Hi u all

Long time no see...of me
Ting å gjøre, ting å føre
Well...har hatt av mye jobb med jobb og mye jobb med familie og hjem, ja så har jeg, beklagelighvis ikke vært god nok på å følge opp min formelle og uformelle rolle her på forumet. Har vært igjennom en liten "vinternatt", men ser nå soloppgangen, så da lysner det :) Opplevelser og læring, tilpasning og endring...the name of the game :)
Innimellom har jeg dog fått med meg noen dagsturer, og en aldri så liten helgatur. Har rukket å svelge unna i overkant av 5.000 km.
Klasse A, på utlån
Lang historie kort, og som jeg har forstått noen av dere har fått med dere (har selv "annonsert" det på min FB-profil), jeg greide kunststykket å kjøre bort førerkortet på siste tur, sist helg.
Flott tur, med kona som påsitter, fra Trondheim til Molde, via Atlanterhavsveien og Bud, overnatting på Rica Hotell Seilet, og returen ble foretatt langs Eikesdalsvatnet, så via Aursjøveien, ned til Sunndal, Oppdal og tilbake til Trondheim.
Men, etter å ha nytt storslått natur, fjord og flotte strekk langs Atlanterhavsveien, vært en tur innom Bryggen på Bud, ble passeringen av Elnesvågen gjort på
helt feil måte!
Hendelsesforløp - subjektivt beskrevet :-)
Kom fra Bud, der er det mange skiftende 50 og 60 soner, ble liggende bak 2 campingbiler og en tysk dobbeldekker turistbuss. Tempoet var slik det skulle være, i henhold til fartsgrensen på stedet. I overgangen inn til Elnesvågen er det et stykke med 80-sone. Lå en stund fortsatt bak de nevnte kjøretøy, før jeg fikk det for meg at jeg skulle benytte dette 80 strekket til å passere ekvipasjen. Kawa'n er sterk, moment i bøtter og spann, trenger ikke geare, med gjør det likevel. Henter med ned et par gear, Kawa'n er klar, varver opp i ca.5.000 rpm. (den virkelige godyden starter på 7.000 rpm. De som kjører Kawa, kjenner igjen lyden og den lille ekstra vibben som kommer da :-) ) Uannsett...drar på det jeg trenger og litt til, bestemmer meg for å ta bussen i samma slengen. Så tenkt, så varvet, så gjort. Nyyydelig, passerer bussen, legger meg foran i det vi starter på en slakk oppoverbakke. Innrømmer at jeg er litt i "flytsonen"...stresser ikke, det er rett frem, så det er ikke snakk om noen utfordrende kjøring og varvingen er over, intet pådrag etter passering, men...er i "flytsonen". Etter bakketoppen er det en laaaaaang slette. Fortsatt ingen pådrag, hastigheten siger ned, fortsatt i flytsone.
Gul vest
Plutselig ser jeg den gule vesten, og nei, det er ikke Mesta som er ute. Det vinkes bestemt markert inn mot en avkjørsel langsmed veien. Jeg blinker meg lydig inn, kjenner at blodpumpa slår litt og min passering av campingbiler og turistbuss bearbeides og analyseres mentalt, flere ganger i det jeg svinger inn, parkerer og slår av tenningen.
Jeg blir bedt om å vente litt, de har et par "burister" som visstnok også har gjort seg fortjent til deres oppmerksomhet. Vi går av sykkelen, tar av hjelmer, jeg finner frem vognkort og førerkort, fortsatt analyserende mentalt. Jeg forstår at om de har målt meg ved passering turistbuss, ja så har jeg nok litt å svare for, detta kan koste litt, innser det.
Måling - klumpen i magan
Det blir min tur, polititjenestemannen kommer bort til oss, forklarer meg at de har laserkontroll på stedet. Javel..tenker jeg...da sprakk håpet om en promillekontroll eller sjekk av dokumentasjon. Ok, jeg er klar til å stå for det brudd jeg har gjort. Han måtte ta radikontakt med kotrollenheten, sjekke målt hastighet for årsak til at han hadde fått beskjed om å stoppe oss. Jeg hører han identifiserer sykkelen, svaret i radioen lyder "87 - åtte - syv". Ja, ja tenker jeg, målt til 87 km/t, den får jeg ta. 7 Km/t over, den er grei, vedta, angre og kom oss videre. Men nei, så "enkelt" var det nok ikke. Målingen var riktig "87", men fartgrensen de hadde målt dette i, var 60 km/t. Hjertet ramla i meg, kjente jeg.
Ikke askeptabelt
Vi har diskutert fartgrenser her på MCsiden.no mange ganger, vært enige om mangt og meget, og uenige om kanskje enda mer, hva gjelder dette (det var vel særlig innen tematikken: Varsle kontroll?" om jeg husker riktig). Men en ting er vi vel alle skjønt enige om: Vi kjører ikke i 87 km/t i 60 sonen! Jeg gremmes, jeg er lei meg og jeg liker det ikke. Hadde jeg hørt om andre, tatt for en slik fartsovertredelse i 50 og/eller 60 sonen, ja så hadde jeg nok uttalt det som uforsvarlig og absolutt "unødvendig". Men, der står jeg altså og finner ingen andre grunner enn en noe kjapp forbikjøring (og ja jeg vet at fartsgrenser gjelder ved forbikjøring også, men...) kombinert med en følelse av "god flytsone", sakte ned i hastighet. Følger ikke godt nok med på skiltingen, ser ingen tegn rundt meg hva gjelder bebyggelse og eller innkjøringer/avkjøringer som skulle kunne "si meg" at jeg nok er inne i en annen fartsgrense enn hva jeg var "innstilt" på, og dermed står jeg der, med en måling som passerer førerkortgrensa, med 2 km/t.
Jeg kjenner på meg at jeg ser lei meg ut, at jeg absolutt ikke trives med de fakta som er presentert meg. Polititjenestemannen var også såpass "moden" og dyktig i jobben sin at han nærmest forstår den situasjon jeg har satt meg selv i. Har informere meg om mine rettigheter til å nekte for lovbruddet, ikke tro på dem og målingen deres, se målingen, legge meg på magen og sparke med bena og slå med hendene mot bakken. Men, jeg kjenner på fakta presentert meg, vedtar bruddet og begynner å tenke praktisk: Hva gjør jeg nå, her vi står, snart halveis i turen vår.
Ingen voldsom straff: 3 mnd uten kortet og 9.000 i bot (-1.500 for å vedta på stedet)
Midlertidig kjøretillatelse
Men, får utstedt en midlertidig kjøretillatelse til midnatt dagen etter. Kona og jeg får tatt turen til Molde, får oppleve Rica Seilet og får med oss den planlagte ruta hjem. Skal vel ikke påstå at oppholdet i Molde ble like lystig som først antatt. Det var tendenser til at rullegardina ramla ned, av og til, og at det jeg så mest til var egne skotupper. Men nu...går alt så meget bedre :-)
Må innrømme at det var
svært vedmodig å parkere Kawa'n i garasjen, søndag kveld, kl. 23:50.
Salg av sykkel
Jeg har så valgt å selge sykkelen. Den har gått kun 5.100 km, fremstår som ny og helt strøken. Tanken på at den skal stå innerst i garasjen til september/oktober eller helt til neste år, kjennes ikke riktig.
Det blir ny sykkel, kanskje i løpet av vinteren, senest til oppstart sesongen 2013.
Blir den ikke solgt, ja så blir den stående. Er ikke akkurat slik at jeg må selge, skal jo tross alt ikke kjøpe noe nytt...enda..uannsett
Annonsen er å finne her:
[img]https://img.skitch.com/20120626-p1c4733 ... h82net.jpg[/img]
(Trykk på bildet for å se hele annonsen)
Takk for oppmerksomheten