Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
- Bjerknez
- Innlegg: 24612
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Første tur med nytt dekk skal man være forsiktig. Det er et ganske kjent fenomen. På kald asfalt og kalde dekk skal man også være forsiktig. Hvordan fungerer dem når dem er varme da?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39813
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Selv har jeg opplevd bakhjulsslipp med Mitas Terra Force-R på 1290'en kun en gang i forholdsvis kraftig regn under en ganske heftig akselerasjon, føret tatt i betraktning.
Ellers ingen utfordringer mot underlaget annet enn på grus hvor disse dekkene ikke er spesielt godt egnet, ut fra hva jeg har erfart.
Men altså ingen uttryggsfølelse på noen måte på kald, varm og våt asfalt.
Tror kanskje de som kjørte sammen med meg hjem fra årets MCsiden treff kan underskrive på dette under de varierende forholdene vi hadde da, spesielt langs Krøderen på rv7...
.
Ellers ingen utfordringer mot underlaget annet enn på grus hvor disse dekkene ikke er spesielt godt egnet, ut fra hva jeg har erfart.
Men altså ingen uttryggsfølelse på noen måte på kald, varm og våt asfalt.
Tror kanskje de som kjørte sammen med meg hjem fra årets MCsiden treff kan underskrive på dette under de varierende forholdene vi hadde da, spesielt langs Krøderen på rv7...

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Er klar over dette, men har aldri opplevd lignende isglatt-følelse på første tur med andre dekk. Har brukt flere sett med Michelin Pilot Power 2ct tidligere, og aldri merket problemer med kalde eller varme dekk der, annet enn at de slites kjapt. Men de er billige igjen da, så det er greit.Bjerknez skrev: 09 nov 2020, 06:46 Første tur med nytt dekk skal man være forsiktig. Det er et ganske kjent fenomen. På kald asfalt og kalde dekk skal man også være forsiktig. Hvordan fungerer dem når dem er varme da?
Diablo-dekket er merkbart bedre når det får varme i seg ja, men nå klarer jeg ikke stole 100% på det uansett lenger. Blir å bunkre opp et sett Pilot Power i vinter ja
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Holdt på å high-side med nye dekk i første rundkjøring 100m fra dekksjappa en gang
Fikk tips av Jarle som har racing4fun for de som kjenner han, om å bruke brake cleaner på nye dekk, da kunne man gi full gass med en gang på bane (han hadde vel banerekord med superstock på Rudskogen i sin tid). Så gjør alltid dette, merker at filla lugger mye mer når dratt over en gang med brake cleaner mens før brake cleaner så er det nesten ikke friksjon mot filla selv når tørt.
Continental har vel teknologi hvor ikke har smøring i forma slik at dekka ikke er glatte selv helt nye.

Fikk tips av Jarle som har racing4fun for de som kjenner han, om å bruke brake cleaner på nye dekk, da kunne man gi full gass med en gang på bane (han hadde vel banerekord med superstock på Rudskogen i sin tid). Så gjør alltid dette, merker at filla lugger mye mer når dratt over en gang med brake cleaner mens før brake cleaner så er det nesten ikke friksjon mot filla selv når tørt.
Continental har vel teknologi hvor ikke har smøring i forma slik at dekka ikke er glatte selv helt nye.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39813
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Med fare for at folk her inne går lei av mine gode Mitas Terra Force-R erfaringer; tror kanskje denne produsenten gjør noe av det samme?pingvin skrev: 09 nov 2020, 22:36 Continental har vel teknologi hvor ikke har smøring i forma slik at dekka ikke er glatte selv helt nye.
Har i hvert fall aldri opplevd noen "nydekknykker" som glatte dekk etter bytte til disse.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Gammelsmurfen
- Innlegg: 1688
- Registrert: 09 nov 2020, 19:05
- Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Høres bra ut, for jeg har nylig fått nye Continental dekk i hus, med frost i bakken ved sesongstart og kalde dekk så er det greit å slippe to dekk i form av ringer i hardplastpingvin skrev: 09 nov 2020, 22:36
Continental har vel teknologi hvor ikke har smøring i forma slik at dekka ikke er glatte selv helt nye.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Fremdeles litt hardplast i kulda men i hvert fall ikke hardplast med smøring
Lokal kar på MV Agusta F4 pleide å sverge til regndekk når kaldt, de er myke selv når kalde. Men om er å anbefale skal jeg ikke mene så mye om (og ulovlig, ikke for gatebruk).
Kjørte med Pilot Road 4 i høst (så ikke nyeste generasjon), føltes betryggende når litt kaldere men innbiller meg litt mer deigete ved inspirert kjøring når varmt og tørt (mer enn Bridgestone S22 og Metzeler M7RR vanlivis har). Vet ikke om andre har samme erfaring?

Kjørte med Pilot Road 4 i høst (så ikke nyeste generasjon), føltes betryggende når litt kaldere men innbiller meg litt mer deigete ved inspirert kjøring når varmt og tørt (mer enn Bridgestone S22 og Metzeler M7RR vanlivis har). Vet ikke om andre har samme erfaring?
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Domino
- Innlegg: 1188
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg leste på et utenlandsk forum at enkelte bruker å vaske nye dekk med bremserens så de skal bli mindre glatte. Er det noen her som har erfaring med dette? Det gjaldt visst ikke alle merker, bare de produsentene som smører formene mellom hvert dekk.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Se 5 poster oppDomino skrev: 11 nov 2020, 09:54 Jeg leste på et utenlandsk forum at enkelte bruker å vaske nye dekk med bremserens så de skal bli mindre glatte. Er det noen her som har erfaring med dette? Det gjaldt visst ikke alle merker, bare de produsentene som smører formene mellom hvert dekk.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Domino
- Innlegg: 1188
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hehe, det var visst ikke på et utenlandsk forum likevel!! 

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg har "kjørt inn" mange 10talls dekk fra ulike fabrikkanter. Har aldri vasket, og har bare kjørt litt passivt de første 2-3 kilometerne. Helt udramatisk.
- Bjerknez
- Innlegg: 24612
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg har heller aldri hatt noe problem med at dekkene glipper, sett bort fra HELT i starten etter dekkbytte, men det vet man jo om. Etter en tur i høy hastighet på E6 i varmen på rundt 10 mil føler jeg meg ganske trygg på at dekkene er "innkjørt" i så måte.
Det at dekkene glipper i tide og utide på kald asfalt har jeg aldri noensinne opplevd. Dekkene jeg har god erfaring med er Pilot Road 3 og Angel GT. Jeg har egentlig ikke noen spesielle erfaringer med andre dekk enn disse. Vertfall ikke nok til å mene noe om dem.
Det at dekkene glipper i tide og utide på kald asfalt har jeg aldri noensinne opplevd. Dekkene jeg har god erfaring med er Pilot Road 3 og Angel GT. Jeg har egentlig ikke noen spesielle erfaringer med andre dekk enn disse. Vertfall ikke nok til å mene noe om dem.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Det har jeg opplevd på kalde dager i skyggepartier tidlig vår og sen høst, du blir forsiktig i neste sving daBjerknez skrev: 11 nov 2020, 14:40 Det at dekkene glipper i tide og utide på kald asfalt har jeg aldri noensinne opplevd. Dekkene jeg har god erfaring med er Pilot Road 3 og Angel GT. Jeg har egentlig ikke noen spesielle erfaringer med andre dekk enn disse. Vertfall ikke nok til å mene noe om dem.

dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Skulle fra Kongsberg til Horten med MC for en del år siden, var bare noen bitte små grader ute men var godt kledd og det var helt tørt så tenkte ikke så mye på det. I andre svingen etter rundkjøringa (dagens første venstresving) ned mot golfbanen for de som er lokalkjent, slapp det foran og rett i autovernet. Kjørte som pleide nedover der, kjørt der million ganger, men undervurderte at grepet var dårligere når kaldt (og ekstra kalde dekk siden ikke kjørt noen svinger).
Så er veldig mye mer forsiktig når kaldt nå, ja, og særlig før fått i hvert fall bitte-litt varme i dekkene
Så er veldig mye mer forsiktig når kaldt nå, ja, og særlig før fått i hvert fall bitte-litt varme i dekkene

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har dårlig erfaring med Bridgestone som stod på 2 nye sykler. Den siste fikk jeg sladd på samme sted runde etter runde i Nordpolsvingen på ACR. Da angret jeg på at jeg ikke hadde satt på nye kvalitetsdekk før turen nordover. De samme dekkene slapp i en sving rett bortenfor her jeg bor på en normal kjølig sommerdag da sykkelen var knapt kjørt et par tusen km, så jeg fikk forvarsel og hadde handlet inn nytt. Men rett før avreise nordover kom annet i veien og bytte ble nedprioritert.
Kjører Metzeler - stort sett Roadtec 01. Og de er betryggende. Aldri opplevd sladd noe sted, hverken på bane eller i alpene i godt driv!
Kjører Metzeler - stort sett Roadtec 01. Og de er betryggende. Aldri opplevd sladd noe sted, hverken på bane eller i alpene i godt driv!
- FredrikE24
- Innlegg: 5030
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har hatt tre-fire sladder på MichelinPR3. Aldri på verken Roadtec Z8 eller Roadtec01. Jeg kjører Roadtec01 utelukkende. Helt rå ved høy vannføring på motorveien til og fra jobb. Ligger som regel 3-4cm med vannansamlinger div. Steder.
Kunne sikkert prøvd noe annet, men jeg ser ingen grunn til det. Roadtec01 forholder seg også bra i profilen helt til man er på korden. I snitt 15 000km på et sett med variert kjøring.
Kunne sikkert prøvd noe annet, men jeg ser ingen grunn til det. Roadtec01 forholder seg også bra i profilen helt til man er på korden. I snitt 15 000km på et sett med variert kjøring.
- Bjerknez
- Innlegg: 24612
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hehe, ja, men blir litt mer obs når slikt skjer :)dypen skrev: 11 nov 2020, 18:37Det har jeg opplevd på kalde dager i skyggepartier tidlig vår og sen høst, du blir forsiktig i neste sving daBjerknez skrev: 11 nov 2020, 14:40 Det at dekkene glipper i tide og utide på kald asfalt har jeg aldri noensinne opplevd. Dekkene jeg har god erfaring med er Pilot Road 3 og Angel GT. Jeg har egentlig ikke noen spesielle erfaringer med andre dekk enn disse. Vertfall ikke nok til å mene noe om dem.![]()
Men jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor et dekk plutselig skal skli når man treffer et skyggeparti. Snakker vi "vanlig" frisk kjøring her med moderat nedlegg, eller litt heftigere kjøring med nesten fothvilerskrap?
Jeg har aldri noensinne opplevd at noen dekk har glippet på noen av mine sykler som skyldes dårlig grep på ren asfalt. De få gangene jeg har fått en sladd har det ligget noe i veibanen eller evt. vært en våt flekk etc.
Når dekkene allerede er varme og solen skinner så skal ikke dekkene miste grepet på ren tørr asfalt. Heller ikke i skyggepartier.
Jeg har kjørt relativt friskt over Sognefjellet i + 0-5 grader på tørr asfalt og aldri opplevd at dekkene ikke sitter. Vi snakker ikke fothvilerskrap her, men vanlig frisk kjøring med moderat nedlegg. Fothvilerskrap i 0-5 grader er nok ikke særlig smart tror jeg. :)
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Jeg tror at mye av sladd og slipp-historier har vel så mye med hvordan føreren håndterer gass og brems. Det er påfallende at enkelte opplever mye av dette, mens andre ikke gjør det.
Dempere og oppsett av disse er også en sannsynlig årsak. Det blir for enkelt å "skylde" ensidig på dekkene, tror jeg
Dempere og oppsett av disse er også en sannsynlig årsak. Det blir for enkelt å "skylde" ensidig på dekkene, tror jeg
- Bjerknez
- Innlegg: 24612
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Ja, jeg synes dette er veldig rart. Så sant det ikke er uhyre store forskjeller på individuell kvalitet på dekkene så klarer jeg ikke å forstå hvorfor et dekk plutselig skal skli når det ser et skyggeparti. Faktisk på grensen til helt uforståelig.cannon skrev: 12 nov 2020, 06:51 Jeg tror at mye av sladd og slipp-historier har vel så mye med hvordan føreren håndterer gass og brems. Det er påfallende at enkelte opplever mye av dette, mens andre ikke gjør det.
Dempere og oppsett av disse er også en sannsynlig årsak. Det blir for enkelt å "skylde" ensidig på dekkene, tror jeg
Så ja, mulig dempere og kanskje lufttrykk(?) har en stor del av skylden her? Samt teknikk?
Selv Cruiseren min med en sesong gamle harde dekk har jeg hatt til gode å miste grepet med, selv om nedlegget med en slik cruiser ikke akkurat er skremmende stort.
jeg har opplevd at dekkene glipper, men ikke på tørr asfalt, uansett temperatur.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Heller ikke helt med på skyggeparti så lenge tørt og ikke vært frost. Tenker dekktemperaturen som er viktigst, ikke luft eller asfalt-temperatur (selv om de påvirker dekktemperaturen) og om går inn i skyggesving så har man jo fremdeles samme dekktemperatur.
Men er det vått i svingen eller har vært frost så fare for is/rim så blir det noe annet selvfølgelig.
For min del dreier det seg ikke så mye om å skylde på dekkene, men å ha med i regnestykket at temperatur er én av mange faktorer som påvirker grep.
Men er det vått i svingen eller har vært frost så fare for is/rim så blir det noe annet selvfølgelig.
For min del dreier det seg ikke så mye om å skylde på dekkene, men å ha med i regnestykket at temperatur er én av mange faktorer som påvirker grep.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
For min del dreier det seg om å skylde på dekket, da det var såppass merkbart nå, og ikke med andre dekk jeg har hatt. Hovedsakelig kalde dekk jeg tenker på, vel og merke.
Men ofte opplevd slipp i noen rundkjøringer med varme dekk, men der skylder jeg ikke på dekkmerker. Der får griseri på veidekket skylda.
Kjørestil er forøvrig likpå alle dekksett. Evt. mer rolig for hvert år
Har også prøvd pilot power rs, følte litt det samme
der ved kaldt dekk, som jeg opplever nå
Men ofte opplevd slipp i noen rundkjøringer med varme dekk, men der skylder jeg ikke på dekkmerker. Der får griseri på veidekket skylda.
Kjørestil er forøvrig likpå alle dekksett. Evt. mer rolig for hvert år
Har også prøvd pilot power rs, følte litt det samme
der ved kaldt dekk, som jeg opplever nå
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har funnet beste dekket for K1300S, Michelin Road 5, (kke forsøkt GT). Best feeedback, finest slitasjebilde, høyest formidling av "confidence" og faktisk lengst levetid. Mange løfter Angel GT opp i skyene, men der må jeg si jeg ble skuffet. Både det, Roadatack 3 GT og Roadtec 01 hadde betydelig mer slitasje foran enn Road 5. Mulig man kommer ut ulikt for man har ulikt kjøremønster, jeg bremser foran og holder litt inn i sving for så å slippe gradvis opp, når jeg kjører aktivt.
Anyway, Road 5 oppleves som sporty, altså lett nedlegg i initial fase, så lett at det krever viss tilvenning. Ser jo at det har spissere profil enn mange andre. Jeg liker ikke for "tippy" dekk heller, liker litt! motstand og stabilitet, og der synes jeg Road 5 traff veldig bra. Skal nevnes at jeg har lettere felger enn std K1300S, det merkes også betydelig ved innganger i svinger faktisk, og ved raske kursendriner (s-svinger).

Anyway, Road 5 oppleves som sporty, altså lett nedlegg i initial fase, så lett at det krever viss tilvenning. Ser jo at det har spissere profil enn mange andre. Jeg liker ikke for "tippy" dekk heller, liker litt! motstand og stabilitet, og der synes jeg Road 5 traff veldig bra. Skal nevnes at jeg har lettere felger enn std K1300S, det merkes også betydelig ved innganger i svinger faktisk, og ved raske kursendriner (s-svinger).

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Har også dårlig erfaring med Bridgestone. satt en variant av de på S1000XR jeg kjørte i alpene. Slapp nesten konsekvent i utgangene av svingene og hadde et ganske langt slipp foran i en av hårnålene. Ble bare kjedeligkjøring sånn sett deretter..isjKawaKjetil skrev: 11 nov 2020, 22:11 Har dårlig erfaring med Bridgestone som stod på 2 nye sykler. Den siste fikk jeg sladd på samme sted runde etter runde i Nordpolsvingen på ACR. Da angret jeg på at jeg ikke hadde satt på nye kvalitetsdekk før turen nordover. De samme dekkene slapp i en sving rett bortenfor her jeg bor på en normal kjølig sommerdag da sykkelen var knapt kjørt et par tusen km, så jeg fikk forvarsel og hadde handlet inn nytt. Men rett før avreise nordover kom annet i veien og bytte ble nedprioritert.
Kjører Metzeler - stort sett Roadtec 01. Og de er betryggende. Aldri opplevd sladd noe sted, hverken på bane eller i alpene i godt driv!
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Hvordan er forskjellen på Road 4 og Road 5 om du (eller andre) har prøvd begge deler? Endte opp med Road 4 litt tilfeldig i høst (lang historie ikke skal kjede dere med), funker for så vidt bra men synes litt "deigete" nå pusher på tørr/varm asfalt. Men tillitsvekkende på kaldt og/eller vått og for all del, funker helt greit på tørt også.ZZR-Erling skrev: 15 nov 2020, 12:58 Har funnet beste dekket for K1300S, Michelin Road 5, (kke forsøkt GT). Best feeedback, finest slitasjebilde, høyest formidling av "confidence" og faktisk lengst levetid.
Litt usikker på hva som er reelt og hva jeg innbiller meg men er Road 5 litt mindre "deigete" når varmt og kjører aktivt enn Road 4?
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Akkurat!pingvin skrev: 15 nov 2020, 13:28Hvordan er forskjellen på Road 4 og Road 5 om du (eller andre) har prøvd begge deler? Endte opp med Road 4 litt tilfeldig i høst (lang historie ikke skal kjede dere med), funker for så vidt bra men synes litt "deigete" nå pusher på tørr/varm asfalt. Men tillitsvekkende på kaldt og/eller vått og for all del, funker helt greit på tørt også.ZZR-Erling skrev: 15 nov 2020, 12:58 Har funnet beste dekket for K1300S, Michelin Road 5, (kke forsøkt GT). Best feeedback, finest slitasjebilde, høyest formidling av "confidence" og faktisk lengst levetid.
Litt usikker på hva som er reelt og hva jeg innbiller meg men er Road 5 litt mindre "deigete" når varmt og kjører aktivt enn Road 4?
Samme følelse ga 4'ern meg også, "deigete" foran når de ble pushet, også noe trapping foran. 5'ern oppfører seg nøytralt uansett, er min erfaring.