LordShaft - *KTM 1290 Super Adventure*

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3618
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Bosted: Hobøl

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av mortenolb »

Bjerknez skrev:Hvis jeg har forstått han riktig så mener han kanskej at R-sykler generelt har kreftene på "feil" sted i forhold til hårnålsvinger. Kreftene kommer ikke før lenger opp i turtallsregisteret og da blir farten for høy. Evt. så blir den nykkete og ujevn i førstegir, slik han nevner. Jeg kan se for meg at dette er et reelt problem ja...i slike svinger...
Joda, bare tenkte at førstegiret brukes opp fortere på en 600, og du dermed også har høyere turtall i andregir i samme fart, men jeg kan ikke relatere til R-sykkel, vet bare hvordan min oppfører seg,

og når du sier trollstigen, så var jeg vel kanskje nede i førstegir på min også da jeg kjørte der. Får se igjen når jeg skal dit om et par uker! Men ser absolutt poenget ditt. Er nok veldig enig i at R-sykkel ikke er optimalt for hårnålsvinger. Derfor jeg også er litt usikker på om jeg har lyst til å gå for R-sykkel neste gang, siden jeg også nok kommer til å prioritere langturer og sydover i europa.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

På det punktet var Streeten perfekt synes jeg. Andregiret funket veldig bra gjennom hårnålsvinger. Kommer nok at at jeg hadde bra med krefter langt nede, der man faktisk trenger dem. Å da kommer man tilbake på det jeg har skrevet tidligere om at motorkarakteristikk er viktigere enn stor motor i seg selv, selv om større motorer ofte også har mer krefter på lave turtall.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Skal du prioritere langturer, spar deg mye ubehag å finn deg noe mere egnet. Jeg er så gåen i skrukken denne turen du vil ikke tro det :lol

Note4

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av TBI81 »

Åja .. Ja, DET er sikkert sykkelens feil. Jaadaa :knegg

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Olav K »

Man kan vanskelig sammenligne hårnålsvingene i Trollstigen med f.eks svingene på sørsia av Stelvio. de er mye skarpere og brattere, samt at veien er smalere.
En R sykkels motorkarakteristikk er ikke den optimale for slikt-
mye krefter langt nede i turtallsområdet er mer passende, samt et langt 2.gear.
Speed'n min har litt krefter i bunn, men ikke sammenlignet med f.eks Explorern til Pastor Lupus, GSer og Multistrada.. evt KTM sine store eventyrmaskiner.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Voodoodoo »

Det er masse krefter i en rr også men dere må jo se på tur teller. En s1000rr går jo over 130 på første der en Explorer varver ut på 90.
Da sier det seg sjøl at det blir litt kukete å kjøre hårnåler.. Drev ned 40% så får du en hissig jævel som kjører rundt alle andre..
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Bosted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Voodoodoo »

Kjørte opp stelvio med en gammel zx9 og full bagasje samt kjerringa bakpå.. Måtte svi klutch i de krappeste svinga... Forøvrig er ikke hårnåler det artigste... Bedre når det er mer åpent og en kan få flyt i kjøringa..

Hayabusa'n funker seff bedre men er alt for høyt gearet den også.

Og til slutt er det veldig opp til piloten..
Tok igjen en lokal her helt på R6 på veg inn mot st Bernhard pass i fjor og tenkte at her ska det bli moro å henge på., blei dyyyypt skuffet.,:
https://youtu.be/v46rxg6O1Iw" onclick="window.open(this.href);return false;


Ferie lasta busa på 450 kilo pluss burde være lett match...
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3520
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Bosted: Lista

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg vil tro at en sykkel med mye kubikk og momentet langt nede i turtalskurven er vanskelig å følge for en med liten motor så lenge det går oppover. Føler min egen drar godt på mellom hårnålsningene. Men så har jeg jo aldri kappkjørt med noen på slike veier.
Det er egentlig en litt ukjent problemstilling for meg for på slike veier kjører jeg som regel så sent uasett for det er så mye å se på. De 100 milene ned til alpene derimot er det greit å ha litt krefter så man kan dra på litt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

Uten at jeg har kjørt en R6, så kan jeg forestille meg at man her hele tiden må jage turtall for å opprettholde maksimalt drag, og så lenge man gjør det så bør man jo lett klare å henge med sykler med større maskineri, men så fort man må ned under turtallsgrensen der motoren drar best så er man vel "fucked" tror jeg. (som feks. i hårnålssvinger).

Nå har jo Lordy'en noe helt annen enn en sykkel ala R6 men dog.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24620
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Bjerknez »

Men en ting skal sies. Å ligge på E6 i 120km/t er mye mer uanstrengt med S1000R'en enn med Street Triplen. Turtallet ligger på rundt 5.000rpm i 6.giret i 120km/t. Litt over 1000rpm. lavere enn Streeten og kreftene fra 5.000rpm i 120km/t er også helt hinnsides i forhold. Altså mindre anstrengt, selv om turtallet høres like høyt ut, men det kommer nok av at lydfrekvensen er høyere på den jeg har nå. :thumleft

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Vi lå å kjørte langs noen elver i norditalia.... Gikk inn og ut av sving hele tiden. Perfekte krappe kurver, der hadde ikke eksploreren til onkel lupus eller [sensurert] (han har sagt det selv) sjangs å holde følge med meg. Det ble nesten som å kjøre på bane. Helt vanvittig.

Men det som slår meg etter 7000 km denne turen. Grovt regnet. Er hvor jævlig sjeldent en kommer på slik vei. En kjører langt mer på transport etapper til et lite parti med svingete vei. Jeg har innsett at skal du være tøffest på torget eller ha noe som du bare bruker til små kjøring. Ja da fungerer R sykkel bedre en mye annet. Men skal du ut på tur, kjøre på mye forskjellig underlag og kunne kose deg hele veien. Da må et annet redskap til :redface



Note4

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Olav K »

Når er dere i land i Oslo?
Blir det rett til Holmestrand en tur da??
Kan ikke forstå noe annet enn at en Multistrada vil passe deg utmerket?
Den figurerer dessuten stadig oftere i mine fantasier iallefall... selv om det neppe blir sykkelbytte på meg i år eller neste år :-k :prf
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av ojda »

Vi som har kjørt sammen med LordShaft noen hundre mil nå,
kan vel ikke ha unngått å legge merke til at han hilser på minst hver3.motorsykkel han møter :thumleft
Men er det en motorsykkel med smale Multistradalykter, reiser han seg i salen, hoojer
Og veiver/vinker med begge hendene :-)å Det blir nok ikke Vespa på den gutten :-)å :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Vi lander vel i Oslo klokken 10, så da blir det rett ut til Løvaas å gløtte litt på den fine røde som står der :redface

Jeg blir nok å bytte sykkel denne sesongen, senest tidlig neste sesong. Avhenger av innbytte eller om jeg må selge privat :thumleft



Note4

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Olav K »

LordShaft skrev:Vi lander vel i Oslo klokken 10, så da blir det rett ut til Løvaas å gløtte litt på den fine røde som står der :redface

Jeg blir nok å bytte sykkel denne sesongen, senest tidlig neste sesong. Avhenger av innbytte eller om jeg må selge privat :thumleft

Ring meg når du har prøvekjørt :thumleft
Spææænænde :knegg

Nå har jeg gitt Speedy litt TLC, vask og polering, kjederens/smøring og stramming, samt satt på noen nye carbondetaljer som kom mens jeg var borte :yeyeye

Note4
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Skal holde deg oppdatert onkel. Ja min trenger også en solid omgang med både avfetting og annet snop.... den ser faen ikke klok ut :lol

Hvilke carbon detaljer prater vi om da?

@elolz
Det er ikke helt utenkelig nei
:redface
Note4

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Andreas »

Liker planene dine :thumleft Regner med dere har truffet på mange av de nye 15' DVT Multistradaene ila turen? Er det en slik du evt tenker på? Jeg er ikke helt på bølgelengde med designet på de enda, men den vokser på meg. Hvis du heller tenker på den forrige 1200'en, så er det sikkert mulighet å få en god deal på en slik nå (hvis du finner en overligger) :prf

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av ojda »

Andreas skrev:Liker planene dine :thumleft Regner med dere har truffet på mange av de nye 15' DVT Multistradaene ila turen? Er det en slik du evt tenker på? Jeg er ikke helt på bølgelengde med designet på de enda, men den vokser på meg. Hvis du heller tenker på den forrige 1200'en, så er det sikkert mulighet å få en god deal på en slik nå (hvis du finner en overligger) :prf

Man kjøper vel ikke gammel modell uten cruisecontroll og med "slapp motor" :-)å
Da kunne men jo likegodt kjøpt GS :vs
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Jeg liker faktisk designet på 15 langt bedre enn 13 :prf

Ja vi har møtt masse multistradaer, herregud for et smykke.
Blir spennende å prøvekjøre.

Note4

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Andreas »

Haha, ja, snart veteransykkel jeg har, de blir fort utdattert :prf :lol

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Tommas »

Kan jo trylle frem litt godlyd på de også ;-)

[video]https://www.youtube.com/watch?v=-_IJDz1VqzQ[/video]

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Andreas »

LordShaft skrev:Jeg liker faktisk designet på 15 langt bedre enn 13 :prf

Ja vi har møtt masse multistradaer, herregud for et smykke.
Blir spennende å prøvekjøre.

Note4
Blir spennende å høre hva du synes også. Men litt skummelt å prøve noe som man lenge har gått å drømt om og har store forhåpninger om :P :p Har ikke fått prøvd den nye enda jeg heller, må vell få til det snart :prop:

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Bosted: Bergen
Kontakt:

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av LordShaft »

Hehehe ja det går fort framover når konkurransen er stor. Vet du service intervallene på den nye?

Note4

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Bosted: Trondheim

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av Andreas »

LordShaft skrev:Hehehe ja det går fort framover når konkurransen er stor. Vet du service intervallene på den nye?

Note4
1000km innkjøringsservice

15000km oljeservice

30000km Desmoservice (registerreimer og ventilklaringsjekk+++)

De har også årlig servicereminder for oljeservice.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Bosted: Oslo

Re: LordShaft - *El Quattro Fantastico på Tour*

Legg inn av ojda »

Andreas skrev:
LordShaft skrev:Jeg liker faktisk designet på 15 langt bedre enn 13 :prf

Ja vi har møtt masse multistradaer, herregud for et smykke.
Blir spennende å prøvekjøre.

Note4
Blir spennende å høre hva du synes også. Men litt skummelt å prøve noe som man lenge har gått å drømt om og har store forhåpninger om :P :p Har ikke fått prøvd den nye enda jeg heller, må vell få til det snart :prop:
Ville vel ha tenkt meg grundige om før prøvetur, om du ikke er i handlemodus da :lol
Har fått med meg både 2012, 2013 og 2015 modellen :yeyeye
Å der har utvilsomt vært utvikling ja :prop:
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Svar