Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
pingvin
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Kenneth på tur - en nybegynners MC-logg

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 05 aug 2024, 15:01 Men det er bare noe med Speed Twin 1200 som trigger meg altså...
+1 :thumleft

Var egentlig Speed Twin 1200 hadde mest lyst på, estetisk så kommer Speed Twin 1200 og Scrambler 1200 nokså likt ut for min del men litt mer hk på Speed twin og antar litt bedre for ren asfaltkjøring.

Helt til du skal kjøre fra Autbygda til Kongsberg over Hovinheia (som kjører en del), mye rufsete asfalt som Scrambleren bare spiser til frokost. Men er ønske om å kunne også kjøre en del grus som avgjorde det for min del, for ren asfalt så hadde jeg valgt Speed Twin 1200, helt enig :thumleft Dvs. for meg er det å kunne stå på sykkelen egentlig litt avgjørende også for langturer men det er bare meg...

Eller om ikke klarer å velge så kan kompromiss være Scrambler 1200 X, ny av året og lavere enn tidligere XC (som igjen er lavere enn XE som jeg har). Så mer rettet mot asfalt selv om den også kan klare litt kosegrus.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Kenneth 81
Motorsykkelen din: Triumph Bonneville T120 (2023)

Legg inn av Kenneth 81 »

Bjerknez skrev: 05 aug 2024, 15:39 Ja, jeg må inrømme at jeg savner litt en lettere sykkel. Ikke noe galt med Rocket egentlig. Knskje den mest komplette sykkelen jeg har eid så langt. Men nå er trolig tiden inne for å prøve noe annet og bygge erfaringer videre. :)
Rocket er jo en hærlig sprø maskin da! Har veldig lyst på noe sånt når jeg blir stor! :twothumbs: Kanskje sykkel nummer to det der, det eller kanskje en Thunderbird Storm :D
Min "Bikers Logg":
https://www.mcsiden.no/viewtopic.php?t=16438

MC: Triumph Bonneville T120

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

pingvin skrev: 05 aug 2024, 15:52
Bjerknez skrev: 05 aug 2024, 15:01 Men det er bare noe med Speed Twin 1200 som trigger meg altså...

Var egentlig Speed Twin 1200 hadde mest lyst på, estetisk så kommer Speed Twin 1200 og Scrambler 1200 nokså likt ut for min del men litt mer hk på Speed twin og antar litt bedre for ren asfaltkjøring.

Helt til du skal kjøre fra Autbygda til Kongsberg over Hovinheia (som kjører en del), mye rufsete asfalt som Scrambleren bare spiser til frokost. Men er ønske om å kunne også kjøre en del grus som avgjorde det for min del, for ren asfalt så hadde jeg valgt Speed Twin 1200, helt enig :thumleft Dvs. for meg er det å kunne stå på sykkelen egentlig litt avgjørende også for langturer men det er bare meg...

Eller om ikke klarer å velge så kan kompromiss være Scrambler 1200 X, ny av året og lavere enn tidligere XC (som igjen er lavere enn XE som jeg har). Så mer rettet mot asfalt selv om den også kan klare litt kosegrus.
Det er rett og slett nesten litt for mye å velge i. :scratch
Grusegenskaper er vel egentlig ikke noe jeg har tenkt noe særlig på, er ikke så mye grusveier her i nærheten at jeg har tenkt noe særlig på det. Men jo mer allsidig sykkelen er, jo større sjans for at man oppsøker dem, så der er definitivt noe å tenke på. :thumleft
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Kenneth 81 skrev: 05 aug 2024, 17:23 Det er rett og slett nesten litt for mye å velge i. :scratch
Veldig I-landsproblem :knegg Men ikke enkelt nei, de fleste av oss har vært der...

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

pingvin skrev: 05 aug 2024, 17:31 Veldig I-landsproblem :knegg Men ikke enkelt nei, de fleste av oss har vært der...
Ikke det værste problemet man kan ha. :knegg
Min "Bikers Logg":

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Kenneth 81 skrev:

2024-Triumph-Speed-Twin-1200-Red-Stealth-Edition6.jpg
Triumph har jo egentlig veldig mye fint, både ADV/touring og retro. Speed-Twin 1200 må jeg innrømme frister veldig. En liten skjerm og et par bager så funker den sikkert fint til tur den og. Blir vanskelig å bestemme seg!

Forhåpentligvis går oppkjøringa i mårra bra, da blir det ut å teste litt når jeg og fruen kommer oss hjem fra Narvik igjen (jeg flyr tilbake på ferie igjen ikke så mange timene etter oppkjøringa)
Vi krysser fingrene for at det går bra med oppkjøringen, da kan du jo finne sykkel nordafor å kjøre hjem igjen BildeBilde

Sent from my iPhone using Tapatalk

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

kjland skrev: 05 aug 2024, 19:46 Vi krysser fingrene for at det går bra med oppkjøringen

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ja, Rocket er noe for seg selv, helt klart. Det er veldig mye sykkel på mange måter, på godt og vondt. Men den er som nevnt stor og tung. Jeg tror jeg vil ha noe lettere igjen nå. Men at Rocket trekker kye oppmerksomhet er det ikke tvil om. :)

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Og der var oppkjøringa strøket med glans.. ](*,)
Med siste kjøretime 12. juni og ingen mulighet for øvelseskjøring (og fullbooket hos trafikkskolen) så ble det rett og slett alt for lang tid uten å kjøre.

Selv med 45 minutter i kjøregården før oppkjøringa, så var jeg kjemperusten når vi først kom ut på veien. (Og kjøregården gikk bare akkurat så vidt)

For å sitere Vegvesenet:
Ikke bestått / Ikkje greidd / Failed
Begrunnelse / Grunngjeving / Reasons:
Kjøremåten gir ikke god samhandling og fører ikke til god trafikkavvikling.
Observasjon
(eks: Generell informasjon innhenting.).
Ikke god nok plassering
(eks: For å vise andre trafikanter hvor du skal samt plassering som ivaretar egen
sikkerhet.).
Fartstilpassing
(eks: Ikke god nok i forhold til miljø og trafikkavvikling samt det som forventes av å kjøre
MC.).
Trafikktilpassing
(eks: Svak samhandling med andre trafikanter.).
Kjøregård: god nok

Jeg tror rett og slett jeg fokuserte så mye på selve sykkelen at jeg ikke hadde hjernekraft til overs til å fokusere på resten av verden.
Ekstra surt at jeg måtte fly ned fra Narvik for forsøket, så det ble en dyr stryk.

Med litt flaks får jeg noen timer og ett nytt forsøk før sesongen gir seg, men det ser nok ut til at det ikke er så mye poeng i å kjøpe sykkel for denne sesongen. :sorry
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
pingvin

Legg inn av pingvin »

Så kjedelig da :sorry Håper du finner motivasjon til å prøve igjen, høres ut som litt mengdetrening som trengs, bør være litt slik at selve kjøringen går litt av seg selv så kan konse på trafikken.

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Kjipt...

Et godt eksempel på at mye øvekjøring er alfa omega...

kjland
Motorsykkelen din: Suzuki DL1000 V-Strom 2008 modell

Legg inn av kjland »

Kenneth 81 skrev: 06 aug 2024, 16:19 Og der var oppkjøringa strøket med glans.. ](*,)
Med siste kjøretime 12. juni og ingen mulighet for øvelseskjøring (og fullbooket hos trafikkskolen) så ble det rett og slett alt for lang tid uten å kjøre.

Selv med 45 minutter i kjøregården før oppkjøringa, så var jeg kjemperusten når vi først kom ut på veien. (Og kjøregården gikk bare akkurat så vidt)

For å sitere Vegvesenet:
Ikke bestått / Ikkje greidd / Failed
Begrunnelse / Grunngjeving / Reasons:
Kjøremåten gir ikke god samhandling og fører ikke til god trafikkavvikling.
Observasjon
(eks: Generell informasjon innhenting.).
Ikke god nok plassering
(eks: For å vise andre trafikanter hvor du skal samt plassering som ivaretar egen
sikkerhet.).
Fartstilpassing
(eks: Ikke god nok i forhold til miljø og trafikkavvikling samt det som forventes av å kjøre
MC.).
Trafikktilpassing
(eks: Svak samhandling med andre trafikanter.).
Kjøregård: god nok

Jeg tror rett og slett jeg fokuserte så mye på selve sykkelen at jeg ikke hadde hjernekraft til overs til å fokusere på resten av verden.
Ekstra surt at jeg måtte fly ned fra Narvik for forsøket, så det ble en dyr stryk.

Med litt flaks får jeg noen timer og ett nytt forsøk før sesongen gir seg, men det ser nok ut til at det ikke er så mye poeng i å kjøpe sykkel for denne sesongen. :sorry
Det var kjedelig da... satser på at det ordner seg da før sesongslutt.

Kan jeg spørre om du måtte gjøre alle øvelsene i kjøregården? og hva sikkerhetskort fikk du?

kaLARSnikov
Motorsykkelen din: '20 Tiger 900 Rally Pro

Legg inn av kaLARSnikov »

Ooof, kjiper'n. Men ja, snaue to måneder uten å kjøre er ganske mye for noen som fortsatt tar kjøretimer og kombinert med farting gjennom halve landet rett før så var nok ikke forholdene akkurat på plass for noe så ellers stressende som en førerprøve.

Mao. tror jeg de aller fleste hadde fått samme utfall i nettopp dette scenarioet.

Krysser fingrene for at det dukker opp en løsning på tampen av sesongen, men hvis ikke så har du i det minste en mye kortere vei når sesongen starter igjen. Regner i så fall med at kjøreskolen får booket en ny oppkjøring ganske tidlig i neste sesong :)

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

pingvin skrev: 06 aug 2024, 16:33 Så kjedelig da :sorry Håper du finner motivasjon til å prøve igjen, høres ut som litt mengdetrening som trengs, bør være litt slik at selve kjøringen går litt av seg selv så kan konse på trafikken.
Jeg gir meg ikke med det første! :thumleft
pingvin skrev: 06 aug 2024, 16:33 Så kjedelig da :sorry Håper du finner motivasjon til å prøve igjen, høres ut som litt mengdetrening som trengs, bør være litt slik at selve kjøringen går litt av seg selv så kan konse på trafikken.
Bjerknez skrev: 06 aug 2024, 16:45 Kjipt...

Et godt eksempel på at mye øvekjøring er alfa omega...
Det er definitivt mangelen på kjøring etter siste kjøretime som er hovedproblemet. De siste par-tre kjøretimene var nærmest rein kosekjøring der sykkelen nærmest gikk av seg selv og jeg kunne konsentrere meg om trafikken.

Desverre så konspirerte begivenhetenes gang mot meg og jeg fikk veldig sen oppkjøring og skola hadde ingen ledige timer når det passet for meg. ](*,)
kjland skrev: 06 aug 2024, 17:08 Det var kjedelig da... satser på at det ordner seg da før sesongslutt.

Kan jeg spørre om du måtte gjøre alle øvelsene i kjøregården? og hva sikkerhetskort fikk du?
Skal ta en prat med sjåførskoleen og se om vi kommer oss i mål i år. :D

Alle øvelsene I kjøregården måtte gjøres to ganger. (Fikk ett tredje forsøk på unnamanøveren da jeg reiv kjegler på første og var for treg på andre... :redface )
Sikkerhetskontrollen var kontroll av styrelager og sjekk før kjøring.
Min "Bikers Logg":

Brukeravatar
Kenneth 81

Legg inn av Kenneth 81 »

Siden det er litt usikkert hvor mange kjøretimer jeg får tatt før en eventuell oppkjøringsforrsøk nr 2, så vurderer jeg sterkt å kjøpe en rimelig sykkel å øvelseskjøre med.

Burde egentlig ha gjort det med det samme jeg fikk så sen oppkjøring, men både jeg og sjåførskola trodde vi skulle klare å få flyttet timen til oppkjørina.
Min "Bikers Logg":

Svar