Vireklig et flott eksemplar av et ikon der.kz1300 skrev:Her var det mange fine tips, heller mer mot kardang igjen etter egen erfaring og hva Bringisen og Ojda skriver. Fint med så mye vedlikeholdsfritt som mulig. Da detter kanskje MTS litt ned på lista, den var høyt opp en periode utifra karakter og sportslighet. Legger også ved et par bilder fra sykkelen jeg har nå, er også i tvil om jeg vil kvitte meg med den ettersom det er en klasikker sykkel. Som du ser Bringisen, så har jeg satt på en billig Biltema vindskjerm nettopp for å ikke få hele vind, regn og snøværet i fjeset. Nå vi dro på MCsidens vårslipptur fikk vi 15 minutter med skikkelig snøvær over fjellet fra Notodden til Bø og da var det godt med en stor vindskjerm. Selv om ikke denne Biltema skjermen forskjønner sykkelen så var funksjonen viktigere.Bringisen skrev:Er enig i det meste av det du sier her men selv om jeg er med på å vanne ut denne tråden så vil jeg gjerne få lov til komplettere mer av det du skriver.ojda skrev:Jeg er ikke like så sikker på at du hadde sagt det samme etter
4-6dager a 45-50 mil på McSidentur![]()
Men at "liten lett" er gøy protesterer jeg ikke på![]()
@ Kz1300: Når det gjelder de syklene du har igjen i vektskålen
er det vel to viktige kriterier du bør tenke nøye på![]()
Det ene er kardang eller ikke, og det andre er turbulens![]()
Det er der Multistradaen ikke når opp i mine øyne.
Jeg vil ikke dytte deg i noen retning jeg, men en turbulensfri tilværelse
uten å måtte titte gjennom plexiglass har mye med komfort å gjøre
(Tråden omhandler vel egentlig trådstarter og andre som vurder ny sykkel i 2013 eller ikke, så jeg beklager om dette ikke passer det du spør etter)
Jeg hadde i 2008 en helt ny HD med ja , 1200ccm , mange vil på grunn av kubikk kalle sykkelen stor. Men den var uten noen form for kåpe eller beskyttelse , og etter min mening nesten ubrukelig på lange strekninger på grunn av vind eller regn mot kroppen.
(Jeg har nå en sykkel med kun 800ccm og vil betegnes som liten (om man ser bort fra høyden![]()
) , denne sykkelen har jeg ingen problemer med å kjøre 80-90 mil selv om det regner eller om man ligger bak trailere. Dette på grunn av god sittestilling , vindbeskyttelse og et godt sete.
På bakgrunn av dette vil jeg påstå at størrelsen på sykkelen ikke er synonymt med gode eller dårlige turegenskaper. (Akkurat dette vet nok trådstarter selv hva som er best for ham siden han har en kubikkstor sykkel uten kåpe :-) )
Så dette med kardang eller kjede. Jeg har som mange andre hatt sykler med begge deler og merker forskjellene.
Det jeg ser på som den største fordelen med en moderne kardang er at den er vedlikeholdsfri så lenge den virker , bare dette gjør at jeg savner kardangen fra R1200GS.
Fordelen med kjede er at det skal lite til for at det fungerer og at man kan fikse kjedet eller skifte det uansett hvor man befinner seg. Man kan ha en ny kjede i sidekofferten og skifte den i villmarken om man må , man fikser ikke en kardang like enkelt. En smurt og riktig strammet kjede går stille og stjeler lite effekt. Vekten er også mye mindre enn en kardang.
På tross av fordelene til kjedet så ville jeg nok kanskje likevel valgt kardang om jeg skulle kunne velge.
Dette med vindskjerm er mere nyansert enn turbulens og titte gjennom et plexiglass. Det er ikke uten grunn en touringsykkel blir levert med stor vindskjerm. Man skal vel sitte komfortabelt på en touringsykkel ?
Som jeg nevnte med Harleyen uten vindskjerm så var det et mareritt synes jeg og kan derfor ikke ha en sykkel uten vindskjerm igjen.
En god vindskjerm er etter min mening ganske så avgjørende for en komfortabel langtur. Jeg mener at å kunne justere en vindskjerm etter behov er alfa og omega. Da merker jeg at å stille skjermen i nederste posisjon gir turbulensfri fremdrift selv om mye av fartsvinden tas bort fra kroppen. Men når regnet står på som verst og man gjerne må ligge bak en trailer som koster opp vann og dritt så er ingenting så fint som å dukke ned bak en skjerm man kan se igjennom og som beskytter mot vind,vann og dritt. I de tilfellene lever jeg gjerne med litt turbulens, så får jeg heller kjøre skjermen ned igjen på solskinnsturene.
Men igjen vil jeg påpeke at dette kun er mine betraktninger og ingen fasit![]()
Alle vi som har mange år på baken har allerede gjort oss opp vår egen mening om det meste , men for nye fjes kan erfaringer være greit.
Så ja en god vinskjerm er viktig. Kardang er viktig og fremdeles mener jeg at 1 til 3 år brukt sykkel er det mest lønnsomme.
Da kommer Exploreren høyt opp på lista igjen, men det er svært få brukte eksemplarer å finne på Finn.no kan det være fordi eierne er svært godt fornøyde med kjøpet sitt? Det er flere GS og GSA'er å se på Finn så BMW'en er også kommer høyere opp på lista igjen.

Når det gjelder at det er få Explorere på finn.no så skulle vel det bare mangle. Hvor lenge har denne modellen vært i salg og hvor mange solgte i forhold til 1200GS spiller selvfølgelig også en stor rolle. Kanskje det kommer noen Explorere tilsalgs når våren nærmer seg. Ja hvis ikke du må handle nå da. Helt sikkert også endel GS eiere som skifter til nye GS når sesongen nærmer seg. Dessuten kommer jo også KTM med en sterk konkurrent nå til våren. Kommer sikkert både GSer og Explorere tilsalgs da.