Lasse`s logg: Kawasaki Z H2 2020

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39827
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av AJ »

lasse_hansen skrev:
AJ skrev:
Toven skrev:Mer utsatt for skitt med det "åpne" dekselet og :)
Jeg vil heller tro mindre utsatt siden drevet ikke er innkapslet.
Det er utrolig hvor mye dritt som samler seg under dekslet til framdrevet på de fleste sykler...
Litt det jeg også trudde. Sykkelen er såpass ny, men utrolig hvor mye "møkk" jeg fikk vasket bort der med det nye drevet. Må bare passe på å knyte skolissa nå da, så ikke den forsvinner inni der :p
Hm... :-k
Er vel lurest med sko/støvler uten lisser når man kjører motorsykkel...
Så slipper man en bekymring til, at skolissene knyter seg opp og slenger hit og dit...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Sant det. Men har kjøre sko med lisser. Men stapper lissene ned i skoa, og dem har aldri tittet under kjøring :)

Toven

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av Toven »

Ble jo tøft da :)

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Hei folkens!

Mens jeg venter på litt varmere vær, sånn at jeg kan få tatt ut MT-10' en, så har jeg luktet på er par ting, som kanskje folket her kan hjelpe meg litt med? Kanskje?
Har som sagt akrapovic slipon på sykkelen pr.idag.
Vurderer nå kanskje å få forhandler til å montere linkpipe, altså bytte ut den rørdelen der katalysatoren sitter.
Og montere power commander, kjøre sykkel i benk og få justert/mappet den inn riktig.

Vurderer dette sterkt, men eneste som holder meg litt igjen er, dette med garanti på motoren. Forhandleren sa at ved å gjøre dette, og om det skulle oppstå en motorfeil, som dem finner ut kommer av dette så vil ikke garantien gjelde lenger.
Men hva kan evt gå galt? Forhandler verkstedet skal selfølgelig få gjøre alt da ikke jeg skrur noe selv på en så ny sykkel. Hva mener folket her jeg bør gjøre? Ha den som den er, eller kjøre på?

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av WikingTnT »

Det gjør jo bare bra for motoren - få åpnet opp og tunet den optimalt som den er designet for uten alle disse emisjons-greiene, men du har skremselet fra forhandler..HVIS det skjer noe med motoren uansett årsak så sitter du i saksa pga "tukling" med motor :sk?

Jeg ventet ikke et sekund - nye større grenrør , ut med kat ,større link-pipe , Devil-slipon , PowerC III og etterhvert V ,ut med butterfly-ventil i luftfilterboks ,montert DNA-filter ,bort med eksos-ventil ,inn med kevlar-clutch og benkekjøring.
Høyere ytelse , renere gange og mindre bensinforbruk :twothumbs:

Nå har sykkelen snart 10-årsjubileum med 60.000 km på telleren and all good :roll

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Hmm, frister veldig med dette oppsettet. Da vil jeg jo ha slipon, linkpipe, power commander, og sykkel ferdig benka. Eneste som holder meg litt igjen er det at garanti kan bortfalle. Men ifølge forhandler så beholder jeg garantien om jeg monterer bare linkpipe, sammens med slipon som jeg allerede har. Uten å montere power commander og benke sykkelen

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av WikingTnT »

Hvis du ikke allerede har gjort det så anbefaler jeg å gå inn på MT-10 nettsider for å høre på andres erfaringer world-wide. Det var det første jeg gjorde iom at Norge er et bitte-lite land med begrensede erfaringer..

http://www.mt10forum.com/

Her er et innlegg :

The catalytic converter in the muffler restricts the exhaust flow and generates a lot of heat. Removing it opens up the exhaust and let's the bike breathe which when combined with a proper fuel map will allow the engine to perform to it's potential.

You get better performance, smoother off/on throttle and as an added benefit you get to hear the exhaust as well.

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Det høres jo veldig greit ut. Forhandleren min, Graarud motor hadde sånn benk til å få lagt inn riktig map i power commanderen så regner med at dem bør klare det greit vel?

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Ser dere noe problem med å kun montere linkpipe da? I tillegg til slipon'en? Uten å montere power commander? Altså linkpipe og slipon på standard mapping. Forsto det slik at dem ikke kan bytte mapping på mt-10'en uten å montere power commander. Forhandler nevnte at dette ville nok gå helt bra på japse sykler, uten noen problemer.
Sykkelen vil vel "puste" lettere med linkpipe og slipon?

Men spørr her, føler dere her inne kan gi meg mere korrekt svar 👍🏻

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Ingen som har noen meninger å si om dette? 🙄

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av EasyRider »

lasse_hansen skrev: 25 mar 2017, 11:41 Ser dere noe problem med å kun montere linkpipe da? I tillegg til slipon'en? Uten å montere power commander? Altså linkpipe og slipon på standard mapping. Forsto det slik at dem ikke kan bytte mapping på mt-10'en uten å montere power commander. Forhandler nevnte at dette ville nok gå helt bra på japse sykler, uten noen problemer.
Sykkelen vil vel "puste" lettere med linkpipe og slipon?

Men spørr her, føler dere her inne kan gi meg mere korrekt svar 👍🏻
Hvis link pipe er et rør som erstatter katalysatoren. Så sier jeg helt klart JA du må ha en power commander eller reflashe ECU.

Grunnen er at sykkelen vil gå alt for magert med slip on og fjernet cat. Dette klarer ikke standardmappet til ECU n å kompansere for.

Når jeg hadde min sykkel til tuning med fjernet kat og slip on så var fulemapet ildrødt over hele linja (mager). Som i verste fall kan føre til motorhavari.

Men at du trenger power commander på en MT10 overrasker meg litt. Går det ikke an å bare reflashe ECU?
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Ja linkpipe fjerner kat.
I følge svar jeg fikk fra forhandler så gikk ikke dette:

På denne sykkelen må du dog montere en powercommander for å få endret mappingen, det lar seg så vidt jeg vet ikke å gjøre på den originale ECU'en


Hva mener f.eks dere om dette med skader/motor og sånn? Er det noen større sjangs for at noe i motor kan bli skadet/slitt mere ved montering av linkpipe og power commander, enn ellers?

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av EasyRider »

lasse_hansen skrev: 26 mar 2017, 04:35 Ja linkpipe fjerner kat.
I følge svar jeg fikk fra forhandler så gikk ikke dette:

På denne sykkelen må du dog montere en powercommander for å få endret mappingen, det lar seg så vidt jeg vet ikke å gjøre på den originale ECU'en


Hva mener f.eks dere om dette med skader/motor og sånn? Er det noen større sjangs for at noe i motor kan bli skadet/slitt mere ved montering av linkpipe og power commander, enn ellers?
Her er det nok mange forskjellige meninger ute å går.

Men for å ta en ting først. Jeg vil jo tro at garantien på sykkelen din blir borte ved å gjøre disse endringene?

Men hvis det ikke er noe problem. Så kan jeg ikke se at det skal slite noe mer på motor hvis du gjør dette riktig.

Altså montere link pipe, slip on, power commander og mappe sykkelen på en dyno benk.
Disse endringene vil gjøre at motoren din puster lettere.
Med dagens Euro 4 krav så blir motorene satt opp magert i de lavere rpm området for å klare kravene.
Dette fører ofte til litt rykkete og ujevn gange ved lav fart. Ved å gjøre disse endringene vil du nok få en sykkel som går smoothere i lavere rpm registeret og mulig du får noen NM og HK på kjøpet også.

Men det er altid et MEN.
Hva forskjellen utgjør er forskjellig til sykkel til sykkel, om dette er verdt pengene like så.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

EasyRider
Innlegg: 773
Registrert: 06 mar 2012, 16:57
Motorsykkelen din: Kawa
Bosted: Indre Østfold

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av EasyRider »

EasyRider skrev: 26 mar 2017, 05:08
lasse_hansen skrev: 26 mar 2017, 04:35 Ja linkpipe fjerner kat.
I følge svar jeg fikk fra forhandler så gikk ikke dette:

På denne sykkelen må du dog montere en powercommander for å få endret mappingen, det lar seg så vidt jeg vet ikke å gjøre på den originale ECU'en


Hva mener f.eks dere om dette med skader/motor og sånn? Er det noen større sjangs for at noe i motor kan bli skadet/slitt mere ved montering av linkpipe og power commander, enn ellers?
Her er det nok mange forskjellige meninger ute å går.

Men for å ta en ting først. Jeg vil jo tro at garantien på sykkelen din blir borte ved å gjøre disse endringene?

Men hvis det ikke er noe problem. Så kan jeg ikke se at det skal slite noe mer på motor hvis du gjør dette riktig.

Altså montere link pipe, slip on, power commander og mappe sykkelen på en dyno benk.
Disse endringene vil gjøre at motoren din puster lettere.
Med dagens Euro 4 krav så blir motorene satt opp magert i de lavere rpm området for å klare kravene.
Dette fører ofte til litt rykkete og ujevn gange ved lavere fart/rpm. Ved å gjøre disse endringene vil du nok få en sykkel som går smoothere i lavere rpm registeret og mulig du får noen NM og HK på kjøpet også.

Men det er altid et MEN.
Hva forskjellen utgjør er forskjellig til sykkel til sykkel, om dette er verdt pengene like så.
Stallen:
---------------------------
Kawasaki ZZR 1400 Black
--------------------------

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av supersic »

Glem dette med power commander, Klev tuning flasher denne for deg, noe som er ca 1000 ganger bedre en lol utdatert power commander teknologi.

https://www.facebook.com/Klevtuning/pos ... 68060632:0

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Takker for alle svar folkens! Jeg skal sende en meld til Klev å høre 😉

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av WikingTnT »

supersic skrev: 26 mar 2017, 08:48 Glem dette med power commander, Klev tuning flasher denne for deg, noe som er ca 1000 ganger bedre en lol utdatert power commander teknologi.

https://www.facebook.com/Klevtuning/pos ... 68060632:0
Hva er det som er så lol utdatert med PCV med Autotune-wide band O2 sensor ? , samt ignition control og map-switching :-k

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av supersic »

WikingTnT skrev: 26 mar 2017, 11:17
supersic skrev: 26 mar 2017, 08:48 Glem dette med power commander, Klev tuning flasher denne for deg, noe som er ca 1000 ganger bedre en lol utdatert power commander teknologi.

https://www.facebook.com/Klevtuning/pos ... 68060632:0
Hva er det som er så lol utdatert med PCV med Autotune-wide band O2 sensor ? , samt ignition control og map-switching :-k
Google litt, forhør deg med erfarne tunere så finner du fort svaret på akkurat hvor overlegent flashtune er

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

Fikk nå svar når jeg sendte til akrapovic, en norsk autorisert forhandler. Dem nevnte at dem har levert sykler med slipon og linkpipe, men dem har da også montert på Rapidbike. Noen som har noe erfaring med dette?

Er dette kanskje løsningen for meg, altså oppsettet:
Slipon + linkpipe
Og Rapidbike?

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av WikingTnT »

supersic skrev: 26 mar 2017, 13:28
WikingTnT skrev: 26 mar 2017, 11:17
supersic skrev: 26 mar 2017, 08:48 Glem dette med power commander, Klev tuning flasher denne for deg, noe som er ca 1000 ganger bedre en lol utdatert power commander teknologi.

https://www.facebook.com/Klevtuning/pos ... 68060632:0
Hva er det som er så lol utdatert med PCV med Autotune-wide band O2 sensor ? , samt ignition control og map-switching :-k
Google litt, forhør deg med erfarne tunere så finner du fort svaret på akkurat hvor overlegent flashtune er
Akkurat ja, tenkte meg det...

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av WikingTnT »

lasse_hansen skrev: 26 mar 2017, 14:24 Fikk nå svar når jeg sendte til akrapovic, en norsk autorisert forhandler. Dem nevnte at dem har levert sykler med slipon og linkpipe, men dem har da også montert på Rapidbike. Noen som har noe erfaring med dette?

Er dette kanskje løsningen for meg, altså oppsettet:
Slipon + linkpipe
Og Rapidbike?
Nei , har ikke erfaring med Rapidbike men i prinsippet virker det akkurat som Power Commander. Altså en ekstra-hjerne som lagrer info istedenfor å flashe ecu.
Spiller egentlig ingen rolle hvilken du velger men PC har vært i gamet lengre og det er flere forhandlere som har erhvervet erfaring med og har utstyr for PCommander.

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av supersic »

WikingTnT skrev: 26 mar 2017, 14:28
supersic skrev: 26 mar 2017, 13:28
WikingTnT skrev: 26 mar 2017, 11:17
supersic skrev: 26 mar 2017, 08:48 Glem dette med power commander, Klev tuning flasher denne for deg, noe som er ca 1000 ganger bedre en lol utdatert power commander teknologi.

https://www.facebook.com/Klevtuning/pos ... 68060632:0
Hva er det som er så lol utdatert med PCV med Autotune-wide band O2 sensor ? , samt ignition control og map-switching :-k
Google litt, forhør deg med erfarne tunere så finner du fort svaret på akkurat hvor overlegent flashtune er
Akkurat ja, tenkte meg det...
Hva tenkte du?
Alle som bruker flashtune kvitter seg med PCV.
Hvem piggybacker i 2017 hvis de ikke absolutt må?

Har du sett noe sted pc anbefales foran flashtune?

Hvordan er det å justere motorbrems quickshifter og autoblipper med PCV?

Brukeravatar
lasse_hansen
Innlegg: 1717
Registrert: 18 jun 2011, 20:36
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020
Bosted: Sarpsborg

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av lasse_hansen »

WikingTnT skrev: 26 mar 2017, 15:38
lasse_hansen skrev: 26 mar 2017, 14:24 Fikk nå svar når jeg sendte til akrapovic, en norsk autorisert forhandler. Dem nevnte at dem har levert sykler med slipon og linkpipe, men dem har da også montert på Rapidbike. Noen som har noe erfaring med dette?

Er dette kanskje løsningen for meg, altså oppsettet:
Slipon + linkpipe
Og Rapidbike?
Nei , har ikke erfaring med Rapidbike men i prinsippet virker det akkurat som Power Commander. Altså en ekstra-hjerne som lagrer info istedenfor å flashe ecu.
Spiller egentlig ingen rolle hvilken du velger men PC har vært i gamet lengre og det er flere forhandlere som har erhvervet erfaring med og har utstyr for PCommander.
Hmm, etter hva jeg skjønte så justerer Rapidbike seg selv mens men kjører, altså ikke noe programmering/mapping nødvendig? Men med PCV må vel sykkel benkes og legge inn mapp?

Brukeravatar
supersic
Innlegg: 458
Registrert: 31 jan 2016, 14:54
Motorsykkelen din: SpeedTriple
Bosted: Skedsmokorset

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av supersic »

Det koster deg 5K å få sykkel benket og flashet og det er så overlegent rapidbike at det nesten ikke er morsomt.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Bosted: Bartebyen

Re: Lasse`s logg: Yamaha MT-10 2016

Legg inn av WikingTnT »

lasse_hansen skrev: 26 mar 2017, 16:02
WikingTnT skrev: 26 mar 2017, 15:38
lasse_hansen skrev: 26 mar 2017, 14:24 Fikk nå svar når jeg sendte til akrapovic, en norsk autorisert forhandler. Dem nevnte at dem har levert sykler med slipon og linkpipe, men dem har da også montert på Rapidbike. Noen som har noe erfaring med dette?

Er dette kanskje løsningen for meg, altså oppsettet:
Slipon + linkpipe
Og Rapidbike?
Nei , har ikke erfaring med Rapidbike men i prinsippet virker det akkurat som Power Commander. Altså en ekstra-hjerne som lagrer info istedenfor å flashe ecu.
Spiller egentlig ingen rolle hvilken du velger men PC har vært i gamet lengre og det er flere forhandlere som har erhvervet erfaring med og har utstyr for PCommander.
Hmm, etter hva jeg skjønte så justerer Rapidbike seg selv mens men kjører, altså ikke noe programmering/mapping nødvendig? Men med PCV må vel sykkel benkes og legge inn mapp?
Hvis du har en PCV med autotune så er det den samme funksjonen som Rapidbike-Evo. Ville uansett kjørt den i benk for å sette en base-map , etter det så ligger Rapidbike/PcV m autotune og sniffer for å optimalisere AFR ift din kjøring og høyde over havet etc etc..

Så kan du enkelt lese av å se hva lamda-sonden har funnet ut for ev å legge den inn i map. Annen fordel med PcV er at du kan skifte mellom flere map ( mulig Rapidbike har det også ) , som når jeg kjører øko-map opp til ACR for å skifte til Race-map på banekjøring og øko-map hjem igjen.
Flasher du Ecu så har du ikke mulighet til det , samt at du kan enkelt fjerne PcV/Rapidbike og da har du den originale ecu. Hvis du flasher ecu og vil tilbake til standard så må du re-flashe tilbake til original hvis mulig. Det er avhengig av hvorden ecu er mottakelig for justering.

Annen ting er at v flashing så er det EN map som ikke justerer seg real-time som PcV/Rapidbike. Som når jeg er i Alpene opp til 3300 moh så hadde blitt mismatch i AFR pga tynn luft. Autotune fikser den biten.

Svar