samme gjelder syklister, helst menn som leker Tour de France.
Hvis man da gir et lite tegn med hornet, blir man møtt av veivende knyttnever og hevede langfingre.
I sånne tilfeller er det veldig effektivt å kjøre forbi og bråbremse. Like artig hver gang.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Moby
- Innlegg: 330
- Registrert: 27 jul 2012, 00:18
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
- Bosted: Akershus
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Jompa skrev:Selvfølgelig skal man ta hensyn til alle som ferdes langs veien, men det har ikke alle de myke trafikkantene fått med seg.
Rulleskiiløpere som trener skøyting tar gjerne hele kjørefeltet, ofte en hel flokk i lag.
Det samme gjelder syklister, helst menn som leker Tour de France.
Hvis man da gir et lite tegn med hornet, blir man møtt av veivende knyttnever og hevede langfingre.
I sånne tilfeller er det veldig effektivt å kjøre forbi og bråbremse. Like artig hver gang.
Gjerne driver "tour de france" gjengen med denne syklingen sånn i 4-5 tida, når alle vi normale personer prøver å komme oss hjem.
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Vel, nok irritasjon for ei stund.
De siste ukene har æ vært i tenkeboksen, bytte jobb eller ikke ?
Hadde et tilbud om mekanikerjobb på en industribedrift i Alta, betong, 40 ansatte derav 4 mekanikere.
Jobben, miljøet, og ikke minst arbeidstida virka helt ok, særlig arbeidstida som kunne blitt sånn ca 500- 600 timer mindre pr år
enn det æ jobba i fjor.
Men lønna var vesentlig lavere, så æ blir i den jobben æ har.
Mc-sesongen er enda langt frem for min del.
Minst en halvmeter sne på flatmark og -12 grader nå i kveld.
Har tenkt meg på Norgestreffet og har meldt meg på Nordnorgesturen som en gjeng på "et annet forum" skal ta til sommeren.
De fleste av dem har æ allerede truffet før, og regner med at det blir kjempeartig å treffe dem igjen.
De siste ukene har æ vært i tenkeboksen, bytte jobb eller ikke ?
Hadde et tilbud om mekanikerjobb på en industribedrift i Alta, betong, 40 ansatte derav 4 mekanikere.
Jobben, miljøet, og ikke minst arbeidstida virka helt ok, særlig arbeidstida som kunne blitt sånn ca 500- 600 timer mindre pr år
enn det æ jobba i fjor.
Men lønna var vesentlig lavere, så æ blir i den jobben æ har.
Mc-sesongen er enda langt frem for min del.
Minst en halvmeter sne på flatmark og -12 grader nå i kveld.
Har tenkt meg på Norgestreffet og har meldt meg på Nordnorgesturen som en gjeng på "et annet forum" skal ta til sommeren.
De fleste av dem har æ allerede truffet før, og regner med at det blir kjempeartig å treffe dem igjen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Og der var påska over igjen.
Syns den blir kortere og kortere for hvert år, selv med fem fridager på hytta med både skitur, scootertur, isfiske, vedbæring, utedass og det som hører med til hyttelivet.
Og barnebarn som vekker bestefar om morran.
I går prøvestarta og varmkjørte jeg sykkelen.
Uten vedlikeholdslading, med "gammel" 95 okt bensin.
Bare å trykke på startknappen, riktignok ett langt trykk, men den starta uansett på første forsøk.
Årets første skikkelige mildvær kom også i går, over 8 grader så sneen forsvant omtrent på gårdsplassen.
Rart, de siste årene har sneen begynt å smelte dagen etter påske, uansett om påska har vært tidlig eller sen.
Et par uker nå, så kan vel årets første tur nærme seg.
Syns den blir kortere og kortere for hvert år, selv med fem fridager på hytta med både skitur, scootertur, isfiske, vedbæring, utedass og det som hører med til hyttelivet.
Og barnebarn som vekker bestefar om morran.
I går prøvestarta og varmkjørte jeg sykkelen.
Uten vedlikeholdslading, med "gammel" 95 okt bensin.
Bare å trykke på startknappen, riktignok ett langt trykk, men den starta uansett på første forsøk.
Årets første skikkelige mildvær kom også i går, over 8 grader så sneen forsvant omtrent på gårdsplassen.
Rart, de siste årene har sneen begynt å smelte dagen etter påske, uansett om påska har vært tidlig eller sen.
Et par uker nå, så kan vel årets første tur nærme seg.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Bosted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Så kjekt da. Tyder vel på både god sykkel og godt vedlikehold.
83 som er årgangen forstår jeg hehe
For min del ble det litt svakt batteri, varmeovn under bunnpanna og litt guff på choken. Så kom den. Riktignok på 2 forsøk
Elruts

83 som er årgangen forstår jeg hehe

For min del ble det litt svakt batteri, varmeovn under bunnpanna og litt guff på choken. Så kom den. Riktignok på 2 forsøk

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Tja,middelmådig vedlikehold.
Men god sykkel,at 83 er ÅRGANGEN er vel ingen i tvil om?
Har du noen langtur på gang i år?
Jeg fulgte jomfruturen din til Nordkapp i fjor.
Men god sykkel,at 83 er ÅRGANGEN er vel ingen i tvil om?
Har du noen langtur på gang i år?
Jeg fulgte jomfruturen din til Nordkapp i fjor.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Ka i all verden skal æ finne på ?
Fruen er starta til fjells på jentetur med snescootere over vidda til Jergul, et lite stykke fra Karasjok og blir borte til i morra kveld.
Selv er jeg hjemme, med helgevakt.
Kom hjem i formiddag fra en 15-timers jobbtur og er akkurat våkna etter noen timer i stresslessen.
Ja, jeg er litt misunnelig på kjerringa som er på tur med en haug av damer.
I kveld tar de utendørs bad i stamp, regner med at det blir både vin og hvin.
Kunne godt tenkt meg å sitte i stampen selv.......
Forresten, litt av poenget med jenteturer er vel at gubbene ikke får være med, selv om det kjennes blodig uretfferdig akkurat nå.
Ikke vet Æ ka Æ skal finne på til middag heller.... livet kan være vanskelig noen ganger.
Får vel ta å steike meg noen egg, og kanskje en time eller to i garagen etterpå ?
Fruen er starta til fjells på jentetur med snescootere over vidda til Jergul, et lite stykke fra Karasjok og blir borte til i morra kveld.
Selv er jeg hjemme, med helgevakt.
Kom hjem i formiddag fra en 15-timers jobbtur og er akkurat våkna etter noen timer i stresslessen.
Ja, jeg er litt misunnelig på kjerringa som er på tur med en haug av damer.
I kveld tar de utendørs bad i stamp, regner med at det blir både vin og hvin.
Kunne godt tenkt meg å sitte i stampen selv.......
Forresten, litt av poenget med jenteturer er vel at gubbene ikke får være med, selv om det kjennes blodig uretfferdig akkurat nå.
Ikke vet Æ ka Æ skal finne på til middag heller.... livet kan være vanskelig noen ganger.
Får vel ta å steike meg noen egg, og kanskje en time eller to i garagen etterpå ?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Blaamand
- Innlegg: 221
- Registrert: 30 mai 2015, 12:16
- Motorsykkelen din: Husqvarna FE 501 '15 KTM 250 EXC 2t 2015
- Bosted: Oslo
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Svidde egg før noen timer i garasjen er jo aldri feilJompa skrev:
Får vel ta å steike meg noen egg, og kanskje en time eller to i garagen etterpå ?


BRAAAAAP! 

- bikerdude73
- Innlegg: 960
- Registrert: 04 jul 2010, 11:13
- Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
- Bosted: Karmøy
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Jeg ser veldig frem til og ta i bruk garasjen her.
Må nok finne meg et langtids prosjekt som jeg kan ha stående på en bukk.
MC er jo terapi for sjelen syns jeg.
Må nok finne meg et langtids prosjekt som jeg kan ha stående på en bukk.
MC er jo terapi for sjelen syns jeg.

SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Det ble etpar timer med kawing i garasjen i går kveld.
Har tenkt etpar år at jeg skulle ha ordna "pass-knappen", bryteren som man bruker til å blinke med langlyset.
Det gikk ganske raskt å finne feilen.
Her er ei brun ledning:
Og her skulle den ha vært kobla:
Ledninga var i kutta inne i strømpen.
Nå var det en enkel sak å fikse, bare skjøte inn en stump med pinne fra en annen kontakt jeg hadde liggende.
Det var det enkle.
Mens jeg holdt på, og hadde demontert bryterne på venstre side av styret, så jeg at egentlig så har sykkelen
automatisk blinklysbryter også.....
Fant magneten som slår av blinklyset, ohmet den og tror den er i orden.
Fra magneten går en kabel med fire ledere som ender i en kontakt, og kontakten bare henger bakom kåpa.
Ingen motpart å koble den til.
Lette gjennom koblingsskjemaet til øyet ble stort og vått i gårkveld og bladde gjennom PDF- manualen flere ganger,
og det eneste jeg fant ut var at canadiske sykler ikke har blinklysautomatikk.
Ikke all verden, men det kunne vært artig å visst hvor magneten skal ha strøm fra, og
hva som mangler.
Tipper at det kanskje er et tidsrele.
Har tenkt etpar år at jeg skulle ha ordna "pass-knappen", bryteren som man bruker til å blinke med langlyset.
Det gikk ganske raskt å finne feilen.
Her er ei brun ledning:
Og her skulle den ha vært kobla:
Ledninga var i kutta inne i strømpen.
Nå var det en enkel sak å fikse, bare skjøte inn en stump med pinne fra en annen kontakt jeg hadde liggende.
Det var det enkle.
Mens jeg holdt på, og hadde demontert bryterne på venstre side av styret, så jeg at egentlig så har sykkelen
automatisk blinklysbryter også.....
Fant magneten som slår av blinklyset, ohmet den og tror den er i orden.
Fra magneten går en kabel med fire ledere som ender i en kontakt, og kontakten bare henger bakom kåpa.
Ingen motpart å koble den til.
Lette gjennom koblingsskjemaet til øyet ble stort og vått i gårkveld og bladde gjennom PDF- manualen flere ganger,
og det eneste jeg fant ut var at canadiske sykler ikke har blinklysautomatikk.
Ikke all verden, men det kunne vært artig å visst hvor magneten skal ha strøm fra, og
hva som mangler.
Tipper at det kanskje er et tidsrele.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Stor-Oteren
- Innlegg: 46
- Registrert: 11 apr 2016, 21:23
- Motorsykkelen din: Honda CB 500 Four 1971 mod - K0.
- Bosted: Nord Trøndelag
Re: Jompa, en mann i 50-årene
Hei Jompa
Har med innteresse lest alle dine innlegg fra du begynte og frem til nå, så jeg fant ut at jeg skulle melde meg inn jeg også.
Ser du hadde en ungdomstid som var noe i samme sjangeren som min, bare at jeg begynte noen år tidligere, noe jeg sikkert kommer tilbake til senere.
Har med innteresse lest alle dine innlegg fra du begynte og frem til nå, så jeg fant ut at jeg skulle melde meg inn jeg også.
Ser du hadde en ungdomstid som var noe i samme sjangeren som min, bare at jeg begynte noen år tidligere, noe jeg sikkert kommer tilbake til senere.