Så får vi se hvilken sykkel man velger til treffet...

Om den virkelig tilfredsstiller kravene til A2 så betyr det ingenting om sykkelen er registrert som tung. Poenget er nok om der står 35kW eller mindre i vognkortet. Der er jo også litt andre begrensinger men regner med det er 35kW grensen som er problemet. Står der ingen effekt i vognkortet må der skaffes relevant dokumentasjon fra produsent eller evt importør.Herman skrev: 07 jul 2023, 17:46jeg kjørte en tung registrert sykkel som tilfredsstiller kravene til A2 (jeg har/haddebare A2 lappen).
Ingen endringer. Kun ren service som bytte av olje og simmerringer. Og en finjustering, som jeg tror det kan være behov for etter så mange km.dypen skrev: 20 jul 2023, 20:37 Er det behov for noen endringer eller forbedringer som jeg ser noen gjør ved overhaling. Mest sannsynlig ikke da du har vært fornøyd med sykkel så langt og 75k bekrefter att det funket som det er :)
Samme på KTM'en, to tappeplugger. Så regner med at denne motoren også er av tørrsumpslaget.Gammelsmurfen skrev: 26 jul 2023, 03:46 På BMW'n min er det Drysump med trykksmøring. Der er det faktisk to tappeplugger som må ut da det ikke er en dyp bunnpanne, men et reservoar.
Vet Lamborghini har det, men ikke om det er andre mc-motorer som bruker den teknikken.
Skal smøre bedre i situasjoner med høye
G-krefter i sving sies det.
G-krefter og hard akselerasjon er vel sånn ca. samme grunn til at oljen flytter seg bakover. Sentrifugalkraft nevnte aldri jegJompa skrev:Alle eldre engelske sykkler med separat gearkasse har tørrsump, HD har tørrsump på alle modeller med unntak av den nyeste motoren.
Sentrifugalkraften påvirker ikke smøring, oljen vil uansett balansere som resten av sykkelen.
Men noen sykler hadde problemer med smøring under hård akselerasjon pga at oljepumpa var plassert langt fremme og bunnpanna gikk tørr.
G-krefter i sving er jo det samme som sentrifugalkraft...
Det er ikke i sving (bokstavelig talt), da heter det sentrifugalkraft. Dårlig formulert av meg, så jeg ser at det kan misforstås.SveinHa skrev:G-krefter i sving er jo det samme som sentrifugalkraft...Men sykler har jo en enklere problemstilling enn biler på akkurat det området. Bil i skarp sving sender oljen langt oppetter siden i bunnpannen mens sykkel i samme situasjon "presser" oljen tilnærmet rett ned i forhold til sykkelens vertikalakse.
Det er alltid lurt å bytte litt oftere enn foreskrevet men jeg bytter ALLTID oljefilter sammen med oljen. Skiftintervall settes for "tilstrekkelig" levetid og er neppe optimal. Samme med viskositet, litt tykkere olje enn spec. gjør bare godt men bør ikke overdrives...AJ skrev: 07 okt 2023, 16:43 Kunne vært interessant å høre om andre her på forumet også følger denne rutinen? Altså et skift mellom de faste intervallene iht. serviceheftet og om dere samtidig bytter filter eller lar dette være slik jeg har gjort med Guzzi'en denne gangen.
Vel...SveinHa skrev: 07 okt 2023, 17:26 Det er alltid lurt å bytte litt oftere enn foreskrevet men jeg bytter ALLTID oljefilter sammen med oljen.
Slik du gjør er i alle fall langt bedre enn spec. så du bør være fornøyd med detAJ skrev: 07 okt 2023, 17:36
Jeg gjør det slik denne gangen og tenker at dette vil fungere helt fint.