MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Forum for fulleffekt tung-MC
Svar
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7119
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av dypen »

kjellv skrev: 26 apr 2020, 09:23 Først og fremst batterikapasitet ja. Rekkeviddeangst ville fort bli det samme som for batteribiler.
En EL-MC ser jeg som aktuell til pendling for de som pendler inn og ut av byer, eller kjører mye i by og tett trafikk. Til så mye annet er det ikke mye som frister. Momentet den leverer kanskje, men skal du hente ut dette momentet i en og annen heftig akselerasjon går dette veldig ut over rekkevidden igjen.

Jeg snakker for meg selv, og for meg er EL-MC uaktuelt slik det er nå. Frister ikke i det hele tatt. Teoretisk rekkevidde på 25 mil hvis du kjører pent, reell rekkevidde på 15 mil hvis du kjører noenlunde på samme måte som med en MC med bensinmotor. Jeg forstår innmari godt at EL-MC salget svikter.
For meg er el-mc ikke aktuelt så lenge jeg lever! Men 15 - 25 mil er jo en ting hvis det bare er å svinge innom ei bensinpumpe å dra plastikken å fylle, også videre. Lade tar litt lengre tid, det er heller ikke sikkert alt går på skinner så de 20 min kan fort bli mere ;)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5032
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av FredrikE24 »

Er jo kjekt å pendle med en. Tohjuling er ikke bare hobby for min del, du kan imidlertid fylle mye bensin for prisen den koster å kjøpe. Sånn sett er det jo ikke noe deal.

Brukeravatar
erik m
Innlegg: 547
Registrert: 30 aug 2012, 23:43
Motorsykkelen din: jawa CZ 350 56 og BMW r1100rs 93
Bosted: Oslo

Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av erik m »

At harleys CEO gikk av, mener mang HOGs over there hovedsaklig var grunnet hans utflagging av produksjonen fra Gods own Country. Noe som blei gjort for å senke kostnadene i et stadig tøffere marked, men som kan få alvorlige følger for konsernet.
Noen av fordelene ved Live-wire er muligheten for en langt mer sportslig kjøring; mens aksen på de fleste av syklene deres ellers er mellom 4 og opp til over 5 sekunder, gjør denne det unna på 3.
Men så er det denne rekkevidden, da.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av AJ »

Hvordan er det med el-MC og ladekabel? Spør rett og slett fordi jeg ikke vet. Og det jeg lurer på er om kabelen er like omfattende som den til elbilene, som ikke tar så rent lite plass.

Det ideelle for el-MC må jo være trådløs lading. Men det er vel et stykke fram til nettopp den muligheten, vil jeg tro... :-k .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Dagen el-mc'er er mer som Think enn som Tesla

Legg inn av pekle »

AJ skrev: 26 apr 2020, 22:41 Hvordan er det med el-MC og ladekabel? Spør rett og slett fordi jeg ikke vet. Og det jeg lurer på er om kabelen er like omfattende som den til elbilene, som ikke tar så rent lite plass.
HD LiveWire og Energica støtter CCS, og der er kabler på offentlige stasjoner alltid fastmontert. De (samt Zero med "power tank") støtter også den vanlige såkalte Type 2 (som de fleste elbiler også bruker for "halvkjapp" lading), og der må man ofte ha med egen kabel. Men de fins i mange lengder og utførelser. Men absolutt et større problem enn å slenge den i frunken på en bil ja. Ville ikke dratt med min egen 7-meters Type 2-kabel kveilet som en annen blå boa :thumleft ;)

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Elektrisk motorsykkel på ett hjul

Legg inn av pingvin »

Elektrisk motorsykkel på ett hjul, 15.500,- nok + frakt og dill, så morsom ut selv om nok ikke erstatter 2 hjul for min dele enda :D

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av SilverSmurfer »

Jeg hadde faktisk en liknende enhjuling for noen år siden, artig sak som jeg fint kunne kjøre 20-30 km på i strekk.

Men, jeg ville aldri ha kjøpt en ny en under noen som helst omstendigheter.

For mens jeg fint kunne ha kjørt tusenvis av timer uten problem og ulykkesfritt på en enhjuling som fungerer optimalt, så er problemet med enhjuling at hvis noe skulle skje, som gjør at det ene hjulet du har stopper. Da sliter du.

Hvis det ene hjulet plutselig stopper så er det ikke som på en motorsykkel hvor du er balansert med to hjul. Det er ikke slik at hjulet låser seg og du skrenser fremover. I stedet blir det slik at man kastes rett fremover, hodet går så fort som bare fy, rett mot asfalten.
enhjuling.png
Det samme gjelder jo i praksis også alle andre selvbalanserende kjøretøy som feks Segway. Selvbalanserende kjøretøy er utrolig artige, men i det øyeblikket hjulet låser seg så kommer du til å skade deg skikkelig.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Ronning
Innlegg: 308
Registrert: 06 apr 2017, 11:13
Motorsykkelen din: KTM 950SM
Bosted: Malvik

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Ronning »

Ja den der enhjuls-mcen ser ut som et kamikazeverktøy. 😄

Har prøvd stående elektrisk enhjuling, helt til jeg ble kasta av pga hjulet låste seg i i motbakke. Den ble vel overbelasta, og svarte med å låse hjulet etter no høy piping. Solgte skiten etter det.

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av SilverSmurfer »

Ronning skrev: 18 mar 2021, 15:28 Ja den der enhjuls-mcen ser ut som et kamikazeverktøy. 😄

Har prøvd stående elektrisk enhjuling, helt til jeg ble kasta av pga hjulet låste seg i i motbakke. Den ble vel overbelasta, og svarte med å låse hjulet etter no høy piping. Solgte skiten etter det.
Jeg tror faktisk at jeg kjørte min bortimot 2-3000 km totalt. Brukte den til å fra butikken, jobb osv en stund. Var jo veldig artig. Spesielt det å komme kjørende, med helt avslappet holdning og en handlepose i hver hånd mens folk stirrer :p

Men, så kom første klikk. Hjulet låste seg, og jeg ble kastet av. Så gikk det 4-5 uker, så skjedde det igjen. Og da gikk hele greia direkte i søpla.


Jeg angrer ikke, men realiteten er at min var kanskje 750w og gikk i 22 km/t. En 2000w maskin som går i 40-45 er, som du sier, et kamikazeverktøy.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 651
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av MGR1 »

Zero er vel et av de mer realistiske alternativene på el-mc fronten. Nedenfor er en rekkeviddetest ved blandet kjøring i by og på landevei. Kun 89 miles (ca. 140 km) før den gikk tom, og de siste 20% med sterkt redusert effekt. Dette vil effektivt gi en maksradius på 70 km, eller mer 60 km hvis man vil unngå klump i magen den siste delen av turen. Ikke overbevisende.

Blir spennende å se om batteriene vil bedre seg de neste årene. Ser at det er et hardkjør i EU nå for totalforbud av fossildrivstoffbiler fra 2030.


Eirikvestfold
Innlegg: 98
Registrert: 24 jan 2016, 04:15
Motorsykkelen din: Yamaha xj6 diversion f, 2009.

Sondor Metacyckle elsykkel

Legg inn av Eirikvestfold »

Kom over denne og har fått link til bestilling med estimert levering i Q3.

https://sondorsx.com/pages/metacycle

Det er delte meninger om elsykler generelt og denne spesielt. Meningene om designet er vel som for tesla cybertruck. Noen elsker den og noen hater den.

Jeg synes sykkelen ser stilig ut og kunne tenkt meg den. Til 5000 USD (42.000 NOK) er den lavt priset.

Noen som har peil på hvordan import av en helt ny sykkel fungerer mtp det offentlige og forsikring? Må man gå opp hele ruten selv, eller er dette på plass i det nye kjøretøy blir importert?
Kjører kun når været er fint og jeg har medvind.

Yamaha xj6 (fz6r)

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1195
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Domino »

Denn var spesiell, men litt tøff. Den bør jo være lite følsom for sidevind...

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 651
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: Sondor Metacyckle elsykkel

Legg inn av MGR1 »

Eirikvestfold skrev: 04 mai 2021, 11:37 .....
Noen som har peil på hvordan import av en helt ny sykkel fungerer mtp det offentlige og forsikring? Må man gå opp hele ruten selv, eller er dette på plass i det nye kjøretøy blir importert?
Import av et helt nytt kjøretøy fra USA (gjelder alle land utenfor EU) er vel tilnærmet håpløst. Du risikerer å ende opp med et hageornament eller ankersøkke.

Import fra EU går på skinner, hvis kjøretøyet er godkjent i EU-systemet og dermed har et CoC-dokument tilknyttet. Får du et slikt dokument av forhandleren er det bare å vise hos Statens Vegvesen og kjøretøyet blir registrert her.

Brukeravatar
MGR1
Innlegg: 651
Registrert: 08 feb 2013, 16:40
Motorsykkelen din: AJS 500 twin 1955 - BMW F650ST 1997
Bosted: Trondheim

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av MGR1 »

Må innrømme at denne ser litt morsom ut:

Bilde

Er å få både som moped (45 km/t) og 'off-road' (80 km/t) versjoner. Pris 44900,-

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=215375010

E_S
Innlegg: 37
Registrert: 13 jun 2021, 22:24
Motorsykkelen din: 2010 Suzuki GSR 600

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av E_S »

Teknologien er ikke helt "der" ennå nei. Selv om jeg er svoren elbil-tilhenger ser jeg at med dagens el-MC er det for store kompromisser. Prislappen er stiv, ladehastigheten stort sett ikke så voldsom og rekkevidden svært begrenset. Det er nok per i dag mest interessant for de som har svært spesifikke behov som for eksempel pendling, og ikke så mye som hobbysykkel.

Hurtiglading (DC) av et lite batteri har noen tekniske utfordringer, men om man kunne fått 11kW AC-lading med type 2-kontakt som en standard, slik man har på biler, hadde man vært godt på vei. Jeg ser jo greia med ladekabel, men en kort kabel på 1,5 meter hadde holdt lenge til en MC og tar ikke så mye plass.

I tillegg tror jeg det for mange er en smertegrense med rekkevidden. Tatt litt på feelingen tror jeg 150 realistiske kilometer er det som trengs før det løsner i markedet. Altså ikke 150 oppgitte, men 150 realistiske med litt motorvei, "bakkar og berg" og det faktum at man aldri kjører fra 100% til 0%, men mer fra 90% til 10%. Det krever fort 300 oppgitte kilometer.

Jeg er heller ikke typen som kjører gjennom hele Europa med lange dagsetapper og må presse flest mulig mil om dagen, men å kunne ta dagsturer på 30 mil med et par ladestopp er helt innafor for min del.
"Arguing with an engineer is like wrestling with a pig in the mud; after a while you realize the pig is enjoying it."

Brukeravatar
Tiger
Innlegg: 55
Registrert: 12 jul 2015, 15:21
Motorsykkelen din: BMW 1200 GSA, Honda Dominator

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Tiger »

Støtte på inntil 25.000 kroner til elmotorsykler
Regjeringen og Enova har lansert en støtteordning for elektriske mopeder og motorsykler. En kan få inntil 25.000 kroner for å gå for en elektrisk variant. Gjelder kun førstegangsregistrerte.
https://www.aftenposten.no/norge/i/mBKe ... ntry=50213

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Bjerknez »

Før jeg i det hele tatt skal vudere en EL-MC så må den faktisk rekkevidden være minst 50 mil og ladetiden bør ikke ta lenger enn en time, maks.

Det vil si at det nok ikke blir noe batteridreven motorsykkel på meg på lenge enda :)

Brukeravatar
Canutus
Innlegg: 622
Registrert: 10 mai 2016, 11:24
Motorsykkelen din: BMW K1300R
Bosted: Vinje - Sentralt i MC eldorado
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Canutus »

Blir det utskiftbare batterier, og et relativt bra nettverk av lade/bytte-stasjoner, så er det plutselig mer aktuelt for mange.
Så spørs det om "det grønne skiftet" blir satt litt på hold, til energikrisen er under kontroll.

https://www.mc24-7.no/nyheter/stor-opps ... batterier/

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Bjerknez »

For de fleste av oss her inne som kjører lengre turer så er ikke dette holdbart. Men i mopeder og billige pendler sykler så har jeg mer troa da 10 mil faktisk rekkevidde i mange tullfeller er nok. Men da kan man i grunn like gidt kjøpe seg en e-UP til samme prisen.

Så egentlig har jeg foreløig veldig liten tro på el-motorsykkel, med noen ytterst få unntak og det er hvis du bor i urbane strøk, har tilgang til lading på jobb og bruker sykkelen i hovedsak til jobbpendling og en og annen utflukt i nærområdet.

De fleste som kjlrer motorsykkel er entusiaster tror jeg. Og entusiaster kjøper seg nok ikke batteridreven motorsykkel med det første.

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av rolf-arne »

Canutus skrev:Blir det utskiftbare batterier, og et relativt bra nettverk av lade/bytte-stasjoner, så er det plutselig mer aktuelt for mange.
Så spørs det om "det grønne skiftet" blir satt litt på hold, til energikrisen er under kontroll.

https://www.mc24-7.no/nyheter/stor-opps ... batterier/
Her kommer man inn på rett spor...ubegrenset rekkevidde... mopeden var først ute...nå kommer resten... så venter vi på bilbransjen.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24629
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Bjerknez »

rolf-arne skrev: 16 sep 2022, 07:08
Canutus skrev:Blir det utskiftbare batterier, og et relativt bra nettverk av lade/bytte-stasjoner, så er det plutselig mer aktuelt for mange.
Så spørs det om "det grønne skiftet" blir satt litt på hold, til energikrisen er under kontroll.

https://www.mc24-7.no/nyheter/stor-opps ... batterier/
Her kommer man inn på rett spor...ubegrenset rekkevidde... mopeden var først ute...nå kommer resten... så venter vi på bilbransjen.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk
Tviler ikke på at alt blir elektrifisert på sikt. Det går den veien, enten vi vil eller ikke. men akkurat nå er det ikke aktuelt for min del og konvertere til EL-MC vertfall. Trolig blir det aldri et heller.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av AJ »

Aldri hørt om denne svenske el-MC produsenten før nå. Som nå er konkurs...

https://www.alltommc.se/svenska-rgnt-i-konkurs/
rgnt.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39835
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av AJ »

Første gang jeg har lest om svenske Cake, en el-motorsykkelprodusent i Sverige, som av mange ble spådd en lys framtid ( :roll ...), er nå konkurs:

https://nmcu.org/2024/02/02/cake-gar-konkurs/

Kanskje ikke så rart siden de åpenbart har glemt å bruke tid og penger på design...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1691
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 04 feb 2024, 19:40 Kanskje ikke så rart siden de åpenbart har glemt å bruke tid og penger på design...
:lol Ja, skjønner veldig godt hva du mener, må være noe av det styggeste jeg har sett med to hjul.
Likner mer på noe som noen har poppet sammen i garasjen.
Styret ser det ut til at de har kjøpt fra overskuddslageret til en fabrikk for 3-hjulssykler.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler

Legg inn av mekkern »

Tror nok heller at prisene på "kreasjonene" ble i drøyeste laget i forhold til hva du fikk..For de var ikke billige for å si det slik...
BMW sin ec04 er jo også litt spesiell i design kan man jo også mene.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Svar