MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, problemløsninger, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39785
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Ikke annet enn å bestille hovedservice til 1290'en i slutten av august, etter forumtreffet.
Så får vi se hvilken sykkel man velger til treffet... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Herman
Innlegg: 1
Registrert: 07 jul 2023, 17:04
Motorsykkelen din: Kawasaki, EN 500 C, 1998

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Herman »

Hei, jeg tok endelig lappen på motorsykkel for tre dager siden🎉🥳 Mistet den første kjøretur😅
Spørsmålet er, jeg kjørte en tung registrert sykkel som tilfredsstiller kravene til A2 (jeg har/hadde💀🔫 bare A2 lappen). Jeg valgte å gå til rettssak, siden jeg var usikker på om den i det hele tatt var innenfor kravene til A2. Etter å ha funne det ut, lurer jeg på hvordan jeg får den registrert til mellomtung og om det er nødvendig. Gjerne send link for å henvise deres påstander. Takk på forhånd❤️
Hilsen emo lappløs kid

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 706
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av SveinHa »

Herman skrev: 07 jul 2023, 17:46jeg kjørte en tung registrert sykkel som tilfredsstiller kravene til A2 (jeg har/hadde💀🔫 bare A2 lappen).
Om den virkelig tilfredsstiller kravene til A2 så betyr det ingenting om sykkelen er registrert som tung. Poenget er nok om der står 35kW eller mindre i vognkortet. Der er jo også litt andre begrensinger men regner med det er 35kW grensen som er problemet. Står der ingen effekt i vognkortet må der skaffes relevant dokumentasjon fra produsent eller evt importør.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Berbu
Innlegg: 28
Registrert: 27 aug 2022, 09:49
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Berbu »

Hva er registreringsnummeret på sykkelen?

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av rolf-arne »

I dag har jeg bytta olje på Pan European, 4,4 liter...

At det blei gjort i dag var at jeg måtte skifte på et aggregat på jobb... da var det gjort i en fei å tømme sykkelen, mens man skulle vente på at aggregatet skulle tømmes...



Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39785
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

I dag fant jeg et antisklimatte tkil bruk under tepper og som jeg ikke visste jeg hadde :crazy: .
Tjukkere materiale enn disse andre mattene jeg har hatt.
Så da var det bare å få laget en tankbeskyttelse tilpasset magnettankveska fra GIVI :) :
tank13 1.JPG
tank13 2.JPG
tank13 3.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39785
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Da har jeg fått bekreftet at jeg har fått time til gaffelservice på KTM'en 8. aug.
På tide, tror jeg jeg ganske sikkert, med et olje og simmerringbytte på framgaffelen etter drøye 75K tøffe km. på norske "vedlikeholdsfrie" veier...

Så da er det bare å satse på at neste gaffelservice skjer om noen år på sånn ca. 150K ... :crazy:
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7078
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av dypen »

Er det behov for noen endringer eller forbedringer som jeg ser noen gjør ved overhaling. Mest sannsynlig ikke da du har vært fornøyd med sykkel så langt og 75k bekrefter att det funket som det er :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39785
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 20 jul 2023, 20:37 Er det behov for noen endringer eller forbedringer som jeg ser noen gjør ved overhaling. Mest sannsynlig ikke da du har vært fornøyd med sykkel så langt og 75k bekrefter att det funket som det er :)
Ingen endringer. Kun ren service som bytte av olje og simmerringer. Og en finjustering, som jeg tror det kan være behov for etter så mange km.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39785
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Da har jeg gjort første egenhendige olje- og filterbytte på V7'ern i dag på 6052 kjørte km og ganske nøyaktig 5K siden 1.gangsservicen.

Sikkert innbilning, men synes sykkelen gikk merkbart bedre etter byttet. Eller kanskje ikke? At sykkelen gikk bedre, altså :crazy: .

Følger Moto Guzzis anbefaling, så dermed ble det Castrol 10W 60 Supercar olje :knegg .
Forhandler bruker Motorex. Tror nok jeg fortsetter med Castrol og bytter selv hver service. Og lar forhandler ta den øvrige servicen...

Med tørrkløtch og egen girolje så er det bilolje den skal ha, denne Guzzi'en ;):
guzzioljeskift.JPG
guzzioljeskift 1.JPG
Kjappere og enklere å bytte olje og filter på V7'ern enn 1290'en.
Også skal den ha bare 1,75 liter.
Og da tenker jeg det er klokest å følge produsentens anbefalinger.

Ikke minst på en rent luftkjølt motor hvor motorolja også har en helt sentral funksjon som en del av temperaturstabiliseringen i en motor som dette.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1685
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Gammelsmurfen »

På BMW'n min er det Drysump med trykksmøring. Der er det faktisk to tappeplugger som må ut da det ikke er en dyp bunnpanne, men et reservoar.
Vet Lamborghini har det, men ikke om det er andre mc-motorer som bruker den teknikken.
Skal smøre bedre i situasjoner med høye
G-krefter i sving sies det.

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39785
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 26 jul 2023, 03:46 På BMW'n min er det Drysump med trykksmøring. Der er det faktisk to tappeplugger som må ut da det ikke er en dyp bunnpanne, men et reservoar.
Vet Lamborghini har det, men ikke om det er andre mc-motorer som bruker den teknikken.
Skal smøre bedre i situasjoner med høye
G-krefter i sving sies det.
Samme på KTM'en, to tappeplugger. Så regner med at denne motoren også er av tørrsumpslaget.
Begge syklene, KTM'en og Guzzi'en, har for øvrig åpne filtre, ikke utvendige patronfiltre.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Jompa »

Alle eldre engelske sykkler med separat gearkasse har tørrsump, HD har tørrsump på alle modeller med unntak av den nyeste motoren.
Sentrifugalkraften påvirker ikke smøring, oljen vil uansett balansere som resten av sykkelen.
Men noen sykler hadde problemer med smøring under hård akselerasjon pga at oljepumpa var plassert langt fremme og bunnpanna gikk tørr.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1685
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jompa skrev:Alle eldre engelske sykkler med separat gearkasse har tørrsump, HD har tørrsump på alle modeller med unntak av den nyeste motoren.
Sentrifugalkraften påvirker ikke smøring, oljen vil uansett balansere som resten av sykkelen.
Men noen sykler hadde problemer med smøring under hård akselerasjon pga at oljepumpa var plassert langt fremme og bunnpanna gikk tørr.
G-krefter og hard akselerasjon er vel sånn ca. samme grunn til at oljen flytter seg bakover. Sentrifugalkraft nevnte aldri jeg Bilde

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 706
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av SveinHa »

Gammelsmurfen skrev: 26 jul 2023, 11:41Sentrifugalkraft nevnte aldri jeg Bilde
G-krefter i sving er jo det samme som sentrifugalkraft... :D Men sykler har jo en enklere problemstilling enn biler på akkurat det området. Bil i skarp sving sender oljen langt oppetter siden i bunnpannen mens sykkel i samme situasjon "presser" oljen tilnærmet rett ned i forhold til sykkelens vertikalakse.
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1685
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Gammelsmurfen »

SveinHa skrev:
Gammelsmurfen skrev: 26 jul 2023, 11:41Sentrifugalkraft nevnte aldri jeg Bilde
G-krefter i sving er jo det samme som sentrifugalkraft... :D Men sykler har jo en enklere problemstilling enn biler på akkurat det området. Bil i skarp sving sender oljen langt oppetter siden i bunnpannen mens sykkel i samme situasjon "presser" oljen tilnærmet rett ned i forhold til sykkelens vertikalakse.
Det er ikke i sving (bokstavelig talt), da heter det sentrifugalkraft. Dårlig formulert av meg, så jeg ser at det kan misforstås.
"I sving" er altså frasen man også bruker som synonym for "pågår". Men det slo tydeligvis feil ut her og jeg ser selvsagt grunnen til det Bilde

Sent fra min SM-S901B via Tapatalk


Brukeravatar
Jompa
Innlegg: 7211
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Bosted: Alta

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Jompa »

:prf
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39785
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Byttet olje og filter, Castrol 10W 50 og Hiflo filter.
En møkkajobb, egentlig...
Mitt bidrag til hovedservice om en snau uke og som jeg er ganske sikker på at verkstedet som skal gjøre den jobben svært gjerne slipper... ;)
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av rolf-arne »

Begynte på skift av klosser , fremme men må på bygda å kjøpe/låne verktøy i morra.

Da blir det ikke, møte tur med dem som er på tur til Sølvgården i morra...

Må være sikker på å ha sykkelen klar til lørdag.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Rha
Innlegg: 322
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Rha »

Gjort et forsøk på få litt glans i hu tracy til service først og mc treff senere i morgen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
MortenL
Innlegg: 143
Registrert: 17 apr 2020, 07:34
Motorsykkelen din: '85 Honda CB700SC Nighthawk S
Bosted: Jæren!

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av MortenL »

Plugga dekk for første gang. For et par uker siden satt det ei skrue i ene dekket på bilen, og nå fant jeg plutselig ei i framdekket på sykkelen og. Ikke merka noe ved kjøring, la bare merke til det da jeg skulle gi den en kattevask. :-k
Snapchat-24421670.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39785
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Dert går definitivt mot sesongslutt for i år...
Så i dag bytta jeg olje på Moto Guzzi'en, 1,7 liter sånn omtrentlig. Lot være å bytte filter siden dette allerede er byttet to ganger på 9615 kjørte km- siden ny i april, første gang ved 1.gangsservicen og andre gang da jeg byttet olje og filter da sykkelen hadde gått 6042 km.
Bytter filter og motorolje samtidig igjen ved sånn ca. 15K, tenker jeg. Skiftintervallene for begge er iflg. boka 10K, men jeg kjører altså på med et ekstra oljebytte mellom disse foreskrevne skiftintervallene.
Har også gjort dette på KTM'en fra den var ny. Men der har jeg også byttet filter ved disse mellomskiftene.

Kunne vært interessant å høre om andre her på forumet også følger denne rutinen? Altså et skift mellom de faste intervallene iht. serviceheftet og om dere samtidig bytter filter eller lar dette være slik jeg har gjort med Guzzi'en denne gangen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 706
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av SveinHa »

AJ skrev: 07 okt 2023, 16:43 Kunne vært interessant å høre om andre her på forumet også følger denne rutinen? Altså et skift mellom de faste intervallene iht. serviceheftet og om dere samtidig bytter filter eller lar dette være slik jeg har gjort med Guzzi'en denne gangen.
Det er alltid lurt å bytte litt oftere enn foreskrevet men jeg bytter ALLTID oljefilter sammen med oljen. Skiftintervall settes for "tilstrekkelig" levetid og er neppe optimal. Samme med viskositet, litt tykkere olje enn spec. gjør bare godt men bør ikke overdrives...

Hørte om en kar i USA som ALDRI skiftet olje på bilen, kun filter og etterfylte ved behov. Mener å huske at han hadde kjørt noe sånt som 300.000 km med den metoden uten å ha opplevd noen problemer. Tror ikke jeg ville prøvd meg på slikt...
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39785
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

SveinHa skrev: 07 okt 2023, 17:26 Det er alltid lurt å bytte litt oftere enn foreskrevet men jeg bytter ALLTID oljefilter sammen med oljen.
Vel...
Jeg gjør det slik denne gangen og tenker at dette vil fungere helt fint. Så får vi se hvordan oljefilteret ser ut ved neste oljebytte.
Var for øvrig ingen tegn til metallspon på tappepluggmagneten da jeg byttet olja i dag.
Godt eller dårlig tegn?

For øvrig intet målbart oljeforbruk på disse 4500 kilometerne siden forrige oljeskift.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
SveinHa
Innlegg: 706
Registrert: 09 mai 2023, 23:46
Motorsykkelen din: BMW R1100RS 1993
Bosted: Carten Island
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av SveinHa »

AJ skrev: 07 okt 2023, 17:36
Jeg gjør det slik denne gangen og tenker at dette vil fungere helt fint.
Slik du gjør er i alle fall langt bedre enn spec. så du bør være fornøyd med det :thumleft
-----------------------------------------------
Litt om meg og mitt (der er fremdeles noen som er så gamle at de har hjemmeside i stedet for alskens usosiale medier): http://www.sveinha.com/

Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Svar