Jompa skrev: 31 des 2022, 00:20
Når du nevner mobil, Trygg trafikk m fl har oppdaget at flere biler har pekeskjerm og ønsker forbud mot å bruke skjermen under kjøring.
Hvorfor skal noe som gjør betjening av radio varme , telefon og de tingene man uansett fikler med mye enklere forbys ?
Det kan bare skyldes forbudskåthet blant noen som sikkert er velmenende og sannsynligvis aldri har kjørt en bil med kassettspiller.
Jeg er sikker på at folk flest vet sitt eget beste uten at "noen " dvs de som har retten til å ilegge bøter og straff trenger å drtaljregulere livene våre.
Nei, folk vet ikke sitt eget beste. Det er problemet. Man ser det jo hele tiden, hver dag. Man bryter fartsgrenser og uten konsekvenser så vil mange kjøre mye fortere med de bakdeler det får.
Jeg er enig i at pekeskjermer i biler i utgangspunktet er en uting. Om fikler med denne eller med mobilen blir jo det samme. Man drar oppmerksomhet bort fra veien. Dem som lager bilene forholder seg til det regelverket som er og vil bare tjene penger. Derfor må det være noen i andre enden som pålegger dem og evt. endre praksisen.
En av løsningene må jo være en mer inteligent talegjennkjenning. En slags forbedret Siri. Da kan man så av på varme, skippe låter etc bare med stemmen. Man kan nok dette i dag også, men det er nok ikke idiotsikkert.
Selv om det er lov, så vil det ikke si at det er trygt. Men for å gjøre endringer må det lovverk til.
Det var vel ikke lenge siden du mistet førerkortet? Mener du at straffen du fikk ikke var nødvendig? Hvorfor skjønte du ikke bedre?
Merk at jeg ikke skriver dette for provosere. Jeg har selv mistet førerkortet ett par ganger.
Personlig vil jeg si at det å miste førerkortet er en lærepenge man husker. Man tenker litt nøyere gjennom nestegang før man velger å dra på litt.