Side 140 av 172

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 apr 2021, 20:17
av oivindg
Gammelsmurfen skrev: 05 apr 2021, 20:11 La skivene være på, men ta ut spacerne så ikke de faller ut og blir borte.
Og som kjellv sier, ta ut hub´n i bakhjulet + de gummidemperne som sitter inne i huben.
Da får du også inspisert de for sprekker og slitasje.

Anbefaler å skru av caliperne før du trekker ut hjulakslingene, fort gjort å få kast i bremsekivene.
Samme med transport/oppbevaring ikke legg eller støtt hjulene på skivene...
Det er én spacer foran, så den skal jeg klare å ha kontroll på. Har kardang bak, så der er det bare felgen som tas løs. Ikke noe hub som følger med. :)

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 apr 2021, 20:22
av Gammelsmurfen
oivindg skrev: 05 apr 2021, 20:17 Det er en spacer foran, så den skal jeg klare å ha kontroll på. Har kardang bak, så det er bare felgen som tas løs. Ikke noe hub som følger med. :)
:D Hehe, ja da slipper du det, har gjort dette nylig selv men har ikke kardang ;-)

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 05 apr 2021, 23:24
av Voodoodoo
Har fått 150mil på Road 5GT på min 2013 Hayabusa og synes de funker veldig bra. Det er null stress å dra max nedlegg i god hastighet i 8-10c om du bare kjører litt varme i de først og varme det får du.
Busaen veier vel ca 250kg(uorg eksos) pluss meg på 95kg oppå.
Har kjørt masse forskjellig oppigjennom, mest Pirelli.
Kjørte Angel GT2 og GT samt Rosso 3 og ett sett med Pilot Road 4 i fjor.. Rosso holdt 250mil før de var utslitte foran og bak, Angel GT holdt litt under 400 mens GT2 var utslitt på 480mil. Road 4 var "reservehjul" som allerede hadde over 600mil og 2år på lager i garasjen, kjørte ytterligere 300mil på de før framhjulet var helt utslitt.
Har kjørt Road 5 på min forrige Busa og de funket veldig bra både på våt landevei i Telemark og på varm asfalt i Trentino(Italia). De pleier å holde vesentlig lenger enn andre dekk jeg har kjørt på også.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 apr 2021, 00:01
av pingvin
Voodoodoo skrev: 05 apr 2021, 23:24 Har fått 150mil på Road 5GT på min 2013 Hayabusa og synes de funker veldig bra. Det er null stress å dra max nedlegg i god hastighet i 8-10c om du bare kjører litt varme i de først og varme det får du.
Busaen veier vel ca 250kg(uorg eksos) pluss meg på 95kg oppå.
Har kjørt masse forskjellig oppigjennom, mest Pirelli.
Kjørte Angel GT2 og GT samt Rosso 3 og ett sett med Pilot Road 4 i fjor.. Rosso holdt 250mil før de var utslitte foran og bak, Angel GT holdt litt under 400 mens GT2 var utslitt på 480mil. Road 4 var "reservehjul" som allerede hadde over 600mil og 2år på lager i garasjen, kjørte ytterligere 300mil på de før framhjulet var helt utslitt.
Har kjørt Road 5 på min forrige Busa og de funket veldig bra både på våt landevei i Telemark og på varm asfalt i Trentino(Italia). De pleier å holde vesentlig lenger enn andre dekk jeg har kjørt på også.
Så vanlig Road 5 på forrige busa og nå Road 5 GT? Merker du noe forskjell på de. Slik skjønner så ekstra lag med kord i sidene ellers identiske, også gummiblanding.

Vekt+fører for meg er fort 100kg (og en god del hk) mindre så vil tro vanlig Road 5 er greit.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 apr 2021, 10:27
av Voodoodoo
Man merker sikkert forskjell om man pusher de hardt. Hadde jeg hatt en lettere sykkel ville jeg ha gått for std. Utgave.
Skal i tillegg kjøre endel med passasjer i år så da var det et enkelt valg å gå for GT.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 apr 2021, 10:48
av oivindg
Ser ut som det blir Road 5 på meg. Det er den utgaven som er på lager lokalt, så da gjør jeg ikke mer ut av det.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 apr 2021, 18:26
av oivindg
Demontering av hjul gikk som en drøm! Det store spørsmålet var hva jeg skulle gjøre med framakselen som har 22mm innvendig sekskant. @pingvin fant ut at en kamerat en halvtime unna hadde riktig verktøy, men så oppdaget jeg at han som designet pipenøkkelsettet hos Biltema sannsynligvis kjører BMW motorsykkel. For hva var det i enden av den ene forlengerarmen? Jo, 22mm sekskant. I motsatt ende av forlengeren var det da en halvtoms firkant, og da hadde jeg det riktige verktøyet. En halvtoms firkant fastnøkkel!
IMG_6292.JPG

Så er spørsmålet. Gjør det noe om sykkelen står "på nesa" noen dager til jeg får nye dekk?
IMG_6291.JPG

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 apr 2021, 19:06
av pingvin
Ser da ut som den står fint :thumleft

Når du har montere framhjulet igjen så ikke dra til de (normalt) 2+2 skruene på clampene med en gang men gyng sykkelen kraftig mens du holder forbremsen inne (gjerne mot en vegg) så du komprimerer gaffelen så mye du får til noen ganger, da skal gaffelbeina rette seg i fall de står litt i spenn pga friksjon mot akslingen. Smør inn akslingen på forhånd så den letter glir og lar beina rette seg (kan hende du midlertidig må dra til en bolt for å få dratt til mutter på akslingen).

Slik jeg gjør det da, mulig dette er en av de tingene alle har sin egen snurr på (som stropping av sykkel) :knegg

Og IKKE dra til de 2+2 boltene for hardt, kan bli dyrt (kompis gjorde det på XT660 så sa knakk).

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 apr 2021, 19:15
av FredrikE24
Her må man følge manualen, og å pumpe gaffelen med bremsen inne går ikke noe særlig på disse. Er Telelever. Sjekk opp i momentene. Er ikke rare greiene. Du kan kanske humpe opp og ned på salen loddrett og få bevegelse i framgaffel på den måten.

Du skal sette i akselen og tighte denne til med klemskruene løse(det er kanske klemskrue kun på en side på denne). Trille deg en runde og tighte klemskruen(e). Er ikke så innmari farlig på disse da du har en tverrgående «bro» mellom beina rett over framskjermen. Så det er ikke mye bevegelse i beina sideveis. Det er heller ikke noen form for demping i gaffelbeina. De bare sklir i olje. Sjansen for at det kniper er ytterst liten.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 apr 2021, 19:35
av pingvin
FredrikE24 skrev: 06 apr 2021, 19:15Er Telelever
Ups, sant nok, glemte det :redface

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 apr 2021, 19:36
av FredrikE24
Casen er at gaffelen dykker ikke når man forsøker å pumpe gaffelen med bremsen inne. Forhjulet må rulle fritt om det skal gå.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 apr 2021, 19:43
av oivindg
Helt riktig, @FredrikE24. Jeg har en aksling som er nærmere 30mm. Gjenget i ene enden. Løs spacer i ene enden. Innebygget spacer i andre enden. Akslingen skal smøres litt og strammes til 50Nm mens hjulet er uten belastning. Deretter er det kun én låseskrue som klemmer sammen enden av høyre gaffelbein så akslingen ikke kan rotere. Ikke noe pumping av gaffel i henhold til manualen. Utrolig enkelt, både foran og bak!

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 apr 2021, 20:02
av kjellv
En annen ting jeg ville gjort er å sette på et spennbånd framover mellom hovedstøtten og motorvernet for å sikre at ikke hovedstøtten klapper sammen når du skal montere bakhjulet igjen. Den står nok bra akkurat nå, men det er ikke mye kraft som skal til før det ramler.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 apr 2021, 20:34
av FredrikE24
Kan være lurt det ja. Men skal vel uansett jekke opp fronten oppunder motorblokka når forhjulet skal på.
22D2DACE-1E91-4EB9-AB54-09CECCD4C8B9.jpeg

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Lagt inn: 06 apr 2021, 20:40
av oivindg
kjellv skrev: 06 apr 2021, 20:02 En annen ting jeg ville gjort er å sette på et spennbånd framover mellom hovedstøtten og motorvernet for å sikre at ikke hovedstøtten klapper sammen når du skal montere bakhjulet igjen. Den står nok bra akkurat nå, men det er ikke mye kraft som skal til før det ramler.
Bra tips. Skal gjøre det for sikkerhets skyld. Skal uansett ned i garasjen og klemme inn noen kiler mellom bremseklossene så det ikke skjer noen uhell hvis noen kommer borti håndtaket til frambremsen.