Sånn, nå har jeg fått roet meg ned igjen
Det var så overraskende mange innlegg her, så jeg skal forsøke å gi noe respons

Slapp av, jeg gir meg ikke, dere blir ikke kvitt meg så lett.
Jeg har ikke noe behov for å forsvare meg, men jeg vil bare oppklare et par ting. Å ha et budsjett til mc-hobbyen er ikke det samme som å ha dårlig økonomi. Å holde seg til et budsjett er vel noe de aller fleste gjør. Jeg er absolutt ikke økonomisk uavhengig, men jeg kommer ikke til å kjøpe en motorsykkel i høyere prisklasse, med finansiering, igjen med det første. Jeg betalte ned hele lånet på min S1000R innen jeg bytta den ut. Jeg kjøpte også ut min bedre halvdel da hun tok ut separasjon sist sommer, så jeg eier rekkehuset mitt 100% selv. Ingen grunn til bekymring, jeg har orden i sysakene
Og jeg kjører ikke motorsykkel for å vise meg fram i nabolaget

Det høres bare helt banalt ut. Jeg har aldri tenkt i de baner en gang. Kunne ikke brydd meg mindre.
ErikW skrev: 08 mar 2020, 02:14
Xyvind, kjør på med dine planer og støtter deg 100% og har vært der selv slik du tenker å ha sykkel/sykler nå. Blir spennende å se dine valg og gleder meg til å se de "begge"
Det er masse flott i RR og grus mc der ute, så kjør på. Så en ting til,, det er herlig å følge med på dine sriblerier, så vær så snill. INGEN pauser her nå!
Kanskje tar vi et KLE treff
Ja, mitt hjerte ligger nok foreløpig nærmest RR-segmentet. Men jeg må innrømme at interessen for adv/grus er noe som plutselig kom inn fra siden og traff meg hardt! Så nå går jeg egentlig og tenker aller mest på de turene jeg har lyst til å gjøre som er "offroad".
Jeg var kanskje litt rask da jeg kjøpte GSA'en. Det er en helt RÅ sykkel jeg gjerne skulle beholdt, men for meg så er den allikevel ikke det beste man kan kjøre PÅ veien, og den er heller kanskje ikke det mest praktiske, FOR MEG, jeg kan kjøre AV veien.
Så sånn endte jeg opp der jeg er nå, at jeg vil ha noe som, for meg, er bedre å kjøre på veien (Fireblade'n), og at jeg forhåpentligvis finner noe som er enklere å håndtere på medium adventure-utflukter.
Liker utseendet på KLE'en, så kanskje det blir en sånn, og da må vi ha KLE-treff
Olav K skrev: 08 mar 2020, 15:06
Hvis du kjøper deg en KLE eller noe, kunne vi gjerne tatt en "endunker-tur" utpå ettersommeren. Kjørt litt av TET ruta f.eks :)
Hvis jeg får tak i en dugelig endunker i tide, skal jeg definitivt ut og se på den norske TET-ruta i år! Jeg har vel sett alle youtube-klippene som fins fra TET nå, tror jeg
Jeg blir med
biker7 skrev: 08 mar 2020, 15:14
Har selv god erfaring med en billig "grus-racer" + en sykkel til for asfalt, så bare kjør på xyvind
Begynte å føle litt på "grus-lysten" i 2008, og vurderte da å selge asfaltsykkelen og kjøpe en litt dyrere kombi-sykkel.
Men etter litt tankevirksomhet valgte jeg heller å kjøpe en billig grus-sykkel og beholde asfaltsykkelen,
og endte opp med en -89 Honda NX650 i ganske bra stand. I mine øyne kan det være ganske lurt å starte på grusen på en slik billig måte, for å se om det fenger. Jævla dumt å kjøpe en "grus-racer" til flere hundre tusen først, før så raskt finne ut at dette egentlig ikke var noe særlig artig lissom..

I tillegg til at det kan være greit med billigsykkel mens man lærer og ganske trolig velter litt også.
Grus var noe som fenget meg, og har hatt masse herlige turer på denne gamle Hondan i løpet av 12 siste år.
Men allikevel koser jeg meg på asfalten også, og har derfor beholdt sykkel til dette formålet også. Og lengre ferieturer etc. i innland og utland har hovedsaklig foregått på asfalt, så det er på dette underlaget de fleste mil er kjørt. Har derfor oppgradert med litt forskjellige nyere/dyrere asfaltsykler oppigjennom årene, mens den gamle Hondan,n er blitt beholdt til grus-kos
Dette har fungert fint, men for et års tid siden startet lysten til å kunne ha muligheten til litt lengre kombi-turer på både grus og asfalt.

Og til dette formålet er ikke Honda,n akkurat det rette redskapet synes jeg. Den blir litt for veik motormessig på lange asfaltstrekker (og enda verre med bagasje..), litt for ukomfortabel etc. Og samtidig hadde den jo da blitt en 30år gammel veteran, så greit å ikke slite den helt ut synes jeg

Med den nye lysten ,i kombinasjon med litt bedre økonomi de siste årene, kom det derfor plutselig også en 2009 BMW F800GS i "stallen" min.

Tenkte at en slik trolig var grei for å teste ut "Adventure-livet"
på to hjul. Og etter å kjørt denne 1050 mil på ymse veg-standarder i 2019, så må jeg vel si at jeg traff ganske bra med denne.
Kunne muligens ha tenkt meg ørlite grann mere krefter noen ganger langs asfalten, men ellers en meget bra Allrounder.
Så for øyeblikket er det disse tohjulingene som befinner seg i garasjen min :
-89mod. Honda NX650 Dominator :
20200223_151242 by
biker7, on Flickr
-16mod. Yamaha MT09 Tracer & -09mod. BMW F800GS :
1.. by
biker7, on Flickr
Har nok i det siste lekt meg litt med tanken om å bytte inn Tracern og GS,n i en litt nyere/dyrere Allrounder, men har nok nå bestemt meg for å kjøre denne sesongen med de syklene jeg har.
Og i alle tilfeller vil nok den gamle Hondan fortsatt befinne seg i "vognskjulet"
Dette var min lille historie om erfaringer ang. sykkelvalg.
Og på den bakgrunn vil jeg fortsatt si: Evt. kjør på med en for grus og en for asfalt hvis du har lyst !
Du har helt klart ordna deg tre veldig kule sykler i garasjen

som du til og med kjører mye med.
Ja, dette er definitivt mitt mål nå også, at jeg skal ha noe som fenger på asfalten i nabolaget

og at jeg finner en sykkel som også kan ta meg inn i skauen og opp på fjellet. Asfaltsykkelen er på vei, og grussykkelen skal jeg bruke litt tid på å finne.
Hvilken sykkel vil passe best til mitt formål? Jeg vet ikke enda. Jeg kan prøve å sette opp en liste over krav jeg vil at denne sykkel nr. 2 skal oppfylle.
-
Den må være lettere og smidigere enn R1200GSA
Risikoen for å kjøre seg fast eller velte i ugunstig terreng med en 300 kg tung sykkel er høy.
Jeg er avhengig av å kunne komme meg ut av situasjonen på egenhånd og komme meg hjem igjen, uten å måtte ta bussen hjem.
Samtidig er jeg en solid bygd kar, som i perioder så vidt har en tresifret egenvekt. Så sykkelen kan ikke være for spinkel heller.
-
Det skal ikke være verdens undergang om det skulle gå "åt skogen" noen ganger.
Har ikke så veldig lyst til å velte den GSA'en min, synes den er for fin til det. Kunne for eksempel tenke meg å kjøre TET-ruta, og lignende turer, og da tenker jeg at en litt mindre sykkel som jeg ikke er så redd for å gi litt juling vil passe meg bedre.
-
Den må kunne ta med en del bagasje
Det er et par timer fra der jeg bor til stiene starter. Så sykkelen må kunne greie å kjøre ut av Oslo, pakket med bagasje, telt, stormkjøkken osv, for en tur med et par overnattinger.
-
Den må være relativt enkel å vedlikeholde
Det må være mulig å få tak i reservedeler/slitedeler, og bytte ut disse selv. Altså ønsker jeg ikke å kjøpe en sær modell som det ikke fins deler til eller noe som er ugunstig å skru på.
Aller helst vil jeg også kunne skifte dekk selv. Da bør det vel helst være eikehjul med slange på denne sykkelen? Standard dekkstørrelser foretrekkes selvfølgelig så det er godt utvalg i dekk.
-
Den må være "skuddsikker"
Aller helst noe traust og pålitelig som går og går og går og går..bare den får det nødvendige vedlikehold.
Vel vel, dette ble et langt innlegg som flakker mye frem og tilbake, for å gjenbruke kloke ord. Men sånn er vel bare jeg
Så hvis noen synes dette er kjedelig og uforståelig, så trenger de ikke lese mer i denne tråden, eller komme med nedlatende kommentarer, eller skrive gjentakende innlegg om hvor forskjellige vi jammen er.
Neida, jeg tror vi er flest likesinnede her på forumet, et forum som gjenspeiler min oppfatning av det mc-miljøet man møter når man kjører motorsykkel her til lands, og treffer likesinnede på to hjul, på turer, på treff, langs veien.
Jeg setter veldig stor pris på alle bekjentskaper, samtaler, turer, tips og lærdom, som jeg har fått gjennom dette forumet.
Nå legger vi gruff til side, så får alle være som de er, også sees vi snart igjen på tørre, norske sommerveier. Eller på en gjørmete sti oppi gokk en plass