MCsidens store samletråd om GPS
Re: MCsidens store samletråd om GPS
Har brukt dina siden for kjøp av ram-mounts,12v ledninger,holder,veske til min bil Garmin GPS. Er mykje snop å finne her.
http://buybits.com/
http://buybits.com/
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Kjøpte meg en Garmin Montana 600 med siste versjon av City Navigator Europe installert, for litt siden.
Jeg er helt grønn på GPS, bare så det er nevnt.
Har ikke prøvd Montana GPS'en annet enn her hjemme. Dvs. ikke prøvd den i bilen for å sjekke hvordan den er å bruke. Montana er jo en GPS som har bredt bruksområde - til bil, som bærbar til fots og ikke minst til MC, slik den jeg har kjøpt er lagt opp til.
Har ingen grunn til å tro annet enn at enheten funker helt fint siden jeg finner hjemadressen og det hele, på kartet når jeg slår den på.
Det jeg er spesielt interessert i med denne GPS'en er å få lagt inn kjøreruter. Og der er jeg rimelig kunnskapsblank, for å si det sånn...
Det fulgte med to kartprogram - BaseCamp og MapSource. Ikke helt ulike, men det virker som at BaseCamp har flere funksjoner. Har installert begge på PC'en.
Spørsmålet er om noen her inne på MCsiden.no har kjennskap og brukserfaring med disse kartprogrammene når det gjelder å lage gode kjøreruter?
Jeg innrømmer glatt at jeg har litt problemer med å "knekke koden" med tanke på brukergrensesnittet på begge disse programmene...
Er litt usikker på hva jeg egentlig spør om her, men mottakelig for alle gode tips om å lage gode kjøreruter som jeg kan laste inn i Montana GPS'en. Om dette også kan gjøres med Google Maps, er det kanskje det beste siden jeg fint greier ruteplanlegging med det verktøyet.
Uansett. Noen gode råd & tips der ute som kan deles på en forståelig måte med en GPS nybegynner...

Har ikke prøvd Montana GPS'en annet enn her hjemme. Dvs. ikke prøvd den i bilen for å sjekke hvordan den er å bruke. Montana er jo en GPS som har bredt bruksområde - til bil, som bærbar til fots og ikke minst til MC, slik den jeg har kjøpt er lagt opp til.
Har ingen grunn til å tro annet enn at enheten funker helt fint siden jeg finner hjemadressen og det hele, på kartet når jeg slår den på.
Det jeg er spesielt interessert i med denne GPS'en er å få lagt inn kjøreruter. Og der er jeg rimelig kunnskapsblank, for å si det sånn...

Det fulgte med to kartprogram - BaseCamp og MapSource. Ikke helt ulike, men det virker som at BaseCamp har flere funksjoner. Har installert begge på PC'en.
Spørsmålet er om noen her inne på MCsiden.no har kjennskap og brukserfaring med disse kartprogrammene når det gjelder å lage gode kjøreruter?
Jeg innrømmer glatt at jeg har litt problemer med å "knekke koden" med tanke på brukergrensesnittet på begge disse programmene...
Er litt usikker på hva jeg egentlig spør om her, men mottakelig for alle gode tips om å lage gode kjøreruter som jeg kan laste inn i Montana GPS'en. Om dette også kan gjøres med Google Maps, er det kanskje det beste siden jeg fint greier ruteplanlegging med det verktøyet.
Uansett. Noen gode råd & tips der ute som kan deles på en forståelig måte med en GPS nybegynner...

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Jeg bruker Garmin Zumo 660 på MCen og Garmin Oregon 450 på fjellet og andre fotturer , men har ofte den lille Oregon med på MC turer i fjellet hvis jeg går langt bort fra sykkelen og slikt.AJ skrev:Kjøpte meg en Garmin Montana 600 med siste versjon av City Navigator Europe installert, for litt siden.
Det jeg er spesielt interessert i med denne GPS'en er å få lagt inn kjøreruter. Og der er jeg rimelig kunnskapsblank, for å si det sånn...![]()
Uansett. Noen gode råd & tips der ute som kan deles på en forståelig måte med en GPS nybegynner...![]()
Begge disse funker sammen med de to programmene du nevner og disse følger jo med enhetene.
Jeg bruker bare MapSource når jeg planlegger turer på MCen og mener jeg aldri har brukt den BaseCamp programvaren selv om den er installert på PCen.
På Oregon 450 har jeg bare topografiske kart , selv om jeg ikke har slettet europakartet.
På Zumo 660 har jeg bare europaveikart , selv om den også visstnok kan ta topografiske kart.
Når jeg bruker MapSource så forstørrer jeg kartutsnittet jeg vil titte på med forstørrelsesglasset eller setter målestokken annerledes. Da kan man zoome inn på småveiene eller finne hotell o.l som står på kartet. Jeg føler at jeg må zoome ganske langt inn på kartet før disse tingene dukker opp på skjermen , hvis ikke ser jeg dem ikke.
Så klikker jeg på f.eks det aktuelle hotellet , campingplassen , eller hva med musen og får vel opp noen ikon som jeg kan merke av stedet/hotellet med så blir punktet lagret. Man kan også gi det et eget navn.
Det er også et søkefelt der man kan taste inn adresser og slikt så finner kartetprogrammet punktet selv men ikke alltid

Slik fortsetter jeg og finne ting jeg vil ha med på ruten. Tilslutt kan man zoome ut igjen men likevel vil man se punktene man har laget.Når jeg er ferdig finner jeg f.eks punktet jeg vil starte ved , så klikker jeg på et tegn oppe på kartet som ser ut som en sikksakkrute (vanskelig og forklare men det er i allefall tegnet for å lage en rute) , da blir det en rett strek etter der jeg flytter musepekeren. Altså hvis jeg da klikker på start punktet og neste punkt og neste punk helt til siste punkt så lager programmet ruten mellom disse selv. Hvis man vil ha en annen rute enn den programmet velger må jeg legge inn et via punkt et sted på veien jeg vil kjøre om på.
Etter dette lages ruten slik at den følger veien og blir av,erket som en rute på kartet.
Når ruten er laget får man opp rutens lengde og hvor lang tid det vil ta hvis man holder fartsgrensene uten stopp.
Tilslutt kan man trykke på lagreknappen og gi ruten navn samt lagre den til senere bruk på pcen.
Når man vil ha ruten over på GPSen så kan man koble den til USB kontakten på PCen så skal programmet finne GPSen og komme opp med enhetsnavnet til GPSen.
Så kan man trykke på overføre til enheten , så legger den punktene og ruten over på GPSen.
Vet ikke om dette var noe du visste fra før AJ eller om dette i det hele tatt hjalp

Jeg er heller ingen ekspert på programmet men det har funket greit for meg slik jeg gjør det , andre her inne kan sikkert andre og enklere måter så tråden kan bli spennende.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
-
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2011
I følge en kar fra Garmin som jeg snakket med under Adventuredays Days i sommer, så har Garmin stoppet utviklingen av MapSource - og satser alt på BaseCamp? Det kan derfor være lurt å fokusere på å lære seg bare det programmet!AJ skrev:........
Det jeg er spesielt interessert i med denne GPS'en er å få lagt inn kjøreruter. Og der er jeg rimelig kunnskapsblank, for å si det sånn...![]()
- Bringisen
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Det fikk ikke jeg med meg , men det var et tips som er greit å ta med seg. Da er det bare å sette seg ned å prøve og lære seg det programmet. MapSource virket for meg enklere , men tydeligvis er kanskje det andre bedre.Boxer skrev:I følge en kar fra Garmin som jeg snakket med under Adventuredays Days i sommer, så har Garmin stoppet utviklingen av MapSource - og satser alt på BaseCamp? Det kan derfor være lurt å fokusere på å lære seg bare det programmet!AJ skrev:........
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Takker for gode tips så langt, folkens
Men ingen grunn til å holde noe tilbake! Keep' em coming
Det er kanskje til og med flere enn meg som mangler elementær GPS-kunnskap her inne

Men ingen grunn til å holde noe tilbake! Keep' em coming

Det er kanskje til og med flere enn meg som mangler elementær GPS-kunnskap her inne

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- jhn
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Nei, du e nok den sisteAJ skrev:Takker for gode tips så langt, folkens![]()
Men ingen grunn til å holde noe tilbake! Keep' em coming![]()
![]()

- omaas
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Bruker TyreToTravel som ruteplanlegger. Det fungerer både for Garmin og TomTom.
Programmet bruker Google som kartverk.
http://www.tyretotravel.com/
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991
Honda NTV 650 Revere 1991
Interessant! Dette skal lastes ned og prøves. Forøvrig har jeg laget meg ruter i Mapsourche i flere år nu, men synes det er tungvindt, og av og til må man legge inn mange punkter for å få den ruta man vil :-)å . I Google Maps kan man jo dra i ruta og kjapt endre den.OMAAS skrev:Bruker TyreToTravel som ruteplanlegger. Det fungerer både for Garmin og TomTom.
- Voodoodoo
- Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Slår et slag for itnconverter også. Gjør akkurat det samme som tyretotravel uten mas om lisenspenger.ZZR-Erling skrev:Interessant! Dette skal lastes ned og prøves. Forøvrig har jeg laget meg ruter i Mapsourche i flere år nu, men synes det er tungvindt, og av og til må man legge inn mange punkter for å få den ruta man vil :-)å . I Google Maps kan man jo dra i ruta og kjapt endre den.OMAAS skrev:Bruker TyreToTravel som ruteplanlegger. Det fungerer både for Garmin og TomTom.
http://www.benichou-software.com/index. ... =2&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;
Artificial intelligence is no match for natural stupidity
Det er korrekt at Garmin har stoppet utviklingen av MapSource (MS). Som applikasjon er MS teknologisk gammeldags og for krevende utviklingsteknisk til å bli deres fremtidsløsning. En annen faktor er at det i konsumentmarkedet kommer nye produkter der MS ikke lar seg tillempe uten cash, blod, svette og tårer. For å imøtekomme produkter basert på annet enn Windows (les: Apple), har de utviklet BaseCamp (BC).
Garmin har dessverre ikke fått laget tilfredsstillende brukermanualer parallelt med slipp av BC. På Garmins websider mener jeg at de linker til MS håndbøker, det blir jo feil. Hjelpefilen i BC er ikke annet enn en enkel veiledning og dekker ikke det faktiske behov til brukeren.
For å bøte på dette har det blitt laget en brukerstyrt Wiki som er nyttig. Den er ikke komplett men dog, den har en tutorial som bøter på et vanskelig grensesnitt i BC. BC er noe lik iTunes med data lagret i en database. For iTunes-brukere er det antakelig lettere å forstå BC.
Jeg er enig i at de andre løsningene der ute på applikasjonssiden er vel og bra, men jeg vil holde meg til Garmin for fremtidig kompatibilitet og at GPS og program er homogene og én løsning.
Har bestilt en Garmin som skal plukkes opp om noen dager. Har ikke brukt GPS tidligere annet enn på mobil (Nokia), så dette blir som AJ; nye veier og interessant lærekurve.
http://garmin-mapsource.wikispaces.com/BaseCamp
Garmin har dessverre ikke fått laget tilfredsstillende brukermanualer parallelt med slipp av BC. På Garmins websider mener jeg at de linker til MS håndbøker, det blir jo feil. Hjelpefilen i BC er ikke annet enn en enkel veiledning og dekker ikke det faktiske behov til brukeren.
For å bøte på dette har det blitt laget en brukerstyrt Wiki som er nyttig. Den er ikke komplett men dog, den har en tutorial som bøter på et vanskelig grensesnitt i BC. BC er noe lik iTunes med data lagret i en database. For iTunes-brukere er det antakelig lettere å forstå BC.
Jeg er enig i at de andre løsningene der ute på applikasjonssiden er vel og bra, men jeg vil holde meg til Garmin for fremtidig kompatibilitet og at GPS og program er homogene og én løsning.
Har bestilt en Garmin som skal plukkes opp om noen dager. Har ikke brukt GPS tidligere annet enn på mobil (Nokia), så dette blir som AJ; nye veier og interessant lærekurve.
http://garmin-mapsource.wikispaces.com/BaseCamp
- tagesk
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Kontakt:
Jeg tror trygt man kan si at MapSource er den desidert dårligste programvaren jeg har installert hos meg.ZZR-Erling skrev:Forøvrig har jeg laget meg ruter i Mapsourche i flere år nu, men synes det er tungvindt,....
De som jobber hos Garmin med Mapsource, de har aldri forsøkt Google Maps, har aldri brukt Chrome, og aldri hatt noe laget av Apple mellom hendene.
Man får skikkelig tidlig-nittitall-nostalgi når man bruker MapSource. Det er sjelden en fordel.
Så at den droppes er en ubetinget fordel.
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
En ting er mapsource, en annen tin som er dårlig er skjermen på Garmin.
Hadde Tomtom rider 3 og byttet det ut nå men den nye mcmodellen Zumo 350LM.
Skjermen på Zumo er uleselig i sollys og det er en dårlig kombinasjon med sykkelkjøring.
Har foreløpig ikke funnet noen fordeler med Garmin i forhold til Tomtom bortsett fra livsdtidoppdateringer på kart.
Blir IKKE Garmin neste gang.
Skjermen på Zumo er uleselig i sollys og det er en dårlig kombinasjon med sykkelkjøring.
Har foreløpig ikke funnet noen fordeler med Garmin i forhold til Tomtom bortsett fra livsdtidoppdateringer på kart.

- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Mye bra info så langt, folkens. Bra!
Skulle gjerne ha testet flere GPS'er, skjønner jeg... TomTom eller Garmin? Eller annet merke, for den saks skyld? Hvem er best...? Mest brukervennlig?
Ække alltid like greit å velge... :-)å
Skulle gjerne ha testet flere GPS'er, skjønner jeg... TomTom eller Garmin? Eller annet merke, for den saks skyld? Hvem er best...? Mest brukervennlig?

Ække alltid like greit å velge... :-)å

Erfaringsmessig har vel ingen rådyre mobiltelefoner vært særlig anvendelige i sollys de heller. Da er nok anvendelighet, programvare etc vel så viktig for ruteopplegg og på landeveien.simpson skrev:En ting er mapsource, en annen tin som er dårlig er skjermen på Garmin.
Leste en annen tråd om hvorvidt størrelsen