Uheldige følger av etanol i drivstoff

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Og da er vi tilbake på et sted vi kan utnytte mulighetene med E85....
Med sin høyere oktan( antiknock) kan vi ha høyere ladetrykk og mengden av fuel (30%+i forhold til ren bensin) vil da også kjøle forbrenningskammeret og gi muligheten av ennå høyere forbrenningstrykk og effekt. ( og forbruk)

Men dette forutsetter også at alle deler er kompatible med drivstoffet- egentlig bygget som en alkoholmotor med en dæsj bensin for lettere tennvillighet i kulde.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Geiroe »

Ja det hadde vært spennende med en top alkohol motor i brukssykkelen :yeyeye
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Geiroe skrev: 09 okt 2019, 21:29 Ja det hadde vært spennende med en top alkohol motor i brukssykkelen :yeyeye
Ikke prob- bare prisnivået. :lol
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Geiroe »

mekkern skrev: 09 okt 2019, 21:37
Geiroe skrev: 09 okt 2019, 21:29 Ja det hadde vært spennende med en top alkohol motor i brukssykkelen :yeyeye
Ikke prob- bare prisnivået. :lol
Ja det er vel der begrensningen ligger. :sorry
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

ZZR-Erling

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ZZR-Erling »

Kjører ett par mil med fuel stabilizer før dvala...null problem da.

Har brukt denne ett par overvintringer:
Bilde

Mekkern: (siden jeg vet hvor du bor), du får den hos Bakken Motor i Kobbervikdalen. 355ml flaske holder til 227l.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev: 10 okt 2019, 21:09 Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.
Det gjør ikke min, den står i kjellerstua :D

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

ZZR-Erling skrev: 10 okt 2019, 22:45
mekkern skrev: 10 okt 2019, 21:09 Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.
Det gjør ikke min, den står i kjellerstua :D
En ute under tak og pressenning -en på et soverom -to på verandaen(+ guttungens 790)-og en i garasjen/verkstedet da det er planer om Rally Knuten med den i Januar. :crazy:
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

ZZR-Erling

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av ZZR-Erling »

mekkern skrev: 11 okt 2019, 09:31
ZZR-Erling skrev: 10 okt 2019, 22:45
mekkern skrev: 10 okt 2019, 21:09 Ja jeg bruker noe tilsvarende og helst sammen med 98 oktan.
Svarten fikk en ekstra dæsj med 2t olja jeg skvettet i bensina i Italia. ( det hjalp litt på gasserstempla)
For svarten står veldig utsatt for svingninger i vinter og da kan det bli litt kondens.
Det gjør ikke min, den står i kjellerstua :D
En ute under tak og pressenning -en på et soverom -to på verandaen(+ guttungens 790)-og en i garasjen/verkstedet da det er planer om Rally Knuten med den i Januar. :crazy:
Du må si fra dersom du deltar i Rally Knuten.

:twothumbs:

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Vi har vel 15-20 % etanolinnblanding i mesteparten av drivstoff her til lands nå. Kunne vært interessant å vite om norske brannfolk
har utstyr for å slukke "etanolbranner". Antakeligvis ikke.. I USA feks, er kunnskapsnivået antakeligvis vesentlig høyere.

For øyeblikket brenner hundrevis av biler i Stavanger..

"...In a training video shown as part of the Massachusetts Firefighting Academy’s Ethanol for First Responders program, a frustrated engine company desperately tries to extinguish a car fire. The more water hosed onto the vehicle, the more stubbornly the flames react. The car in the video burned for hours in real time, despite efforts by firefighters who hooked up a large-diameter hose and flowed enough water to fill an Olympic-sized pool. ..."
https://www.firehouse.com/home/article/ ... hting-foam

"...The amount of renewable fuels is increasing, which makes it critical that first responders have the knowledge necessary to respond to ethanol and ethanol blended fuel emergencies, she says.

In 2006, the “Training Guide to Ethanol Emergency” training program was launched
. Since then, the RFA has distributed more than 10,000 copies of the DVD across the United States and internationally, Ruff says. The RFA began holding ethanol safety seminars, funded by a U.S. DOE grant, in December 2010. ..."
http://ethanolproducer.com/articles/127 ... eds-needed

"Gasoline warning: EPA approved E15 and E85 gas can ruin your engine, corrode your fuel line and destroy gaskets in older non-approved vehicles. Destroyed gaskets means leaky gasoline. Leaky gasoline on hot surfaces leads to ignition, and ignition leads to vehicle fires. The non-approved might not even be that old; there are vehicles that are only a couple of years old that are approved for E15 or E85 mixed blend gasoline. Most gasoline on the market is E10, which contains 90 percent gasoline and 10 percent ethanol. "
https://www.arlingtoncardinal.com/2014/ ... -vehicles/

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Jompa »

Hva er det som gjør etanol farligere enn bensin ?
Etanol har flammepunkt på 12 grader , bensin har minus 40.
Etanol er ekjsplosjonsfarlig ved 19 % konsentrason i luft, bensin ved 8 %.
Etanol har lavere brennverdi og lavere energiinnhold enn bensin.
Etanol er løselig i vann, bensin er ikke.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Du kan starte med å google feks Why Are ethanol fires hard to put out, evt forsøke å kikke tidligere i tråden.
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Jompa »

Jeg har lest alle de tre artiklene du henviser til. Det står i en av dem at ren etanol brenner med nesten usynlig flamme og røyk.
Bensin brenner som kjent med gul eller blå flamme, avhengig av temp og tolgang på luft.
Artikkelforfatteren skriver at flammene fra etanol er vanskelig å se, og derfor vanskeligere å slokke.

Flammesprerdninga er akkurat lik om du setter en vannstråle direkte mot brann i bensin, E85 eller ren etanol.

Det som skrives om spesielr slokkeskum for etanolholdig bensin og ren etanol har jeg ikke belegg for å bestride, skum har i alle tifelle fordeler fremfor vann ifb med all brannslokking.

Jeg har allerede besvart ditt innlegg med fakta, så inntil du kommer opp med noe som beviser at etanolholdig bensin er vanskeligere og farligere å slokke enn ren bensin, anser jeg ditt innlegg som alternative fakta.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev: 08 jan 2020, 06:44 Jeg har lest alle de tre artiklene du henviser til. Det står i en av dem at ren etanol brenner med nesten usynlig flamme og røyk.
Bensin brenner som kjent med gul eller blå flamme, avhengig av temp og tolgang på luft.
Artikkelforfatteren skriver at flammene fra etanol er vanskelig å se, og derfor vanskeligere å slokke.

Flammesprerdninga er akkurat lik om du setter en vannstråle direkte mot brann i bensin, E85 eller ren etanol.

Det som skrives om spesielr slokkeskum for etanolholdig bensin og ren etanol har jeg ikke belegg for å bestride, skum har i alle tifelle fordeler fremfor vann ifb med all brannslokking.

Jeg har allerede besvart ditt innlegg med fakta, så inntil du kommer opp med noe som beviser at etanolholdig bensin er vanskeligere og farligere å slokke enn ren bensin, anser jeg ditt innlegg som alternative fakta.
Tro hva du vil. Gjør ikke noe fra eller til.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 08:08
Jompa skrev: 08 jan 2020, 06:44 Jeg har lest alle de tre artiklene du henviser til. Det står i en av dem at ren etanol brenner med nesten usynlig flamme og røyk.
Bensin brenner som kjent med gul eller blå flamme, avhengig av temp og tolgang på luft.
Artikkelforfatteren skriver at flammene fra etanol er vanskelig å se, og derfor vanskeligere å slokke.

Flammesprerdninga er akkurat lik om du setter en vannstråle direkte mot brann i bensin, E85 eller ren etanol.

Det som skrives om spesielr slokkeskum for etanolholdig bensin og ren etanol har jeg ikke belegg for å bestride, skum har i alle tifelle fordeler fremfor vann ifb med all brannslokking.

Jeg har allerede besvart ditt innlegg med fakta, så inntil du kommer opp med noe som beviser at etanolholdig bensin er vanskeligere og farligere å slokke enn ren bensin, anser jeg ditt innlegg som alternative fakta.
Tro hva du vil. Gjør ikke noe fra eller til.
PS: Du må gjerne tro at jorda er flat også, for min del.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Rune75 »

gsx750_80 skrev: 07 jan 2020, 19:14 Vi har vel 15-20 % etanolinnblanding i mesteparten av drivstoff her til lands nå.
Har vi det? Er det ikke maks 10% - E10 ? Jeg finner ingen kilde/info på at det er mer enn det.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av mekkern »

Fra 2020 er det omsetningspåbud med 20% fornybart.
Vi har hatt E10/15 i 2019.
I løpet av året nå så må de merke pumpene med innhold av etanol og biodiesel.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Rune75 »

mekkern skrev: 08 jan 2020, 11:33 Fra 2020 er det omsetningspåbud med 20% fornybart.
Vi har hatt E10/15 i 2019.
I løpet av året nå så må de merke pumpene med innhold av etanol og biodiesel.
20% gjelder salg av drivstoff generelt. Jeg finner ingen kilde på at det er mer enn 10% etanol i bensin solgt i norge, eller at det skal bli det.

FreewheelBurning
Innlegg: 482
Registrert: 22 feb 2019, 23:21
Motorsykkelen din: XMAX 300

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av FreewheelBurning »

gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 08:08 Tro hva du vil. Gjør ikke noe fra eller til.
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 08:34 PS: Du må gjerne tro at jorda er flat også, for min del.
Det er ikke slik man diskuterer.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

FreewheelBurning skrev: 08 jan 2020, 15:28
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 08:08 Tro hva du vil. Gjør ikke noe fra eller til.
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 08:34 PS: Du må gjerne tro at jorda er flat også, for min del.
Det er ikke slik man diskuterer.
Det er begrenset hvor mye tid jeg vurderer å benytte på å argumentere med personer som ikke vil, eller evner, å ta til seg kunnskap.
Du får diskutere med vedkommende du, om du gidder forsøke. Velkommen.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av Jompa »

gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 19:59
FreewheelBurning skrev: 08 jan 2020, 15:28
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 08:08 Tro hva du vil. Gjør ikke noe fra eller til.
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 08:34 PS: Du må gjerne tro at jorda er flat også, for min del.
Det er ikke slik man diskuterer.
Det er begrenset hvor mye tid jeg vurderer å benytte på å argumentere med personer som ikke vil, eller evner, å ta til seg kunnskap.
Du får diskutere med vedkommende du, om du gidder forsøke. Velkommen.
Du starter med å tro at amerikanske brannfolk har høyere kunnskapsnivå om slokking av etanolbranner og dokumenterer troen din med tre artikler som egentlig ikke sier noe som helst om etanol og etanolholdig bensin er vanskeligere å slokke enn "ren" bensin.
Når du så får servert noen fakta om etanol og bensin svarer du at jeg kan tro hva jeg vil.
Ja, jeg tror på fakta.
Greit at du ikke gidder å bruke mye tid på å argumentere med meg, det er vel derfor du enda ikke har kommet med ett eneste argument imot det jeg skrev.
Jeg er fullstendig klar over, og har for lenge siden akseptert at jorda er rund.
Men den har også mange, store flate områder.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

Jompa skrev: 08 jan 2020, 23:22
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 19:59
FreewheelBurning skrev: 08 jan 2020, 15:28
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 08:08 Tro hva du vil. Gjør ikke noe fra eller til.
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 08:34 PS: Du må gjerne tro at jorda er flat også, for min del.
Det er ikke slik man diskuterer.
Det er begrenset hvor mye tid jeg vurderer å benytte på å argumentere med personer som ikke vil, eller evner, å ta til seg kunnskap.
Du får diskutere med vedkommende du, om du gidder forsøke. Velkommen.

Du starter med å tro at amerikanske brannfolk har høyere kunnskapsnivå om slokking av etanolbranner og dokumenterer troen din med tre artikler som egentlig ikke sier noe som helst om etanol og etanolholdig bensin er vanskeligere å slokke enn "ren" bensin.
Når du så får servert noen fakta om etanol og bensin svarer du at jeg kan tro hva jeg vil.
Ja, jeg tror på fakta.
Greit at du ikke gidder å bruke mye tid på å argumentere med meg, det er vel derfor du enda ikke har kommet med ett eneste argument imot det jeg skrev.
Jeg er fullstendig klar over, og har for lenge siden akseptert at jorda er rund.
Men den har også mange, store flate områder.
God natt. Du kan jo f... ikke lese.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

...

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 23:30
Jompa skrev: 08 jan 2020, 23:22
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 19:59
FreewheelBurning skrev: 08 jan 2020, 15:28
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 08:08 Tro hva du vil. Gjør ikke noe fra eller til.
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 08:34 PS: Du må gjerne tro at jorda er flat også, for min del.
Det er ikke slik man diskuterer.
Det er begrenset hvor mye tid jeg vurderer å benytte på å argumentere med personer som ikke vil, eller evner, å ta til seg kunnskap.
Du får diskutere med vedkommende du, om du gidder forsøke. Velkommen.

Du starter med å tro at amerikanske brannfolk har høyere kunnskapsnivå om slokking av etanolbranner og dokumenterer troen din med tre artikler som egentlig ikke sier noe som helst om etanol og etanolholdig bensin er vanskeligere å slokke enn "ren" bensin.
Når du så får servert noen fakta om etanol og bensin svarer du at jeg kan tro hva jeg vil.
Ja, jeg tror på fakta.
Greit at du ikke gidder å bruke mye tid på å argumentere med meg, det er vel derfor du enda ikke har kommet med ett eneste argument imot det jeg skrev.
Jeg er fullstendig klar over, og har for lenge siden akseptert at jorda er rund.
Men den har også mange, store flate områder.
Slettet
Sist redigert av gsx750_80 den 08 jan 2020, 23:46, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Bosted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Uheldige følger av etanol i drivstoff

Legg inn av gsx750_80 »

gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 23:30
Jompa skrev: 08 jan 2020, 23:22
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 19:59
FreewheelBurning skrev: 08 jan 2020, 15:28
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 08:08 Tro hva du vil. Gjør ikke noe fra eller til.
gsx750_80 skrev: 08 jan 2020, 08:34 PS: Du må gjerne tro at jorda er flat også, for min del.
Det er ikke slik man diskuterer.
Det er begrenset hvor mye tid jeg vurderer å benytte på å argumentere med personer som ikke vil, eller evner, å ta til seg kunnskap.
Du får diskutere med vedkommende du, om du gidder forsøke. Velkommen.

Du starter med å tro at amerikanske brannfolk har høyere kunnskapsnivå om slokking av etanolbranner og dokumenterer troen din med tre artikler som egentlig ikke sier noe som helst om etanol og etanolholdig bensin er vanskeligere å slokke enn "ren" bensin.
Når du så får servert noen fakta om etanol og bensin svarer du at jeg kan tro hva jeg vil.
Ja, jeg tror på fakta.
Greit at du ikke gidder å bruke mye tid på å argumentere med meg, det er vel derfor du enda ikke har kommet med ett eneste argument imot det jeg skrev.
Jeg er fullstendig klar over, og har for lenge siden akseptert at jorda er rund.
Men den har også mange, store flate områder.
slettet

Svar