Uheldige følger av etanol i drivstoff
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Og da er vi tilbake på et sted vi kan utnytte mulighetene med E85....
Med sin høyere oktan( antiknock) kan vi ha høyere ladetrykk og mengden av fuel (30%+i forhold til ren bensin) vil da også kjøle forbrenningskammeret og gi muligheten av ennå høyere forbrenningstrykk og effekt. ( og forbruk)
Men dette forutsetter også at alle deler er kompatible med drivstoffet- egentlig bygget som en alkoholmotor med en dæsj bensin for lettere tennvillighet i kulde.
Med sin høyere oktan( antiknock) kan vi ha høyere ladetrykk og mengden av fuel (30%+i forhold til ren bensin) vil da også kjøle forbrenningskammeret og gi muligheten av ennå høyere forbrenningstrykk og effekt. ( og forbruk)
Men dette forutsetter også at alle deler er kompatible med drivstoffet- egentlig bygget som en alkoholmotor med en dæsj bensin for lettere tennvillighet i kulde.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Ja det hadde vært spennende med en top alkohol motor i brukssykkelen 

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Ikke prob- bare prisnivået.Geiroe skrev: 09 okt 2019, 21:29 Ja det hadde vært spennende med en top alkohol motor i brukssykkelen![]()

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Ja det er vel der begrensningen ligger.

For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Kjører ett par mil med fuel stabilizer før dvala...null problem da.
Har brukt denne ett par overvintringer:

Mekkern: (siden jeg vet hvor du bor), du får den hos Bakken Motor i Kobbervikdalen. 355ml flaske holder til 227l.
Har brukt denne ett par overvintringer:

Mekkern: (siden jeg vet hvor du bor), du får den hos Bakken Motor i Kobbervikdalen. 355ml flaske holder til 227l.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Det gjør ikke min, den står i kjellerstuamekkern skrev: 10 okt 2019, 21:09 Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
En ute under tak og pressenning -en på et soverom -to på verandaen(+ guttungens 790)-og en i garasjen/verkstedet da det er planer om Rally Knuten med den i Januar.ZZR-Erling skrev: 10 okt 2019, 22:45Det gjør ikke min, den står i kjellerstuamekkern skrev: 10 okt 2019, 21:09 Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.![]()

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Du må si fra dersom du deltar i Rally Knuten.mekkern skrev: 11 okt 2019, 09:31En ute under tak og pressenning -en på et soverom -to på verandaen(+ guttungens 790)-og en i garasjen/verkstedet da det er planer om Rally Knuten med den i Januar.ZZR-Erling skrev: 10 okt 2019, 22:45Det gjør ikke min, den står i kjellerstuamekkern skrev: 10 okt 2019, 21:09 Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.![]()
![]()

- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Vi har vel 15-20 % etanolinnblanding i mesteparten av drivstoff her til lands nå. Kunne vært interessant å vite om norske brannfolk
har utstyr for å slukke "etanolbranner". Antakeligvis ikke.. I USA feks, er kunnskapsnivået antakeligvis vesentlig høyere.
For øyeblikket brenner hundrevis av biler i Stavanger..
"...In a training video shown as part of the Massachusetts Firefighting Academy’s Ethanol for First Responders program, a frustrated engine company desperately tries to extinguish a car fire. The more water hosed onto the vehicle, the more stubbornly the flames react. The car in the video burned for hours in real time, despite efforts by firefighters who hooked up a large-diameter hose and flowed enough water to fill an Olympic-sized pool. ..."
https://www.firehouse.com/home/article/ ... hting-foam
"...The amount of renewable fuels is increasing, which makes it critical that first responders have the knowledge necessary to respond to ethanol and ethanol blended fuel emergencies, she says.
In 2006, the “Training Guide to Ethanol Emergency” training program was launched. Since then, the RFA has distributed more than 10,000 copies of the DVD across the United States and internationally, Ruff says. The RFA began holding ethanol safety seminars, funded by a U.S. DOE grant, in December 2010. ..."
http://ethanolproducer.com/articles/127 ... eds-needed
"Gasoline warning: EPA approved E15 and E85 gas can ruin your engine, corrode your fuel line and destroy gaskets in older non-approved vehicles. Destroyed gaskets means leaky gasoline. Leaky gasoline on hot surfaces leads to ignition, and ignition leads to vehicle fires. The non-approved might not even be that old; there are vehicles that are only a couple of years old that are approved for E15 or E85 mixed blend gasoline. Most gasoline on the market is E10, which contains 90 percent gasoline and 10 percent ethanol. "
https://www.arlingtoncardinal.com/2014/ ... -vehicles/
har utstyr for å slukke "etanolbranner". Antakeligvis ikke.. I USA feks, er kunnskapsnivået antakeligvis vesentlig høyere.
For øyeblikket brenner hundrevis av biler i Stavanger..
"...In a training video shown as part of the Massachusetts Firefighting Academy’s Ethanol for First Responders program, a frustrated engine company desperately tries to extinguish a car fire. The more water hosed onto the vehicle, the more stubbornly the flames react. The car in the video burned for hours in real time, despite efforts by firefighters who hooked up a large-diameter hose and flowed enough water to fill an Olympic-sized pool. ..."
https://www.firehouse.com/home/article/ ... hting-foam
"...The amount of renewable fuels is increasing, which makes it critical that first responders have the knowledge necessary to respond to ethanol and ethanol blended fuel emergencies, she says.
In 2006, the “Training Guide to Ethanol Emergency” training program was launched. Since then, the RFA has distributed more than 10,000 copies of the DVD across the United States and internationally, Ruff says. The RFA began holding ethanol safety seminars, funded by a U.S. DOE grant, in December 2010. ..."
http://ethanolproducer.com/articles/127 ... eds-needed
"Gasoline warning: EPA approved E15 and E85 gas can ruin your engine, corrode your fuel line and destroy gaskets in older non-approved vehicles. Destroyed gaskets means leaky gasoline. Leaky gasoline on hot surfaces leads to ignition, and ignition leads to vehicle fires. The non-approved might not even be that old; there are vehicles that are only a couple of years old that are approved for E15 or E85 mixed blend gasoline. Most gasoline on the market is E10, which contains 90 percent gasoline and 10 percent ethanol. "
https://www.arlingtoncardinal.com/2014/ ... -vehicles/
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Hva er det som gjør etanol farligere enn bensin ?
Etanol har flammepunkt på 12 grader , bensin har minus 40.
Etanol er ekjsplosjonsfarlig ved 19 % konsentrason i luft, bensin ved 8 %.
Etanol har lavere brennverdi og lavere energiinnhold enn bensin.
Etanol er løselig i vann, bensin er ikke.
Etanol har flammepunkt på 12 grader , bensin har minus 40.
Etanol er ekjsplosjonsfarlig ved 19 % konsentrason i luft, bensin ved 8 %.
Etanol har lavere brennverdi og lavere energiinnhold enn bensin.
Etanol er løselig i vann, bensin er ikke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Du kan starte med å google feks Why Are ethanol fires hard to put out, evt forsøke å kikke tidligere i tråden.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Jeg har lest alle de tre artiklene du henviser til. Det står i en av dem at ren etanol brenner med nesten usynlig flamme og røyk.
Bensin brenner som kjent med gul eller blå flamme, avhengig av temp og tolgang på luft.
Artikkelforfatteren skriver at flammene fra etanol er vanskelig å se, og derfor vanskeligere å slokke.
Flammesprerdninga er akkurat lik om du setter en vannstråle direkte mot brann i bensin, E85 eller ren etanol.
Det som skrives om spesielr slokkeskum for etanolholdig bensin og ren etanol har jeg ikke belegg for å bestride, skum har i alle tifelle fordeler fremfor vann ifb med all brannslokking.
Jeg har allerede besvart ditt innlegg med fakta, så inntil du kommer opp med noe som beviser at etanolholdig bensin er vanskeligere og farligere å slokke enn ren bensin, anser jeg ditt innlegg som alternative fakta.
Bensin brenner som kjent med gul eller blå flamme, avhengig av temp og tolgang på luft.
Artikkelforfatteren skriver at flammene fra etanol er vanskelig å se, og derfor vanskeligere å slokke.
Flammesprerdninga er akkurat lik om du setter en vannstråle direkte mot brann i bensin, E85 eller ren etanol.
Det som skrives om spesielr slokkeskum for etanolholdig bensin og ren etanol har jeg ikke belegg for å bestride, skum har i alle tifelle fordeler fremfor vann ifb med all brannslokking.
Jeg har allerede besvart ditt innlegg med fakta, så inntil du kommer opp med noe som beviser at etanolholdig bensin er vanskeligere og farligere å slokke enn ren bensin, anser jeg ditt innlegg som alternative fakta.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Tro hva du vil. Gjør ikke noe fra eller til.Jompa skrev: 08 jan 2020, 06:44 Jeg har lest alle de tre artiklene du henviser til. Det står i en av dem at ren etanol brenner med nesten usynlig flamme og røyk.
Bensin brenner som kjent med gul eller blå flamme, avhengig av temp og tolgang på luft.
Artikkelforfatteren skriver at flammene fra etanol er vanskelig å se, og derfor vanskeligere å slokke.
Flammesprerdninga er akkurat lik om du setter en vannstråle direkte mot brann i bensin, E85 eller ren etanol.
Det som skrives om spesielr slokkeskum for etanolholdig bensin og ren etanol har jeg ikke belegg for å bestride, skum har i alle tifelle fordeler fremfor vann ifb med all brannslokking.
Jeg har allerede besvart ditt innlegg med fakta, så inntil du kommer opp med noe som beviser at etanolholdig bensin er vanskeligere og farligere å slokke enn ren bensin, anser jeg ditt innlegg som alternative fakta.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
PS: Du må gjerne tro at jorda er flat også, for min del.gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 08:08Tro hva du vil. Gjør ikke noe fra eller til.Jompa skrev: 08 jan 2020, 06:44 Jeg har lest alle de tre artiklene du henviser til. Det står i en av dem at ren etanol brenner med nesten usynlig flamme og røyk.
Bensin brenner som kjent med gul eller blå flamme, avhengig av temp og tolgang på luft.
Artikkelforfatteren skriver at flammene fra etanol er vanskelig å se, og derfor vanskeligere å slokke.
Flammesprerdninga er akkurat lik om du setter en vannstråle direkte mot brann i bensin, E85 eller ren etanol.
Det som skrives om spesielr slokkeskum for etanolholdig bensin og ren etanol har jeg ikke belegg for å bestride, skum har i alle tifelle fordeler fremfor vann ifb med all brannslokking.
Jeg har allerede besvart ditt innlegg med fakta, så inntil du kommer opp med noe som beviser at etanolholdig bensin er vanskeligere og farligere å slokke enn ren bensin, anser jeg ditt innlegg som alternative fakta.
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Har vi det? Er det ikke maks 10% - E10 ? Jeg finner ingen kilde/info på at det er mer enn det.gsx750_80 skrev: 07 jan 2020, 19:14 Vi har vel 15-20 % etanolinnblanding i mesteparten av drivstoff her til lands nå.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Fra 2020 er det omsetningspåbud med 20% fornybart.
Vi har hatt E10/15 i 2019.
I løpet av året nå så må de merke pumpene med innhold av etanol og biodiesel.
Vi har hatt E10/15 i 2019.
I løpet av året nå så må de merke pumpene med innhold av etanol og biodiesel.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
20% gjelder salg av drivstoff generelt. Jeg finner ingen kilde på at det er mer enn 10% etanol i bensin solgt i norge, eller at det skal bli det.mekkern skrev: 08 jan 2020, 11:33 Fra 2020 er det omsetningspåbud med 20% fornybart.
Vi har hatt E10/15 i 2019.
I løpet av året nå så må de merke pumpene med innhold av etanol og biodiesel.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Det er begrenset hvor mye tid jeg vurderer å benytte på å argumentere med personer som ikke vil, eller evner, å ta til seg kunnskap.
Du får diskutere med vedkommende du, om du gidder forsøke. Velkommen.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
Du starter med å tro at amerikanske brannfolk har høyere kunnskapsnivå om slokking av etanolbranner og dokumenterer troen din med tre artikler som egentlig ikke sier noe som helst om etanol og etanolholdig bensin er vanskeligere å slokke enn "ren" bensin.gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 19:59Det er begrenset hvor mye tid jeg vurderer å benytte på å argumentere med personer som ikke vil, eller evner, å ta til seg kunnskap.
Du får diskutere med vedkommende du, om du gidder forsøke. Velkommen.
Når du så får servert noen fakta om etanol og bensin svarer du at jeg kan tro hva jeg vil.
Ja, jeg tror på fakta.
Greit at du ikke gidder å bruke mye tid på å argumentere med meg, det er vel derfor du enda ikke har kommet med ett eneste argument imot det jeg skrev.
Jeg er fullstendig klar over, og har for lenge siden akseptert at jorda er rund.
Men den har også mange, store flate områder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
God natt. Du kan jo f... ikke lese.Jompa skrev: 08 jan 2020, 23:22gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 19:59Det er begrenset hvor mye tid jeg vurderer å benytte på å argumentere med personer som ikke vil, eller evner, å ta til seg kunnskap.
Du får diskutere med vedkommende du, om du gidder forsøke. Velkommen.
Du starter med å tro at amerikanske brannfolk har høyere kunnskapsnivå om slokking av etanolbranner og dokumenterer troen din med tre artikler som egentlig ikke sier noe som helst om etanol og etanolholdig bensin er vanskeligere å slokke enn "ren" bensin.
Når du så får servert noen fakta om etanol og bensin svarer du at jeg kan tro hva jeg vil.
Ja, jeg tror på fakta.
Greit at du ikke gidder å bruke mye tid på å argumentere med meg, det er vel derfor du enda ikke har kommet med ett eneste argument imot det jeg skrev.
Jeg er fullstendig klar over, og har for lenge siden akseptert at jorda er rund.
Men den har også mange, store flate områder.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 23:30SlettetJompa skrev: 08 jan 2020, 23:22gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 19:59Det er begrenset hvor mye tid jeg vurderer å benytte på å argumentere med personer som ikke vil, eller evner, å ta til seg kunnskap.
Du får diskutere med vedkommende du, om du gidder forsøke. Velkommen.
Du starter med å tro at amerikanske brannfolk har høyere kunnskapsnivå om slokking av etanolbranner og dokumenterer troen din med tre artikler som egentlig ikke sier noe som helst om etanol og etanolholdig bensin er vanskeligere å slokke enn "ren" bensin.
Når du så får servert noen fakta om etanol og bensin svarer du at jeg kan tro hva jeg vil.
Ja, jeg tror på fakta.
Greit at du ikke gidder å bruke mye tid på å argumentere med meg, det er vel derfor du enda ikke har kommet med ett eneste argument imot det jeg skrev.
Jeg er fullstendig klar over, og har for lenge siden akseptert at jorda er rund.
Men den har også mange, store flate områder.
Sist redigert av gsx750_80 den 08 jan 2020, 23:46, redigert 1 gang totalt.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 23:30slettetJompa skrev: 08 jan 2020, 23:22gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 19:59Det er begrenset hvor mye tid jeg vurderer å benytte på å argumentere med personer som ikke vil, eller evner, å ta til seg kunnskap.
Du får diskutere med vedkommende du, om du gidder forsøke. Velkommen.
Du starter med å tro at amerikanske brannfolk har høyere kunnskapsnivå om slokking av etanolbranner og dokumenterer troen din med tre artikler som egentlig ikke sier noe som helst om etanol og etanolholdig bensin er vanskeligere å slokke enn "ren" bensin.
Når du så får servert noen fakta om etanol og bensin svarer du at jeg kan tro hva jeg vil.
Ja, jeg tror på fakta.
Greit at du ikke gidder å bruke mye tid på å argumentere med meg, det er vel derfor du enda ikke har kommet med ett eneste argument imot det jeg skrev.
Jeg er fullstendig klar over, og har for lenge siden akseptert at jorda er rund.
Men den har også mange, store flate områder.