Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Kjør pent og ta ekstra forhåndsregler med "gærne" italienske sjåfører!
De kan væ're slitsomme, særlig i store byer, men "stay cool" !
De kan væ're slitsomme, særlig i store byer, men "stay cool" !
"Do the right thing"
- tagesk
- Innlegg: 2274
- Registrert: 05 nov 2008, 12:08
- Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
- Bosted: Toscana, Italia
- Kontakt:
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Ikke glem at Como er Syden, ikke Italia.guzzi Trøndelag skrev: Nei det gule huset er ikke hotellet, men vi har bestill hotell helt nede ved Como sjøen :-) , skal være i ro her noen dager
[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)
-
- Innlegg: 21
- Registrert: 17 jun 2013, 10:35
- Motorsykkelen din: Yamaha FJR
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Når man skal dra dypere ned i europakartet så bør man kanskje bestemme seg for om man skal bruke tid i Tyskland eventuelt lenger ned i Europa. Så som; Østerrike, Sveits, Italia, Slovenia, Syd-Frankrike. Skal man bruke tid i Tyskland så er Autobahn ikke noe spesielt tiltrekkende kjørevei. Kjør heller Bundesstrassen som er merket med gule skilter. Mer å se, mer å få med seg, mer avstressende, mer motorsykkelvennlig, mer turvennlig osv.
Skal man derimot ned i alpene/dolomittene så er Autobahn som et must å regne(Tog..Autozug en annen). Se Autobahn som en transportetappe. Man skaffer seg forbausende hastig frem i lendet og kommer fort ned til kjerneområdene for europeisk motorsykkelturisme. Rimelige og behagelige overnattingsmuligheter med et godt utbud av føde. Vei og natur er motorsykkelvennlig så det holder.
Her er et turforslag for de som har litt begrensa tidshorisont:
Oslo/ Kiel eventuelt Gøteborg/Kiel. Disse to fergeoverfartene er brilliante. Man får seg en god natts søvn mens man beveger seg. Tidlig på dag kan man opplagt og kvil ta på vei videre sørover.
Kjør til Fulda og overnatt der. Er du i Fulda på ettermiddag/ tidlig kveld så gå ut og let deg frem til en liten Bratwurst restaurant som ligger i en av gågatene der. De har himmelske hjemmelagde pølser, stappe og surkål som bare er så brukbare. Nam,nam..
Kjør til Füssen i syd-Tyskland og overnatt der. Et Tips; Slottene i Füssen kan være et bra «eventyr».
Ta over Hahntenjoch og sett kurs mot Sölden.
Over Timmelsjoch til Sant Leonard in Passira, derfra opp Jauffenpass mot Vipiteno.
Overnatt på Kalcherhof Sporthotell på venstre side halvveis nede mot Vipiteno.
Følg gamle Brennervei (ikke motorvei) sydover forbi Brixen til avkjørsel Val Gardena.
Kjør Passo Gardena over til Corvara, deretter syd til Passo Campolongo, se etter skilt til Passo Giau, kjør det og over til Cortina.
Overnatt i Cortina eventuelt kjør videre og overnatt i Lago di Misurina. Der ligger et par gode hotell der.
Kjør mot Toblach, og kjør innom Lago di Misurina, ta avstikker opp til Tre Cime (bomveg ) og ned igjen.
Fortsett opp mot Toblach. Når fremme ta til høyre mot Lienz og fortsett videre til Grossglockner Hochalpenstrasse. Kjør over Grossglockner.
Stinn av inntrykk kan du nå avveie en eventuell hjemfart.
Overnatt i Kitzbuhel på tur hjemover.
Kjør til Fulda for overnatting (gjerne på det samme hotell som på vei sørover, det gir alltid en god følelse å komme til «en bekjent») ..Kjør til Fulda via München og få med deg BMW-museet.
Uansett hvor og hvordan du kjører. På Autobahn er det et smart trekk å sjekke/dobbelsjekke blindsonen mer en normalt er.
Skal man derimot ned i alpene/dolomittene så er Autobahn som et must å regne(Tog..Autozug en annen). Se Autobahn som en transportetappe. Man skaffer seg forbausende hastig frem i lendet og kommer fort ned til kjerneområdene for europeisk motorsykkelturisme. Rimelige og behagelige overnattingsmuligheter med et godt utbud av føde. Vei og natur er motorsykkelvennlig så det holder.
Her er et turforslag for de som har litt begrensa tidshorisont:
Oslo/ Kiel eventuelt Gøteborg/Kiel. Disse to fergeoverfartene er brilliante. Man får seg en god natts søvn mens man beveger seg. Tidlig på dag kan man opplagt og kvil ta på vei videre sørover.
Kjør til Fulda og overnatt der. Er du i Fulda på ettermiddag/ tidlig kveld så gå ut og let deg frem til en liten Bratwurst restaurant som ligger i en av gågatene der. De har himmelske hjemmelagde pølser, stappe og surkål som bare er så brukbare. Nam,nam..
Kjør til Füssen i syd-Tyskland og overnatt der. Et Tips; Slottene i Füssen kan være et bra «eventyr».
Ta over Hahntenjoch og sett kurs mot Sölden.
Over Timmelsjoch til Sant Leonard in Passira, derfra opp Jauffenpass mot Vipiteno.
Overnatt på Kalcherhof Sporthotell på venstre side halvveis nede mot Vipiteno.
Følg gamle Brennervei (ikke motorvei) sydover forbi Brixen til avkjørsel Val Gardena.
Kjør Passo Gardena over til Corvara, deretter syd til Passo Campolongo, se etter skilt til Passo Giau, kjør det og over til Cortina.
Overnatt i Cortina eventuelt kjør videre og overnatt i Lago di Misurina. Der ligger et par gode hotell der.
Kjør mot Toblach, og kjør innom Lago di Misurina, ta avstikker opp til Tre Cime (bomveg ) og ned igjen.
Fortsett opp mot Toblach. Når fremme ta til høyre mot Lienz og fortsett videre til Grossglockner Hochalpenstrasse. Kjør over Grossglockner.
Stinn av inntrykk kan du nå avveie en eventuell hjemfart.
Overnatt i Kitzbuhel på tur hjemover.
Kjør til Fulda for overnatting (gjerne på det samme hotell som på vei sørover, det gir alltid en god følelse å komme til «en bekjent») ..Kjør til Fulda via München og få med deg BMW-museet.
Uansett hvor og hvordan du kjører. På Autobahn er det et smart trekk å sjekke/dobbelsjekke blindsonen mer en normalt er.
- gaus
- Innlegg: 117
- Registrert: 29 okt 2009, 23:44
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS LC 2013
- Bosted: Kongsberg
- Kontakt:
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Helt enig i at det er greit å ta flere netter på samme hotell, både på grunn av det er fint å ta dagsturer uten bagasje, og det å kunne vaske klær. Vi tar gjerne fire-fem netter på samme hotell, og vasker klær i vasken, bideet og dusjen. Tørkeplassen foran toppboksen som du anbefaler er fruas plass, så vi tørker på terrassen. I Dolomittene og andre steder i Alpene er det så mange muligheter til å finne kjempefine dagsturer, så det er ikke noe problem å bo på en plass flere dager.joo skrev:Ja, vask klær i vasken. Skyll i dusjen. Fungerer godt hvis dere ligger to netter på samme sted så det rekker å tørke.
Ellers kan halvvått tøy (i små mengder) ligge i en vaskepose under lastenett foran toppkofferten for siste tørken hvis det er fint vær. Blir sikkert litt støvete, men den verste lukta får man jo bortFungerer ikke så bra i regn.
Vi fikk forresten vaska og tørka en maskin klær på hotell i Italia for kun 10E for et par uker siden. Ikke noen upris det.
Anbefaler å ta to netter på samme hotell når dere finner de flotteste områdene. Ikke bare for klestørken, men for å kunne rulle en dag uten oppakning på sykkelen. Slippe å lete etter nytt ledig rom når kvelden kommer.
Ha en fortsatt god sommer, så sees vi kanskje der nede i sommer.
Turen nytes best sammen med den man er glad i.
http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html
Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)
http://www.gausdal.nu/MC%20Siden/MC%20T ... uring.html
Tidligere mc: BMW R1200 GS LC, 2013 mod. (2013: 16414 km, 2014: 15540 km, 2015: 14085 km, 2016: 5000 km), BMW R1200 GS, 2008 (2009: 16072 km, 2010: 15483 km, 2011: 13880 km, 2012: 14715 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2007 (2007-2008, 31000 km)
Tidligere: Suzuki DL-1000 V-Strom, 2003 (2003-2007, 49000 km)
Tidligere: Suzuki GSX750F, 2000 (2000-2003, 55000 km)
Tidligere: Norton 750 Commando Fastback, 1971 (1973-1984)
Tidligere: BSA 200, 19?? (1971)
Tidligere: Suzuki 50, 1967 (1970-1972)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Usikker på om noen har spurt om dette før. Og siden jeg plutselig kom på å spørre om det, har jeg ikke sjekket verken i denne eller andre tråder.
Det er bare å erkjenne at det er en god stund siden sist jeg var på ferietur ute i Europa i det hele tatt.
Og nå er det bare en uke til vi drar på vår første lange Europa-tur på MC. Nytt, ukjent og spennende! Vi gleder oss! Det er det ingen tvil om.
Men så til spørsmålet:
Hvor stort budsjett bør man ha på en slik tur?
Kielferge tur/retur er allerede betalt. Samme med Autozug på returen gjennom Tyskland.
I tillegg har vi oversikt over kostnadene for forhåndsbooket hotell i Mandello del Lario.
Men hva med resten av turen som starter den 25. juli og ender med hjemreise fra Kiel den 8. august? Hotelkostnader, bensinutgifter, mat langs veiene, bompenger osv. osv.
Vet det er mye erfaring om disse tingene også her på MCsiden.no og hører gjerne fra dere som vil dele noe av denne erfaringen med oss noobies på stor utenlandstur...
:-)
Det er bare å erkjenne at det er en god stund siden sist jeg var på ferietur ute i Europa i det hele tatt.
Og nå er det bare en uke til vi drar på vår første lange Europa-tur på MC. Nytt, ukjent og spennende! Vi gleder oss! Det er det ingen tvil om.
Men så til spørsmålet:
Hvor stort budsjett bør man ha på en slik tur?
Kielferge tur/retur er allerede betalt. Samme med Autozug på returen gjennom Tyskland.
I tillegg har vi oversikt over kostnadene for forhåndsbooket hotell i Mandello del Lario.
Men hva med resten av turen som starter den 25. juli og ender med hjemreise fra Kiel den 8. august? Hotelkostnader, bensinutgifter, mat langs veiene, bompenger osv. osv.
Vet det er mye erfaring om disse tingene også her på MCsiden.no og hører gjerne fra dere som vil dele noe av denne erfaringen med oss noobies på stor utenlandstur...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Jeg vil si at 12-1500 kr dagen, alt i alt bør holde godt for deg og fruen
Alt avhenger selvfølgelig på standaren på hotellet
Men ved aktiv bruk av
Hotels.com, eller enda bedre Booking.com (Bedre priser og større utvalg)
er det mye å spare på overnatting


Alt avhenger selvfølgelig på standaren på hotellet

Hotels.com, eller enda bedre Booking.com (Bedre priser og større utvalg)
er det mye å spare på overnatting

Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
"På-sparket"-prisene vi jevnt over havna på for overnatting og middag pluss frokost i år lå på 60-70 Euro pr. dag med to på rommet. Så en lokal lunsj, helst i et smug i en liten by drar 20-30 Euro. Fuel om man kjører "en del" men tar hensyn til passasjeren betyr ca. 40 mil i snitt. Så omtrent 200 NOK der. Så en drøy tusenlapp om dagen er et greit estimat for det man må bruke.
Bompenger er nesten fraværende (Drei zinnen koster noen Euro) og det er lett å holde seg vekk fra motorvei-avgifter ved å holde seg vekk fra motorveiene i de landene der de vil ha penger for det.
Bøter for å kjøre de gamle befestningsveiene i Østerrike som er "stengt" tror jeg ligger på 500 Euro i verste fall. Men de koster ikke noe om man ikke blir tatt. Og man kjører neppe de veiene om man er hensynsfull og har med med passasjer...
Bompenger er nesten fraværende (Drei zinnen koster noen Euro) og det er lett å holde seg vekk fra motorvei-avgifter ved å holde seg vekk fra motorveiene i de landene der de vil ha penger for det.
Bøter for å kjøre de gamle befestningsveiene i Østerrike som er "stengt" tror jeg ligger på 500 Euro i verste fall. Men de koster ikke noe om man ikke blir tatt. Og man kjører neppe de veiene om man er hensynsfull og har med med passasjer...
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Takker for gode opplysende svar, folkens!
Men andre må gjerne også komme med sine erfaringer :-)

Men andre må gjerne også komme med sine erfaringer :-)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Vi har jo snakket om dette "face-to-face" også, men jeg kan godt gjenta meg selv
Tidspunktet dere reiser er jo nokså sammenfallende med de store ferietidene i Tyskland og Østerrike, så det er fort gjort at det kan bli fullt på overnattingsstedene. Det er fort vekk at en godtar et litt snuskete overnattingssted til overpris hvis en har somla litt for lenge utover ettermiddagen. Da er det godt å ha en bestilling fra kvelden før, eller samme formiddag som gjør at en trygt kan strekke kjøringa lenger utover ettermiddagen/kveldinga, men være trygg på at det står et rom klart når en endelig kommer frem.
Fordelen med å bestille via Hotels.com eller andre nettsteder er jo at en kan se både bilder og andre gjesters kommentarer før en bestiller.
Mht. mat så varierer det veldig hvor en er i forhold til "turistfeller" og kjente/ukjente steder på severdighetskartet, mht. pris. Vi har ihvertfall funnet mange små perler uten å vite om de på forhånd, på bittesmå rare steder.
Har aldri vært i Italia, så prisnivået der kan jeg ikke uttale meg om. Alle vet at det er dyrt i Sveits, Østerrike og Tyskland har veldig forskjellige priser, alt avhengig av hvor du er og om det er "sesong" der du er.

Tidspunktet dere reiser er jo nokså sammenfallende med de store ferietidene i Tyskland og Østerrike, så det er fort gjort at det kan bli fullt på overnattingsstedene. Det er fort vekk at en godtar et litt snuskete overnattingssted til overpris hvis en har somla litt for lenge utover ettermiddagen. Da er det godt å ha en bestilling fra kvelden før, eller samme formiddag som gjør at en trygt kan strekke kjøringa lenger utover ettermiddagen/kveldinga, men være trygg på at det står et rom klart når en endelig kommer frem.
Fordelen med å bestille via Hotels.com eller andre nettsteder er jo at en kan se både bilder og andre gjesters kommentarer før en bestiller.
Mht. mat så varierer det veldig hvor en er i forhold til "turistfeller" og kjente/ukjente steder på severdighetskartet, mht. pris. Vi har ihvertfall funnet mange små perler uten å vite om de på forhånd, på bittesmå rare steder.
Har aldri vært i Italia, så prisnivået der kan jeg ikke uttale meg om. Alle vet at det er dyrt i Sveits, Østerrike og Tyskland har veldig forskjellige priser, alt avhengig av hvor du er og om det er "sesong" der du er.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- ojda
- Innlegg: 5632
- Registrert: 19 sep 2010, 02:06
- Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
- Bosted: Oslo
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
@Evike Siden vi snakker om den store Europaturen
Hvordan gikk det med motorsykklene på Colorline til Strømstad
Fikk dere lov til å kjøre 2 på samme gratisbiletten, er det fast ordning?

Hvordan gikk det med motorsykklene på Colorline til Strømstad

Fikk dere lov til å kjøre 2 på samme gratisbiletten, er det fast ordning?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel
)
Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel

Kjørt i 2011:..9000km
Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]
- evike
- Innlegg: 1825
- Registrert: 26 des 2009, 15:43
- Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
- Bosted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
- Kontakt:
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Ojda: Det er bare et begrenset antall plasser som kan betales med gratisbilletter. Med bare et snaut døgn mellom bestilling og avreise, i fellesferien, så er det ikke så rart at svaret ble "Nei" beklager, denne gangen.
Men joda, ordinært så funker det som gull når en bare ringer og snakker med de og bestiller i litt god tid før en skal dra, eller evnt. velger avreisedager som ikke er fullbooket sånn som nå.
Men joda, ordinært så funker det som gull når en bare ringer og snakker med de og bestiller i litt god tid før en skal dra, eller evnt. velger avreisedager som ikke er fullbooket sånn som nå.
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Baron von Grumble - om alpekjøring
Grumble om å tour i alpene [video]https://www.youtube.com/watch?v=Junsxm-GfUA[/video]
Sist redigert av AJ den 03 okt 2015, 19:27, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Kopierte denne fra hakhaps blogg siden jeg synes den passet helt utmerket i denne tråden.
Begrunnelse: Kopierte denne fra hakhaps blogg siden jeg synes den passet helt utmerket i denne tråden.
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Hei! Vi er en gjeng som var på Europatur i 2014. Vi vurderer ny Europatur i 2016. Da til Andorra og området rundt Pyreneene. Eventuelle reisedager vil være 5-16 mai 2016. Er det noen her på forumet som har kjørt i disse fjellene først på mai? Er det stor sannsynlighet for snø? Noen som evt. har erfaring om dette?
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Holder dere fast ved datoene i mai så styrer dere i hvert fall unna Tour de France.... Og det er nok lurt...lefty293 skrev:Hei! Vi er en gjeng som var på Europatur i 2014. Vi vurderer ny Europatur i 2016. Da til Andorra og området rundt Pyreneene. Eventuelle reisedager vil være 5-16 mai 2016. Er det noen her på forumet som har kjørt i disse fjellene først på mai? Er det stor sannsynlighet for snø? Noen som evt. har erfaring om dette?

Her en oversikt over temperaturene i Andorra i mai i år. Vil tro det ikke vil være store avvik i forhold til dette i 2016:

Burde være snø og isfritt på veiene med slike temperaturer?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 205
- Registrert: 19 des 2010, 15:42
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Duke GT 2022
- Bosted: Røros
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Hei!
Noen her inne som har kjørt N260 inn til Andorra? Er denne veien proppfull av bobiler på sommeren mon tro?
http://www.horizonmotorcycletours.co.uk ... Small1.jpg
Noen her inne som har kjørt N260 inn til Andorra? Er denne veien proppfull av bobiler på sommeren mon tro?
http://www.horizonmotorcycletours.co.uk ... Small1.jpg
Alt er mulig, bare du vil nok!
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
2022 KTM 1290 Super Duke GT
2017 Yamaha MT-10
2011 Kawasaki Z1000SX
2005 Kawasaki Z 750
1985 Yamaha FJ 1100
1986 Suzuki ER 100/125
1977 Suzuki AC 50
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Ser ut som en flott og godt vedlikeholdt MC-vei, dettelefty293 skrev:Hei!
Noen her inne som har kjørt N260 inn til Andorra? Er denne veien proppfull av bobiler på sommeren mon tro?
http://www.horizonmotorcycletours.co.uk ... Small1.jpg


Om den er tett "befolket" med bobiler burde det er være mulig å forsere disse uten store utfordringer. Med mindre veien pakkes med slike i begge retninger...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Sjekk http://www.kawanor.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Han har vært mange turer i Pyreneene, også om våren. Med snø i høyden, ja.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Den er jo legendarisk!Anaxim skrev:Sjekk http://www.kawanor.com/" onclick="window.open(this.href);return false;. Han har vært mange turer i Pyreneene, også om våren. Med snø i høyden, ja.
Og hører helt klart hjemme her: http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=208678#p208678" onclick="window.open(this.href);return false;

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Var der i ca 1980 med buss og da var Andorra en trivelig , liten , koselig plass.
Var tilbake i 2009 på 2 hjul og da var Andorra blitt stor, stressa turist plass.
Nedover Spania fjellene var det dog ganske fredelig, flotte veier og ikke så mye trafikk , men med rundt 40 C , sol og MC klær ble det varmt!!
Men, jeg liker Spania
Var tilbake i 2009 på 2 hjul og da var Andorra blitt stor, stressa turist plass.
Nedover Spania fjellene var det dog ganske fredelig, flotte veier og ikke så mye trafikk , men med rundt 40 C , sol og MC klær ble det varmt!!
Men, jeg liker Spania

"Do the right thing"
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Var i Pyreneene første uken i juni i fjor. Ble litt kjøring i snø/slaps og da vi kom til Col d'Aubisque var den ikke åpnet etter vinteren. Utstyrt med KTM 950 Superenduro og KTM 690 Enduro med dualsport dekk kom vi oss forbi bommen og sesongåpnet veienlefty293 skrev:Hei! Vi er en gjeng som var på Europatur i 2014. Vi vurderer ny Europatur i 2016. Da til Andorra og området rundt Pyreneene. Eventuelle reisedager vil være 5-16 mai 2016. Er det noen her på forumet som har kjørt i disse fjellene først på mai? Er det stor sannsynlighet for snø? Noen som evt. har erfaring om dette?


Ideelt sett burde du kanskje ventet til litt uti juni men alltid noen veier å kjøre selv om de høyeste skulle være stengt.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Leffy
- Innlegg: 136
- Registrert: 02 feb 2013, 15:47
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
- Bosted: Hedmark
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Noen som har tips om noen "enkle pass"? Planen er og kjøre ned til Munchen - Gardasjøen - Comosjøen - inn i Sveits og tilbake i sør vest Tyskland(Schwartzwald).
Jeg fikk en "mentalklikk" i trollstigen for noen år siden. Kom midt oppi hugget og fikk plutselig høydeskrekk av en grunn. Jeg har aldri hatt, eller har høydeskrekk. Ikke noe problemer med og fly, stå i stiger, oppe på hustak eller toppen på et høyt hotell. Kun den ene opplevelsen der. Tenkt på i etterkant at det kan ha kommet av smal vei uten noen særlig beskyttelse. Gud vet..
Ruta er ikke planlagt ned til hver minste detalj om hvor vi skal kjøre enda så et hadde vært fint med anbefalinger. Vi har også tenkt tanken om ligge noen dager på samme sted i Nord Italia og Sveits bare for og ta noen dagsturer rundt så det hadde vært kjekt med noen anbefalinger ang sted/hotell osv. Gjør ikke noe om det ligger rundt noen store kjente pass. Eks Stelvio. Jeg skal uansett prøve meg, men ikke være avhengig av noe stupbratte veier med dårlig dekke og et par steiner som ligger i veikanten, for og komme videre
Jeg fikk en "mentalklikk" i trollstigen for noen år siden. Kom midt oppi hugget og fikk plutselig høydeskrekk av en grunn. Jeg har aldri hatt, eller har høydeskrekk. Ikke noe problemer med og fly, stå i stiger, oppe på hustak eller toppen på et høyt hotell. Kun den ene opplevelsen der. Tenkt på i etterkant at det kan ha kommet av smal vei uten noen særlig beskyttelse. Gud vet..
Ruta er ikke planlagt ned til hver minste detalj om hvor vi skal kjøre enda så et hadde vært fint med anbefalinger. Vi har også tenkt tanken om ligge noen dager på samme sted i Nord Italia og Sveits bare for og ta noen dagsturer rundt så det hadde vært kjekt med noen anbefalinger ang sted/hotell osv. Gjør ikke noe om det ligger rundt noen store kjente pass. Eks Stelvio. Jeg skal uansett prøve meg, men ikke være avhengig av noe stupbratte veier med dårlig dekke og et par steiner som ligger i veikanten, for og komme videre

The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.
#IfYouDontRideYouDontKnow
Mine Bilder
#IfYouDontRideYouDontKnow
Mine Bilder
-
- Innlegg: 310
- Registrert: 22 mai 2012, 12:10
- Motorsykkelen din: Yamaha Fazer -02
- Bosted: Porsgrunn
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
De aller fleste pass i Sveits og Italia er greit kjørbare (etter medio juni), kanskje med unntak av Stelvio. Fra østsida brattere enn mange liker, fra sørsida (forbi Bormio) greit kjørbar, men er stedvis smal og uten rekkverk (og 700 m. ned). Fra nordsida (altså gjennom Val Müstair = Dario Colognas hjemsted) helt OK, riktignok med 3-4 km. grusvei, men fast og fin. nesten som asfalt.
Italiasida av Timmelsjoch oppfattes nok av mange som litt krevende, men er ikke vanskelig om du reduserer farten. Av hoteller kan jeg anbefale Edelweiss ved Merano, Kalcherhof ved pso. Giovo/Jaufenpass og Olympia i Arabba. God tur!
Italiasida av Timmelsjoch oppfattes nok av mange som litt krevende, men er ikke vanskelig om du reduserer farten. Av hoteller kan jeg anbefale Edelweiss ved Merano, Kalcherhof ved pso. Giovo/Jaufenpass og Olympia i Arabba. God tur!
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
@Leffy
Syns ikke det er det minste merkelig at man får høydeskrekk eller 'pass-skrekk' i Trollstigen.
Selv om det finnes langt mer spektakulære og høyre pass i Europa og andre steder, så er Trollstigen passet, etter min mening, likevel unikt siden det er såpass trangt som det er.
Du får naturen tettere innpå enn pass i Europa og høydeopplevelsen blir sterk for mange selv om passhøyden ikke er overveldende. Det er i hvert fall min erfaring.
Har ikke allverdens passerfaring fra Europa, men må nok si at Timmelsjoch var et par hakk tøffere enn Stelvio og langt tøffere enn Grossglockner.
Svære flotte og spektakulære pass, men likevel synes jeg altså at lille Trollstigen står seg svært godt i forhold til disse og mange andre pass nedover i Europa.
Syns ikke det er det minste merkelig at man får høydeskrekk eller 'pass-skrekk' i Trollstigen.
Selv om det finnes langt mer spektakulære og høyre pass i Europa og andre steder, så er Trollstigen passet, etter min mening, likevel unikt siden det er såpass trangt som det er.
Du får naturen tettere innpå enn pass i Europa og høydeopplevelsen blir sterk for mange selv om passhøyden ikke er overveldende. Det er i hvert fall min erfaring.
Har ikke allverdens passerfaring fra Europa, men må nok si at Timmelsjoch var et par hakk tøffere enn Stelvio og langt tøffere enn Grossglockner.
Svære flotte og spektakulære pass, men likevel synes jeg altså at lille Trollstigen står seg svært godt i forhold til disse og mange andre pass nedover i Europa.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Leffy
- Innlegg: 136
- Registrert: 02 feb 2013, 15:47
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4R - Honda CBR1100XX
- Bosted: Hedmark
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Hjertlig takkAnaxim skrev:De aller fleste pass i Sveits og Italia er greit kjørbare (etter medio juni), kanskje med unntak av Stelvio. Fra østsida brattere enn mange liker, fra sørsida (forbi Bormio) greit kjørbar, men er stedvis smal og uten rekkverk (og 700 m. ned). Fra nordsida (altså gjennom Val Müstair = Dario Colognas hjemsted) helt OK, riktignok med 3-4 km. grusvei, men fast og fin. nesten som asfalt.
Italiasida av Timmelsjoch oppfattes nok av mange som litt krevende, men er ikke vanskelig om du reduserer farten. Av hoteller kan jeg anbefale Edelweiss ved Merano, Kalcherhof ved pso. Giovo/Jaufenpass og Olympia i Arabba. God tur!

Det kan godt være mulig :) Høres ut som jeg skal holde meg unna Timmelsjoch iallefallAJ skrev:@Leffy
Syns ikke det er det minste merkelig at man får høydeskrekk eller 'pass-skrekk' i Trollstigen.
Selv om det finnes langt mer spektakulære og høyre pass i Europa og andre steder, så er Trollstigen passet, etter min mening, likevel unikt siden det er såpass trangt som det er.
Du får naturen tettere innpå enn pass i Europa og høydeopplevelsen blir sterk for mange selv om passhøyden ikke er overveldende. Det er i hvert fall min erfaring.
Har ikke allverdens passerfaring fra Europa, men må nok si at Timmelsjoch var et par hakk tøffere enn Stelvio og langt tøffere enn Grossglockner.
Svære flotte og spektakulære pass, men likevel synes jeg altså at lille Trollstigen står seg svært godt i forhold til disse og mange andre pass nedover i Europa.

The only thing better than a motorcycle... Is a woman riding one.
#IfYouDontRideYouDontKnow
Mine Bilder
#IfYouDontRideYouDontKnow
Mine Bilder
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39827
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tråden om den store Europa-turen - med gode råd og tips!
Har veldig lyst på Europa-tur selv til sommeren og har egentlig lagt opp til å gjøre en slik tur
Men kronekurs og et par andre forhold gjør at planene kanskje må gjøres om.
I så fall blir det å utforske Norge nærmere.
Og det ække så gæernt det heller
!
Men ingenting er avgjort enda.
Uansett er det mange gode råd å ta med seg i denne tråden
.
Men kronekurs og et par andre forhold gjør at planene kanskje må gjøres om.
I så fall blir det å utforske Norge nærmere.
Og det ække så gæernt det heller

Men ingenting er avgjort enda.
Uansett er det mange gode råd å ta med seg i denne tråden

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.