dag-zzr skrev:Putter alle xrøykere i samme bås sånn for letthets skyld.
Er også klar over at røyking
kan være negativt for egen og andre sin helse. Det er den ensidige fokuseringen på tobakk sine negative sider jeg er dritt lei. Om det samme negative fokuset og restriksjoner også hadde vært rettet mot; alkohol, usunn mat og livstil. Da hadde det gitt mer mening. Men det er visst bare røykere som det skal fokuseres på og som skal tvinges til å gjøre bot for samfunnets dårlige samvittighet.
Sidestille - all risiko aktivitet, rusmidler - inklusive nikotin, usunn mat og alt annet som kan medføre skade på egen og andre sin helse. Det høres vel greit ut

Eller skal vi fortsatt kun konsentrere oss om en gruppe? Majoriteten må selvfølelig uforstyrret kunnne fortsette sin usunne og farlige livsstil

Men du kan ikke putte alle xrøykere i en bås. Det er ikke letthet, det er dumhet, fordi det er fjernt fra fakta. Og da fører man jo en debatt på helt feil premisser.
Jeg forstår at du er lei den ensidige fokuseringen på tobakk sine negative sider. Kansje du heller kan ramse opp alle de positive sidene med tobakk i stedet for? Altså i forhold til helse, for det er det de "negative" sidene med tobakk er, de helsemessige sidene.
Det kunne vært interessant om du ga oss noen konkrete eksempler på helse
fordelene med tobakk, for hvis du bare har det utslitte argumentet om hvor sosialt det er å røyke og at det er godt, så er ikke det mye å legge på vektskålen.
Jeg vet ikke hvilken verden du lever i, men i min verden så er det ganske mye fokus på de negative sidene med alkohol, usunn mat og livstil også. Man snakker om "livsstilssykdommer", overvekt og kosthold og misbruk av alkohol hele tiden. Det får faktisk et ganske stort fokus på seg det også.
Og mener du virkelig at rusmisbruk ikke får fokus?
For min del må folk få røyke til det tyter røyk ut av øra på dem, men dere må tåle at de negative sidene med røyking får et fokus i slike debatter og ellers. Det var det samme da jeg røyket, men jeg likte ikke å høre om det fordi jeg innerst inne visste de hadde rett og det gjorde meg litt redd. Jeg hadde en Far som døde av lungekreft. Det var ikke vakkert.
Og der tror jeg at skoen trykker for mange, man vet at advarslene er basert på fakta og derfor føler man en viss frykt fordi man selv røyker og vil helst ikke høre om det. Man begraver hodet i sanden og later som om problemet ikke er der.
Når det ikke funker, så blir man irriterte og "drit lei den ensidige fokuseringen på tobakk sine negative sider". Noe jeg tror er en forsvarsmekanisme omtrent som en angstbitende hund trengt opp i et hjørne.
Sånn var jeg også, men det var fordi at jeg innerst inne visste de har rett og følte et ubehag av å stadig bli minnet på det.