Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Pollti
Innlegg: 898
Registrert: 22 okt 2011, 20:11
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av Pollti »

Crinos skrev: De to første var jo totalt unødvendig fordi det var det jo ingen i tollvesenet som kunne...
Si etter meg : Ånkl trist men leit. Klart som blekk nå ?

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av Crinos »

Jeg har hatt problemer med at starteren bare går og går kontinuerlig og enn må faktisk nappe av jord for at startmotor skal slutte å gå....
Har i dag demontert aksel fra starter til startkransen og sett nøyere på solenoiden som skal trekke i akselen.
(Disse solenoidene er kjent svakhet på bigtwins opp til -88).
Når jeg prøver å "starte" sykkelen uten akselen på plass.. trekkes solenoiden inn, og starteren starter.. MEN... Den slipper aldri solenoiden igjen før jeg napper av jord... Så jeg tror jeg har funnet syndebukken...
Muligens ikke så rart, siden den solenoiden som står på nå, er resultatet av en reperasjon der deler fra en solenoid ble brukt i en annen solenoid.

Da er bare spørsmålet.. Ny solenoid, eller "start spak" som jeg har linket til tidligere i denne tråden.
http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=112597#p112597" onclick="window.open(this.href);return false;

Har litt lyst på begge deler... Altså.. Jeg har lyst på en fungerende startknapp på styret, og jeg har lyst på denne startspaken.. Dessverre kan man ikke få begge deler samtidig.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
dag-zzr
Innlegg: 399
Registrert: 18 feb 2012, 19:36
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400-2010
Sted: Notodden

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av dag-zzr »

Bytte til en Kawasaki ?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av Crinos »

dag-zzr skrev:Bytte til en Kawasaki ?
Hehe.. Og la all sjarmen forsvinne? Næh... Når jeg vil ha et kjøretøy uten sjel... så jo, kanskje! :prf :lol
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av ejs »

Crinos skrev:
dag-zzr skrev:Bytte til en Kawasaki ?
Hehe.. Og la all sjarmen forsvinne? Næh... Når jeg vil ha et kjøretøy uten sjel... så jo, kanskje! :prf :lol
:twisted :twisted :twisted
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av ojda »

Crinos skrev:
dag-zzr skrev:Bytte til en Kawasaki ?
Hehe.. Og la all sjarmen forsvinne? Næh... Når jeg vil ha et kjøretøy uten sjel... så jo, kanskje! :prf :lol
Har ofte lurt litt på dette med "sykkel med sjel". :-k
Er det at sykkelen gjør det du ikke vil, når du minst ønsker det :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av Crinos »

Da var noen nye timer i garasjen unnagjort...
Solenoiden er demontert og remontert... Det er helt klart noe galt med denne.. Får den til å fungere 100%.. når fjæra som skal dytte akselen tilbake ikke er på plass.. Men med en gang denne er på plass låser solenoiden seg opp.. enten står den bare og jobber seg varm... Eller så drar den inn og holder inne. Uten fjæra på plass vil den heller ikke trekkes på plass igjen..

Har heldigvis bestilt ny solenoid i dag, og den forventes hjem til meg på tirsdag, muligens onsdag...
Ulempen er at jeg ikke får kjørt i noe 1.mai løp... om jeg da ikke ønsker å løpe sykkelen igang hele tiden.

Fordelen er at nå som jeg har en liten pitstop og demontert saker og ting. Får jeg gått over med litt fett der det trengs, og bytta noen fjærer der det trengs..

Gjorde et nytt innhugg med sortlakk i dag... Et primær cover som skinte i chrome, er blitt lakket sort. og Beskyttelses huset er blitt lakket rødt.. Samme farger som på lyktene mine for en liten stund tilbake her.
http://mcsiden.no/viewtopic.php?p=112455#p112455" onclick="window.open(this.href);return false;
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av Crinos »

Ny solenoid er annkommet og montert.. Denne fungerer prikkfritt da jeg testet den.

Det jeg nå sliter med er strøm... NOK STRØM..

Jeg har to tråder gående om akkurat det temaet.
Minimums krav til batteri - http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=115125#p115125" onclick="window.open(this.href);return false;
Ctek Cafir 45 VS Ctek MXS 3.6 Noen forskjell? - http://www.mcsiden.no/viewtopic.php?p=115228#p115228" onclick="window.open(this.href);return false;

Kort fortalt så har jeg nå to eldre batterier å leke med.. Begge viser ca 12.6V når jeg måler over polene som bør indikere på at disse egentlige er friske og klare for oppgaven. Men fremdeles er det ingen av dem som klarer å dra rundt starteren fort nok. Det virker rett og slett som om den ikke får nok strøm til å kunne spinne fort nok med den motstanden den har...
Jeg ser for meg to muligheter nå...

1). Ny solenoid viderefører ikke nok strøm fra batteri til starter, når startknappen holdes inne.
2). Selve startmotoren har fått seg en karamell etter å ha blitt kjørende over lang tid da den gamle solenoiden hang seg opp.

Punkt 2 kom jeg på akkurat nå mens jeg skrev, og det kan være en rimelig mulighet til dette. Jeg kjørte en stund med sykkelen før jeg oppdaget at starteren fremdeles snurret og at solenoiden hadde hengt seg opp. Så det kan jo tenkes at den har "brent opp".. MEN..
Den snurrer flott og fint når den ikke har motstand. Dvs, når den ikke slår inn på startkransen, så spinner den super raskt. Men så fort den slår inn på startkransen, så jobber den hardt..

Høres nesten ut som da man lekte med bilbaner når man var mindre, og så vidt trykte inn knappen for å kjøre.. Den lille el-motoren i bilen lagde en buzze lyd, uten at bilen flyttet på seg. Med mandre ord... "Jeg jobber, men har ikke nok kraft til å drive rundt".

Er dette sannsynlig... At startmotoren har tatt skade av å kjøre for lenge / bli "kjørt" av at startkransen drar den rundt fortere enn den normalt sett ville klart selv MENS den var aktivisert.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av ejs »

:thumleft

Har du prøvd med et friskt bilbatteri ?
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av Crinos »

ejs skrev:Har du prøvd med et friskt bilbatteri ?
Nei, dessverre så har jeg ingen friske batterier å prøve med. Hadde jeg hatt start kabler, kunne jeg jo hjulpet med strøm fra bilen... Men... Startkabler er det mange år siden jeg har eid...
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
BMWilly
Innlegg: 184
Registrert: 09 apr 2012, 16:29
Motorsykkelen din: BMW R1200RT 2010mod.
Sted: Elverum

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av BMWilly »

Medlem av GladeHjulMc [album]5237[/album]

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av Crinos »

BMWilly skrev:Kanskje dette kan hjelpe deghttp://www.hellanor.no/filestore/PDF_fi ... tarter.pdf
Takker og bukker... Denne konstanterer noe jeg har i misstanke, at startmotoren kan ha tatt skade av overbelastning... Får prøve med et batteri jeg vet er friskt før jeg tar en nærmere titt på startmotoren.
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av Intruder »

Å løse dine problemer ville for meg måtte innledes med to esker Sobril og et månedsopphold på et psykiatrisk sykehus.... :redface
Forresten dumt å spøke med slikt.Men er en stor grad av sannhet i utsagnet... :mk
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Crinos
Innlegg: 2293
Registrert: 19 feb 2011, 01:24
Motorsykkelen din: HD Softail Custom 1984/94
Sted: Vennesla - Vest Agder
Kontakt:

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av Crinos »

Du er inne på noe der Intruder....

Jeg har just testet ytterligere, og vell.. Ikke det at jeg er så veldig mye klokere men har nå målt litt frem og tilbake.
Nabo med startkabler var ikke hjemme, så da måtte jeg prøve litt på egenhånd.

Nytt og frisk ladet batteri viste 12.89V over polene, og med tenninga på viste den 12.85V.
Fra minus pol til "strøm inn" på solenoiden viste den 12.84V med tenninga på.
Fra minus pol til "strøm ut" på solenoiden viste den 0V med tenninga på, men startknappen ute.
Fra minus pol til "strøm ut" på solenoiden viste den ca 6V med tenninga på og startknappen inne/startmotoren går.
Over polene viste den ca 9V mens startmotoren gikk.

Min tanke er at jeg kanskje har fått en DOA solenoid... (Dead on Arrival). Dvs at den er defekt på en eller flere måter.
Det kan virke som så at den ikke klarer å overføre nok strøm.
Jeg har også gått over kontaktene her, men de er OK, og da jeg målte, gjorde jeg dette rett på tappen og ikke på mutter som holder kabel fast.


Jeg prøvde også et labert forsøk på å sku den i gang, men i frykt for at jeg ikke klarte å dytte sykkelen opp den bratte bakken i bunnen av den slake bakken her jeg bor... Pyset jeg ut før jeg kom til det stedet, og den slake bakken var ikke nok til å få start.
Først trodde jeg at det kunne være tenninga/brainbox som har fått en karamell. Men da jeg fikk skudd dråget på plass i garasjen igjen og kinnet maskinen med pluggene ute, så var det god og fin gnist i begge to... Med mandre ord.. Den BØR starte når den trilles i gang.

Skal ringe til delepusheren min i morgen og høre om det kan tenkes at solenoiden er deffekt...

I mellomtiden er jeg åpen for andre gode forslag. :roll
We adore chaos because we love to produce order”.
1996 - 2000 - 1956 med '68 Early Shovel motor - Custom
2006 - 2010 - 1950 med '03 2 liters Delcron Pan-head motor - Custom
2010 - >>>> - 1984 med '94 EVO motor - Custom

Brukeravatar
KrankenWagen
Innlegg: 135
Registrert: 26 apr 2012, 12:21
Motorsykkelen din: Kawasaki Z1000R, Z1000J, ZX7R

Re: Agnus Dei - Eller rett og slett Crinos sine skriblerier.

Legg inn av KrankenWagen »

Kjør startmotoren direkte på batteriet, altså utenom startreleet. Går den som den skal da er det releet.
Det er vel ingen ulyder/spinning når du drar igang? Altså starterclutch er uskadd.
Feilsøking er gøy. :prf

Svar