Kom tilfeldigvis over denne interessante nyheten, som jeg ikke kan huske å ha sett på hverken TV2 Nyheter eller NRK på TV, som jeg følger rimelig tett i løp av dagen.
Men kom altså over denne saken på nettsidene til NRK:
Brann i vindturbin på Harøya i Ålesund: – Ikkje lenger teikn til flammar
vindbrann.png
Er det dette vi vil kunne risikere å oppleve mer av om landet skal "teppebombes" av vindturbiner

?
Et par interessante ting i saken jeg bet meg merke i, nemlig dettte:
– Det brenn i toppen av turbinen. Det er truleg hydraulikkolje som brenn, noko som gjer at det vil kunne brenne ei stund, sa Anja Lereng, vaktleiar ved 110-sentralen i Møre og Romsdal til NRK i 08.30-tida.
og dette:
Det var ei stund fare for at det kunne losne delar frå turbinen, som igjen ville falle ned på bakken.
Nei, sier du det, gitt!

:-)å
Uansett, interessant å endelig få se det på trykk av disse vindturbinene, som altså er svære tungindustrimaskiner inneholder bl.a. hydraulikkolje.
Dette har selvfølgelig de opplyste visst lenge.
Men slike ting nevnes aldri når media skriver om vindturbinenes nærmest uovertrufne fortreffelighet og hvor miljøvennlige de er.
Brann og luftforurensningen dette fører til og den åpenbar faren for nedfall, som i verste fall også kan føre til brann og andre skader på bakken er en ting med disse vindturbinene, men hva om det oppstår hydraulikkoljelekkasje?
Også lurer jeg på hvor mye hydraulikkolje det er i hver vindturbin

? Ganske sikkert flere hundre liter. Og hvor ofte må denne byttes?
Og hva skjer med den gamle hydraulikkoljen?
Og hvor passer det inn med bruk av såpass mye hydraulikkolje i det såkalte "grønne skiftet"

?
Så vidt jeg har fått med meg er det
ingen, hverken miljøorganisasjoner, media, politikere osv. osv. som stiller slike spørsmål for å få brakt på banen alle sider ved disse vindturbinene.
Og er det i det hele tatt blitt gjort noen grundig konsekvensutredning når det gjelder vindturbinutbyggingen?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.