AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Re: AJ Arena... Vilt og vakkert...?

Legg inn av ArcticTiger »

Ja det er helt utrolig hvilken effekt lyd fra en MC kan ha på omgivelsene!
Forekksempel når jeg er en tur i By1, og starter opp Tiger 1050 Triplen :yeyeye og lar den hærrlige lyden fra Arrow-annlegget synge i gatene, da stimler det umiddelbart til av Damer rundt meg :-)å :dontknow, Villt og Vakkert :knegg

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Svein2 skrev:Det er klart dette virker AJ, ikke en eneste av disse uhellene er skjedd med MC påmontert varsler. :prf
http://www.ostlendingen.no/nyheter/48-v ... -1.7741273" onclick="window.open(this.href);return false;
Hm... :sk?
Vet ikke helt hvordan jeg skal tolke denne posten, men... At elgpåkjørsler skjer uansett og okkesom. Eller...? :-k

Samma det.
Kan fortelle historien som jeg ganske sikkert har fortalt tidligere her på MCsiden.no, nemlig den om at jeg hadde en annen type viltvarsler på en bil for mange år siden.
Husker jeg kjørte over en lengre slette på gamle rv.4 her på Hadeland og så at en hest ute på jordet på vei mot veien, plutselig stoppet og og tverrsnudde og satte i fart i motsatt retning.
Kan jo ha vært lyden som viltvarsleren lagde som gjorde at dyret oppførte seg slik?
Var i hvert fall ingen andre faktorer som skulle tilsi noe annet;ingen fri eksos, ingen lavtflyvende jetfly eller andre støykilder i nærheten, da dette skjedde.
Viltpåkjørseler er noe jeg for enhver pris ønsker å unngå. Har snakket med folk som har opplevd og det har tatt lang for mange av disse å få tryggheten bak rattet tilbake...

Så ja! jeg har faktisk tro på denne greia.
Litt på samme måte som at når katta her hjemme stikker og gjemmer seg langt unna nå støvsugeren slås på. Er noe med lyden på den som gjør at dyret styrer unna så godt det lar seg gjøre.

Svein2
Motorsykkelen din: MC

Legg inn av Svein2 »

AJ skrev: Litt på samme måte som at når katta her hjemme stikker og gjemmer seg langt unna nå støvsugeren slås på. Er noe med lyden på den som gjør at dyret styrer unna så godt det lar seg gjøre.
Det gjør je å. :knegg

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

litt pussig at de ikke benytter slikt på tog hvis det funker... :scratch
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

mekkern skrev:litt pussig at de ikke benytter slikt på tog hvis det funker... :scratch
Konservativ tankegang, kanskje...? :dontknow

At dyr reagerer på lyd med bestemt frekvens er rimelig kjent kunnskap, men likevel lett å ikke legge særlig vekt på...?
Aner ikke om det har vært forskning på området, men kanskje nettopp det burde gjøres? Sånn at at man vet mer sikkert om hva som funker og hva som ikke gjør det...?

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Eller som dørselgeren som fikk solgt middel mot elefanter til en hageeier, slik at elefantene ikke skulle trampe ned blomstene. Hageeieren gjorde som på bruksanvisningen og sprinklet middelet i hagen hver morgen. Naboen la merke til dette og spurte hva det var. "Det er et middel som skal skremme elefanter så de ikke kommer og tramper ned blomstene i hagen." sa hageeieren. "Men vi har da ikke elefanter i Norge! sa naboen - "Jammen da viser det jo hvor effektivt det er da!" sa hageeieren :lol

Nuhvel - Wiki er skeptisk til effekten - http://en.wikipedia.org/wiki/Deer_horn
...og Youtube er skeptisk http://www.youtube.com/watch?v=_l4F9vrmtQQ

Forresten godt råd som gis i Youtube viedeoen, når det gjelder å ikke svinge unna. Lurt å tenke igjennom og bestemme deg for hva du vil gjøre i en slik situasjon. Dvs med bil ikke sving unna medmindre det er store dyr som elg og slikt - og tilpasset MC: ikke sving unna for hunder og mindre - større sjanse for at du kræsjer i periferien eller motgående trafikk - Game Over. Sikkert vanskelig å holde kursen ift hunder og katter, de er jo noe man ofte har et følelsesmessig forhold til og nesten instinktivt vil forsøke å svinge unna. Men jeg tenker som så: hunder... de skal være i bånd, og katter og andre smådyr - heller synd for de enn for deg.
Sist redigert av RuneMC den 29 jan 2013, 22:36, redigert 1 gang totalt.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev: Nuhvel - Wiki er skeptisk til effekten - http://en.wikipedia.org/wiki/Deer_horn
...og Youtube er skeptisk http://www.youtube.com/watch?v=_l4F9vrmtQQ
Endelig en god post om emnet som jeg helt klart kan ta seriøst.
Veldig bra, RuneMC :thumleft

Brukeravatar
jhn
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str

Legg inn av jhn »

Har grublet litt på denne saken i dag ... hvordan reagerer hester og hunder .. lager man kaos for hundeeier og rytter? Hvis den virker ... men det burde være enkelt å få svar på. De første 10 mila jeg kjører når jeg drar hjemmefra ser jeg gjerne et par hundre rein, (litt væravhengig) og det er et ganske åpent landskap så man ser de ofte flere hundre meter før man passerer de, så da får man jo fort et inntrykk av effekten.
Jeg nå nok bestille en slik for å teste. Jeg har allerede vraket en sykkel pga de dyra, og det kostet jo litt mere enn denne fløyta.

Brukeravatar
jodlevann
Motorsykkelen din: BMW R850R

Legg inn av jodlevann »

Det er noe med dyrene, at de venner seg til biler, busser, mc, lyder og annet som ikke er naturlig i deres habitet. Elg f.eks. står i kø for å krysse veier, tett i tett på E6, E18, rådyr suser rundt på villaveier som olja lyn, rev og grevling labber ivei. Jeg har kjørt vintertid i Sverige i kveldsmørket med horder av reinsdyrøyne som ildfluer i billyset. Men redde? Neida.

På Kjeller flyplass ved Lillestrøm har de det festlig. I fjor ble elg avlivet på rullebanen da den utgjorde en fare for flytrafikken. Det er ikke første gang en elg forstyrrer flytrafikken på Kjeller. I mars 2012 ble en elg skutt fordi den hindret F-16 flyene å ta av, skriver Romerikes blad. Også for fire år siden ble en elg skutt etter å ha innvadert flyplassen.

På vei til storfugljakt innpå skauen måtte vi sakne farten fordi en tiur spankulerte i veien. Den gikk stolt og strunk oppover bakken, vi på krabbegir etter. Dette kunne jo ikke fortsette, så da jeg gikk ut av bilen bilen for å få den vekk, fikk den det helsikes travelt. Og det er vel her faktum ligger, dyra venner seg til alt - unntatt oss mennesker. Predator no 1.

Jeg har liten tro på at varsleren har virkning.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

jhn skrev:Har grublet litt på denne saken i dag ... hvordan reagerer hester og hunder .. lager man kaos for hundeeier og rytter? Hvis den virker ... men det burde være enkelt å få svar på. De første 10 mila jeg kjører når jeg drar hjemmefra ser jeg gjerne et par hundre rein, (litt væravhengig) og det er et ganske åpent landskap så man ser de ofte flere hundre meter før man passerer de, så da får man jo fort et inntrykk av effekten.
Jeg nå nok bestille en slik for å teste. Jeg har allerede vraket en sykkel pga de dyra, og det kostet jo litt mere enn denne fløyta.
Lurt! :thumleft
Så kan vi bedrive litt superenkel forskning på hver vår kant og rapportere våre funn her på MCsiden.no ;-) .

Passerer man dyr av alle slag ute på jordene vi kjører forbi i løpet av sommeren kan man jo være spesielt oppmerksom og forsøke å legge merke til om dyra reagerer på noen måte.
Og som nevnt tidligere; stopper de opp og sprinter avgårde på vill fart vekk fra oss der vi kjører på veien, kan jo en superenkel konklusjon være at: joda, viltvarsleren funker som bare rakker'n, den! :P :p

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

Ja AJ, jeg tror vi burde få ei avklaring rimelig kjapt ... bare vinteren gir seg

Kawasaki
Motorsykkelen din: DBS

Legg inn av Kawasaki »

Pass på at dere ikke monterer dem feil vei,sånn at dyrene blir lokket til dere istedet for skremt vekk.
ikkebike.norwegianforum.net

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Kawasaki skrev:Pass på at dere ikke monterer dem feil vei,sånn at dyrene blir lokket til dere istedet for skremt vekk.
Takk for... vel,... omtanken... :knegg

Brukeravatar
jhn

Legg inn av jhn »

AJ skrev:
Kawasaki skrev:Pass på at dere ikke monterer dem feil vei,sånn at dyrene blir lokket til dere istedet for skremt vekk.
Takk for... vel,... omtanken... :knegg
Det må vel bare være greit at rein/elgsteika kommer joggende etter deg til kveldens leirbål

ArcticTiger
Motorsykkelen din: x

Legg inn av ArcticTiger »

Ja Kawa kan være inne på noe her :-k ..... sønn min har noen sånne lignende greier som han blåser i for å lokke til seg kråker og rev når han ligger på lur med børrsa :8-[ ute i skauen, og at de virker, ja det har jeg sett med egne øyer :yeyeye

Svar