Er du en ATGATT-kjører på MC?

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av spidair »

Kommer nok til å bli en sånn ATGATT nazi ja :) Har sett litt for mye av hva som skjer med hud under jeans, t-skjorte også videre til å la være å bruke sikkerhets utstyr, selv på korte turer.... Asfalten er jo ikke noe mindre hard selv om turen er kort, er den vel?

Må si jeg grøsser i ubehag når jeg ser folk på MC'er dra på nedover E134 (fra langebru mot Drammen) uten annet på seg enn hjelm, shorts og joggesko og jeg tenker alltid: "Han har aldri følt asfalt!!", for ellers hadde han aldri kjørt så lettkledd.. (og ihvertfall ikke dratt ut sykkelen på girene med tilhørende fart...). Faller han av så vil han ikke ha en kvadrat centimeter med hud igjen, kun oppskrapet kjøttdeig... Men enkelte tenker ikke ser det ut til... Eller de tenker at det ikke skjer dem...

Tryna på moped i omtrent 40 km/t i min ungdom og jeg kunne nesten se det hvite i kneskålene mine når sklituren var ferdig... Siden jeg hadde skinnjakke på overkroppen (MC model) så klarte overkroppen seg ganske bra, noe skrubbsår på skinnet i jakke på begge armene (Klasket i bakken med trynet først og skled bortover på maven og albuene..), men vanlige jeans er ikke brukenes som sikkerhets utstyr, som sagt... Så ikke pent ut.. og gjorde vondt som bare faan... Tørr ikke å tenke på hvordan det ville sett ut om farten hadde vært 80 eller mer.... :( Ville vel mest sannsynlig ikke hatt kneskåler i det hele tatt...

Og det er jo til MITT eget beste jeg bruker sikkerhets utstyr, ikke sant? Som en kompis av meg uttalte for lenge siden, når jeg nevte at han aldri brukte bilbelte (det var riktignok frivillig å bruke bilbelte den gangen...) : "Jeg har ikke planlagt å kollidere jeg, så jeg driter i det bilbeltet!". Som om man planlegger noe slikt liksom...

Nå er det vel fremdeles utforkjørsel som er den største årsaken til MC ulykker her til lands og da tenker jeg at slikt utstyr kan være en lur investering samme hva jeg.. :) Har alt for stor respekt for asfalten til å la det være ihvertfall... :) Selv på korte turer...

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23347
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Bjerknez »

En ting er hjelm og skikkelige hansker etc. samt ryggskinne og knebeskyttere/albueskyttere, men selve jakken/buksen skal vel ikke beskytte mot særlig annet enn skrubbsår og dårlig vær?

Så personlig kan jeg ikke helt se problemet med å kjøre rundt i en vanlig olabukse (for småturer midt på sommeren når solen skinner i lave hastigheter) kontra en overdådig kjøredress til flere tusen kroner i skinn?

Det er vel selve sammenstøtet som gjør vondt og som evt. er dødelig?

jeg forstår at ting som faktisk tar i mot støt er med på og øke sikkerheten, som ryggskinne, hansker, knebeskyttere, skikkelgie støvler, hjelm etc. men selve jakken/buksen/dressen beskytter vel ikke mot annet enn kulde, regn og skrubbsår?

Så egentlig blir det vel det samme om man bruker olabukse eller en "skikkelig" kjøredress, hvis man tenker på selve sikkerheten isolert sett. Jeg skjønner at reaksjonsevnen svekkes når man fryser etc. men her snakker vi om kjøring i stekende sol midt på sommeren i lave hastigheter rundt om i nabolaget.

EDIT:
Leste posten over nå nettopp med en som hadde erfaringer og jeg kjøper den med at man kanskje blir langt mer skrapet opp enn man kanskje tror.
men jeg snakker fortsatt om småturer i nabolaget i fint vær og ikke kjøring i tett trafikk og eller i høye hastigheter eller på E18/E6 etc.

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av spidair »

Olabukse egner seg dårlig mot asfalt... Og du har kanskje større sjanse for å velte i nabolaget...? (Gjerne dra på litt når naboens veldreide kona står å ser på deg... osv... he he)

Men dette er vel også opp til hver mann å bestemme egentlig, kan bare snakke for hva jeg vil gjøre den dagen jeg får en A på mitt lille rosa førerkort... :) Eller når jeg øvelseskjører før det... :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23347
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Bjerknez »

spidair skrev:Olabukse egner seg dårlig mot asfalt... Og du har kanskje større sjanse for å velte i nabolaget...? (Gjerne dra på litt når naboens veldreide kona står å ser på deg... osv... he he)

Men dette er vel også opp til hver mann å bestemme egentlig, kan bare snakke for hva jeg vil gjøre den dagen jeg får en A på mitt lille rosa førerkort... :) Eller når jeg øvelseskjører før det... :)
Å tøffe meg forran damer er jeg bare sååååå ferdig med, hehe.

Men ja... det må jo være opp til hver enkelt :)

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Olav K »

For min egen del kjører jeg med full mundur, alltid, men klart, til butikken blir kompromisset kjørejeans med kevlar, kun en skinnjakke og tynne hansker samt lave kjøresko, samt ryggskinne! Det tar 15 sekunder å ta den på.
Ellers er det luftemuligheter i alle kjøreklærne mine, men i Norge (og jeg har kun kjørt MC her i landet) har det aldri vært noe stort problem med for varmt vær. Ellers har jeg begynt å bruke knevarmere under kjøreklærne for å spare knærne litt mtp på kulde.
Det største problemet jeg har med kjøreutstyr er å lære Jr å ha det på, også på småturer. Han "kysset asfalt" to ganger i fjor uten at nevneverdig lærdom trengte inn av den grunn :-k Huff! På lengre turer er det ikke noe problem, men opp til kompiser og til/fra skolen kjører han uten. Og det er jeg lite fornøyd med.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
KydeX
Innlegg: 546
Registrert: 04 jul 2012, 13:23
Motorsykkelen din: Honda VFR1200F

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av KydeX »

Man skal ikke skimse av skrubbsår heller. Det er akkurat som med brannskader. Mister man huden over stort nok område, så er det dødelig. Asfalten kan fort gnage inn til beinet også.

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
spidair
Innlegg: 363
Registrert: 26 sep 2013, 10:38
Motorsykkelen din: 2013 KTM 690 SMC-R

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av spidair »

Bjerknez skrev:
spidair skrev:Olabukse egner seg dårlig mot asfalt... Og du har kanskje større sjanse for å velte i nabolaget...? (Gjerne dra på litt når naboens veldreide kona står å ser på deg... osv... he he)

Men dette er vel også opp til hver mann å bestemme egentlig, kan bare snakke for hva jeg vil gjøre den dagen jeg får en A på mitt lille rosa førerkort... :) Eller når jeg øvelseskjører før det... :)
Å tøffe meg forran damer er jeg bare sååååå ferdig med, hehe.

Men ja... det må jo være opp til hver enkelt :)
Ja, er vel mer døtrene til de damene vi prøver å imponere... he he :) Hæ? Hvem sa panikk alder og femtiårs krise? Hæ??? Pokkers høreapparat.... :)

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23347
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Bjerknez »

Unge jenter kan sikkert ikke få nok av 50 år gamle menn i alt for trange skinndresser oppå en alt for liten sykkel :lol

Brukeravatar
Kmann
Innlegg: 504
Registrert: 27 jul 2011, 13:00
Motorsykkelen din: BMW R1150GS -00, BMW K100 RT-85
Sted: Grue i Hedmark

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Kmann »

hakhap skrev:
Forrige sommer brukte jeg lindstrands kevlar jeans på jobben og det var ikke mye varmere en vanlige jeans.
Ikke så veldig dårlig sikkerhet heller :) http://www.youtube.com/watch?v=6u_1yPMwQL8
Mange som kjører MC, liker det ikke, de kjører fort for å bli fort ferdige med turen.....??
2014 Pr 01.10: 10000 km 01.11: 12000 km

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av gorbys »

Vanlig jeans fungerer dårlig i kontakt med asfalt, er det ingen som har tryna på tråsykkel som barn? Når det vart hull av det så regner eg ikkje med at det går så mykje bedre i mc fart... Har to par kevlar forsterka jeans og bruker de på hver eneste lille småtur :-)

Sent from my C6903 using Tapatalk

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Snikendeugle »

Jeg har kjørt med Rhok PEKEV (annen type Kevlar) jeans den siste uken nå. Uten knebeskyttere. Bedre enn ikkeno'! :prf
Grei vindbeskyttelse på de kalde morgene, og luftige og komfortable til innebruk på jobb.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 7011
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av Jompa »

Æ har sikkert gått glipp av nokka helt elementært, men ka betyr ATGATT ?
Kan ikke nokka for det, men når æ les ordet dukke et bilde av åpninga rett fremfor sporen på en fisk opp
en plass bak netthinna.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av SuperMorten »

Jompa skrev:Æ har sikkert gått glipp av nokka helt elementært, men ka betyr ATGATT ?
Kan ikke nokka for det, men når æ les ordet dukke et bilde av åpninga rett fremfor sporen på en fisk opp
en plass bak netthinna.
All The Gear All The Time :knegg


Sent from my iPhone using Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38167
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av AJ »

Jompa skrev:Æ har sikkert gått glipp av nokka helt elementært, men ka betyr ATGATT ?
Kan ikke nokka for det, men når æ les ordet dukke et bilde av åpninga rett fremfor sporen på en fisk opp
en plass bak netthinna.
ATGATT = All The Gear All The Time.

:-)å
Slo meg med noen få sekunder, ser jeg :knegg
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
thewiz
Innlegg: 637
Registrert: 01 apr 2013, 16:32
Motorsykkelen din: 2018 S1000RR
Sted: Trondheim

Re: Er du en ATGATT-kjører på MC?

Legg inn av thewiz »

Kanskje jeg skal invistere i noen kjørejeans, men igjen jeg har jo allerede ordentlig utstyr som jeg bruker de fleste gangene jeg er ute.

Jeg ser ikke noe galt i å kjøre med full skinndress når man skal ut en tur i helgen f.eks. Men til daglig er det ikke alltid like aktuelt. På jobben min f.eks er det ikke en garderobe eller noe sted å henge fra seg klær. Det blir liksom å henge fra seg på stolen / hjelmen på bordet.

Men det største problemet mitt er at det er så stress å ta av / på seg fullt kjøreutstyr når man skal på jobb, siden jeg må ha med meg ordentlige sko og finne et sted for all den ekstra bekledningen.

Svar