Hva er den beste sykkelen?

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Re: Hva er den beste sykkelen?

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har funnet svaret folkens :)

http://no.wikipedia.org/wiki/Den_Beste_Sykkel" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Bringisen
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014

Legg inn av Bringisen »

JohnnyTh skrev:I går hadde jeg nok en litt mer dårlig dag en vanlig. Og det bare rant over. Jeg ser og hvor lett det er å bli oppfattet feil. Jeg vet jeg har kommet med en del kritiske spørsmål, spesielt om GS, og de var ment som det. Ikke drittslenging. Har jo sagt mange ganger jeg kunne tenkt meg en GS. Så hvorfor det da er nødvendig å trekke frem det negative om min egen, enda en gang aner jeg ikke.
Jeg er ikke i en slik heldig situasjon at jeg kan velge fra øverste hylle, men må vurdere økonomien i mitt sykkelvalg. Den jeg kjøpte, var den jeg føler jeg fikk mest sykkel for de 150 000kr jeg hadde å bruke på mc.

For meg er mc et verktøy som jeg kan bruke til å reise med. For det er den mest fantastiske måten å oppleve verden på. men når handelen skal gjøres så er det jo litt følelser med og. Når jeg kjøpte GTR'en så var det en del ting jeg ikke likte og jeg måtte la fornuften overstyre følelsene. Men er glad for det i dag. Da jeg har lært meg å like utseende og.
Det som har gjort at jeg eventuelt har "kavet meg litt opp" mot dine innlegg er bare litt irritasjon :vs Jeg føler rett og slett bare at jeg har svart etter beste evne på "de kritiske spørsmålene" men har bare blitt møtt med samme spørsmål formulert på en annen måte. Mulig det er å overreagere og selvfølgelig ikke ondt ment, og som nevnt før så er jo denne tråden nettopp en tråd der man kaver hverandre litt opp. Jeg må tåle det og andre må tåle det.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

spidair skrev:Var så heldig at jeg fikk velge meg sykkel med helt åpne kort og uten andre inntrykk enn at den skulle passe for MEG og mitt bruk (altså før jeg leste denne tråden... (ironi) :) )

Beklager å måtte si det, men for meg, som nybegynner både her på forumet og som sykkel eier, virker denne tråden bare som en reir pissing konkuranse uten at man har klart for seg hvorfor man pisser i det hele tatt....

Spørsmålet, ihvertfall for meg, er hvorfor det blir slik... Hvorfor blir vi snurte når andre "rakker" ned på våre valg (det være seg motorsykkel, bil, hus, dame.... you name it!). Hvorfor er det ikke nok at våre valg er våre valg og så kan vi drite i hva andre syntes og mener?? Hvorfor søker vi hele tiden andres velsignelse i våre valg?

Her er en teori: En motor sykkel (og bil, hus, båt, ja sogar kona/mannen) koster en del penger vi ofte ikke har, eller burde ha tatt os, råd til... Derfor må det forsvares og rettferdiggjøres ovenfor oss selv (såklart!!), men helst også ovenfor andre... og det som heter kognitiv dissonans kicker inn...

Forklaring på fenomentet følger:

Det ble for noen år siden gjort en undersøkelse på en travbane der folk, naturlig nok, veddet på hester. En rekke folk ble spurt FØR de leverte inn sine bonger og ETTER at de hadde levert sine bonger om hvor sikre de var på sine valg. Det rare her var at de som IKKE hadde levert inn sine bonger enda var langt mer usikre på hvem hest som vant enn de som hadde levert, og betalt, sine bonger og hvorfor det? Skulle de i utgangs punktet ikke være like sikre både før og etter? Nei, for når de hadde levert bongene (og valget ikke kunne gjøres om) så kicker noe som heter kognitiv dissonans inn helt automatisk (vi liker ikke å ta feil og hjernen "korrigerer" derfor helt automatisk "fakta" til at feilen ikke var så grov lenger, selv om det medfører en god del "halv" sannheter og noen ganger direkte løgn, eller kraftig bøyd fakta, kort fortalt. Ta foreksempel en mann som har vært utro. Han vet at det å være utro mot sin kone er feil, om ikke for annet enn at de, han og kona, har en avtale om at sex skal være noe som kun de deler og han vet at når han nå har vært utro så har han brutt denne avtalen. Så hva gjør hjernen hans? Jo, helt automatisk begynner han å unnskylde det han har gjort. Tanker som at det faktisk var over tre uker siden han sist fikk pels på knaggen og at han derfor trengte et ligg nå vil, i det minste for mannen, "rettferdig" gjøre hans handling... ) Dessuten hadde de som spilte på hest brukt penger på sine valg, penger de ikke var NØDT til å bruke, men som de allikevel, pga kognitiv dissonans, mente de måtte forsvare... Merkelig fenomen, men det er slik vi er...

(Beklager at forklaringen ble så lang, men det tar litt tid for å forstå kognitiv dissonans...)

Så tilbake til "problemet": Vi bruker ALLE kognitiv dissonans, jeg også enda jeg er fullstendig klar over at jeg gjør det og mekanikken bak kognitiv dissonans. Det er en meget menneskelig egenskap som gjør at vi kan leve med våre mer eller mindre gode valg i livene våre og når noen kommer og river ned noen av de små unnskyldningene vi har laget oss føles det ofte litt sårt, fordi vi vet at det i det minste har et lite sannhets korn i seg... Kanskje GS'en ikke er så god i sving, kanskje ADV syklene ikke akser HELT som det blir påstått... vel dere skjønner hva jeg mener... :)

Tenk over det neste gang du har kjøpt noe, hva som helst over en gitt verdi, av ting du EGENTLIG ikke trengte å kjøpe... Selv kjøper jeg aldri en dritt over en viss verdi uten først å ha tenkt på det i tre dager eller mer, for da er som regel de "dummeste" grunnen til kjøpet byttet ut med mer fornyft og nytte og den kognitive dissonansen er mer eller mindre borte... Føl litt på hvor sikker du er på at det kjøpet er riktig både før og etter at du kjøte det og du vil raskt innse at du er langt sikrere ETTER at du kjøpte det enn før... :)

Beklager igjen for en litt rotete post, men jeg syntes at slikt er artig jeg da og håper jeg har klart å formidle hvorfor jeg syntes det er artig, samt også skrapt litt i grunnlaget for den sårheten som går igjen i denne tråden... Vet man om hvorfor er det mye lettere å styre klar av det er mitt motto... :) Helt fri fra å bruke kognitiv dissonans blir man ikke selv om man vet mekanikken bak, for du verden hvor mye jeg har flirt av meg selv når det går opp for meg at jeg faktisk bruker kognitiv dissonans for å unnskylde meg, om ikke for andre enn meg selv... ... he he
Veldig bra skrevet og jeg er også enig i en god del.

Det eneste som kunne vært tatt med er den gruppen som faktisk er oppriktig glad og fornøyd med sykkelen sin og gjerne vil fortelle det. De søker ikke bekreftelse eller en grunn til å forsvare valget sitt, men blir gjerne grundig satt på plass i henhold til janteloven.
"Ingen skal få kunne messe rundt om hvor glad eller fornøyd dem er, du må ikke tro at du er noe"

Dessuten så er en del kanskje ikke like opptatt av hva andre synes, de har brukt mange år på å komme dit de er nå og har ved hjelp av egne erfaringer funnet ut hva som er drømmesykkelen.

En annen ting er også dem som vet at den kritikken som gis ikke er reell men gis fordi man vet at det setter fyr på et bål :P :p Eller at dem faktisk er så usikker og interessert i sykkelen at de fyrer opp for å få en slags bekreftelse på at de tar feil.
Jeg har et eksempel fra et lignende tema. Jeg er interessert i fotografi og har i svært mange år benyttet forskjellige Canon speilreflekser. Er også medlem i en fotoklubb der naturlig nok utstyret blir diskutert. Kampen står ofte blant de store Nikon og Canon. En venn og klubbmedlem har så lenge jeg husker brukt Nikon, men hadde en periode en veldig aggressiv diskusjonsmåte mot meg og Canon kamera. Det var ikke måte på hvor dritt, Canon kameraet var, hvor ofte de feilfokuserte og måtte kalibreres, jeg måtte ikke tro at han noen gang kom til å kjøpe noe slikt dritt, osv. Men han var merkelig nok veldig interessert i kameraet mitt og trykte og sjekket det stadig vekk. Etter ett år med slikt stress kom han plutselig med et nytt Canon kamera rundt halsen og siden har han holdt seg til Canon. :P :p Dette er ingen fasit, men en ting å tenke på i denne diskusjonen.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

DrGreve skrev:Den dagen jeg påstår at min sykkel er best skal dere få fullmakt til å tvangsinnlegge meg inn på en psykiatrisk døgnplass umiddelbart.
Og når jeg leser hvordan bringisen beskriver sin sykkel i lyriske ordelag om sjel og fantastiske egenskaper, så blir jeg litt i tvil om han snakker om en mekanisk innretning eller kjerringa... :lol
Kan da umulig være kjerringa :knegg da må han være særdeles nyforelsket :lol

Note 3

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

DrGreve skrev:Den dagen jeg påstår at min sykkel er best skal dere få fullmakt til å tvangsinnlegge meg inn på en psykiatrisk døgnplass umiddelbart.
Og når jeg leser hvordan bringisen beskriver sin sykkel i lyriske ordelag om sjel og fantastiske egenskaper, så blir jeg litt i tvil om han snakker om en mekanisk innretning eller kjerringa... :lol
Hvis du er overrasket over hvordan jeg snakker om sykkelen min, så skulle du hørt hvordan jeg snakker om kjerringen ;-) Jeg snakker svært ofte om ting jeg er glad i, men jeg tror det ville virket rart om jeg skulle diskutere kjerringen og ungene mine her inne på et MC-forum :P :p

Men når jeg først er i gang så kan jeg jo si så mye at jeg har en fantastisk kone som forstår hvor mye denne hobbyen betyr for meg. Hun har alltid sagt at det er viktig at vi får leve ut også våre mer egoistiske drømmer.
Et eksempel er når jeg nå kjøpte ny sykkel. Jeg var på nippet til å bestille en ny 800GSA, men drømmen var den nye 1200GSW, noe hun hadde lagt merke til.
Hun kikker i brosjyren samtidig som hun sier, -"er du nå sikker på valget ?"
-"Du har jo mest lyst på den 1200'en......tenk når du kjøper den andre så kommer du til å angre og tenke på hvordan 1200'en hadde vært. Dessuten ser 1200'en mye bedre ut å sitte bakpå, kanskje jeg kommer til å være med mer på turer" :love

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

ojda skrev:Det er vel liten tvil om at i disse dager er det flere
av oss som gleder oss mere til å se igjen sykkelen enn kona :-k :lol
Så han Bringisen er vel kansje ikke så spesiell som noen vil ha det til :knegg
HALLO !!!! Klart Bringisen er spesiell, det er vel ikke mange nicknavn som er blitt diskutert så mye i denne tråden. Nesten like mye diskutert som GS'en :lol

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

Bjerknez skrev:Helt enig med spidair her. Nesten som jeg skulle sagt det selv :)

Når det er sagt, så er vel den VIRKELIGE vinneren i denne tråden en person og nemlig trådstarter som har klart og terge de aller fleste her inne ved å dra dem inn i en slik diskusjon som emnetittelen maner til :)

Så gratulerer med seieren TS :)
Enig :thumleft Men vi har en del av æren alle sammen for at tråden stadig har blitt satt fyr på :P :p Dette forutså jeg ganske tidlig , bare sjekk første svar til trådstarter :knegg

Brukeravatar
ojda
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.

Legg inn av ojda »

Bringisen skrev:
HALLO !!!! Klart Bringisen er spesiell, det er vel ikke mange nicknavn som er blitt diskutert så mye i denne tråden. Nesten like mye diskutert som GS'en :lol
Trippel-HALLO !!!!
Jeg har ALDRIG påstått at Bringisen ikke er spesiell. :[-X
Jeg sa derimot at han "kansje ikke var så spesiell som noen ville ha det til".
Du vil for alltid være BMW-tullingen fra Bergen for meg :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km

Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

ojda skrev:
Bringisen skrev:
Trippel-HALLO !!!!
Jeg har ALDRIG påstått at Bringisen ikke er spesiell. :[-X
Jeg sa derimot at han "kansje ikke var så spesiell som noen ville ha det til".
Du vil for alltid være BMW-tullingen fra Bergen for meg :vs
Det høres bra ut :yeyeye

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

jhn skrev:Dett var dett
http://www.ekanal.no/slutten.html
Jeg visste det! Disse internetgreiene var en døgnflue :skriver .

Greit nok. Moro så lenge det varte :prop:
Nå er det bare å vente på at de siste meterne med is og snø forsvinner her oppe i høyden :thumleft
Sånn at man kan komme seg ut litt...
Med den beste sykkelen man har... ;-)

Brukeravatar
spidair
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Legg inn av spidair »

Er for gammel til å legge noe i slikt jeg... Samtidig som jeg er smertelig klar over at den forvokste mopeden (i følge en kompis av meg...) som jeg skal dure rundt på en fin høstdag til våren overhodet ikke er noe i nærheten av verdens beste sykkel, men selv blinde høner kan finne korn fra tid til annen vet jeg, så den har vel sikkert noen fordeler den også... og jeg klør etter å finne dem... :)

Og takke faan for at jeg kun har eid en flott (?) Yama DT 83 modell og ikke har peil på sykkel... Holdt på å kjøpe en HD sportser engang på nitti tallet, men da mer som en inngangs billett i en MC klubb, da HD sporstere ikke akkurat var førstevalget den gangen.. Men bortsett fra det er alle sykler like for min del, derfor er det så godt å lære noe og derfor er folk som gjerne vil skryte av egen sykkel velkommen for min del, da uten å bli flammet ned av andre som ikke har samme sykkel... Det kalles erfaring og er alltid velkommen, dritt kasting er ikke erfaring, det er dritt kasting det.. :)

Ser på mangfold som noe udelt positivt og at folk er forskjellige som en nødvendighet, da jeg elsker mangfoldet, galskapen, kreativiteten og iderikdommen som alle mennesker er i besittelse av, samme hvem som kommer med den, for uten ville verden blitt så utrolig trist og kjedelig....

Og da kan vel alle være enige om at vi kjører sykkel for kjøregleden for det meste og tone ned trangen til å tone ned på andres objekter som gir dem den samme kjøregleden? (*Ironi*) Sesongen begynner om noen øyeblikk og heldige er dere som kan nyte den!! Tenk litt på den dere! Jeg må fise rundt i en sånn derre bil jeg mens jeg leker ugle hver gang jeg passerer en sykkel.... :)

Brukeravatar
Busa Trond
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Legg inn av Busa Trond »

Fredrik Lundgren i Motorrad.se hadde et kåseri på denne saken i februar utgaven bladet. "Hva er den beste sykkelen". Det kommer an på hvem som spør og hvem som svarer, men spørsmålet er korkete å spørre i utgangspunktet. Han kokte det ned til å bli hvis han måtte ha bare en sykkel for resten av livet, sammenlignes med å få velge en matrett du måtte spise daglig resten av livet.
Han skriver litt rundt dem forskjellige klassene som touring, sport, offroad osv samt forskjellige sykkelmerker.
Valget hans til slutt blir en Honda XR600 8)

Brukeravatar
spidair
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Legg inn av spidair »

Smaken er som baken, delt... :) Og godt er det!!

Brukeravatar
Bringisen

Legg inn av Bringisen »

Busa Trond skrev:Fredrik Lundgren i Motorrad.se hadde et kåseri på denne saken i februar utgaven bladet. "Hva er den beste sykkelen". Det kommer an på hvem som spør og hvem som svarer, men spørsmålet er korkete å spørre i utgangspunktet. Han kokte det ned til å bli hvis han måtte ha bare en sykkel for resten av livet, sammenlignes med å få velge en matrett du måtte spise daglig resten av livet.
Han skriver litt rundt dem forskjellige klassene som touring, sport, offroad osv samt forskjellige sykkelmerker.
Valget hans til slutt blir en Honda XR600 8)
Men er 600 ccm nok da :knegg

Svar