Video/redigering-hjørnet

... prat om alt og ingenting, trenger ikke handle om MC.
Svar
Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Re: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av Snikendeugle »

At det tar litt tid gjør ingenting så lenge jobben er delvis automatisert. Det må litt manuelle korrigeringer inn her og der, men fortsatt bedre enn en helmanuel jobb.
Jeg vet det finnes tracking funksjonalitet i tidligere After Effects også, men jeg liker å holde meg i Premiere.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Snikendeugle skrev:At det tar litt tid gjør ingenting så lenge jobben er delvis automatisert. Det må litt manuelle korrigeringer inn her og der, men fortsatt bedre enn en helmanuel jobb.
Jeg vet det finnes tracking funksjonalitet i tidligere After Effects også, men jeg liker å holde meg i Premiere.
Ja, det er sant. Men jeg skulle ønske Adobe hadde lagt inn en funksjon som gjorde at vi selv kunne endre nøyaktigheten ved å velge antall frames pr. oppdatering av trackingen. Man trenger strengt tatt ikke alltid å tracke noe frame for frame. Men jada.. det er en fin funksjon for all del :thumleft

LordShaft
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Jeg tror faktisk jeg blir å kjøpe meg Sony HDR-AS100V i stede for drift ghost.
Er omtrent samme størrelse, enkelt å montere samt at den steady mode funksjonen virker jo bare helt genial. Kamera får også veldig mye skryt.... Se om jeg finner en realistisk batteri kapasitet test.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=N5WXCyLfATg[/video]

Edit:
Problemet med mange av testene som blir gjort på nettet er at de ofte ikke omhandler nettopp min bruk. Så en må lese litt mellom linjene og gjøre seg opp en mening selv i forhold til bruk.
Jeg ser at batteri kapasiteten er på 2 timer, så lenge du ikke har wi-fi og andre greier slått på. Bare filming i normal modus. Noe som er greit, men ikke veldig bra. Det kommer nok sikkert batteri som er høyere enn 1240mAh etterhvert.

Her er også litt lektyre om kamera.
http://www.digitalversus.com/camcorder/ ... /test.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
KawaJens
Motorsykkelen din: ?

Legg inn av KawaJens »

Vordan ser du på Sony AZ1VR i forhold til AS100V?

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

KawaJens skrev:Vordan ser du på Sony AZ1VR i forhold til AS100V?
I forhold til mitt bruk, så passer egentlig az1vr langt bedre, pga sin størrelse. Men det er også her kamera har sitt største problem. Mindre kamera resulterer automatisk i mye mindre batteri. Jeg ser at sony oppgir ca 80 min med filming. Noe som rett og slett blir for dårlig til mitt bruk på sykkel. Mulig det hadde gjort seg om jeg hadde funnet en god måte å feste power bank til det, men siden jeg har planer om å ha det bare på hjelmen, vil dette resultere i ledning ned og på innsiden av dressen.

http://www.bikerumor.com/2014/10/11/han ... the-wrist/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det er hvertfall liten tvil om at Gopro har fått en seriøs konkurrent.
Sony sitt kamera ligger på ca 2000,- mens nye gopro'en koster i overkant av 4000,-

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Som det blir sagt så må man se på kamera ut fra bruken og behovet man har. Min mening er at man bør sjekke om kameraet har mulighet for 60fps i 1080p. Grunnen til at 60fps. er viktig i mine øyne er fordi når man kjører motorsykkel så er det mange raske bevegelser og disse blir smoothere når man filmer i 60fps. En annen grunn er at man har muligheten til slowmotion med halve hastigheten og fremdeles få en smooth video. Selv bruker jeg alltid 60fps når jeg filmer. ALLTID!. Ikke et must for alle, men jeg liker å ha muligheten.

Jeg har testet spesielt GoPro og Drift Ghost S HD over lenger tid og disse to kameraene er i mine øyne vinnere på hver sin måte. Det store ankepunktet til GoPro (for min del) er den dårlige batterikapasiteten og ergonomien med tanke på sidemontering på hjelm. Å montere et GoPro på siden av hjelmen ser bare fjernt ut og det krever en del adaptere som bygger ut en del. Det funker, men det ser bare helt Johan ut. Skal man feste kameraet til å filme andre steder så vil nok GoPro være det beste valget i mine øyne. Her har man festemuligheter og braketter i stort monn og velge mellom.

Hvis vi stikker fingeren litt ned i jorden, så er vel videokvaliteten bra nok nesten uansett kamera med tanke på uhøytidelig filming av den typen vi gjør. Bra nok er dte uansett i mine øyne.

Fordelene med GoPro som ingen andre kan slå dem på er oppløsningen. GoPro Hero 4 Black kan filme i 4k 30fps. Ikke mye man kan bruke en slik oppløsning til i dag, men har man en video i 4k 30fps så kan man dra frem denne om 5 år og vise den på tv'ene som sikkert da har fått 4k oppløsning som finnes i mange stuer. Men igjen.. til vårt bruk så er nok dette ikke spesielt prioritert vil jeg tro. Vertfall så er det ikke det for meg.

Hvis ikke denne opløsningen er viktig, så gå for GoPro Hero 4 Silver. Den har bortsett fra mulighet for opptak i 4k 30fps alt det andre Black versjonen har å by på. I tillegg har den en LCD skjerm innebygget og batterikapasiteten er faktisk litt bedre også. Den koster også 1000-lappen mindre enn storebroren. En annen fordel med GoPro er at man har mulighet for filming med "Protune".

Drift Ghost S HD har en enorm fordel i forhold til GoPro og det er den fantastiske medfølgende fjernkontrollen som faktisk kan betjenes selv om man har boksehansker på. Den er vanntett rett ut av boksen (uten bruk av etui etc.) og den er enkel og montere på hjelmsiden. Den har også vridbar frontlinse så man kan rette opp skjevheter horisontalt. Batterikapasiteten er hele 3.5 timer og LCD skjerm er så klart også på plass. Den tar også opp i 1080p 60fps. Så til montering på siden av hjelmen så knuser dette kameraet alle de andre på det meste.

Sony har jeg ikke prøvd, men ser at det har fått mange gode tilbakemeldinger. Derimolt tror jeg ikke det støtter 60fps. i 1080p. Batterikapasiteten er vel heller ikke all verden tror jeg, men eller er det sikkert et flott kamera til en god pris.

Contour gikk så vidt jeg husker konkurs eller ble kjøpt opp av andre for ett års tid siden og siden har det ikke kommet noe nytt fra den kanten. I mine øyne et litt utdatert kamera til en litt stiv pris. Ellers så synes jeg det både ser bra ut og dette også passer fint til montering på hjelmsiden.

Så i mine øyne er det kun to kameraer som gjelder som har alt, og det er da altså Drift Ghost S HD hvis du skal montere den på siden av hjelmen, eller GoPro 4 Silver for festing andre steder.

Brukeravatar
KawaJens

Legg inn av KawaJens »

LordShaft skrev:Jeg tror faktisk jeg blir å kjøpe meg Sony HDR-AS100V i stede for drift ghost.
Er omtrent samme størrelse, enkelt å montere samt at den steady mode funksjonen virker jo bare helt genial. Kamera får også veldig mye skryt.... Se om jeg finner en realistisk batteri kapasitet test.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=N5WXCyLfATg[/video]

Edit:
Problemet med mange av testene som blir gjort på nettet er at de ofte ikke omhandler nettopp min bruk. Så en må lese litt mellom linjene og gjøre seg opp en mening selv i forhold til bruk.
Jeg ser at batteri kapasiteten er på 2 timer, så lenge du ikke har wi-fi og andre greier slått på. Bare filming i normal modus. Noe som er greit, men ikke veldig bra. Det kommer nok sikkert batteri som er høyere enn 1240mAh etterhvert.

Her er også litt lektyre om kamera.
http://www.digitalversus.com/camcorder/ ... /test.html" onclick="window.open(this.href);return false;
AS100V blir erstattet av AS200V og di komer med X1000V som er 4k på.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=QhDlBJ6veTI[/video]

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Sony støtter både 60fps og batterikapasiteten er bedre enn gopro, men ikke like god som ghost. Men kvaliteten i bilde er til tider bedre enn gopro og enda bedre en ghost. Pluss at du får kjøpt det i flere butikker her på berget.
Så langt jeg kan se av tester og filmer så går Sony godt forbi ghost. Eneste ghost har som er langt bedre enn de fleste... Batterikapasiteten

Note 4

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

LordShaft skrev:Sony støtter både 60fps og batterikapasiteten er bedre enn gopro, men ikke like god som ghost. Men kvaliteten i bilde er til tider bedre enn gopro og enda bedre en ghost. Pluss at du får kjøpt det i flere butikker her på berget.
Så langt jeg kan se av tester og filmer så går Sony godt forbi ghost. Eneste ghost har som er langt bedre enn de fleste... Batterikapasiteten

Note 4
Ghost har også en ypperlig vellfungerende fjernkontroll, og er vanntett rett ut av boksen. Har selv Drift Ghost HD og for min del går funksjonalitet langt forran videokvalitet da denne er god nok uansett. Vertfall til vårt bruk. Men jeg sier ikke at Sony er dårlig. Har ingen erfaring med Sony som sagt.

Jeg kan vertfall ikke se noe nevneverdig forskjell mellom GoPro og Drift Ghost HD.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=m7ByofopUsU[/video]

Uansett... videokvaliteten bør i mine øyne være underordnet til bruket vi har hvis formålet er å filme mc turer. Da mener jeg funksjonalitet/ergonomi/batterikapasitet går forran. Vertfall så lenge videokvaliteten tross alt er mer enn bra nok på alle sammen.

Jeg kan lage en blindtest hvor jeg bruker Drift Ghost S HD og GoPro Hero 4 Silver og jeg kan vedde en hundrelapp på at du ikke kan tippe hvem som er hvem, selv om flaksen så klart kan gi deg en seier da det er 50/50 sjanse for å få rett/feil :roll
Mitt råd er å ikke lese seg blind på videokvalitet.

Men hvis du har funnet ut at det er Sony'en som er best for deg, så kjør på :thumleft

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Den lille AZ1 tassen til Sony var ikke dum! Fjernkontroll med skjerm, GPS og svært plasseringsvennlig. Med et ekstra batteri tilgjengelig tror jeg denne er en vinner!

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Har faktisk bitt meg litt merke i Replay XD kameraet også. Ser at dette også er en lekker liten sak...
Mener å huske at du hadde denne i en av dine videoer Flanker? Kan du komme med noen erfaringer med denne i bruk? Batterilevetid feks.?

Brukeravatar
Flanker
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Kontakt:

Legg inn av Flanker »

Bjerknez skrev:Har faktisk bitt meg litt merke i Replay XD kameraet også. Ser at dette også er en lekker liten sak...
Mener å huske at du hadde denne i en av dine videoer Flanker? Kan du komme med noen erfaringer med denne i bruk? Batterilevetid feks.?
Jeg har Replay XD Mini og det er det som er brukt i alle mine videoer. Så får seerne bedømme kvaliteten. Filmer primært i 720p 60fps, det synes jeg er mer enn godt nok for å legge på nett. Ved 1080p minsker vinkelen og det gjør kun 30fps. Kameraet ble kjøpt med tanke på hjelmmontasje, noe det fungerer fantastisk til. Og så var det rimelig da, skal sies at det også dro opp da kamera skulle velges. Ulempene er manglende live view eller link til mobilen. Batteritiden er på rundt 2 timer, hvis jeg ikke husker feil. Kanskje litt under.

Nå har Replay kommet med XD Prime, eller hva den heter, som bøter på alle Mini'ens negative sider. Virker som et svært oppegående kamera, men det koster igjen mer.

Moffa
Motorsykkelen din: BMW R1200RT

Legg inn av Moffa »

ReplayXD er et kamera jeg vurderer veldig sterkt akkurat nå. Flanker har vel Replay mini om ikke jeg husker feil, men jeg er mer interessert i PrimeX varianten. Denne er en anelse større enn mini, men har bl.a. wifi, noe som gjør at du kan se det du filmer i realtime (app for Android og iOs). Nå skal jeg ikke sitte å se det jeg filmer, men det kan jo være greit å få sjekket at du filmer det du vil før du kjører, så slipper man å komme hjem og oppdage at man har filmet bare himmel eller asfalt :sorry Ellers synes jeg størrelsen på disse kameraene bør være meget plasseringsvennlige, ser litt bedre ut med en Replay på hjelmen kontra GoPro...? Kanskje gir det mindre turbulens også?

Jeg har ikke erfaring med video, men for meg er dette kun for å filme MC kjøring, og da er størrelsen på kameraet veldig viktig så sant det gir greie bilder... På papiret ser det jo ikke ut til å være noe dårlig kamera heller; 1920x1080 i opptil 60 fps er vel ikke så halvgærn't? Og kan man gå ned i oppløsning, så kan du jo filme 1280x720 i opptil 120 fps og 848x480 i opptil 240 fps... Utstyrt med 1700 mAh batteri for opptil 3,5 timers opptak... Og selvfølgelig mulighet for ekstra batteripakke som sikkert alle de andre også har ;-) At kameraet er vanntett til 3 meter uten å putte det i en boks av noe slag er heller ikke noen ulempe i mine øyne...

sikle, sikle.... :yeyeye

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

Det jeg ikke forstår med disse produsentene.... Hva faen skal du med 4k filming.... Dette er bare tull, forbanna gimmick som er helt unødvendig. Men batteri kapasitet er det få som suser fram som viktig. Fått et kamera som kunne filme mellom 3 og 5 timer hadde blitt interessant

Note 4

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

KawaJens skrev: AS100V blir erstattet av AS200V og di komer med X1000V som er 4k på.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=QhDlBJ6veTI[/video]
Er du sikker på dette?
http://www.sony.net/Products/actioncam/ ... tentsTop=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Av hva jeg kan lese, så virker AS100V som et bedre kamera? Virker som du har mer funksjoner på 100 enn 200 :-k
Skal ned å knipe litt i dette kameraet på elkjøp etterpå. Se om det hjelmfestet er så stort som det ser ut på filmen

Brukeravatar
MLeikarnes
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S

Legg inn av MLeikarnes »

Har ikke problem med batterikapasitet jeg... bytter jo bare batteri når det er tomt :scratch Både på HD2'en og HD3+'n
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Brukeravatar
Snikendeugle
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018

Legg inn av Snikendeugle »

LordShaft skrev:Det jeg ikke forstår med disse produsentene.... Hva faen skal du med 4k filming.... Dette er bare tull, forbanna gimmick som er helt unødvendig. Men batteri kapasitet er det få som suser fram som viktig. Fått et kamera som kunne filme mellom 3 og 5 timer hadde blitt interessant

Note 4
Enig!

Når det gjelder Drift vs Gopro så syns jeg Gopro har laaaaaaangt bedre bildekvalitet. Alt er mye skarpere og klarere, hvor på Driften blir veldig mye vasket bort og uklart.
Jeg bruker Drift selv, men har tenkt på å gå over til GoPro, da med et par store kompromiss:
- ENKEL fjernkontroll
- Batterilevetid
- Ikke vanntett uten gigantisk skall
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
KawaJens

Legg inn av KawaJens »

Etter det som står her så er AS200V for å erstatte AS100V.
http://www.bikerumor.com/2015/01/05/son ... ew-as200v/

Brukeravatar
KawaJens

Legg inn av KawaJens »

Er det noen som kan bekrefte eller avkreftet at Gopro4 silver ved filming i en time på 1080p 60fps i super wide veiw så fyller en opp et 32GB kort?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:Er det noen som kan bekrefte eller avkreftet at Gopro4 silver ved filming i en time på 1080p 60fps i super wide veiw så fyller en opp et 32GB kort?
Du kan filme i over 4 timer 20 minutter på et 64GB kort. Så godt over 2 timer bør du kunne få på et 32GB. kort. Sikker på at du ikke har aktivert "Protune" i menyen?

LordShaft
Kontakt:

Legg inn av LordShaft »

KawaJens skrev:Etter det som står her så er AS200V for å erstatte AS100V.
http://www.bikerumor.com/2015/01/05/son ... ew-as200v/
Mulig det går an å finne seg et rimelig AS100V da i mars/april når dette kamera kommer ut. :thumleft

Brukeravatar
KawaJens

Legg inn av KawaJens »

Bjerknez skrev:
KawaJens skrev:Er det noen som kan bekrefte eller avkreftet at Gopro4 silver ved filming i en time på 1080p 60fps i super wide veiw så fyller en opp et 32GB kort?
Du kan filme i over 4 timer 20 minutter på et 64GB kort. Så godt over 2 timer bør du kunne få på et 32GB. kort. Sikker på at du ikke har aktivert "Protune" i menyen?
Har ikke gopro.men spurde på nett og då fikk eg svar at med superwide veiw så vart batteriet 1t og en hadde så og seie fyltt op 32gb. Derfor eg spør.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:
Har ikke gopro.men spurde på nett og då fikk eg svar at med superwide veiw så vart batteriet 1t og en hadde så og seie fyltt op 32gb. Derfor eg spør.
Det er nok ikke riktig :scratch

Uten å ta i så kan du forvente deg vertfall 1t 30m med video i praksis. Mest sannsynlig opp mot 2 timer. Minnekort på 32GB. holder til over 2 timer med video i 1080p. Mitt 64GB. kort kan lagre 4t 22m med video i 1080p superview.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Sikkert gammelt nytt for mange dette, men til dere som sliter med hakkete videoer på Youtube så fjerner dere dette problemet ved å klikke på "Bruk HTML5-spilleren" på denne siden:
https://www.youtube.com/html5" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
MLeikarnes
Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S

Re: Sv: Video/redigering-hjørnet

Legg inn av MLeikarnes »

Bjerknez skrev:
KawaJens skrev:
Bjerknez skrev:
Det er nok ikke riktig :scratch

Uten å ta i så kan du forvente deg vertfall 1t 30m med video i praksis. Mest sannsynlig opp mot 2 timer. Minnekort på 32GB. holder til over 2 timer med video i 1080p. Mitt 64GB. kort kan lagre 4t 22m med video i 1080p superview.
Mener det står 2t og 55min på 32gb kortet i GoPro 3+ på 1080p Superview, Samsung minnekort av dyreste sort... Bruker ca to batterier på det å fylle det, og jeg filmer kun når jeg syns det er noe å filme, ikke hele tiden, så ett minnekort holder i de fleste tilfeller. Har ett 16gb i backup på 3+, og 7 batterier. 2x32gb og ett 64gb på HD2, samt 12 batterier... Har ikke mulighet til å kjøre med batteripakke, det regner som oftest her.......

Sent from my Sony Xperia Z2
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!

Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/

Svar