Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Lotus2015 skrev:Takker for svar Kjellv
BildeBilde

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

pekle skrev: 02 apr 2021, 21:16 Så er det en faktor om du selv er 70 eller 110kg, kjører med last, passasjer osv også.
...og personlige preferanser som at noen liker dekk som faller lett inn i svingen, andre liker rundere profil som virker litt mer forutsigbare.

Og så er nok de som tester dekkene for MCN og Motorrad (selv om smerter å innrømme) raskere fører enn de fleste av oss og pusher dekkene hardere og, som MCN mente, dekken føles for myke. De fleste kommer kanskje aldri dit. Litt som med fjæring, rolige fører vil føle stivt oppsett som stumpete mens raske førere vil føle mykt oppsett som deigete.

Og ikke minst mentalt, de fleste dekken fra anerkjente merker er bra nok og har man tillit til dekkene uavhengig av grunn, kjører man med mer selvtillit og da kjører man også bedre (bare ikke selvtilliten blir FOR høy :-k ).

Mange parameter så ikke ett riktig svar her :scratch
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Enig der. Det går mye på preferanser antar jeg.

Michelin var greit i starten, men midtveis ble sykkelen overstyrt. Man måtte holde hardt igjen i nedlegg, eller gi tidvis uforholdsmessig mye gass for stabilitet gjennom svingene.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Må jeg ta av skivene på framhjulet for at dekkbutikken skal få lagt om?
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39813
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

oivindg skrev: 05 apr 2021, 19:38 Må jeg ta av skivene på framhjulet for at dekkbutikken skal få lagt om?
Jeg mener bestemt nei.
Har aldri levert avmonterte hjul for dekkbytte, men har vært til stede når MC-butikken hvor jeg vanligvis bytter dekk har gjort jobben og har aldri sett at skivene er skrudd av.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

oivindg skrev: 05 apr 2021, 19:38 Må jeg ta av skivene på framhjulet for at dekkbutikken skal få lagt om?
Nei

Har du midtstøtte så setter du den på den, gjerne på en plankebit. Så dytter du den ned bak og setter en kloss under blokka.

Løsner framhjulet og triller det frem. Jo høyere du får forhjulet opp i lufta, jo mindre sjanse er det fir at du må skru av framskjermen.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Riktig. Bremseskiver kanl være på. Egentlig bare en fordel at de er på og blir med når det balanseres.
Leverer du inn bakhjul fra sykkel med kjededrift så lar du drevhubben med rykkutjevnerne være igjen hjemme.

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

FredrikE24 skrev: 05 apr 2021, 19:59
oivindg skrev: 05 apr 2021, 19:38 Må jeg ta av skivene på framhjulet for at dekkbutikken skal få lagt om?
Nei

Har du midtstøtte så setter du den på den, gjerne på en plankebit. Så dytter du den ned bak og setter en kloss under blokka.

Løsner framhjulet og triller det frem. Jo høyere du får forhjulet opp i lufta, jo mindre sjanse er det fir at du må skru av framskjermen.
Har en garasjejekk som jeg tenkte jeg kunne bruke under blokka mens jeg jobber. Så setter jeg framgaffelen på ei bruskasse når jeg har fått av hjulet. Har ikke noen klosser som gir passelig høyde under blokka.

Bakhjulet er genialt enkelt, da. Bare å løsne litt på eksospotta så jeg får svingt den litt ut til sida, så er det bare fem små bolter å løsne før hjulet er av. Og skive og kaliper sitter igjen på baksvingen. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Det er BMW vet du! På eldre modeller er det enda enklere. Men der må kalipper løsnes, så hjul løsnes og kalipper løftes til side. Så triller man hjulet ut mellom potte og bakskjerm.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gammelsmurfen »

La skivene være på, men ta ut spacerne så ikke de faller ut og blir borte.
Og som kjellv sier, ta ut hub´n i bakhjulet + de gummidemperne som sitter inne i huben.
Da får du også inspisert de for sprekker og slitasje.

Anbefaler å skru av caliperne før du trekker ut hjulakslingene, fort gjort å få kast i bremsekivene.
Samme med transport/oppbevaring ikke legg eller støtt hjulene på skivene...

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Gammelsmurfen skrev: 05 apr 2021, 20:11 La skivene være på, men ta ut spacerne så ikke de faller ut og blir borte.
Og som kjellv sier, ta ut hub´n i bakhjulet + de gummidemperne som sitter inne i huben.
Da får du også inspisert de for sprekker og slitasje.

Anbefaler å skru av caliperne før du trekker ut hjulakslingene, fort gjort å få kast i bremsekivene.
Samme med transport/oppbevaring ikke legg eller støtt hjulene på skivene...
Det er én spacer foran, så den skal jeg klare å ha kontroll på. Har kardang bak, så der er det bare felgen som tas løs. Ikke noe hub som følger med. :)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1686
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Gammelsmurfen »

oivindg skrev: 05 apr 2021, 20:17 Det er en spacer foran, så den skal jeg klare å ha kontroll på. Har kardang bak, så det er bare felgen som tas løs. Ikke noe hub som følger med. :)
:D Hehe, ja da slipper du det, har gjort dette nylig selv men har ikke kardang ;-)

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Voodoodoo »

Har fått 150mil på Road 5GT på min 2013 Hayabusa og synes de funker veldig bra. Det er null stress å dra max nedlegg i god hastighet i 8-10c om du bare kjører litt varme i de først og varme det får du.
Busaen veier vel ca 250kg(uorg eksos) pluss meg på 95kg oppå.
Har kjørt masse forskjellig oppigjennom, mest Pirelli.
Kjørte Angel GT2 og GT samt Rosso 3 og ett sett med Pilot Road 4 i fjor.. Rosso holdt 250mil før de var utslitte foran og bak, Angel GT holdt litt under 400 mens GT2 var utslitt på 480mil. Road 4 var "reservehjul" som allerede hadde over 600mil og 2år på lager i garasjen, kjørte ytterligere 300mil på de før framhjulet var helt utslitt.
Har kjørt Road 5 på min forrige Busa og de funket veldig bra både på våt landevei i Telemark og på varm asfalt i Trentino(Italia). De pleier å holde vesentlig lenger enn andre dekk jeg har kjørt på også.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Voodoodoo skrev: 05 apr 2021, 23:24 Har fått 150mil på Road 5GT på min 2013 Hayabusa og synes de funker veldig bra. Det er null stress å dra max nedlegg i god hastighet i 8-10c om du bare kjører litt varme i de først og varme det får du.
Busaen veier vel ca 250kg(uorg eksos) pluss meg på 95kg oppå.
Har kjørt masse forskjellig oppigjennom, mest Pirelli.
Kjørte Angel GT2 og GT samt Rosso 3 og ett sett med Pilot Road 4 i fjor.. Rosso holdt 250mil før de var utslitte foran og bak, Angel GT holdt litt under 400 mens GT2 var utslitt på 480mil. Road 4 var "reservehjul" som allerede hadde over 600mil og 2år på lager i garasjen, kjørte ytterligere 300mil på de før framhjulet var helt utslitt.
Har kjørt Road 5 på min forrige Busa og de funket veldig bra både på våt landevei i Telemark og på varm asfalt i Trentino(Italia). De pleier å holde vesentlig lenger enn andre dekk jeg har kjørt på også.
Så vanlig Road 5 på forrige busa og nå Road 5 GT? Merker du noe forskjell på de. Slik skjønner så ekstra lag med kord i sidene ellers identiske, også gummiblanding.

Vekt+fører for meg er fort 100kg (og en god del hk) mindre så vil tro vanlig Road 5 er greit.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Voodoodoo »

Man merker sikkert forskjell om man pusher de hardt. Hadde jeg hatt en lettere sykkel ville jeg ha gått for std. Utgave.
Skal i tillegg kjøre endel med passasjer i år så da var det et enkelt valg å gå for GT.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Ser ut som det blir Road 5 på meg. Det er den utgaven som er på lager lokalt, så da gjør jeg ikke mer ut av det.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Demontering av hjul gikk som en drøm! Det store spørsmålet var hva jeg skulle gjøre med framakselen som har 22mm innvendig sekskant. @pingvin fant ut at en kamerat en halvtime unna hadde riktig verktøy, men så oppdaget jeg at han som designet pipenøkkelsettet hos Biltema sannsynligvis kjører BMW motorsykkel. For hva var det i enden av den ene forlengerarmen? Jo, 22mm sekskant. I motsatt ende av forlengeren var det da en halvtoms firkant, og da hadde jeg det riktige verktøyet. En halvtoms firkant fastnøkkel!
IMG_6292.JPG

Så er spørsmålet. Gjør det noe om sykkelen står "på nesa" noen dager til jeg får nye dekk?
IMG_6291.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Ser da ut som den står fint :thumleft

Når du har montere framhjulet igjen så ikke dra til de (normalt) 2+2 skruene på clampene med en gang men gyng sykkelen kraftig mens du holder forbremsen inne (gjerne mot en vegg) så du komprimerer gaffelen så mye du får til noen ganger, da skal gaffelbeina rette seg i fall de står litt i spenn pga friksjon mot akslingen. Smør inn akslingen på forhånd så den letter glir og lar beina rette seg (kan hende du midlertidig må dra til en bolt for å få dratt til mutter på akslingen).

Slik jeg gjør det da, mulig dette er en av de tingene alle har sin egen snurr på (som stropping av sykkel) :knegg

Og IKKE dra til de 2+2 boltene for hardt, kan bli dyrt (kompis gjorde det på XT660 så sa knakk).
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Her må man følge manualen, og å pumpe gaffelen med bremsen inne går ikke noe særlig på disse. Er Telelever. Sjekk opp i momentene. Er ikke rare greiene. Du kan kanske humpe opp og ned på salen loddrett og få bevegelse i framgaffel på den måten.

Du skal sette i akselen og tighte denne til med klemskruene løse(det er kanske klemskrue kun på en side på denne). Trille deg en runde og tighte klemskruen(e). Er ikke så innmari farlig på disse da du har en tverrgående «bro» mellom beina rett over framskjermen. Så det er ikke mye bevegelse i beina sideveis. Det er heller ikke noen form for demping i gaffelbeina. De bare sklir i olje. Sjansen for at det kniper er ytterst liten.

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

FredrikE24 skrev: 06 apr 2021, 19:15Er Telelever
Ups, sant nok, glemte det :redface
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Casen er at gaffelen dykker ikke når man forsøker å pumpe gaffelen med bremsen inne. Forhjulet må rulle fritt om det skal gå.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

Helt riktig, @FredrikE24. Jeg har en aksling som er nærmere 30mm. Gjenget i ene enden. Løs spacer i ene enden. Innebygget spacer i andre enden. Akslingen skal smøres litt og strammes til 50Nm mens hjulet er uten belastning. Deretter er det kun én låseskrue som klemmer sammen enden av høyre gaffelbein så akslingen ikke kan rotere. Ikke noe pumping av gaffel i henhold til manualen. Utrolig enkelt, både foran og bak!
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

En annen ting jeg ville gjort er å sette på et spennbånd framover mellom hovedstøtten og motorvernet for å sikre at ikke hovedstøtten klapper sammen når du skal montere bakhjulet igjen. Den står nok bra akkurat nå, men det er ikke mye kraft som skal til før det ramler.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 5030
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Bosted: Nordre Follo

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av FredrikE24 »

Kan være lurt det ja. Men skal vel uansett jekke opp fronten oppunder motorblokka når forhjulet skal på.
22D2DACE-1E91-4EB9-AB54-09CECCD4C8B9.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Bosted: Kongsberg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av oivindg »

kjellv skrev: 06 apr 2021, 20:02 En annen ting jeg ville gjort er å sette på et spennbånd framover mellom hovedstøtten og motorvernet for å sikre at ikke hovedstøtten klapper sammen når du skal montere bakhjulet igjen. Den står nok bra akkurat nå, men det er ikke mye kraft som skal til før det ramler.
Bra tips. Skal gjøre det for sikkerhets skyld. Skal uansett ned i garasjen og klemme inn noen kiler mellom bremseklossene så det ikke skjer noen uhell hvis noen kommer borti håndtaket til frambremsen.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Svar