MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Voodoodoo »

Slår et slag for "min" gpsløsning med Navigon på iphone. Vanntett case fra Lifeproof og feste kompatibelt med gopro fester.
Bra kart som oppdateres ofte(er garmin som eier Navigon nå) kan plotte ruter direkte på enheten eller på en Ipad og sende til iphone. Er også mulig å bruke Tyre men da i pro utgaven. Skjermen på telefonen er mer lyssterk enn fx zumo660.

Greit å ha telefon, navigasjon og musikk i en enhet.
Bruker scala Rider G4 til lyd opp i hjelmen, liker å ha litt musikk mens jeg kjører.

Sånn Ser mitt oppsett ut:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Skjermet for sollys, vær og vind samt lett å se.





Tapatitalked by me
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Bringisen »

AJ skrev:Mye bra info så langt, folkens. Bra!

Skulle gjerne ha testet flere GPS'er, skjønner jeg... TomTom eller Garmin? Eller annet merke, for den saks skyld? Hvem er best...? Mest brukervennlig? :dontknow
Ække alltid like greit å velge... :-)å
Ja , får håpe ikke tråden blir en kverulant tråd der man skal kjempe om å få frem hva som er best.
Jeg er ikke i tvil om at det sikkert finnes bedre løsninger enn Garmin , men for min del har jeg brukt Garmin i så mange år , både på fjellet , sykkelen og på sjøen slik at det liksom er greit. Det funker , er solid og enkel når man har brukt dem i så lang tid.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Bringisen »

jodlevann skrev:Det er korrekt at Garmin har stoppet utviklingen av MapSource (MS). Som applikasjon er MS teknologisk gammeldags og for krevende utviklingsteknisk til å bli deres fremtidsløsning. En annen faktor er at det i konsumentmarkedet kommer nye produkter der MS ikke lar seg tillempe uten cash, blod, svette og tårer. For å imøtekomme produkter basert på annet enn Windows (les: Apple), har de utviklet BaseCamp (BC).

Garmin har dessverre ikke fått laget tilfredsstillende brukermanualer parallelt med slipp av BC. På Garmins websider mener jeg at de linker til MS håndbøker, det blir jo feil. Hjelpefilen i BC er ikke annet enn en enkel veiledning og dekker ikke det faktiske behov til brukeren.
For å bøte på dette har det blitt laget en brukerstyrt Wiki som er nyttig. Den er ikke komplett men dog, den har en tutorial som bøter på et vanskelig grensesnitt i BC. BC er noe lik iTunes med data lagret i en database. For iTunes-brukere er det antakelig lettere å forstå BC.

Jeg er enig i at de andre løsningene der ute på applikasjonssiden er vel og bra, men jeg vil holde meg til Garmin for fremtidig kompatibilitet og at GPS og program er homogene og én løsning.

Har bestilt en Garmin som skal plukkes opp om noen dager. Har ikke brukt GPS tidligere annet enn på mobil (Nokia), så dette blir som AJ; nye veier og interessant lærekurve.

http://garmin-mapsource.wikispaces.com/BaseCamp
Det var veldig interessant siden jeg bruker både Windows og Mac - løsninger. Kanskje jeg skal gi Base Camp en sjanse til.
Men du sier iTunes brukere.....vil det si at man må laste ned en egen BaseCamp programvare via iTunes store eller skal programvaren ligge på CDen som fulgte med Zumo 660?

Og denne Wiki greien , hva er det og hvor kan man finne det? :redface
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Bringisen »

Voodoodoo skrev:Slår et slag for "min" gpsløsning med Navigon på iphone. Vanntett case fra Lifeproof og feste kompatibelt med gopro fester.
Bra kart som oppdateres ofte(er garmin som eier Navigon nå) kan plotte ruter direkte på enheten eller på en Ipad og sende til iphone. Er også mulig å bruke Tyre men da i pro utgaven. Skjermen på telefonen er mer lyssterk enn fx zumo660.

Greit å ha telefon, navigasjon og musikk i en enhet.
Bruker scala Rider G4 til lyd opp i hjelmen, liker å ha litt musikk mens jeg kjører.

Sånn Ser mitt oppsett ut:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Skjermet for sollys, vær og vind samt lett å se.





Tapatitalked by me
Fin løsning du har valgt , det er veldig likt slik jeg har min 660 plassert. Jeg synes det er greit at GPSen er plassert høyere enn målerne til sykkelen , da blir den lettere å lese samt at det ser pent ut :redface
En annen fordel er at på Zumo 660 der man også får musikk , telefon og tale via blåtann til headsettet også får opp hvem som ringer på skjermen og kan betjene telefonsamtalene via touch-skjermen. Fint å se om man ønsker å ta telefonen eller ikke :P :p
Telefonen har jeg liggende i lommen eller i en av koffertene.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av ZZR-Tom »

simpson skrev:En ting er mapsource, en annen tin som er dårlig er skjermen på Garmin.
Hadde Tomtom rider 3 og byttet det ut nå men den nye mcmodellen Zumo 350LM.
Skjermen på Zumo er uleselig i sollys og det er en dårlig kombinasjon med sykkelkjøring.
Har foreløpig ikke funnet noen fordeler med Garmin i forhold til Tomtom bortsett fra livsdtidoppdateringer på kart.
Blir IKKE Garmin neste gang. :evil
Det var litt skuffandes, har bil gps og ville tru at mc gps'n var like gode i sol.
Rider 3 er vel den siste tom tom har lagd for mc? Den får en vel fremdeles kart oppdateringer til?
Ka som gjor at du gjekk fra Tom Tom til garmin?
Synest eg har hørt en plass at Tom Tom ikkje sattser på mc gps lenger?

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2750
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av simpson »

ZZR-Tom skrev:
simpson skrev:En ting er mapsource, en annen tin som er dårlig er skjermen på Garmin.
Hadde Tomtom rider 3 og byttet det ut nå men den nye mcmodellen Zumo 350LM.
Skjermen på Zumo er uleselig i sollys og det er en dårlig kombinasjon med sykkelkjøring.
Har foreløpig ikke funnet noen fordeler med Garmin i forhold til Tomtom bortsett fra livsdtidoppdateringer på kart.
Blir IKKE Garmin neste gang. :evil
Det var litt skuffandes, har bil gps og ville tru at mc gps'n var like gode i sol.
Rider 3 er vel den siste tom tom har lagd for mc? Den får en vel fremdeles kart oppdateringer til?
Ka som gjor at du gjekk fra Tom Tom til garmin?
Synest eg har hørt en plass at Tom Tom ikkje sattser på mc gps lenger?
Det er den siste Tomtom`n ja. Bytta da jeg kjøpte den siste sykkelen pga størrelsen. På Tranalpen jeg hadde betydde ikke størrelsen noen ting.
Har ikke prøvd Garmin`n på sykkel enda, men hadde den i bilen. Med direkte sollys på skjermen var det ikke mye som var synlig.
Trodde siden dette er siste modell av mcmodellen trodde jeg den hadde hatt bedre skjerm.
Ikke er den kompitabel med telefon heller. Men det er ikke noen stor sak.

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av jodlevann »

Bringisen skrev: Det var veldig interessant siden jeg bruker både Windows og Mac - løsninger. Kanskje jeg skal gi Base Camp en sjanse til.
Men du sier iTunes brukere.....vil det si at man må laste ned en egen BaseCamp programvare via iTunes store eller skal programvaren ligge på CDen som fulgte med Zumo 660?

Og denne Wiki greien , hva er det og hvor kan man finne det? :redface
Wiki finner du via linken i mitt innlegg. Det er en nettsideselv /blogg med informasjon om Basecamp, bruk og erfaringer fra folk som bruker Garmin. Du kan registrere deg som medlem/bruker av Wiki-en og bidra med erfaring, råd og vink om Basecamp, Garmin osv.

Med "iTunes likhet" sier de selv at BC bygger på samme prinsipp som iTunes, lagre objekter du selv kan navngi osv. Kanskje lettere å lære "on-the-fly" enn oss ikke Apple-brukere.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Bringisen »

jodlevann skrev:
Bringisen skrev: Det var veldig interessant siden jeg bruker både Windows og Mac - løsninger. Kanskje jeg skal gi Base Camp en sjanse til.
Men du sier iTunes brukere.....vil det si at man må laste ned en egen BaseCamp programvare via iTunes store eller skal programvaren ligge på CDen som fulgte med Zumo 660?

Og denne Wiki greien , hva er det og hvor kan man finne det? :redface
Wiki finner du via linken i mitt innlegg. Det er en nettsideselv /blogg med informasjon om Basecamp, bruk og erfaringer fra folk som bruker Garmin. Du kan registrere deg som medlem/bruker av Wiki-en og bidra med erfaring, råd og vink om Basecamp, Garmin osv.

Med "iTunes likhet" sier de selv at BC bygger på samme prinsipp som iTunes, lagre objekter du selv kan navngi osv. Kanskje lettere å lære "on-the-fly" enn oss ikke Apple-brukere.
Ok. Da må det prøves ut , jeg er etterhvert blit vant med MapSource men som alle nevner er det tungt og tidkrevende. Takk for informasjonen :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
jodlevann
Innlegg: 99
Registrert: 29 jul 2012, 18:59
Motorsykkelen din: BMW R850R
Sted: Bærum

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av jodlevann »

Bringisen skrev: Ok. Da må det prøves ut , jeg er etterhvert blit vant med MapSource men som alle nevner er det tungt og tidkrevende. Takk for informasjonen :thumleft
Trykk på linken, så kommer du til Wiki(pedia) for BC. Se i kolonnen til venstre etter BC_Tutorial og du er på innføring i bruk.

Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Bringisen »

jodlevann skrev:
Bringisen skrev: Ok. Da må det prøves ut , jeg er etterhvert blit vant med MapSource men som alle nevner er det tungt og tidkrevende. Takk for informasjonen :thumleft
Trykk på linken, så kommer du til Wiki(pedia) for BC. Se i kolonnen til venstre etter BC_Tutorial og du er på innføring i bruk.
Takk , den er herved lagret i favoritter :thumleft
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av evike »

Litt normalt gangsyn/bondevett kan være fint å ha:

6 km i skiløype
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
Flattop
Innlegg: 413
Registrert: 29 apr 2010, 14:43
Motorsykkelen din: BMW K1200LT 2003
Sted: Vegsund, Ålesund ligger rett ved siden av meg

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Flattop »

Bilde

Brukeravatar
RuneMC
Innlegg: 4326
Registrert: 22 okt 2009, 22:29
Motorsykkelen din: '08 DL650A
Sted: Røyken

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av RuneMC »

Jeg tror kanskje denne sjåføren fulgte GPS også... om han hadde kommet forbi broen, så tviler jeg vel på om han hadde kommet rundt hårnålssvingen som er rett etterpå...
http://dt.no/forbruker/bil-og-motor/vog ... -1.7709041
Det er en mye brukt snarvei for personbiler fra vestsiden av Lier for å komme opp til Tranby eller motsatt, men veldig smal og svingete vei på deler av strekket. Flott MC-vei forresten :thumleft

Selv bruker jeg ikke GPS mens jeg kjører, men har Google Maps på mobilen hvis jeg skulle kjøre meg helt bort (dvs kjører da til siden og tar en pause mens jeg orienterer meg). Ser vel fremst et poeng med GPS i utlandet der den både kan varsle fartsbokser samt gi beskjed om lureste vei og nærmeste bensinstasjon og hotell.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av ZZR-Tom »

RuneMC skrev:JSelv bruker jeg ikke GPS mens jeg kjører, men har Google Maps på mobilen hvis jeg skulle kjøre meg helt bort (dvs kjører da til siden og tar en pause mens jeg orienterer meg). Ser vel fremst et poeng med GPS i utlandet der den både kan varsle fartsbokser samt gi beskjed om lureste vei og nærmeste bensinstasjon og hotell.
Når vi kjørte fra Munchen til Bolzano i fjor, så krysset vi vekk motor og grusveier, kjørte på veier vi ellers ikkje hadde funnet og så er det jagu hærlig å kunne kjøre rett på hotel uten knoting. Og få avstanden til netse avkjørsel er etter min påstand med på å kunne holde fokuset der det bør vere.
Har kjørt MC uten GPS i Europa før og då gjekk det jagu mangen timer vekk på tull i Praha,Berlin og ehhhh ja Kiel :redface
GPS er ikkje altid 100% men på våras turer så har det vore nærmare 100% riktig i Milano,Nice,Venica,Croatia,Slovenia etc etc.
Så det blir aldri en tur uten GPS, men kart er greit å ha med i tillegg.

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av joo »

Har lasta ned Basecamp og sett litt på den. Må bare innrømme at jeg ikke klarte å se noe kvantesprang der i forhold til MapSource... Var vel bare litt forskjell i fargen på noen ikoner... :-k
Skulle den være så mye bedre? Eller må man ha noen andre kart under...?
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Svar