Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Første uka i nyjobben er unnagjort.
Det var bra å komme meg i jobb igjen, æ begynte å bli ganske råtten av å gå sykmeldt.
Mange nye folk å bli kjent med, noen å skravle med i matpausen uten å prate om kyr og melkemaskiner.
Arbeidet ser passelig variert ut og bedriften er ikke større enn at det skal gå an å få sånn rimelig oversikt i løpet av noen få
måneder. Æ trur æ kommer til å trives der :thumleft

Fikk ellers en veldig hyggelig julehilsen fra han som har den første sykkelen min, 86 mod Suzuki GS1100G.
Han er godt i gang med å restaurere den og sendte noen bilder.
Det var mye blankt, både motordeksler, gaffelrør og resten av alu-delene skinner mye mer enn da sykkelen var ny.
Eksosanlegget har han sendt til Polen for kromming. Motoren har han latt være uåpna, da den så ut til å være god form.
Legger ikke ut noen av bildene, ettersom jeg ikke har spurt om lov.

Mitt eksosanlegg er enda inne til coating, så vidt æ vet.
Har i hvertfall ikke fått verken varsel om at det er underveis til meg eller regning på jobben.
Bortsett fra eksosanlegget, har æ ikke store planer for sykkeln i vinter, kun olje og filterskift, smøring av vaiere og sjekke justeringa på
clutshen.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Idag våknet jeg tidlig, enda det er lørdag. Mens jeg måket sne foran trappa, kom jeg til å tenke på pappeska.
Den gamle pappeska med alle mc-bladene fra begynnelsen av 80-tallet, som ble igjen på mørkeloftet da jeg forlot gutterommet for aldri mer å vende tilbake.....................

Ok, det er ikke lørdag i dag, ikke har jeg vært på mørkeloftet heller, selv om noen påstår at jeg er der konstant.
Har heller ikke flytta tilbake til gutterommet.
I dag er det på dagen seks år siden de første famlende ordene mine forlot tastaturet i denne bloggen.
Kalte den "Gyllene tider" de første årene, helt til 50-årsdagen min var et faktum for vel to år siden.

I løpet av de seks årene har det rent litt vann i havet, jeg har f eks blitt bestefar to ganger, bytta bil, jobb og til og med underbukser ved etpar anledninger.
Det er selvsagt begivenheter og hverdagsligheter som hadde skjedd uansett om jeg var aktiv på mc-siden eller ikke.

Det som derimot ikke hadde skjedd er at jeg hadde fått mulighet til å treffe så mange av mc-sidens medlemmer som jeg har gjort de siste årene. Både på nett og i virkeligheten.
Skal ikke ikke prøve å ramse opp alle de jeg har truffet, det ender bare med at noen blir glemt, men jeg har nok helt sikkert nevnt alle minst en gang i løpet av den tida bloggen har eksistert.

Årets sesong kan bli bra.
Med langt mer fritid enn jeg har hatt på flere år, er det muligheter for både helgeturer og kanskje en langtur.
Treffet på Tretten frister veldig.
Jeg må flytte litt på noen feriedager om jeg skal komme meg dit, får se hva det kan bli til utover våren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev: Med langt mer fritid enn jeg har hatt på flere år, er det muligheter for både helgeturer og kanskje en langtur.
Treffet på Tretten frister veldig.
Jeg må flytte litt på noen feriedager om jeg skal komme meg dit, får se hva det kan bli til utover våren.
Det hadde virkelig vært knall! Om du hadde bestemt deg for dette så vil i hvert fall din mening om hvilken helg vi skal velge være meget tungtveiende! :yeyeye

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Ikke ta hensyn til meg når dato for treffet skal bestemmes, det kan være sne på veiene i nord både siste helga i mai og første i juni.
Og som sagt, skal jeg ha mulighet må noen feriedager flyttes, dessuten er det godt og vel 170 mils kjøring hver vei.
Ikke for det, jeg har kjørt 80 mil på en dag før...
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Det er vel snart på tide å starte vintersesongen, i garagen altså.
Eksosanlegget kom i posten for et par uker siden, eksospakninger og oljefilter kom to dager etter bestilling fra Kawaspesialisten og olje er kjøpt inn.
Så egentlig er det bare å sette på varme i garagen og få ut fingern.
Var innom og så til sykkeln i kveld, ingen overraskelser, den står fremdeles sånn som den ble parkert i september......
med mygg fra i fjor sommer på kåpa og vindskjermen :redface
Og motoren har svetta olje fra kamkjedetunnellen, ikke under toppdekslet men gjennom topppakninga.
Æ har enda håp om at det kun er svetting og at toppakninga ellers er i orden.
Kjeden derimot, er tørr og fin.
Vel, det skal bare litt 5.56 eller "penetrating oil" til, så er kjedet omtrent klart for en ny sesong.
Regner med at det blir oljeskift og nytt filter i løpet av helga, muligens en kompresjonssjekk også sånn at jeg er nogenlunde sikker på at det ikke er noe galt med toppakninga før eksosen skal på plass.
Det er jo bare knapt 2 mnd igjen av vinteren
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Kjellrf »

Hvis det er samme 2-delte toppakning med en slags o-ringstettning rundt kamkjedetunnelen på din som min gamle Z1000, er det nok oftest den o-ringspakningen som lekker/svetter litt.
Spesielt hvis det er brukt uoriginal pakning.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Jepp, det stemmer.
Måtte se etter hva den store forfatteren Clymer skrev i sin bok,
for jeg greide ikke å huske hvordan pakninga så ut.
Italiensk toppakning var det i alle fall.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1622
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Bosted: Sandefjord

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Kjellrf »

Kan kjøpe uoriginal toppakningssett, men den gummipakingen i midten, må kastes.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Bjerknez »

Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive her da jeg ikke har snøring på snurrepipperier rundt det tekniske.
Men siden Jompa var så vennlig og skrev i min blogg, så tenkte jeg at jeg kanskje kunne gjøre gjengjeld for det.

Forskjellen er vel bare den at Jompa faktisk kom med noe vettugt... :roll

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Bjerknez skrev:Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive her da jeg ikke har snøring på snurrepipperier rundt det tekniske.
Men siden Jompa var så vennlig og skrev i min blogg, så tenkte jeg at jeg kanskje kunne gjøre gjengjeld for det.

Forskjellen er vel bare den at Jompa faktisk kom med noe vettugt... :roll

Der skreiv du jo faktisk noe vettig.
Jaja, du er en allsidig mann du Bjerknez, som stadig overrasker :lol :crazy:

Mandag hadde æ en nærdødenopplevelse.
Det begynte med at etpar veldig pågående damer på jobben ( masete egentlig, så blir det ikke noen misforståelser omkring mitt forjold til damene på jobb) spurte om æ ville være med en gjeng fra jobben å spille innebandy.
Æ svarte " tja, kanskje" og tenkte ikke på at enkelte mennesker tar et sånt svar for nesten ja.

Vel, æ fant frem en høvelig joggedress og dertil hørende sko og starta i vei til gymsalen.
Vi var sju som møtte opp, tre på hvert lag og en innbytter.
Æ har innbilt meg at æ va i alminnelig god form, men skjønte fort at i forhold til meg måtte de andre være omtrent fullt på høyde med de besre utenlandske, som de sier i TVsporten.

Det la uansett ingen demper på innsatsviljen min, uvant som æ e med sporten va det sjelden av traff ballen på første forsøk,
så æ prøvde istedet å spre frykt blant motspillerne.
Et godt rapp med bandykølla over ankeln sku gjøre susen, trudde æ.
Men denne gjengen va ikke bare i god form, de va helt ufølsom for smerte også.
Så det eneste æ oppnådde med spillerstilen min, i tillegg til å få masse kjeft, var å slite meg fullstendig ut.
Til slutt satt æ bare på golvet å pesa etter luft mens det flimra foran øyan.
En av de andre trøsta meg med at det finnes hjertestarter på skolen.
E det noen som kan bruke den, da? spurte æ.
Og fikk til svar at Nei, men vi får prøve oss frem, du kan umulig bli mere død enn du allerede er.

Vel, det gikk bra til slutt, og kommende mandag stille æ opp igjen med nyinnkjpt bandykølle og drikkeflaske.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: Vel, det gikk bra til slutt, og kommende mandag stille æ opp igjen med nyinnkjpt bandykølle og drikkeflaske.
Hm.... Det er ikke fali å finne frem igjen en mc etter noen år. Men det derre der, fysiske utskeielser på høyde med de beste i utlandet, for en utrent femtiåring, det er i hvert fall ikke bra..... :[-X

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24621
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Bjerknez »

Jompa skrev:
Bjerknez skrev:Jeg vet ikke helt hva jeg skal skrive her da jeg ikke har snøring på snurrepipperier rundt det tekniske.
Men siden Jompa var så vennlig og skrev i min blogg, så tenkte jeg at jeg kanskje kunne gjøre gjengjeld for det.

Forskjellen er vel bare den at Jompa faktisk kom med noe vettugt... :roll
Der skreiv du jo faktisk noe vettig.
Jaja, du er en allsidig mann du Bjerknez, som stadig overrasker :lol :crazy:
Freidig som jeg er så velger jeg å ta dette som en kompliment :lol

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene

Legg inn av Jompa »

Nedtellinga, eller opptellinga til Mc-sidens forumtreff på Tretten er i gang for min del.
Hvis eller forhåpentligvis når jeg kommer til 13 er jeg på plass på treffet.
Så langt er jeg kommet til 2.
Nr 1 var da jeg fant ut at det hadde vært kjempeartig å komme meg dit og bestemte meg for å prøve og få tatt turen.
Nr 2 var at jeg lufta ideen for fruen, og som venta syns ho det var en god plan :m

Det er enda noen små skjær i sjøen, eller hull i veien.
F eks må jeg få bytta ei ferieuke, regner med at det ikke blir problem da det helt sikkert skal gjøres noe vedlikehold i fabrikken den første uka av fellesferien.
Så spørs det om jeg har helse til å kjøre en så lang tur på 2- 3 dager.
Får sørge for å få en del langturstrening på forhånd, NN-turen i fjor gikk veldig fint selv med minimal trening.
Og så er det været, men det ser ikke så verst ut iflg min private statistikk liggerr gjennomsnittstemp over de 4 siste årene på 19 grader de aktuelle dagene.
Det har faktisk vært kaldere lengre ut i juni i Finnmark.
Ellers er det selvsagt tusen andre ting som kan komme i veien, sykkelen kan jo f eks havarere, men pr i dag er det
GO FOR IT :crazy: :yeahright
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av hakhap »

Ta sykkelen bak på bobilen hvis været blir vanskelig:D

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
bikerdude73
Innlegg: 960
Registrert: 04 jul 2010, 11:13
Motorsykkelen din: SR 500, Monster 900, TDM 850
Bosted: Karmøy

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av bikerdude73 »

hakhap skrev:Ta sykkelen bak på bobilen hvis været blir vanskelig:D

misspelled with auto correct
:thumleft :thumleft :D
SR 500 Cafe Racer, Monster 900 og TDM 850

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av Jompa »

Rom på motellet ble bestilt i går, nedtellinga er mao kommet til 3.
Faen også, æ ser at æ holde på å bygge opp fallhøyde for meg sjøl............
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av Jompa »

Selv om jeg gleder meg villt til sommeren, kan jeg ikke si at jeg går og surmuler for at det enda er vinter.......
ganske lenge, i hvertfall her i Finnmark.
Sist helg var vi på hyttetur, fruen, meg vår yngste datter og samboeren hennes.
Avslapping, mat, drikke, badstue og litt scooterkjøring.
Min kommende svigersønn har en Lynx med alvorlig langt belte som tar seg frem i hva det skal være av løs-sne,
så vi trakka akebake bak vedsjåen og kjørte opp sporet på den faste turløypa våres lover elva og opp til fjellet.
Dette er ei lovlig løype som er oppmerka, men det hadde kommet en god del sne siden løypa blei kjørt opp og merka.
Jeg klarte og kjøre meg fast to ganger på turen.
Da er det godt å ha med seg noen til å hjelpe med og løfte og trekke scootern opp på sporet igjen.
Hadde jeg vært alene, hadde det blitt ei helsikes baksing i djupsneen.

Søndagsmorran våkna vi til 30 kuldegrader, dvs at kjerringa gjorde det. Ho våkner gjerne etpar timer før andre folk.
Da jeg stod opp var det "bare 24".

Utsikt fra hyttetrappa
DSCF3762.JPG
Kaldstart i minus 24
DSCF3766.JPG
I kveld har æ skrudd eksosanlegget på sykkelen.
Olje og filter ble bytta for ei uke siden, det er ikke mulig å bytte filter med eksosanlegget på.
Etter at eksosen var montert ble det en liten prøvestart i garagen.
Så nå er sykkelen omsider klar for vinterlagring.

Eksosanlegget halvveis på plass
Eksos3.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av kjellv »

Lovlige scooterløyper? Finnes det ulovlige scooterløyper i Finnmark? Jeg trodde at dersom det ligger igjen et spor etter din Yamaha RS Venture TF så er det lovlig... :scratch

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av Jompa »

kjellv skrev:Lovlige scooterløyper? Finnes det ulovlige scooterløyper i Finnmark? Jeg trodde at dersom det ligger igjen et spor etter din Yamaha RS Venture TF så er det lovlig... :scratch
Ja, det finnes både lovlige og ulovlige løyper, med kraftige forelegg og bøter hvis man blir tatt.
Såvidt jeg vet er det ikke faste bøtesatser heller, det blir visst avgjort i hvert enkelt tilfelle.
Bøter på 15000 er ikke uvanlig for en liten avstikker fra merka løype.

Om sporet blir ulovlig er jeg litt usikker på, men spor er i alle fall brukt som bevis i retten ifbm med ulovlig kjøring.
Scootern min er en GT, TF var umulig å oppdrive da jeg kjøpte scootern.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av kjellv »

Jeg husker jeg ankom Tromsø med SAS i påska for noen få år siden. Under innflyging la jeg merke til scooterspor nær sagt overalt der det var snø.. Jeg hadde nærmest inntrykk av at dette var fritt fram.. :-k

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av Jompa »

Når jeg alt er inne på kaldstart og kuldegrader, kom plutselig til å tenke på at før i tida gikk det alltid noen flasker kondensfjerner i løpet av vintern.
De siste årene har jeg ikke brukt en dråpe kondensfjerner på hverken snescooter eller strømagregatet på hytta.
Agregatet fyller jeg alltid full tank på, til gjengjeld står det lenge mellom hver gang det brukes, og det har hendt at det har vært rim under tanklokket.
Uansett starter det og går.
Samme med scootern, bortsett fra at den ofte står med lite bensin på tanken, og er parkert fra slutten av april til jan/feb i alt fra sommertemp til varierende vintertemp og endel variasjon i luftfuktigheten.
Nå vet jeg ikke om det er etanol i bensina jeg kjøper, men det kan sjekkes.
Mine fire første biler hadde forgasser og fikk alltid problemer i løpet av vintern, ei flaske kondensfjerner gjorde som oftest susen,

er innsprøytingsmotorer mindre utsatt, eller var det mere vann i bensina før?
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
TGR
Innlegg: 1023
Registrert: 16 jan 2017, 19:58
Motorsykkelen din: BMW K1200LT
Bosted: Stathelle

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: ... er innsprøytingsmotorer mindre utsatt, eller var det mere vann i bensina før?
Innsprøytningsmotorer er definitiv mindre utsatt for ising ja :)

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av Jompa »

TGR skrev:
Jompa skrev: ... er innsprøytingsmotorer mindre utsatt, eller var det mere vann i bensina før?
Innsprøytningsmotorer er definitiv mindre utsatt for ising ja :)
Jepp, dette er basic motorlære og noe jeg burda ha husket :redface :redface :redface :redface
Forgasserising kommer av luftfuktighet, har ingenting med bensina å gjøre.
Isen setter seg i venturien der trykket er lavest og lufta kaldest.
"Tilfeldigvis" akkurat der dysene er plassert.
Ising kan like gjerne forekomme en rå sommerdag som midt på vinteren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
Bosted: Trondheim
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av E-strom »

Hvis jeg husker riktig så er vel kondensfjerner ganske enkelt sprit som gjør at det vannet som kondenseres blir blandet i bensinen. Nettopp derfor fungerer "trikset" med alltid full tank veldig godt fordi kondensen kommer fra luftfuktigheten i den delen av tanken som er tom...

De fleste av oss greier ikke lengre å unngå bensin uten sprit, men aldri så galt at det ikke er godt for noe - vi ble kvitt kondensproblemet :prf
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Nedtellinga er i gang

Legg inn av Jompa »

Nedtellinga er kommet til 4.
Jeg er begynt å se litt på hvordan kjørerute og dagsetapper kan legges opp, og er kommet frem til at to og en halv dags kjøring
kan være greit.
Med 1700 km blir det da 2x680km og 340 siste dagen.
Hvis jeg da klarer 80 km/t i snittfart blir det 8,5 timer pr dag de to lengste dagene, og om det blir mere kjøretid pr dag blir det uansett bra med hviletid mellom øktene.
Får sørge for å få godt med langturtrening tidlig på sommeren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar