Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Kontakt:

Re: Jompa, en mann i 50-årene.

Legg inn av kjellv »

Jompa skrev:Har tenkt litt på saksejekken som du kaller den og ser at x-en på den blir veldig smal og flytter seg mot den ene sida når man løfter.
Den kan nok bli ustødig, får vurdere hydr. løfter i stedet.
Vi har en slik på verkstedet, og bruker den egentlig ganske mye. Genial løsning egentlig. Den er både sterk og stødig, selv når den er helt oppløftet.
Men når vi har sykler på str med din da bruker vi pallejekken

Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Snart tre uker siden vi kom hjem fra påskeferie i Karibia og Florida.
Fort Lauderdale i to dager, ei uke på cruise og fire dager i Miami.

Cruiset kan vel enklest beskrives som late dager på et enormt skip med fri tilgang på mat og drikke.
Greit for late folk som meg, men ei uke er nok.
Hva sier du om 330 m lengde, 70 m over vannlinja, 225 000 tonn og godt og vel 8000 mennesker om bord ?

Det var kø ut fra Fort Lauderdale
DSCF4130.JPG
Stort skip, det største jeg har sett
DSCF4203.JPG
DSCF4158.JPG

Vi var i land på Haiti, Jamaica og i Mexico.
Så årets påsketur ble med vannscooter i Mexicogulfen.

Marked i Hussein Bolts hjemby, Falmouth på Jamaica
DSCF4176.JPG

I Mexico skriver de det de mener på skiltene.........
DSCF4209.JPG

Etter ei uke til sjøs bar det til Miami og 4 dager på South Beach. Jeg fikk meg noen soltimer på stranda og har aldri før bada så tidlig i sjøen.
Prisene var helt hinsides, selv for en nordmann. 30 dollar for en øl på på en fortausrestaurant langs Ocean Drive gjorde at alkoholkonsumet ble holdt på et ytterst edruelig nivå. Fordelen var at jeg slapp å lete etter "rest room" til stadighet. :knegg

Om noen lurer, så er det ett mc-merke som gjelder i Florida. Harley Davidson. Punktum.
Jeg så noen få andre sykler også, plastraketter, etpar BMW GS, en Yamaha FJR 1300 og i nabolaget til hotellet bodde det en Ducati Multistrada.
Ellers var det Harley i alle varianter, fra choppere til alle cruisermodellene og forbausende mange Road King, Road Glide, Street Glide og Electra Glide.
Jeg har alltid hatt en forestilling om at Harley er for hvite menn over 40 med pondus, skjegg, tatoveringer og bikeruniform.
Sånn var det ikke i Miami.
Jeg så mange svarte og folk fra lengre sør i Amerika på Harley. Ikke mange damer som kjørte, men noen var det.
Og bare et fåtall av dem så ut som de "bikerne" vi ser her i landet.
Mange av syklene var lettere customisert med bla a større forhjul enn originalt. Høyere styre var også vanlig, men få apehengere.
Desto mer ledlys under tanken og over alt, og eksosanlegg med gromlyd.
Alle andre farger enn ensfarget svart, gjerne kombinasjon av svart og lilla, svart og mørkerød div varianter av blå eller grønn osv.
Jeg har også hatt ei forestilling om at det er rock som gjelder når man kjører HD, og skjønte etter hvert at jeg tok feil der også.....
Jeg hørte ikke "Born to be Wild" en eneste gang
Fra flere av syklene gjallet rap,en utover gatene, pluss Hiphop og Gud vet hva alle musikkstilene heter.
Vel, jeg ble noen illusjoner fattigere og noen erfaringer rikere. Og fikk ikke et eneste bilde av noen sykler. :sorry

Miami Beach
DSCF4286.JPG

Dette må være folkebilen i Miami:
DSCF4301.JPG
Mustang i retrodesign, den blir bare finere jo mer jeg ser på den. :P
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Wow... :O !
Litt av en ferie, må jeg si...!
Ble vel sikkert svidd av av par lapper der, tenker jeg... ;)
Like sikkert som at det må ha vært en riktig god feireopplevelse :D .

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Jo, det ble absolutt svidd av noen lapper...... æ måtte spørre fruen om ho hadde ubegrenset kreditt på mastercardet, noe ho heldigvis ikke hadde. Så nå blir det til å jobbe overtid for å berge konkursboet. Neida, det er ikke såå galt.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Uansett er det en tid for når man skal unne seg ferieluksus som dette. Et minne for livet, vil jeg absolutt tro :D :thumleft .

KawaKjetil

Legg inn av KawaKjetil »

Dette så ikke værst ut! Har vært på cruise i Middelhavet, og satser på en tur til Carribean en dag.
Har tidligere jobbet til sjøs, så har vært mye rundtom der borte. Men vi hadde ingen paraplydrinker ombord som jeg kan huske :D

Brukeravatar
Grendel
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Legg inn av Grendel »

Herlig tur du hadde der @Jompa.
Vi var i USA for noen år siden. Det er absolutt et land jeg vil tilbake til. Vi leide bil, Lincoln selvfølgelig.

Slikt anbefales.

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Brukeravatar
Jacobsen
Motorsykkelen din: Kawasaki Ninja ZX9R

Legg inn av Jacobsen »

Det så sykt nice ut! Lyst til å være med på et sånn cruise jeg også :D Fikk du prøvd deg på surfe-maskinen? De har vel en på hver side av skipet?
Var selv i LA og San Diego for noen år siden, og så overaskende få HD-sykler. Så derimot mange R-sykler der borte :)

Brukeravatar
Stian87
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016

Legg inn av Stian87 »

Det så utrolig fint ut. Litt av en ferie gitt :thumleft sikkert velsig deilig etter denne lange vinteren (som kanskje ikke er helt over oppe i nord?)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
gsx750_80
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Kontakt:

Legg inn av gsx750_80 »

Jacobsen skrev: 26 apr 2018, 08:21 Det så sykt nice ut! Lyst til å være med på et sånn cruise jeg også :D Fikk du prøvd deg på surfe-maskinen? De har vel en på hver side av skipet?
Var selv i LA og San Diego for noen år siden, og så overaskende få HD-sykler. Så derimot mange R-sykler der borte :)
Glimrende forhold for mc i sørlige California, ja, men svært få å se på vegene, i urbane strøk, og på de sentrale veggene omkring feks
LA og San Diego. Interstate 5 er hovedvegen mellom de to byene, og der er det lite mc å se. Mange flere på E6 omkring Trondheim, feks.
Man må av hovedvegene for å se særlig mc-trafikk, vanligvis.
Jeg bodde i San Diego i 2015-2016, og ble en søndag med på tur med San Diego Super Moto, som finnes i (bla) denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=GXceeGUo6HY
Gikk altså mye på Supermotard-sykler, som man kan observere i videoen. Ikke sjelden var det 50 + sykler i flokk, og for en dels vedkommende gikk det mer på bakhjul eller forhjul, og annenhvert lyskryss ble benyttet til burning, omtrent. Rasende festlig.
Var med på en slik tur fra nord for La Jolla, og ned til SD sentrum. Rart ikke politiet tok affære, men de ville kanskje ikke blande seg inn
i en flokk med 50-70 sykler som kjørte som det knapt eksisterte trafikkregler.
Ellers meldte jeg meg inn i San Diego Adventure Riders ( http://www.dualsport-sd.com/ ), en nettbasert klubb (på enkelte sett og vis ikke så ulik mc-siden, bortsett
fra at man måtte betale for adgang til visse forum på nettsiden, adgang til turer, barbecues og diverse rabatter i lokale mc-sjapper.
En snedig sak var at man kunne kjøre fritt med mc i ørken og nær sagt over alt. (Helt ulikt regler for snøscooter her til lands, mao ).
Eks i Ocotillo wells; https://www.youtube.com/watch?v=HToLtFpzKF4 eller Glamis dunes
https://www.youtube.com/watch?v=5jsQc9Y__KY som er i nærheten av SD.

Mao mye adventure-sykler / super moto . Sørlige Califronia er helt fantastisk for motorinteresserte. Men, som noen påpekte, lite HD å se.
(Overraskende lite amerikanskproduserte biler i SoCal også. Bestselgere er vel Camry, Accord o.l.)
mvh

-gsx750_80

Toalmar
Motorsykkelen din: .

Legg inn av Toalmar »

Kom til Miami i går med fly. hentet ut leiebilen som var bestilt og kjørte opp til Orlando som vil være vår base i 14 dager.
USA er bare helt herlig, og liker Florida spesielt godt.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Æ hadde et lite håp om sesongstart til helga, men regn og gråvær gjør at det får være litt til.
Annonserte sykkelen på Finn.no for neon dager siden og har forhåpentligvis kvittet meg med første "kjøper".

Det kom en mail for etpar dager siden fra Jack Mark, ingen opplysninger utover mailadressen. Kun "Is the bike sold ?"
Jeg sendte en mail i retur med "no", kort og greit.
I går morges var det kommet ny mail fra samme person, der han sa at prisen var ok og at han lurte på hva prisen ble i Euro.

Vel, han fikk svar på spørsmålet og spørsmål fra meg om hvor i verden han holdt til.
Fikk da til svar at han bodde i UK, og en adresse i Nottingham. Et søk på Google bekreftet at adressen finnes.
Han forslo videre å betale kjøpesummen via PayPal, og kunne fortelle at han hadde en " private shipping agent" som skulle hente sykkelen hjemme hos meg så snart han hadde overført pengene.
Til slutt stod det noe som jeg tolket til at handelen var i boks så snart jeg hadde overført nødvendig beløp til transportøren.
Engelsken hans var miserabel, og at han verken spurte om tilstand eller noe som helst ang sykkeln virket veldig mistenkelig.

Jeg svarte allikevel på mailen og gjorde det klart at prisen gjaldt kun kjøp av sykkeln, transport og evt kostnader ved import til England fikk han dekke selv.
Videre ba jeg om navnet på transportfirmaet han skulle bruke, så jeg kunne maile nødvendige dokumenter direkte til firmaet.
Har ikke fått noe mer svar, så jeg regner med at han etter hvert har mistet interessen.

Og i formiddag kom enda en suspekt mail............. en annen avsender og " Bike sold ?"
Jeg sletta bare mailen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Man taper nok noen kroner ved å selge bruktsykkel i kommisjon eller ved innbytte, slik jeg pleier å gjøre.
Men det er likevel langt å foretrekke enn å få slike lett gjennomskuelige svindelforsøk på FINN annonser...

Har aldri brukt FINN så jeg lurer litt på, av ren nysgjerrighet, på hvor lett det er å få gjort et trygt og godt salg der?

Brukeravatar
Grendel
Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt

Legg inn av Grendel »

Det kommer vel litt ann på beløpet gjenstanden er på, men min gamle Cooper S solgte jeg selv på Finn. Det gikk greit. Det var en ryddig kar som kom og jeg var selv med på prøveturen han fikk. Kontrakt ble skrevet og bilen var i fult mitt eie og varetekt frem til avtalt beløp (65000) var disponibelt på min konto. Deretter kontaktet jeg han og han fikk komme og hente bilen.

Slikt blir ikke like greit med "hvem som helst annen person", eller en MC hvor man ikke kan være med på turen. Litt vanskeligere med en rå R-sykkel...

8-)
...bare en død fisk følger strømmen....

Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)

Janners
Motorsykkelen din: Hoy

Legg inn av Janners »

.
Sist redigert av Janners den 17 mai 2018, 20:31, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Sesongstart i kveld, jeg trodde jeg var sen i år, men det ble bare en dag senere enn i fjor.
Tok en snartur til benken og traff gamle kjente.
Og fikk solgt GPz,en....... en begivenhetsrik mandag kveld.

Brukeravatar
TGR
Motorsykkelen din: BMW K1200LT

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 14 mai 2018, 23:28 Og fikk solgt GPz,en....... en begivenhetsrik mandag kveld.
Se det du :thumleft
Greit å få solgt, flyter over av brukt mc for tida :prf

Brukeravatar
KåreDump
Motorsykkelen din: Støypjernskomfyr med vesker

Legg inn av KåreDump »

Jompa skrev: 26 apr 2018, 22:15 Videre ba jeg om navnet på transportfirmaet han skulle bruke, så jeg kunne maile nødvendige dokumenter direkte til firmaet.
Sønnen til en kollega var utsatt for samme type svindelforsøk.
Den gang presterte "kjøper" å oppgi mailadressen til det velrenomerte shipping-selskapet som skulle sørge for frakten til UK:
shippingcompany@hotmail.com
:lol :lol :lol :lol
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Det har gått noen dager siden sist æ skrev noe her.
De fleste kveldene den siste uka har gått med til hjemmelekser og prosjektoppgaven på kurset jeg går på.
Det har vært et slit, ikke veldig vanskelig stoff, men uhorvelig mye.
Sveiseteknikk, materiallære, standarder, utregninger og mer.
Prosjektoppgaven er levert, eksamen første uka i juni, så nå er det vinn eller forsvinn.
En gang hadde jeg lett for å ta til meg lærdom, den tida er definitivt forbi............ :sorry

Sist fredag kom Ketil og hentet GPz,en.
Ettersom han selv skriver, gjorde han et godt kjøp, og bra er det.
Han var maksimalt heldig med været på hjemturen til Pasvik, og tydeligvis fornøyd med sykkelen.
DSCF4324.JPG

Selv blir jeg å hente Electraen den 7. eller 8. juni.
Det blir avslutningsuke og eksamen på kurset hele den uka, så etter siste eksamen fredag starter jeg hjemover.
Regner med at første etappe blir omtrent til Mo i Rana, neste til Narvik og hjemme sent søndag.
Det er ikke fritt for at jeg begynner å bli spent på nyervervelsen.

Jeg hadde lyst til å delta på forumtreffet i Trøndelag hvis det blir den helga, men må være med på en fagprøve mandag morgen, så det blir ikke aktuelt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Endelig, pakkedag.
Kofferten er nesten ferdigpakka og i morgen bærer det ivei til Trøndelag.
Jeg har funnet ut at mc-klær er laget for å brukes, ikke pakkes ned i bager og kofferter. Fy fader så mye plass jakka og buksa tar.
Hjelmen får bli handbagasje.

Brukeravatar
TGR

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 02 jun 2018, 10:57 Endelig, pakkedag.
Lykke til. Håper godfølelsen kommer over deg som en vårflom :) :thumleft

Brukeravatar
Ketil
Motorsykkelen din: BMW1250GSA 2019

Legg inn av Ketil »

God tur til Trøndelag og lykke til med kurs Ser også frem til å se noen bilder av Electraen

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
Stian87
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016

Legg inn av Stian87 »

Jompa skrev: 02 jun 2018, 10:57 Endelig, pakkedag.
Jeg har funnet ut at mc-klær er laget for å brukes, ikke pakkes ned i bager og kofferter. Fy fader så mye plass jakka og buksa tar.
Hjelmen får bli handbagasje.
Hehe kjenner meg igjen i det, pakker bort klærne hver vinter for å spare litt plass, og det er helt latterlig hvor mye plass de tingene tar!

God tur til Trøndelag! Gleder meg til å høre om den nye sykkelen!
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Jompa

Legg inn av Jompa »

Jeg fikk beskjed fra Bikes a/s i dag om at Electraen er registrert og klar for levering 😊
Så i morra ettermiddag blir den hentet.
Med usikker værmelding er jeg spent på hvordan hjemturen blir.
Det gjelder å være løsningsorientert. ....
plow.jpeg

Brukeravatar
TGR

Legg inn av TGR »

Jompa skrev: 06 jun 2018, 20:45 Jeg fikk beskjed fra Bikes a/s i dag om at Electraen er registrert og klar for levering 😊
Så i morra ettermiddag blir den hentet.
Med usikker værmelding er jeg spent på hvordan hjemturen blir.
Det gjelder å være løsningsorientert. ....

plow.jpeg
Bøkke det der. Ta Kystriksveien, så slipper du både Korgen og Saltfjellet. Og da er du jo nesten hjemme :crazy:

Svar