Lonely rider, Australia tur.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Lonely rider

Legg inn av Carpa »

Spennende mulighet dette her. God tur til Korea :-)

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Online
Brukeravatar
jongsanim
Innlegg: 1007
Registrert: 20 mai 2013, 18:51
Motorsykkelen din: Husqvarna Nuda 900 R - 2013

Re: Lonely rider

Legg inn av jongsanim »

God tur :-) bulgogki og bibimbap er obligatoriske retter å spise ;-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Lonely rider

Legg inn av hakhap »

jongsanim skrev:God tur :-) bulgogki og bibimbap er obligatoriske retter å spise ;-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Definitivt de 2 og gjenre samyopsag, veldig godt
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Her har det skjedd ting i det siste. På mandag kom det ny henvendelse om jeg kunne reise til Korea, men denne gangen via firmaet som jeg allerede er ansatt i. Jeg takket ja og på tirsdag kom flybillettene. De ville jeg skulle reise på onsdag. Det var litt lite til å avslutte og få noen til å overta det prosjektet jeg holder på med. Fikk endret det til torsdag. Så torsdag kveld så er det å sette seg på flyet i Stavanger og flyge østover. Blir spennende med 4 uker i Østen.
Siden dette kom så fort regner jeg med at du ikke har visum da dette tre ca tre uker.
Uten visum får du ikke "greencard" Korea og har ikke lov til å jobbe der selv om d kommer inn i landet.
Ganske uansvarlig av firmaet ditt å sende deg ned dit uten papirene i orden.
Håper det ikke skjer en ulykke der, for da kommer problemene uten riktig papirer.
Dessuten betaler du bare 19 % skatt i Korea, men du må betale skatt siden du ikke har greencard.
Ja det kan du si. Jeg vet kontoret vårt jobber på spreng med å få alle papirer på plass. Så vi får se hva de får til. De er normalt en ganske ansvarlig arbeidsgiver så regner med at de prøver å få alt på plass.
For å få visum må du ha en LOI, dette tar normalt en ukes tid, så skal LOI, visumsøknad og pass sendes til Koreanske Ambassaden for behandling, så kommer passet i posten.
Dette kan ikke firmaet ditt ordne når du er der nede, men må tas på forhånd.
Du bør uansett sette deg inn i hva du kan og ikke kan gjøre uten visum da dette kun går på deg og ikke ditt firma hvis det skulle skje noe.
Dette gjelder både ved ulykker, sykdom, skatt osv.
Det kun i din egen interesse å ha dette i orden da fimaet ikke har noen fordeler av om du har dette eller ikke og de er heller ikke ansvarlig for at du har det.
Litt dumt at du bærer all risiko for firmaet ditt for at de skal få deg ut i jobb med en gang.
Du er den eneste som taper på dette, ikke minst rent økonomisk.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Vi får se hvordan dette blir. Jeg søkte om visum på flyplassen og skrev "Business" på hensikten med besøket i Korea. Det var ingen problem så vi får ta det derfra.

Korea virker som et kjempespennende land og jeg håper jeg får muligheten til å utforske nærområdet litt. Har fått meg en flott leilighet her og en TRÅsykkel. Har fri en dag i uken så den må brukes fornuftig.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Lonely rider

Legg inn av LordShaft »

Har du fått deg trå eller trø sykkel :knegg kan bli spennende å se bilde om det er førstnevnte :thumleft



Note 3

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

LordShaft skrev:Har du fått deg trå eller trø sykkel :knegg kan bli spennende å se bilde om det er førstnevnte :thumleft



Note 3
Det er en tråsykkel :) ikke så veldig spennende, du kan se her.
http://no.m.wikipedia.org/wiki/Sykkel" onclick="window.open(this.href);return false;

Trøsykkel må være noe dere har i bergen :D
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:Vi får se hvordan dette blir. Jeg søkte om visum på flyplassen og skrev "Business" på hensikten med besøket i Korea. Det var ingen problem så vi får ta det derfra.

Korea virker som et kjempespennende land og jeg håper jeg får muligheten til å utforske nærområdet litt. Har fått meg en flott leilighet her og en TRÅsykkel. Har fri en dag i uken så den må brukes fornuftig.
Det var nok ikke vium, men vanlig "imigrasjon".
Du kan ikke søke om det fra annen plass enn hjemlandet ditt, og du må ha en LOI for å søke.
Du bør få orden på det til neste gang du skal ned.
Sykkel i Korea? :scratch
Nei takk, det er 5000 ganger større mulighet for å være innblandet i ulykke i trafikken enn hjemme, og da hadde jeg ihverfall ikke syklet.
Ansatte i samme firma som meg har forbud mot å kjøre sykkel, moped eller å sykle i trafikken der pga farene.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Vi får se hvordan dette blir. Jeg søkte om visum på flyplassen og skrev "Business" på hensikten med besøket i Korea. Det var ingen problem så vi får ta det derfra.

Korea virker som et kjempespennende land og jeg håper jeg får muligheten til å utforske nærområdet litt. Har fått meg en flott leilighet her og en TRÅsykkel. Har fri en dag i uken så den må brukes fornuftig.
Det var nok ikke vium, men vanlig "imigrasjon".
Du kan ikke søke om det fra annen plass enn hjemlandet ditt, og du må ha en LOI for å søke.
Du bør få orden på det til neste gang du skal ned.
Sykkel i Korea? :scratch
Nei takk, det er 5000 ganger større mulighet for å være innblandet i ulykke i trafikken enn hjemme, og da hadde jeg ihverfall ikke syklet.
Ansatte i samme firma som meg har forbud mot å kjøre sykkel, moped eller å sykle i trafikken der pga farene.
Du har sikkert rett. Det bare sto visum på lappen mener jeg og ble levert i "visumskranken"
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Må si jeg er overrasket. Hadde en sykle tur idag. Og trafikken var merkelig snill. Nå er det riktig nok ikke noen stor by her, men ganske travel. Men det å bevege seg her på to hjul var helt greit. Ååå jeg har lyst på to hjul med motor!
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Lonely rider

Legg inn av Busa Trond »

Er det Syden temperatur der?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Busa Trond skrev:Er det Syden temperatur der?
Det er det nok ikke, kommer an på hva hva du definerer som syden. For en Nordmann er vi ganske nærme tskjort vær. Koreanerne går med boblejakke. Vet ikke helt hva tempraturen har vært i dag men jeg tipper 15 grader eller mer. Tskjorte og ei litt tykk skjorte var helt perfekt. Vindstille og sol. Det er veldig kaldt om natten. Faktisk ned mot 0 grader.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2751
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Lonely rider

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:Må si jeg er overrasket. Hadde en sykle tur idag. Og trafikken var merkelig snill. Nå er det riktig nok ikke noen stor by her, men ganske travel. Men det å bevege seg her på to hjul var helt greit. Ååå jeg har lyst på to hjul med motor!
Nå vet ikke jeg hvilken landsby du er i. Jeg har bare vært, Ulsan, Buan og Soul, og der er trafikken livsfarlig.
Rødt lys betyr ikke rødt, bare at du skal stoppe hvis det ikke er klart.
Alle har tv i bilen og alle ser på tv mens de kjører. Tok drosje fra flyplassen inn til Soul og drosjesjåføren ligger i 150-160 km/t og ser på såpeopera med en tåre i øyekroken. Og det er helt vanlig.
Ikke bli for overmodig bare for at det er rolig i trafikken en søndag.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Sted: Buskerud

Re: Lonely rider

Legg inn av hakhap »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Må si jeg er overrasket. Hadde en sykle tur idag. Og trafikken var merkelig snill. Nå er det riktig nok ikke noen stor by her, men ganske travel. Men det å bevege seg her på to hjul var helt greit. Ååå jeg har lyst på to hjul med motor!
Nå vet ikke jeg hvilken landsby du er i. Jeg har bare vært, Ulsan, Buan og Soul, og der er trafikken livsfarlig.
Rødt lys betyr ikke rødt, bare at du skal stoppe hvis det ikke er klart.
Alle har tv i bilen og alle ser på tv mens de kjører. Tok drosje fra flyplassen inn til Soul og drosjesjåføren ligger i 150-160 km/t og ser på såpeopera med en tåre i øyekroken. Og det er helt vanlig.
Ikke bli for overmodig bare for at det er rolig i trafikken en søndag.
Jeg tenker aldri kjøre i Sør Korea, har åkt nok taxi som beskrevet over for å ikke ønske å aktivt vare del av den trafikken.

Men landsbygden er nok mye bedre, kos deg
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Lonely rider

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg er i Geoje http://no.wikipedia.org/wiki/Geoje" onclick="window.open(this.href);return false;
168 000 innbyggere. Søndag er vistnok den travleste dagen i sentrum her, for da skal alle handle. Vil ikke si det var rolig, men jeg ble overrasket over hvor hensynsfulle billister var. Biler presset seg ikke frem og det var ganske forutsigbart.
Har nok ikke blitt overmodig, jeg kjørte defansivt og brukte trafikken som vern i kryss ol. Som jeg ville gjort på MC.

Istanbul er mye mer kaotisk, ikke på grunn av størrelsen men mest på grunn av kjøremønsteret til den enkelte. Og Albania var enda værre.

Det er sikkert anderledes i de største byene, men her nede var det bare morro.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Svar