LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av TBI81 »

Nei, men da er vi jo egentlig enig da. Hva motard angår så skal jeg nå allikevel på posten å hente en kriega bag nå for å gjøre et forsøk om noen uker.

Forøvrig, du er litt upresis i formuleringene dine. Hvilken "tur" er det motarder ikke er egnet til? Tur på fjellet? Tur til butikken? tur til alpene? "Lang tur". Og joda, jeg er nok helt enig med deg her også, antar jeg :P :p

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Noen av de har nok garantert mere erfaring for ikke snakke om king size baller. I hårnåler oppover må en med min sykkel ned i 1 går i mellom 50 og 60 km/t det er ikke nok moment i 2 gir på så lavt turtall.
I førstegiret opplever jeg sykkelen som ekstremt nykkete og langt vanskeligere å holde jevn i kurven. Samt litt justering på gass å du motorbremser kraftig å får en dårlig og vinglete sving.

Det er først og fremst i nedoverbakke de drar fra mest. Der kommer det enkelt å greit av at med R sykkel så stuper du inn i sving på en helt annen måte og jeg sliter med å legge meg ned og ut i svingene.
Også har du mil på mil med tildels ujevn asfalt. Gir du full suppe her hopper og danser hekken å traction slår inn. Resultat loss of power.
Har jeg hatt en fantastisk tur. Uten tvil. Jeg har kost ræven av meg. Kunne jeg hatt turen på en langt mere egnet sykkel.... helt klart :thumleft

Note4

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av mortenolb »

Vil det si at om vi snakker om R-sykkel, så vil kanskje en 600cc være bedre egnet i hårnålsvinger, siden du antageligvis kan ligge i 2. gir og ha en litt mindre rykkete opplevelse?

Når det er sagt(spurt) så er jeg ikke noe glad i hårnålsvinger på min sykkel heller, men tror ikke jeg har vært nede i førstegir. Nå er dette norske hårnålsvinger da, aner ikke hvor mye krappere de er i alpepass!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

Hvis jeg har forstått han riktig så mener han kanskej at R-sykler generelt har kreftene på "feil" sted i forhold til hårnålsvinger. Kreftene kommer ikke før lenger opp i turtallsregisteret og da blir farten for høy. Evt. så blir den nykkete og ujevn i førstegir, slik han nevner. Jeg kan se for meg at dette er et reelt problem ja...i slike svinger...

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Jeg kan ikke levende forestille meg at du skal klare å ligge i 2 gir med en 600 i hårnålene. Tja hva skal vi sammenligne med hjemme da, trollstigen kanskje. Men der er jo det bare en 5 - 6 stykk... i noen av passene her snakker vi 40 - 50 stykk etterhverandre

Note4

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:Hvis jeg har forstått han riktig så mener han kanskej at R-sykler generelt har kreftene på "feil" sted i forhold til hårnålsvinger. Kreftene kommer ikke før lenger opp i turtallsregisteret og da blir farten for høy. Evt. så blir den nykkete og ujevn i førstegir, slik han nevner. Jeg kan se for meg at dette er et reelt problem ja...i slike svinger...
Joda, bare tenkte at førstegiret brukes opp fortere på en 600, og du dermed også har høyere turtall i andregir i samme fart, men jeg kan ikke relatere til R-sykkel, vet bare hvordan min oppfører seg,

og når du sier trollstigen, så var jeg vel kanskje nede i førstegir på min også da jeg kjørte der. Får se igjen når jeg skal dit om et par uker! Men ser absolutt poenget ditt. Er nok veldig enig i at R-sykkel ikke er optimalt for hårnålsvinger. Derfor jeg også er litt usikker på om jeg har lyst til å gå for R-sykkel neste gang, siden jeg også nok kommer til å prioritere langturer og sydover i europa.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

På det punktet var Streeten perfekt synes jeg. Andregiret funket veldig bra gjennom hårnålsvinger. Kommer nok at at jeg hadde bra med krefter langt nede, der man faktisk trenger dem. Å da kommer man tilbake på det jeg har skrevet tidligere om at motorkarakteristikk er viktigere enn stor motor i seg selv, selv om større motorer ofte også har mer krefter på lave turtall.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Skal du prioritere langturer, spar deg mye ubehag å finn deg noe mere egnet. Jeg er så gåen i skrukken denne turen du vil ikke tro det :lol

Note4

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av TBI81 »

Åja .. Ja, DET er sikkert sykkelens feil. Jaadaa :knegg

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2639
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Sted: Odda/Rosendal

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Olav K »

Man kan vanskelig sammenligne hårnålsvingene i Trollstigen med f.eks svingene på sørsia av Stelvio. de er mye skarpere og brattere, samt at veien er smalere.
En R sykkels motorkarakteristikk er ikke den optimale for slikt-
mye krefter langt nede i turtallsområdet er mer passende, samt et langt 2.gear.
Speed'n min har litt krefter i bunn, men ikke sammenlignet med f.eks Explorern til Pastor Lupus, GSer og Multistrada.. evt KTM sine store eventyrmaskiner.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Voodoodoo »

Det er masse krefter i en rr også men dere må jo se på tur teller. En s1000rr går jo over 130 på første der en Explorer varver ut på 90.
Da sier det seg sjøl at det blir litt kukete å kjøre hårnåler.. Drev ned 40% så får du en hissig jævel som kjører rundt alle andre..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Voodoodoo »

Kjørte opp stelvio med en gammel zx9 og full bagasje samt kjerringa bakpå.. Måtte svi klutch i de krappeste svinga... Forøvrig er ikke hårnåler det artigste... Bedre når det er mer åpent og en kan få flyt i kjøringa..

Hayabusa'n funker seff bedre men er alt for høyt gearet den også.

Og til slutt er det veldig opp til piloten..
Tok igjen en lokal her helt på R6 på veg inn mot st Bernhard pass i fjor og tenkte at her ska det bli moro å henge på., blei dyyyypt skuffet.,:
https://youtu.be/v46rxg6O1Iw" onclick="window.open(this.href);return false;


Ferie lasta busa på 450 kilo pluss burde være lett match...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg vil tro at en sykkel med mye kubikk og momentet langt nede i turtalskurven er vanskelig å følge for en med liten motor så lenge det går oppover. Føler min egen drar godt på mellom hårnålsningene. Men så har jeg jo aldri kappkjørt med noen på slike veier.
Det er egentlig en litt ukjent problemstilling for meg for på slike veier kjører jeg som regel så sent uasett for det er så mye å se på. De 100 milene ned til alpene derimot er det greit å ha litt krefter så man kan dra på litt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

Uten at jeg har kjørt en R6, så kan jeg forestille meg at man her hele tiden må jage turtall for å opprettholde maksimalt drag, og så lenge man gjør det så bør man jo lett klare å henge med sykler med større maskineri, men så fort man må ned under turtallsgrensen der motoren drar best så er man vel "fucked" tror jeg. (som feks. i hårnålssvinger).

Nå har jo Lordy'en noe helt annen enn en sykkel ala R6 men dog.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23358
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

Men en ting skal sies. Å ligge på E6 i 120km/t er mye mer uanstrengt med S1000R'en enn med Street Triplen. Turtallet ligger på rundt 5.000rpm i 6.giret i 120km/t. Litt over 1000rpm. lavere enn Streeten og kreftene fra 5.000rpm i 120km/t er også helt hinnsides i forhold. Altså mindre anstrengt, selv om turtallet høres like høyt ut, men det kommer nok av at lydfrekvensen er høyere på den jeg har nå. :thumleft

Svar