Elolz - Honda VTR SP1

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av gorbys »

Var ikkje problemet med tl1000r noko med fjøringssystemet bak? Og noko eks plosiv levering av motorkraften? Meiner tl toppene passer på SV motoren :-)

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av simpson »

Nå har ikke jeg kjørt SV1000, men SV650.
Og det var sånn :-)å

Har du prøvd en før? Hvis ikke bør du gjøre det.

650 er veldig undermotorisert, helt bedritne kjøreegenskaper.
Bremsene er helt elendige, gaffel og dempere er noe av det verste jeg har opplevd.
Hvis 1000 har de samme egenskapene som 650, så ville jeg gått for noe annet.
Hvis du vil ha Suzuki med Twin, gå heller for TL1000.
Dette var Suzuki sitt mislykkede forsøk på å bruke Twin i Superbike, men den er 100 ganger bedre enn SV når det kommer til egenskaper.
Men du har jo også Honda VTR.
Det er også ett mye bedre valg enn SV.

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av KawaJens »

Har du dørlig følelse så bere snu å gå vekk. Enkelt.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av Bjerknez »

Snakket litt med TS i går via chat'en her på forumet og eier sier han har hatt noen lange turer med denne de siste årene. Men når den har gått 15.000km. totalt på 8-9 år så blir jeg skeptisk. Dette kan så klart slå begge veier, men selv 15.000km. på ETT år vil jeg ikke anse som "mye" så jeg føler selger pynter litt på sannheten her. Det får meg også til å tenke på hva for noe annet han evt. pynter på.

Det vanlige er vel at man kjører mest når sykkelen er ny og at dette evt. dabber av på sikt, men denne sykkelen har stått mer rolig enn den har rullet.

Nå er jeg over middels skeptisk av natur, men hadde det vert meg så hadde jeg nok snudd ryggen til denne, hvis jeg da ikke hadde fått en skriftlig garanti på full tilbakelevering og pengene tilbake etter noen mils testtur og en tur på et verksted for full kontroll. Den mangler jo også service hefte og de ter litt rart at selger ikke har tatt en ENESTE service på et merkeverksted. Ikke engang den første servic'en.

Jeg ville nok sett meg om etter noe annet tror jeg. Men som jeg også sa til TS pr chat: Jeg er ingen ekspert på dette. :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av LordShaft »

Nei det er ikke rart at en mekaniker har tatt alle servicer selv.... Hva i alle dager skal han betale penger for å få dette gjort når han vet han klarer det like bra om ikke bedre enn på verksted?

Hvis det viser seg å stemme at fyren faktisk er mekaniker og skru kyndig.... Hadde ikke jeg vært skeptisk i det hele tatt...

Note 4

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Nei det er ikke rart at en mekaniker har tatt alle servicer selv.... Hva i alle dager skal han betale penger for å få dette gjort når han vet han klarer det like bra om ikke bedre enn på verksted?

Hvis det viser seg å stemme at fyren faktisk er mekaniker og skru kyndig.... Hadde ikke jeg vært skeptisk i det hele tatt...

Note 4
Jeg ser den, men man må også huske på at sykkelen en dag skal selges og da taper men fort de pengene man sparte ved å ta servic'er selv da en evt. kjøper vil ha et grunnlag for pruting. For man har jo ingen papirer på at det faktisk er gjort.
Når man også legger til grunn det selger har sagt med tanke på "mye kjøring de siste årene" som jo ikke stemmer med tanke på sykkelens kjørelengde så er det også stor grunn til å tro at man har pyntet på sannheten andre steder. Vertfall slik jeg tenker...

Men det kan så klart også være at man gjør et kupp her. Men personlig hadde jeg nok backet unna. Men det er nok fordi jeg er skeptisk av natur. Ikke har jeg peiling på dette eller kan skru selv heller og da vil jeg være trygg på at jeg slipper overraskelser senere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av LordShaft »

Jeg hadde ingen papirer på eller service hefte på min ducati når jeg solgte den... Tok ikke lange tiden for kjøper å konstatere at her var gjort mer enn nødvendig arbeid og at det var gjort skikkelig. Selv om jeg ikke er fagutdannet mekaniker.
Noen vil selvfølgelig være mer skeptisk enn andre, å dette tror jeg har med uvitenhet å gjøre. Det forstår jeg godt. Å hva jeg anser som lang tur, og hva du anser som langtur kan være vidt forskjellig.
Men må si at jeg stiller meg undrende til den km staden selv

Note 4

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Bosted: Vestfold

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av Kawagutten »

Følger det med orginal eksos og har han f.eks kviteringer på service deler?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Tok ikke lange tiden for kjøper å konstatere at her var gjort mer enn nødvendig arbeid og at det var gjort skikkelig. Note 4
Hvordan kan man kjapt konstatere at servicer er fulgt?

Har man kjørt for lenge med samme olje for så og byttet like før salg av sykkel så vil vel ikke dette merkes før motoren har gått en del km.?

Men igjen... jeg er på tynn is her...

Brukeravatar
KawaJens
Innlegg: 489
Registrert: 25 nov 2014, 20:50
Motorsykkelen din: ?

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av KawaJens »

15 000km for en 9 år gammel sykkel er ikke uvanlig. Har hatt to styk 1999 modeler vor den ene var 9år og den andre 10år begge med under 12 000km. Ingen problemer i det og dei fungerer fremdekes helt ypperlig. En kamerat har hatt en sykkel siden 2008 og han har dei 2 siste åra kjørte hele 800km men alikavel er der to olje og filter skift inn i dei km. Lav km er ikke uvanlig men har kjøper bange anelser om det er begrunnet eller ikke så snu ryggen til. Aldri handlet noke eg har vert skeptisk til selv om eg har mest sansynlgvis fel. Kan heller ukke forvente at gamle sykkler følger med service hefte. Vem er interessert i å betale x antall kr for noko en gjør selv på 20min. Då snakker eg om sykkler som ikke har garanti igjen. Pristap for å ta basic service sjølv...neppe, i vertfall ikke i mine tilfeller eg har solgt.
For noen er det bok det beste å handle hos forhandler med godt rykte.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av Bjerknez »

Men det er vel også slik at servicer skal utføres ved et gitt intervall ELLER hvert år. På de 8-9 årene bør dermed oljen ha vert byttet (ved siden av filter) 8-9 ganger. Han bør vel derfor kunne klare og fiske opp kvitteringer for disse filterene samt oljen, siden han er fagmann og vet at et evt. senere salg vil gangne han hvis han har dette. Klarer han ikke å fremskaffe dette heller så ville jeg holdt meg langt unna.

Greit å ta servicene selv sån sett, men man må da vertfall klare og kunne dokumentere dette så godt som mulig ved å ta vare på kvitteringer i det minste. Vertfall slik jeg tenker...

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av mortenolb »

Sikker på at det ikke var miles? :knegg

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av gorbys »

Min er 2007 med 14000 på tellern, ikke servicebok på min heller, om prisen er riktig, kjøp den, bytt alle væsker og slikt så veit du sjøl at alt er på stell.

650 og 1000 kan Ikkje samanlignas, bedre gafler og dempere. Spurte på SV portal om det var verdt bryet å bytte til gsxr oppsett fremme men fikk til svar at bortsett fra utseende var det lite å hente.....

Brukeravatar
MLeikarnes
Innlegg: 959
Registrert: 11 nov 2012, 01:53
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
Bosted: Fræna, Møre og Romsdal

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av MLeikarnes »

Pappa hadde SV1000S fra 2004 til 2011, den hadde ikke gått noe nesten når han kjøpte den, 2003 modell. Pappa bygde sidevognssykkel på den, og kjørte med sidevogn frem til 2010. Vi kjørte vinter som sommer, SV'n startet i minus 30 grader på Golsfjellet (hvor BMW'ene måtte ty til primus under bunnpanna...), vi var også i Luxemburg. Pappa hadde den ett år som solosykkel, men ble så skuffet over motorgangen på den (for lite svinghjul) For å kjøre i 50kmt med orginal dreving måtte man ligge på 2-3 gir... Den ble drevet om slik at den var mulig å kjøre, den hadde også powercommander og speedohealer, samt modifiserte orginale eksosrør.
Mener han fikk 60-70k for den når han solgte den, uten servicebok, men med alt av servicer fulgt opp her hjemme i garasjen. Han som kjøpte den var også opptatt av at sykkelen ikke hadde servicebok, men når man kan gjøre jobben selv så burde jo det være like godt... Den hadde vel gått nærmere 50.000km da.

Har også sett at noen mener en tur på 2000km er lang... Om man tar tog fra Hamburg og til Alpene, så kommer man seg unna med 2-3000 km på hele turen.
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av Busa Trond »

...men du som liker å ligge litt fremover. KawaJens linket en på innlegget mitt på side 22, selv om det er 98hk. Du finner sikkert en fulleffekt TL til en grei pris. SV er mer touring og veikere en TL. Det er nok 97 TL som hadde flest barnesykdommer, 98 mod kom med org styredemper og bedre på flere punkt. Mener det også var noe at 97 spytta over bensin for å kompensere mot kjølig luft her på berget.
Bare mine 2 kroner :knegg
Lykke til med valget :vs

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Bosted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av Flanker »

Honda har litt shabby ladergulatorer på den tiden. Kjent problem på VFR rundt samme årgang, så overrasker meg ikke om det gjelder disse også. Men enkel sak å skifte selv. Ellers var vel VTR berømt for å være en ganske tørst sykkel, men ut over det har jeg aldri hørt et vondt ord om dem.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - SV1000S? hmm

Legg inn av gorbys »

Sv1000 vart vel tunet for å gi bedre kjørbarhet kontra tl1000r som hadde alt av effekt på toppen. Lykke til med kjøp :-) Honda har vel aldri hatt noko problem så du går vel Ikkje på noko smell der akkurat ;-)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - På jakt etter 1000cc 2cyl

Legg inn av LordShaft »

Min bror har en vtr 1000 som han har hatt noen år. Eneste av sitt slag her i landet med sin Orange farge. Fantastisk sykkel med helt rå lyd. Litt myk bakdemper, men ellers en fantastisk twin som har masse drag og kjøreegenskaper. Ikke noe å stusse på om du finner et bra eksemplar

Note 4

Brukeravatar
Bikes4life
Innlegg: 43
Registrert: 24 jul 2013, 09:30
Motorsykkelen din: Honda MSX 125 og 1290 Super Duke R S.E

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - På jakt etter 1000cc 2cyl

Legg inn av Bikes4life »

Kamkjedestrammere er en typisk gjengangerfeil på VTR.
Historikk:
2009 Kawasaki Ninja 250R SE (Solgt)
2009 Triumph Street Triple R (RIP)
2013 Honda CB1000R (Solgt)
2015 Honda MSX 125 (Solgt)
2016 KTM 1290 Super Duke SE (Solgt)
2017 KTM 690 Duke R

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - På jakt etter 1000cc 2cyl

Legg inn av simpson »

Du har jo VTR Firestorm.
Men skal du ha VTR så må du jo SP1 helst SP2 :thumleft
Dette er helt andre sykler enn Firestorm. :jada:
SP1 har ikke avskrekkende pris heller.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - På jakt etter 1000cc 2cyl

Legg inn av gorbys »

Godt fungerende forgassere er like bra som innsprut. Men de må være i orden. Også må man huske på choke når man starter, og like viktig er det å slå av igjen. Må tømmes før vinterlagring og blir sykkelen stående lenge kan den være tungstartet siden bensin fordamper over tid...Så litt mer styr er det, men ikkje avskrekkende

Brukeravatar
norse900
Innlegg: 984
Registrert: 18 sep 2013, 15:25
Motorsykkelen din: BMW R1100RT
Bosted: Stavanger

Elolz- Honda CBR600F4i - På jakt etter 1000cc 2cyl

Legg inn av norse900 »

:thumleft
BMW R1200GS -19
Honda TransAlp -97
BMW F650 Strada (solgt)
BMW R1100RT -98 (solgt)
Suzuki GSX750E -80 (solgt)
Yamaha XJ900S Diversion -97 (solgt)

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - På jakt etter 1000cc 2cyl

Legg inn av LordShaft »

Elolz skrev:
LordShaft skrev:Min bror har en vtr 1000 som han har hatt noen år. Eneste av sitt slag her i landet med sin Orange farge. Fantastisk sykkel med helt rå lyd. Litt myk bakdemper, men ellers en fantastisk twin som har masse drag og kjøreegenskaper. Ikke noe å stusse på om du finner et bra eksemplar

Note 4
Artig! Men vet du hvordan det er med carbs vs injection? :-k Trodde carbs trengte en del vedlikehold og styr når det er kjølig?
Vet du hvilken årsmodell han har? Ser de fikk en god del oppgraderinger i 2001.

Er faktisk en oransje til salgs på facebook nå, 99mod med minstepris 40.000kr:
Bilde
Jeg husker ikke hvilken årsmodell han har i farten, men den har helkåpe originalt.... Som gjør den litt spesiell. Det er faktisk første gang jeg har sett en Orange til salgs på nett.... De er veldig sjelden slik jeg har skjønt det. Han har også to Leo vince Potter som gjør at lyden ikke kan beskrives med ord.
Rett og slett et smykke av en sykkel.

Note 4

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2747
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - På jakt etter 1000cc 2cyl

Legg inn av Busa Trond »

På den tiden jeg eide TL 1000S så prøvde jeg en VTR 1000F.
Det var nedtur den gangen, TL var mer aggressiv på alle måter. Tror du får et større smil om munnen på en TL, hvis du setter dem opp mot hverandre.
Hvordan kvaliteten på dem er i dag kjenner jeg ikke til. Men jeg tror kanskje drømmen din er dem Simpson nevner i innlegget sitt som SP utgave av VTR :thumleft
BIKE.no har flere tester av dem, også opp mot GSXR
Stein Rømmerud som var redaktør i Bike før, som nå kåserer litt i bladet nevner TL som en kul sykkel.
( han var løytnant der jeg var i militæret, og når han dro 1000S på hjulet var det bare å få opp bommen og i full hils :mk )

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2761
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Elolz- Honda CBR600F4i - På jakt etter 1000cc 2cyl

Legg inn av simpson »

Busa Trond skrev:På den tiden jeg eide TL 1000S så prøvde jeg en VTR 1000F.
Det var nedtur den gangen, TL var mer aggressiv på alle måter. Tror du får et større smil om munnen på en TL, hvis du setter dem opp mot hverandre.
Hvordan kvaliteten på dem er i dag kjenner jeg ikke til. Men jeg tror kanskje drømmen din er dem Simpson nevner i innlegget sitt som SP utgave av VTR :thumleft
BIKE.no har flere tester av dem, også opp mot GSXR
Stein Rømmerud som var redaktør i Bike før, som nå kåserer litt i bladet nevner TL som en kul sykkel.
( han var løytnant der jeg var i militæret, og når han dro 1000S på hjulet var det bare å få opp bommen og i full hils :mk )
Blir jo feil å sammenligne de to syklene.
VTR 1000 F tilsvarer SV 1000.
VTR 1000 SP1 og senere SP2 kan sammenlignes med TL 1000.
Men forskjellen er at Honda vant flere VM titler i Superbike med VTR mens Suzuki trakk TL fra VM og satset kun på GSX-R på grunn av totalt manglende resultater. :thumleft

Svar