JALMAR Endelig bare Kawasaki i garasjen

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Nå er endelig piggdekka på plass på Gamle. Tok en ørliten prøvetur rundt på boligfeltet nå i kveld. Bakdekket griper bra og hadde svært få unoter, men fordekket er jeg litt mer skeptisk til. Null brems og sparsomt med styring. Det virka rett og slett dårligere enn et sommerdekk. Jeg hadde trodd at et grovmønstret trial-dekk skulle være bedre enn dette egentlig.

Nå skal det legges til at det er 10 cm våt nysnø med is under, og solide hjulspor i den hardpakkede snøen under nysnøen. Så det var jo absolutt ikke ideelle forhold. Og ingen av dekkene er innkjørt på bar vei. Dette var første turen med dekkene.

Skal forsøke å slippe ned lufttrykket i fordekket endel, i håp om at det da blir mykere og mer kontrollerbart på grov vei. Og jeg skal kjøre litt på bar vei i morra for å slite vekk silikonhinna på dekkene. Så får vi se om det hjelper. Hvis ikke må jeg jakte på et mykere og bedre egnet fordekk.

Måtte legge ned sykkelen en gang også. Farten var lav, så det skulle jo ikke være noe problem, men overraskelsen var stor når jeg så at motorveltebøylen ikke tålte dette. Bøyde seg elegant inntil motoren. Ingen skade skjedd, men her er det rom for forbedringer. Må ha solide veltebøyler. Mine hjemmelagde koffertfester holdt fint smellen.

Litt artig å få disse erfaringene. Håper nå bare at fordekket kan gi like godt grep som bakdekket. Da skal det ikke være noe problem å ta noen rolige vinterturer. Det kan jo være at selve sykkelen ikke er spesielt godt egnet til dette bruket. Jeg har tenkt litt på det med vektfordeling. Kan være at det kanskje hadde vært bedre med en sykkel som hadde mer vekt foran. Men det blir jo bare spekulasjoner. Det er jo ingen tvil om at en lett crosser hadde vært mer egnet. ;)
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

En KX 250 ! :knegg

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Tror du må over på 5/4' rør til veltebøyler, blir for puslete med de tynnvegga 3/4' røra som er på de fleste veltebøylene :8)

Men fra spøk til revolver, mener at veltebøylene på Panther'n også fikk seg en trøkk ved nedlegg i sakte kino. Mens de som er på ørkendyret og som har samme dimensjon tålte velt fra fortauskanten uten annet enn skade på lakken.
Har testa litt i dag, var opp på Byåsen et ærend og der oppe er det vinterføre på småveiene, og noe ruglete. Og med rolig kjøring var ikke det noe problem. Før jeg skulle snu inne på en gårdsplass og kom nedi hjulspora. Og de passa perfekt til akselavstanden på ørkendyret. Men med litt rugging fram og tilbake kom han da seg opp uten assistanse.
Men fartstilpassing er som vanlig alfa og omega, og jeg blir nok ikke noe trivselsmoment i bytrafikken før jeg stoler på at dekka har grep. Foreløpig har jeg ikke hatt behov for å teste bremsevirkning foran, men det blir et annet forhold med ABS og integralbremser enn med rene for- og bakbremser som på Z-en

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det skal overraskende lite til før man står fast med en tung mc. Man er ganske hjelpeløs oppå når man havner i et spor e.l. Sånn sett har det absolutt sine fordeler med lav vekt og lav salhøyde. En kombinasjon som er heller sjelden.

ABS og integralbrems er nok en stor fordel på vinterføre. Problemet med mitt fordekk var rett og slett at det ikke var grep i det hele tatt. Dekkene var så glatte at jeg kunne dytte sykkelen framover på låst hjul i nysnøen. Sett i forhold til bakdekket var det to verdener.

Forhåpentligvis er det fordi dekket er nytt og har for høyt dekktrykk. Ellers vet jeg ikke. :-k
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Knastedekk på Gamle ? :O Anbefalte dekk pusheren din virkelig det da ?

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Myke knastedekk er det eneste alternativet til vinterbruk. De lar seg pigge, og de har en viss evne til å holde seg myke når kulda kommer. Men det er ikke cross-dekk. Det er mer enduro-lignende. De heter trial-dekk.

Har lest litt på siden til Fidel nå, og det ser ut for at lavere dekktrykk er veien å gå for best mulig grep. Dessuten tror jeg at jeg skal ta meg en tur på Felleskjøpet og kjøpe "skru inn"-pigger. Det kan være greit å få på plass litt fler pigger enn det som sitter i dekket nå.

Ser på siden til Fidel at han har valgt betraktelig grovere dekkmønster enn jeg har. Og høyere knaster. Sikkert en fordel når det kommer til skrupigging. Her er det nok mye å erfare og lære seg skjønner jeg. Håper jeg ikke vraker Gamle i løpet av prosessen. :-k
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Da har det blitt ei ny runde med Gamle på snø/is. Slapp ut litt luft, kjørte litt, slapp ut mer luft, kjørte litt osv osv. Og det er klart at lavere lufttrykk gir bedre grep. Da jeg syns det blei greit nok grep, var jeg imidlertid nede i 5 psi, så da var det bare å pumpe det opp igjen. :lol Har bestemt meg for å prøve med 20-22 psi en stund. Nå lager i hvertfall dekket bremsespor i den hardpakkede snøen, så det er helt klart effektivt med mindre trykk.

Må få kjørt dekkene litt på barmark også. Har hittil bare surra rundt på hardpakka snø og is. Når piggene får satt seg og dekka blir litt rubba av asfalten, så kan det jo hende at ting oppleves annerledes. Dessuten skjønner jeg at dette med kjøring i snø og is krever mye trening og kjøreteknikk. Så jeg får vel finne meg en stor parkeringsplass og holde på til ferdighetene kommer.

Jeg tror også at det hadde vært enklere å forholde seg til en sykkel som veide 100 kilo framfor Gamle som veier 250. Skjønner de som bruker endurosykler for å si det sånn. :8-[
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Desmo
Innlegg: 3400
Registrert: 02 nov 2008, 12:52

Legg inn av Desmo »

Du gir deg ikke, skjønner jeg. Jeg synes det er greit å ha syklene parkert i den hvite årstid. Men det er noen som ideligen skal..... Jaja, lykke til. :-k
We have met the enemy and he is us.
Pogo

Pollti

Legg inn av Pollti »

Personlig er jeg mest glad for at Jalmar ikke kjører Corolla !

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Jeg er svært glad for at Pollti er glad for at jeg ikke kjører Corolla. Og ved neste Braastad-meeting skal jeg inngå en avtale med Pollti at han sørger for å få meg tvangsinnlagt hvis jeg noen gang skulle gå til anskaffelse av en Corolla.

Corolla er så kjedelig og sterilt at jeg faktisk nesten sovnet mens jeg skreiv første setningen i dette innlegget. :O
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

De har ikke sveiset oljefilter engang de. Sånt blir det svære vedlikeholdsutgifter ut av. Og dørene er laget av rispapir. Det er no ånkli møkkabiler !

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Blir det mer enn to hjul på kjøretøyene som japsen lager, så går det i surr for dem. Men de blir jo kvitt alt skrapjernet sitt i produksjonen av Corolla da. Det kommer hit i form av smuglertransportkjøretøyer for norske pensjonister.

Nei, takke meg til en skikkelig ånkli Citroen med oljefilteret så tilskrudd at det må 4 mann og slegge til for å få løsna det igjen. Det er bevis for kvalitet på arbeidet. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Dessuten så er ikke økologisk riktig heller ! En behøver jo slettes ikke bytte oljefilter selv om en må mener jeg. Ikke rispapir dører heller for den sakens skyld. :roll

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Nei, oljefilter er oppskrytt. Det var ikke oljefilter på boblene, og de var da solide nok? Ikke måtte man bytte dørene heller.

Trenger du karosserideler til Corolla, er det bare å ta litt sølvpapir og forme til. Blir mer solid også enn det rispapiret som sitter der originalt.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Jeg syntes det er all grunn til å stille spørsmål rundt kollisjons testene Toyota utfører på Corolla. Det er ille at sånne oppgaver overlates til andre trafikanter.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Skjønner ikke at noen i det hele tatt tør å kjøre rundt i disse japanske blikkboksene jeg. Da er det mye sikrere å kjøre japansk mc. Der kan du i hvert fall hoppe av når du ser det skjærer seg.

Jeg forstår Toyota godt når det gjelder å overlate kollisjonstestene til de som kjøper Toyota. Toyota tør rett og slett ikke kollisjonsteste selv. De dukkene er sabla dyre vettu. :-k
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Det burde de ha tenkt på før dollaren steg igjen. De burde passet på å kjøpe inn Barbie dukker i fleng da dollaren var så lav.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Kan de ikke bruke Barbie-dollar da? :-k

Det de burde ha gjort var å la en eller annen fransk eller italiensk fabrikk produsere og utvikle Carjolaen. Da hadde det blitt mer schwung på sakene. Hva i all verden er vitsen med en bil som er teknisk fullkommen når karroseriet er laget av forhåndsrustet skrapjern og rispapir? :roll
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Fordelen med det er at støtfangerene på Kabul Karenten i imitert plast ikke tar skade av nærkontakt.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3163
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Bosted: Høyjord

Legg inn av cheron »

Takke meg til skikkelig kebabtralle med 6 sylindre og diesel... Denna går på lut og ren vilje!
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Ja, noen fordeler er det jo med alt. Jeg slutta med fordeler når jeg gikk over til dieselbil. Men på de gamle Skodaene var det fordeler. Og stifter. Flotte saker.

Corolla kan puttes i samme bås som en tannbørste. Man kjøper en, bruker den en stund uten å tenke særlig over det, og så kaster man den.

Nå er det jo på sin plass å si at en tannbørste som regel har mye lengre levetid og er mye mer solid bygget enn en Corolla da. :-'
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Disse Kebab Kjerrene med 6 sylindre er jo utstyrt med ekte spagettiblokker de. Så da er de jo de reineste varebilene da. :knegg

Pollti

Legg inn av Pollti »

Obs. Kassevogn skulle det stått.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Ja, og de med 4-sylindret diesel har samme motoren som jeg har i Donken. Så det er ingen tvil om at kebabræcerprodusenten har sans for kvalitet når han fyller motorrommet med diesel-motorer. :thumleft
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti »

Jeg skal forresten klage på Kabul Kareten. Fabrikken har utsyrt den med Midtibushen motor også egner den seg ikke terrengkjøring. :O

Svar