
MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Tenker jeg kjører fossil motorsykkel, lyden har halve moroa 

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Vi i vår alder kommer nok helt sikkert til å fortsette med det til aldersbegrensningene innhenter oss

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla
En liten analyse av hvorfor det står så dårlig til med elektrifiseringen av motorsykler, fra Teknisk Ukeblad.
https://www.tu.no/artikler/lav-energite ... ler/490466
https://www.tu.no/artikler/lav-energite ... ler/490466
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla
Først og fremst batterikapasitet ja. Rekkeviddeangst ville fort bli det samme som for batteribiler.
En EL-MC ser jeg som aktuell til pendling for de som pendler inn og ut av byer, eller kjører mye i by og tett trafikk. Til så mye annet er det ikke mye som frister. Momentet den leverer kanskje, men skal du hente ut dette momentet i en og annen heftig akselerasjon går dette veldig ut over rekkevidden igjen.
Jeg snakker for meg selv, og for meg er EL-MC uaktuelt slik det er nå. Frister ikke i det hele tatt. Teoretisk rekkevidde på 25 mil hvis du kjører pent, reell rekkevidde på 15 mil hvis du kjører noenlunde på samme måte som med en MC med bensinmotor. Jeg forstår innmari godt at EL-MC salget svikter.
En EL-MC ser jeg som aktuell til pendling for de som pendler inn og ut av byer, eller kjører mye i by og tett trafikk. Til så mye annet er det ikke mye som frister. Momentet den leverer kanskje, men skal du hente ut dette momentet i en og annen heftig akselerasjon går dette veldig ut over rekkevidden igjen.
Jeg snakker for meg selv, og for meg er EL-MC uaktuelt slik det er nå. Frister ikke i det hele tatt. Teoretisk rekkevidde på 25 mil hvis du kjører pent, reell rekkevidde på 15 mil hvis du kjører noenlunde på samme måte som med en MC med bensinmotor. Jeg forstår innmari godt at EL-MC salget svikter.
Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla
Kurant artikkel. Think er vel å dra den langt, mer et sted mellom 1.gen Leaf og e-Golf kanskje.
Og at HD-sjefen måtte gå pga Live-Wire er ren spekulasjon. HD ser skriften på veggen, og prøver faktisk å gjøre noe med det. At Live-Wire ikke er en massemarkedssykkel har nok styret vært fullstendig klar over. Har iallfall tenkt å få meg en prøvetur. Litt mye penger, men den frister.
Og at HD-sjefen måtte gå pga Live-Wire er ren spekulasjon. HD ser skriften på veggen, og prøver faktisk å gjøre noe med det. At Live-Wire ikke er en massemarkedssykkel har nok styret vært fullstendig klar over. Har iallfall tenkt å få meg en prøvetur. Litt mye penger, men den frister.
Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla
For meg er el-mc ikke aktuelt så lenge jeg lever! Men 15 - 25 mil er jo en ting hvis det bare er å svinge innom ei bensinpumpe å dra plastikken å fylle, også videre. Lade tar litt lengre tid, det er heller ikke sikkert alt går på skinner så de 20 min kan fort bli merekjellv skrev: 26 apr 2020, 09:23 Først og fremst batterikapasitet ja. Rekkeviddeangst ville fort bli det samme som for batteribiler.
En EL-MC ser jeg som aktuell til pendling for de som pendler inn og ut av byer, eller kjører mye i by og tett trafikk. Til så mye annet er det ikke mye som frister. Momentet den leverer kanskje, men skal du hente ut dette momentet i en og annen heftig akselerasjon går dette veldig ut over rekkevidden igjen.
Jeg snakker for meg selv, og for meg er EL-MC uaktuelt slik det er nå. Frister ikke i det hele tatt. Teoretisk rekkevidde på 25 mil hvis du kjører pent, reell rekkevidde på 15 mil hvis du kjører noenlunde på samme måte som med en MC med bensinmotor. Jeg forstår innmari godt at EL-MC salget svikter.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla
Er jo kjekt å pendle med en. Tohjuling er ikke bare hobby for min del, du kan imidlertid fylle mye bensin for prisen den koster å kjøpe. Sånn sett er det jo ikke noe deal.
- erik m
- Innlegg: 547
- Registrert: 30 aug 2012, 23:43
- Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
- Bosted: Oslo
Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla
At harleys CEO gikk av, mener mang HOGs over there hovedsaklig var grunnet hans utflagging av produksjonen fra Gods own Country. Noe som blei gjort for å senke kostnadene i et stadig tøffere marked, men som kan få alvorlige følger for konsernet.
Noen av fordelene ved Live-wire er muligheten for en langt mer sportslig kjøring; mens aksen på de fleste av syklene deres ellers er mellom 4 og opp til over 5 sekunder, gjør denne det unna på 3.
Men så er det denne rekkevidden, da.
Noen av fordelene ved Live-wire er muligheten for en langt mer sportslig kjøring; mens aksen på de fleste av syklene deres ellers er mellom 4 og opp til over 5 sekunder, gjør denne det unna på 3.
Men så er det denne rekkevidden, da.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla
Hvordan er det med el-MC og ladekabel? Spør rett og slett fordi jeg ikke vet. Og det jeg lurer på er om kabelen er like omfattende som den til elbilene, som ikke tar så rent lite plass.
Det ideelle for el-MC må jo være trådløs lading. Men det er vel et stykke fram til nettopp den muligheten, vil jeg tro...
.
Det ideelle for el-MC må jo være trådløs lading. Men det er vel et stykke fram til nettopp den muligheten, vil jeg tro...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla
HD LiveWire og Energica støtter CCS, og der er kabler på offentlige stasjoner alltid fastmontert. De (samt Zero med "power tank") støtter også den vanlige såkalte Type 2 (som de fleste elbiler også bruker for "halvkjapp" lading), og der må man ofte ha med egen kabel. Men de fins i mange lengder og utførelser. Men absolutt et større problem enn å slenge den i frunken på en bil ja. Ville ikke dratt med min egen 7-meters Type 2-kabel kveilet som en annen blå boaAJ skrev: 26 apr 2020, 22:41 Hvordan er det med el-MC og ladekabel? Spør rett og slett fordi jeg ikke vet. Og det jeg lurer på er om kabelen er like omfattende som den til elbilene, som ikke tar så rent lite plass.


Elektrisk motorsykkel på ett hjul
Elektrisk motorsykkel på ett hjul, 15.500,- nok + frakt og dill, så morsom ut selv om nok ikke erstatter 2 hjul for min dele enda


2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Jeg hadde faktisk en liknende enhjuling for noen år siden, artig sak som jeg fint kunne kjøre 20-30 km på i strekk.
Men, jeg ville aldri ha kjøpt en ny en under noen som helst omstendigheter.
For mens jeg fint kunne ha kjørt tusenvis av timer uten problem og ulykkesfritt på en enhjuling som fungerer optimalt, så er problemet med enhjuling at hvis noe skulle skje, som gjør at det ene hjulet du har stopper. Da sliter du.
Hvis det ene hjulet plutselig stopper så er det ikke som på en motorsykkel hvor du er balansert med to hjul. Det er ikke slik at hjulet låser seg og du skrenser fremover. I stedet blir det slik at man kastes rett fremover, hodet går så fort som bare fy, rett mot asfalten.
Det samme gjelder jo i praksis også alle andre selvbalanserende kjøretøy som feks Segway. Selvbalanserende kjøretøy er utrolig artige, men i det øyeblikket hjulet låser seg så kommer du til å skade deg skikkelig.
Men, jeg ville aldri ha kjøpt en ny en under noen som helst omstendigheter.
For mens jeg fint kunne ha kjørt tusenvis av timer uten problem og ulykkesfritt på en enhjuling som fungerer optimalt, så er problemet med enhjuling at hvis noe skulle skje, som gjør at det ene hjulet du har stopper. Da sliter du.
Hvis det ene hjulet plutselig stopper så er det ikke som på en motorsykkel hvor du er balansert med to hjul. Det er ikke slik at hjulet låser seg og du skrenser fremover. I stedet blir det slik at man kastes rett fremover, hodet går så fort som bare fy, rett mot asfalten.
Det samme gjelder jo i praksis også alle andre selvbalanserende kjøretøy som feks Segway. Selvbalanserende kjøretøy er utrolig artige, men i det øyeblikket hjulet låser seg så kommer du til å skade deg skikkelig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Ja den der enhjuls-mcen ser ut som et kamikazeverktøy. 
Har prøvd stående elektrisk enhjuling, helt til jeg ble kasta av pga hjulet låste seg i i motbakke. Den ble vel overbelasta, og svarte med å låse hjulet etter no høy piping. Solgte skiten etter det.
Har prøvd stående elektrisk enhjuling, helt til jeg ble kasta av pga hjulet låste seg i i motbakke. Den ble vel overbelasta, og svarte med å låse hjulet etter no høy piping. Solgte skiten etter det.
-
- Innlegg: 981
- Registrert: 21 mai 2020, 21:02
- Motorsykkelen din: Honda Forza 350
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Jeg tror faktisk at jeg kjørte min bortimot 2-3000 km totalt. Brukte den til å fra butikken, jobb osv en stund. Var jo veldig artig. Spesielt det å komme kjørende, med helt avslappet holdning og en handlepose i hver hånd mens folk stirrerRonning skrev: 18 mar 2021, 15:28 Ja den der enhjuls-mcen ser ut som et kamikazeverktøy.
Har prøvd stående elektrisk enhjuling, helt til jeg ble kasta av pga hjulet låste seg i i motbakke. Den ble vel overbelasta, og svarte med å låse hjulet etter no høy piping. Solgte skiten etter det.

Men, så kom første klikk. Hjulet låste seg, og jeg ble kastet av. Så gikk det 4-5 uker, så skjedde det igjen. Og da gikk hele greia direkte i søpla.
Jeg angrer ikke, men realiteten er at min var kanskje 750w og gikk i 22 km/t. En 2000w maskin som går i 40-45 er, som du sier, et kamikazeverktøy.
- MGR1
- Innlegg: 647
- Registrert: 08 feb 2013, 16:40
- Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
- Bosted: Trondheim
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Zero er vel et av de mer realistiske alternativene på el-mc fronten. Nedenfor er en rekkeviddetest ved blandet kjøring i by og på landevei. Kun 89 miles (ca. 140 km) før den gikk tom, og de siste 20% med sterkt redusert effekt. Dette vil effektivt gi en maksradius på 70 km, eller mer 60 km hvis man vil unngå klump i magen den siste delen av turen. Ikke overbevisende.
Blir spennende å se om batteriene vil bedre seg de neste årene. Ser at det er et hardkjør i EU nå for totalforbud av fossildrivstoffbiler fra 2030.
Blir spennende å se om batteriene vil bedre seg de neste årene. Ser at det er et hardkjør i EU nå for totalforbud av fossildrivstoffbiler fra 2030.