Japansk kvalitet er best

Generelt om MC, nyheter, hendelser, film & bilder, MC i media, kjøreopplæring osv.
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2749
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av simpson »

jonnykr skrev:
EasyRider skrev:BMW og H-D med nedslående resultat i kvalitetsundersøkelse :-k

"Consumer Reports har gjennomført sin første motorsykkelundersøkelse, og kjempene BMW og H-D kommer svært dårlig ut av det. Begge merkene blir av kundene vurdert som mindre pålitelige enn sine japanske konkurrenter. Om lag 1 av 4 Harley-eiere melder om kvalitetsproblemer de siste tre årene, mens BMW kom enda dårligere ut. Hele 1 av 3 av deres kunder rapporterer om tilsvarende problemer. Yamaha-eierne var gruppen som rapporterte færrest feil, ca 10%. Kawasaki og Honda fulgte hakk i hel.

De fleste av problemene som rapporteres på BMW og HD eierne er av den mindre alvorlige sorten som problemer med tilbehør, bremser samt elektriske og innsprøytingsrelaterte problemer.

BMW og H-D har like fullt svært lojale kunder, 75% av dem oppgir at de vil kjøpe samme merke neste gang de skal handle motorsykkel. Honda kundene var like trofaste, med Yamaha og Kawasaki like bak. Betyr dette at motorsykkeleiere flest ikke bytter merke?"

Hentet fra MCavisa, under nyheter:

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... f9ab9e8299" onclick="window.open(this.href);return false;
Det bekrefter vel bare det andre har sagt før, statussymbolet og skrytefaktoren er viktigere enn kvalitet. :punch
Litt flåsete kommentar dette?
Folk kan vel kjøre BMW av andre grunner enn å skryte?
Og det er vel feil å si at det ikke er kvalitet på BMW?
Synes det bare er tegn på misunnelse at noe påstår at BMW er statussymbol og at folk kjører BMW KUN PÅ GRUNN AV DET.
Har det slått deg at noe kanskje velger denne sykkeltypen av andre grunner? :scratch

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

simpson skrev:
jonnykr skrev:
EasyRider skrev:BMW og H-D med nedslående resultat i kvalitetsundersøkelse :-k

"Consumer Reports har gjennomført sin første motorsykkelundersøkelse, og kjempene BMW og H-D kommer svært dårlig ut av det. Begge merkene blir av kundene vurdert som mindre pålitelige enn sine japanske konkurrenter. Om lag 1 av 4 Harley-eiere melder om kvalitetsproblemer de siste tre årene, mens BMW kom enda dårligere ut. Hele 1 av 3 av deres kunder rapporterer om tilsvarende problemer. Yamaha-eierne var gruppen som rapporterte færrest feil, ca 10%. Kawasaki og Honda fulgte hakk i hel.

De fleste av problemene som rapporteres på BMW og HD eierne er av den mindre alvorlige sorten som problemer med tilbehør, bremser samt elektriske og innsprøytingsrelaterte problemer.

BMW og H-D har like fullt svært lojale kunder, 75% av dem oppgir at de vil kjøpe samme merke neste gang de skal handle motorsykkel. Honda kundene var like trofaste, med Yamaha og Kawasaki like bak. Betyr dette at motorsykkeleiere flest ikke bytter merke?"

Hentet fra MCavisa, under nyheter:

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381 ... f9ab9e8299" onclick="window.open(this.href);return false;
Det bekrefter vel bare det andre har sagt før, statussymbolet og skrytefaktoren er viktigere enn kvalitet. :punch
Litt flåsete kommentar dette?
Folk kan vel kjøre BMW av andre grunner enn å skryte?
Og det er vel feil å si at det ikke er kvalitet på BMW?
Synes det bare er tegn på misunnelse at noe påstår at BMW er statussymbol og at folk kjører BMW KUN PÅ GRUNN AV DET.
Har det slått deg at noe kanskje velger denne sykkeltypen av andre grunner? :scratch
1. Selvfølgelig, ingen påstår noe annet, men det er ingen tvil om at BMW og Harley Davidson også er et statussymbol. Det samme gjelder bil og båteiere og det er ingen grunn til å tro at MCfolket er unntatt.

2. Ingen sier at det ikke er kvalitet på BMW, men tråden er altså basert på en undersøkelse som viser at BMW og HD har DÅRLIGERE kvalitet når det kommer til feil enn sine Japanske "kolleger".

3. Misunnelse? Ja mulig det, men skulle jeg hatt en slik type stor Adventuresykkel hadde jeg kjøpt enten en Yamaha 1200 Super Tenere som i tester klassifiseres mellom GS1200 og KTM 990/1190. Super Tenere er like komfortabel på asfalt som BMW, men nærmere KTM utenfor asfalten. Den eneste BMW,n jeg kunne tenke meg er en GS800.

Så det er bare å bite det i seg, BMW har dårligere kvalitet enn sine Japanske konkurrenter og man finner "Adventuresykler" i dag som matcher BMW GS1200 på både komfort og prestasjoner og som er bedre uttafor asfalten, som f.eks. Super Tenere og KTM 990/1190, men kansje ikke matcher BMW på status.

Jeg derimot kjører en ekte klassiker, en Honda XRV750 Africa Twin og koser meg med det. :thumleft

Jeg skal bare til nærmeste grusvei uansett, der hvor ekte "Adventure" sykler hører hjemme og asfalt unngås om det er mulig. Den overlater jeg til Touring og Cruiser-folket. :mc1
Tut & Kjør!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av knutk »

Våren som lar vente på seg har gitt oss mange strenger sterkt preget av PMS, og således tar man jo de ulike innlegg med en klype salt. Mange skriver nok med et ganske strort glimt i øyet.

Men når enkelte hardnakket insisterer på at eneste grunn til at BMW er mestselgende merke inneværende år er ønske om å eige et statussymbol, kombinert med muligheter for forbedring i våre reproduktive evner, vel hva skal man si ?
Hele utsagnet er vel i beste fall bakstreversk.
Siden ingen tør å si det, føler jeg, (i mangel på kjøreforhold) at det er på tide å slippe ut hemligheten.

Altså:
Grunnen til at BMW eigere kjøper samme merke flere ganger er ganske enkelt. BMW ER BEST, for BMW eigerne.

For undertegnede feks, jeg kjører K1300GT, og mine alternativ fra andre produsenter er FJR og GTR1400.
I forhold til disse gode syklene er det bare å slå fast at for undertegnede er 1300GT mye bedre.
- Lettere sykkel
- Sterkere motor
- Mer utstyr, og listen kan gjøres mye lenger.
Jeg sier ikke at de to alternativene er dårlige, men GT tilbyr alt det de andre gjør, + enda mer.

Strengen diskuterer egentlig kvalitet.
Hva er kvalitet?
For enkelte er det kun at man aldri trenger å besøke et verksted.
Vel, undertegnedes modell har vært på verksted. Men jeg har aldri behøvd å forandre reiseplaner, aldri hatt problem langs veien, og verkstedsbesøkene har vært kortfattet slik at jeg har kunnet drikke kaffe mens jeg har ventet.
For undertegnede er kvalitet ikke bare antall verkstedsbesøk, eller mangel på sådan.
Kvalitet er også egenskaper ved kjøretøyet.
Stabilitet, bremse-egenskaper, tilgjengelig utsyr som feks bagasje løsninger. Forhandler nett, tilgang til deler om man trenger det.
For undertegnede og flere med meg er slike egenskaper en del av pakka, og bidrar til at vi velger sykler fra BMW gang på gang.

Ser at en av talsmenn for statussymbol og xxx kjører en Africa Twin.
AT er en sykkel med godt renome. Men når man ser at AT veiger mer enn 1200GS, og man da vet at 1200GS er utstyrt med mye mere utstyr, har dobbelt driemoment og nesten dobbelt antall hester og mye bedre kjøre-egenskaper.
Vel, jeg tviler på at noen ville bytte sin 1200GS mot en AT, uansett stattestikk.

Så mine herrer.
Dette er mitt PMS bidrag.
La oss nå alle i fellesskap åpne alle vinduer og fyre for fullt så vi kan bli kvitt denne helv.... hvite dritten :knegg

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg så på både div bmw og fjr før jeg kjøpte GTR'en min. Kan ikke si jeg brydde meg så mye om service detaljer og feil statestikk. For meg var det 80% følelse. og 20% praktiske hensyn.

K1200s var en flott sykkel. men bitte små sidevesker og en design på salen som jeg ikke likte

1300Gt for lite sportslig of for meg litt for my gubbe sykkel. Greit nok den har sterkere motor men kan ikke se de 5 hestene har så mye å bety. Toppfarten er vel endel lavere og jeg klarer meg lenge så lenge det er over 150hk :) Og både k1200 og 1300gt hadde en sånn voldsom kåpe med store flater som jeg ikke likte.

Fjr... grei sykkel men dukket ikke opp noen i rimelig avstand når jeg skulle handle så den ble ikke med i vurderingen så lenge.

Alle er nok greie sykkler men jeg handlert mest etter utseende og komfort på sykkelen. Og så pris da. Selv om det hadde vært stas med et dyrt statussymbol i garasjen så var mangelen på penger det som bestemte hva jeg kunne handle.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Moby
Innlegg: 330
Registrert: 27 jul 2012, 00:18
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 1000 L3
Sted: Akershus

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av Moby »

knutk skrev:Våren som lar vente på seg har gitt oss mange strenger sterkt preget av PMS, og således tar man jo de ulike innlegg med en klype salt. Mange skriver nok med et ganske strort glimt i øyet.

Men når enkelte hardnakket insisterer på at eneste grunn til at BMW er mestselgende merke inneværende år er ønske om å eige et statussymbol, kombinert med muligheter for forbedring i våre reproduktive evner, vel hva skal man si ?
Hele utsagnet er vel i beste fall bakstreversk.
Siden ingen tør å si det, føler jeg, (i mangel på kjøreforhold) at det er på tide å slippe ut hemligheten.

Altså:
Grunnen til at BMW eigere kjøper samme merke flere ganger er ganske enkelt. BMW ER BEST, for BMW eigerne.

For undertegnede feks, jeg kjører K1300GT, og mine alternativ fra andre produsenter er FJR og GTR1400.
I forhold til disse gode syklene er det bare å slå fast at for undertegnede er 1300GT mye bedre.
- Lettere sykkel
- Sterkere motor
- Mer utstyr, og listen kan gjøres mye lenger.
Jeg sier ikke at de to alternativene er dårlige, men GT tilbyr alt det de andre gjør, + enda mer.

Strengen diskuterer egentlig kvalitet.
Hva er kvalitet?
For enkelte er det kun at man aldri trenger å besøke et verksted.
Vel, undertegnedes modell har vært på verksted. Men jeg har aldri behøvd å forandre reiseplaner, aldri hatt problem langs veien, og verkstedsbesøkene har vært kortfattet slik at jeg har kunnet drikke kaffe mens jeg har ventet.
For undertegnede er kvalitet ikke bare antall verkstedsbesøk, eller mangel på sådan.
Kvalitet er også egenskaper ved kjøretøyet.
Stabilitet, bremse-egenskaper, tilgjengelig utsyr som feks bagasje løsninger. Forhandler nett, tilgang til deler om man trenger det.
For undertegnede og flere med meg er slike egenskaper en del av pakka, og bidrar til at vi velger sykler fra BMW gang på gang.

Ser at en av talsmenn for statussymbol og xxx kjører en Africa Twin.
AT er en sykkel med godt renome. Men når man ser at AT veiger mer enn 1200GS, og man da vet at 1200GS er utstyrt med mye mere utstyr, har dobbelt driemoment og nesten dobbelt antall hester og mye bedre kjøre-egenskaper.
Vel, jeg tviler på at noen ville bytte sin 1200GS mot en AT, uansett stattestikk.

Så mine herrer.
Dette er mitt PMS bidrag.
La oss nå alle i fellesskap åpne alle vinduer og fyre for fullt så vi kan bli kvitt denne helv.... hvite dritten :knegg

LOL, må hondaen du sammenligner med være 20 år gammel for at bmw'n skal kunne slå den? :-k
There are old bikers and there are bold bikers - but there are no old, bold bikers

Welshen
Innlegg: 442
Registrert: 27 okt 2010, 11:43
Motorsykkelen din: ?? Uten mc, men plutselig
Sted: Vestsida

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av Welshen »

Ja dette går litt riktig vei:) statistikk er jo kun statistikk og dessverre er det jo ofte slik at den kan leses på forskjellig måte og ikke minst måler forskjellig.... Så en statistikk kan si at en sykkel er best og en annen sier stikk motsatt. Jeg støtter sist nevnte at det er mye følelse her. Jeg har en japansk bil som skal være uten feil i følge statistikken, det er den IKKE, mens en kompis har en gammal golf som har rulla 400000 og han har ikke trengt noe annet en slitedeler.... Så regnestykket finner man vel nesten ikke ut før man selger mcen igjen.

Når det gjelder klaging på andres valg av mcer, synes jeg kanskje det er bedre å skryte av egen..... Blir liksom litt triveligere da.

Forøvrig gleder meg til snøen og isen sier takk for seg.
I don`t care about little things.....

Tidligere tohjulte:

Tempo Trygg modell 080 82 modell
Suzuki GSF 650SA ABS 06 modell

BMW F650GS 11 modell

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av knutk »

Moby skrev:
LOL, må hondaen du sammenligner med være 20 år gammel for at bmw'n skal kunne slå den? :-k
Jeg sammenlignet med Honda AT, siden den var nevnt.
Om vi tar Hondas siste gren på stammen, NC700SX, non-ABS utgave så veier den 7-8 kg mindre enn GS og har 48 hk. Med ABS, (men uten Tractioncontrol, ESA etc) veier de omtrent det samme.

Vet de er ment på ulike kundegrupper, men sammenligningen var ment mest for å illustrere hvorfor stadig flere kunder velger å kjøpe MC fra andre enn de 4 store i Japan.

Japan hadde sin storhetstid på 70-80 tallet.
I dag er de bare en skygge av seg selv.

Syklene Japanerene prøver å selge til sine kunder i dag er til tider fortsatt basert på 20 år gammel teknologi, og man ser det blandt annet på vekten, hvor en helt ny modell 670 cc veier bortimot det samme som en BMW (eller KTM/Ducati etc) med dobbelt så kraftig motor og mye mer utstyr.

Derfor taper Japanerne markedsandeler mens Europerne vinner markedsandeler.

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

knutk skrev:Våren som lar vente på seg har gitt oss mange strenger sterkt preget av PMS, og således tar man jo de ulike innlegg med en klype salt. Mange skriver nok med et ganske strort glimt i øyet.

Men når enkelte hardnakket insisterer på at eneste grunn til at BMW er mestselgende merke inneværende år er ønske om å eige et statussymbol, kombinert med muligheter for forbedring i våre reproduktive evner, vel hva skal man si ?
Hele utsagnet er vel i beste fall bakstreversk.
Siden ingen tør å si det, føler jeg, (i mangel på kjøreforhold) at det er på tide å slippe ut hemligheten.

Altså:
Grunnen til at BMW eigere kjøper samme merke flere ganger er ganske enkelt. BMW ER BEST, for BMW eigerne.

For undertegnede feks, jeg kjører K1300GT, og mine alternativ fra andre produsenter er FJR og GTR1400.
I forhold til disse gode syklene er det bare å slå fast at for undertegnede er 1300GT mye bedre.
- Lettere sykkel
- Sterkere motor
- Mer utstyr, og listen kan gjøres mye lenger.
Jeg sier ikke at de to alternativene er dårlige, men GT tilbyr alt det de andre gjør, + enda mer.

Strengen diskuterer egentlig kvalitet.
Hva er kvalitet?
For enkelte er det kun at man aldri trenger å besøke et verksted.
Vel, undertegnedes modell har vært på verksted. Men jeg har aldri behøvd å forandre reiseplaner, aldri hatt problem langs veien, og verkstedsbesøkene har vært kortfattet slik at jeg har kunnet drikke kaffe mens jeg har ventet.
For undertegnede er kvalitet ikke bare antall verkstedsbesøk, eller mangel på sådan.
Kvalitet er også egenskaper ved kjøretøyet.
Stabilitet, bremse-egenskaper, tilgjengelig utsyr som feks bagasje løsninger. Forhandler nett, tilgang til deler om man trenger det.
For undertegnede og flere med meg er slike egenskaper en del av pakka, og bidrar til at vi velger sykler fra BMW gang på gang.

Ser at en av talsmenn for statussymbol og xxx kjører en Africa Twin.
AT er en sykkel med godt renome. Men når man ser at AT veiger mer enn 1200GS, og man da vet at 1200GS er utstyrt med mye mere utstyr, har dobbelt driemoment og nesten dobbelt antall hester og mye bedre kjøre-egenskaper.
Vel, jeg tviler på at noen ville bytte sin 1200GS mot en AT, uansett stattestikk.

Så mine herrer.
Dette er mitt PMS bidrag.
La oss nå alle i fellesskap åpne alle vinduer og fyre for fullt så vi kan bli kvitt denne helv.... hvite dritten :knegg
Du skriver:

"Men når enkelte hardnakket insisterer på at eneste grunn til at BMW er mestselgende merke inneværende år er ønske om å eige et statussymbol".

Så lurer jeg på om det er meg du sikter til, for da MÅ jeg nesten spørre, NÅR sa jeg det? For du har tydligvis ikke fått med deg at det debatten egentlig handler om og hva jeg faktisk kommenterte delvis litt på fleip faktisk, er en artikkel som sier at BMW og HD trass i at de har flere feil enn sine Japanske konkurenter, så har like fullt svært lojale kunder, 75% av dem oppgir at de vil kjøpe samme merke neste gang de skal handle motorsykkel.

Og da kommenterte jeg det med at mote og status nok har et ord med i laget. Ingen her har skrevet at og jeg siterer deg: "Det var eneste grunn". Og igjen ser vi hva enkelte klarer å konkludere med når de leser innlegg med sota glass i lesebrillene. :lol

Ingen her bestrider hva som er best for BMW eierne. Ingen betviler at f.eks en BMW 1200GS er god å kjøre. Men det er altså ikke det dette handler om, dette handler om det faktum at Japansk kvalitet er best. At BMW eiere velger BMW igjen trass i at det er det merket med mest feil i denne undersøkelsen er interessant og personlig er jeg overbevist om at OGSÅ mote og status spiller inn for mange. Men altså ikke alle, sikkert ikke flesteparten heller, men for mange.

For øvrig viser undersøkelsen også at Honda kundene var like trofaste, med Yamaha og Kawasaki like bak.

Men jeg har da aldri nektet for at status betyr noe for meg også? Men jeg er da i det minste mann nok til å innrømme det. Men å påstå at en gammel Africa Twin er et statussymbol blir en fullstendig overdrivelse. Det jeg sa er at den har blitt en KLASSIKER , men en gammel AT til ca kr35000.- er langt fra et statussymbol. Da måtte det ha vært en GS1100 eller noe sånt, men å betale kr 70000.- og mer for en GS1100 fra 1990 tallet og som har gått 145000 ++ km, kunne ikke falle meg inn. DEN er ikke en klassiker en gang, bare dyr.

Jeg er da ikke gææren heller! :lol

Jeg ville ha en driftsikker MC for asfalt og grus innenfor et budsjett jeg klarer uten å ta opp lån og da finnes det kun 2 alternativer for meg, enten en Super Tenere 750, eller en Africa Twin 750. Jeg valgte AT,n fordi den er kjent for sin driftsikkerhet og pålitelighet samt at den sto på toppen av lista mi. Så jeg er en glad og fornøyd Africa Twin eier. :thumleft
Sist redigert av jonnykr den 10 apr 2013, 23:52, redigert 2 ganger totalt.
Tut & Kjør!

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

Og det morsomme med tanke på alle negative kommentarer som popper opp så fort noen sier Harley Davidson navnet, er jo at BMW i denne undersøkelsen kommer DÅRLIGERE ut enn Harley Davidson. :lol

DET, er nok en bitter pille å svelge for en del tipper jeg. :P :p
Tut & Kjør!

knutk
Innlegg: 414
Registrert: 01 feb 2012, 11:27
Motorsykkelen din: BMW K1300GT/R90S/F700GS

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av knutk »

"Det bekrefter vel bare det andre har sagt før, statussymbolet og skrytefaktoren er viktigere enn kvalitet."

Ovennevnte uttalelse er hva jeg baserte mitt svar på.
Jeg synes det blir ganske så tøysete påstand.

Jeg helt klar over at de fleste av oss velger sykkel mest med hjertet. Ingen av oss skal vinne verken det ene eller andre.

Men siden tråden baserer seg på en stattestikk som henter detaljer ut av sin sammenheng, og når det påpekes at kundene faktisk kjøper greiene, så kanskje statestikken ikke sier alt, da konkluderes reaksjonen med ovennevnte sitat.

Jeg har ikke behov for å snakke nedlatende om andres valg av verken MC, bosted eller kjærring. Det blir litt som å diskutere skonummer.

Men når hele strengen er basert på nettopp det (ja, ikke kjærring og bosted :knegg ) føler jeg for å prøve å nyansere.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jhn »

Akk ja, jeg er glad jeg har en såpass anonym og lite omstridt mc ... smyger meg utenom alle negative statistikker ... betydelig lettere enn GS og AT, betydelig billigere enn GS, betydelig sterkere enn AT, ubetydelig svakere enn GS ...
men samme bruksområde, og god komfort :prf


PS. Sko-nr 43 er det desidert beste i følge alle opplysninger jeg har tilgjengelig ... det har vært 100% feifritt valg i 35 år

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av SuperMorten »

jhn skrev:Akk ja, jeg er glad jeg har en såpass anonym og lite omstridt mc ... smyger meg utenom alle negative statistikker ... betydelig lettere enn GS og AT, betydelig billigere enn GS, betydelig sterkere enn AT, ubetydelig svakere enn GS ...
men samme bruksområde, og god komfort :prf


PS. Sko-nr 43 er det desidert beste i følge alle opplysninger jeg har tilgjengelig ... det har vært 100% feifritt valg i 35 år
Han her sier litt om utseende. Se fra 45 sek til ca ett minutt.. :lol

[video]http://www.youtube.com/watch?v=zyZ64Ef-yaY[/video]
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
Carpa
Innlegg: 4918
Registrert: 20 aug 2012, 11:49
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007
Sted: Røyken

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av Carpa »

SuperMorten skrev:
jhn skrev:Akk ja, jeg er glad jeg har en såpass anonym og lite omstridt mc ... smyger meg utenom alle negative statistikker ... betydelig lettere enn GS og AT, betydelig billigere enn GS, betydelig sterkere enn AT, ubetydelig svakere enn GS ...
men samme bruksområde, og god komfort :prf


PS. Sko-nr 43 er det desidert beste i følge alle opplysninger jeg har tilgjengelig ... det har vært 100% feifritt valg i 35 år
Han her sier litt om utseende. Se fra 45 sek til ca ett minutt.. :lol

[video]http://www.youtube.com/watch?v=zyZ64Ef-yaY[/video]

Hmm, it could be a lot worse.. den lignet jo på din :knegg
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av SuperMorten »

Carpa skrev:

Hmm, it could be a lot worse.. den lignet jo på din :knegg
Det var akkurat det det var ja.. Eller JHN sin.. :sorry :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
jonnykr
Innlegg: 598
Registrert: 21 mar 2010, 01:24
Motorsykkelen din: Honda XRV750 Africa Twin 1993
Sted: Sørum Kommune.

Re: Japansk kvalitet er best

Legg inn av jonnykr »

knutk skrev:"Det bekrefter vel bare det andre har sagt før, statussymbolet og skrytefaktoren er viktigere enn kvalitet."

Ovennevnte uttalelse er hva jeg baserte mitt svar på.
Jeg synes det blir ganske så tøysete påstand.

Jeg helt klar over at de fleste av oss velger sykkel mest med hjertet. Ingen av oss skal vinne verken det ene eller andre.

Men siden tråden baserer seg på en stattestikk som henter detaljer ut av sin sammenheng, og når det påpekes at kundene faktisk kjøper greiene, så kanskje statestikken ikke sier alt, da konkluderes reaksjonen med ovennevnte sitat.

Jeg har ikke behov for å snakke nedlatende om andres valg av verken MC, bosted eller kjærring. Det blir litt som å diskutere skonummer.

Men når hele strengen er basert på nettopp det (ja, ikke kjærring og bosted :knegg ) føler jeg for å prøve å nyansere.
Ja, men det gjør jo det. For mange, ikke alle selvfølgelig. Normalt vil folk velge et kjøretøy grunnet bruksområde og merke basert på kvalitet. Når så mange eiere av det produktet med DÅRLIGST kvalitet likevel kjøper det samme igjen, så er det helt uten tvil om at for MANGE betyr mote og status (status = skrytefaktoren) mye i valg av både type sykkel f.eks. er jo store "Adventuresykler" utstyrt med alt stæsj fra Touratech blitt et populært marked. Derfor leverer jo "alle" de store merkene sine versjoner av det. Så det er klart at det er gått mye mote i det for mange.

Men, et er da ikke noe galt i det. Tvert i mot, det er helt naturlig og de fleste av oss blir påvirket av det. Folk må jo få bruke penga sine på hva de vil. Og kjøre hva de vil og jeg hadde kansje gjort det samme om jeg hadde hatt muligheten, men at det spiller en rolle for mange, det hersker det ingen tvil om.

Og hva er nedlatende med å skrive dette? Det er sånn det er. Det er sånn VI er, vi blir påvirket mer eller mindre alle sammen på vår måte. Alle vet at mange er opptatt av statussymboler. De fleste av oss er det på den ene eller andre måten. Og det er direkte ulogisk å tro at dette ikke gjelder for en del MC-eiere også.

Selvfølgelig gjør det det.
Tut & Kjør!

Svar