MCsidens store samletråd om GPS

... om deler, tilbehør, utstyr, renhold, MC-forsikring, kjøreklær osv. til MC, fører og passasjer.
Brukeravatar
Bringisen
Innlegg: 1725
Registrert: 15 des 2010, 16:47
Motorsykkelen din: BMW R1200GS 2014
Sted: Bergen

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Bringisen »

ZZR-Tom skrev:
RuneMC skrev:JSelv bruker jeg ikke GPS mens jeg kjører, men har Google Maps på mobilen hvis jeg skulle kjøre meg helt bort (dvs kjører da til siden og tar en pause mens jeg orienterer meg). Ser vel fremst et poeng med GPS i utlandet der den både kan varsle fartsbokser samt gi beskjed om lureste vei og nærmeste bensinstasjon og hotell.
Når vi kjørte fra Munchen til Bolzano i fjor, så krysset vi vekk motor og grusveier, kjørte på veier vi ellers ikkje hadde funnet og så er det jagu hærlig å kunne kjøre rett på hotel uten knoting. Og få avstanden til netse avkjørsel er etter min påstand med på å kunne holde fokuset der det bør vere.
Har kjørt MC uten GPS i Europa før og då gjekk det jagu mangen timer vekk på tull i Praha,Berlin og ehhhh ja Kiel :redface
GPS er ikkje altid 100% men på våras turer så har det vore nærmare 100% riktig i Milano,Nice,Venica,Croatia,Slovenia etc etc.
Så det blir aldri en tur uten GPS, men kart er greit å ha med i tillegg.
Ja , jeg husker på 80-90 tallet da jeg kjørte rundt med kart på tankevesken rundt om kring i Europa. Hadde da på forhånd laget en liste med alle planlagte avkjøringer slik at jeg var forberedt på dem.
Denne listen lå ved siden av kartet på tankbaggen med store letteste bokstaver.

I dag går det litt bedre selv om det hender at man kjører litt fortere enn jeg klarer å tyde hvilken avkjøring det var på GPSen. Nå finner jo heldigvis GPSen en alternativ vei for å komme på rett kjøl igjen , det er en stor fordel. Man slipper å stoppe for å planlegge kartet på nytt og finne ut hvor man er.

En annen fordel med de fleste GPSer i dag er at man har telefondisplay rett i synet , telefon og musikk rett i øret og kan finne hoteller , spisesteder , serverdigheter lettere på GPSen.
GPS er blitt et must for meg både på MC , bil , båt og på fjellet. Dog har jeg alltid kart og kompass med på fjellet i tillegg til GPS.
2014 BMW R1200GS, Farge: Bluefire, m/ Dynamic ESA II, Aktiv fjæring DDC, Automatic Stability Control ASC , Digital Traction Control DTC, Cruice kontroll , Dekktrykksovervåking ,ABS Pro , LED Hovedlys , Dagslys kjørelys , LED Ekstralykter , Kjørecomputer Pro , LED Blinklys , Tyverialarm , BMW Navigator V , BMW Veltebøyle , Touratech øvre veltebøyle , BMW Motorbeskyttelse , GIVI Trekker sorte Alu-vesker m/tilbehør , Krom Eksosrør , Varmeholker og Håndtakbeskyttere.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Svein2 »

Nettbrett som GPS, fordeler/ulemper. :-k

Har planer om å kjøpe meg nettbrett, et av bruksområdene jeg tenkte på, er å bruke det
istedetfor tradisjonell GPS på MC.
Har en "tablett drybag fra SWMotech" på tankveska jeg tenkte å putte den ned i.
Bakdelen er at den blir litt utenfor synsfeltet og fordelen er at jeg slipper å ta med
flere duppedingser som trenger lading. :mk

Er det noen her som har prøvd det eller har tanker, meninger om dette er noe å satse på?

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av ZZR-Tom »

Svein2 skrev:Nettbrett som GPS, fordeler/ulemper. :-k

Har planer om å kjøpe meg nettbrett, et av bruksområdene jeg tenkte på, er å bruke det
istedetfor tradisjonell GPS på MC.
Har en "tablett drybag fra SWMotech" på tankveska jeg tenkte å putte den ned i.
Bakdelen er at den blir litt utenfor synsfeltet og fordelen er at jeg slipper å ta med
flere duppedingser som trenger lading. :mk

Er det noen her som har prøvd det eller har tanker, meninger om dette er noe å satse på?
Har såvidt prøvd med en GPS i veska, er betydelig mindre men eg meiner å ha GPS om det er mobil,nettbrett eller vanlig GPS så er det best å ha den i instrument høgde eller høgre. Sola gjorde det også veldig vansklig å sjå skjermen på grunn av plasten. Har ei vanntett veske til GPS`n som eg har feste i instrument høgde og står nesten loddrett, lite problem med sola då.

Svein2
Innlegg: 1923
Registrert: 02 aug 2010, 13:05
Motorsykkelen din: MC
Sted: Elverum

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Svein2 »

Takk for det ZZR-Tom, konklusjonen er vel egentig gitt, ingenting slår en
GPS i instrumenthøyde. Ett nettbrett blir vel mere en erstatning for ett papirkart
der man må stoppe å orientere seg så godt som bare jeg kan. :scratch
Uansett, tenker jeg tester å kjøre med nettbrett før jeg investerer i GPS for å sjå om behovet er der.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3461
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har kjørt med både ipad og vanlig gps i tankveske og jeg synes det er en dårlig løsning. Vanskelig å se i sollys og man må se langt ned for å i det hele tatt se noe.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av ZZR-Tom »

Svein2 skrev:Takk for det ZZR-Tom, konklusjonen er vel egentig gitt, ingenting slår en
GPS i instrumenthøyde. Ett nettbrett blir vel mere en erstatning for ett papirkart
der man må stoppe å orientere seg så godt som bare jeg kan. :scratch
Uansett, tenker jeg tester å kjøre med nettbrett før jeg investerer i GPS for å sjå om behovet er der.
Det er mangen som bruker mobilen som GPS, veit at for IPhone så er der meget gode veskeløysninger. Der finnest haugevis av dingsebomser for å få billig bil-GPS til å funke meget godt på MC.
Har sjølv ram-feste som eg setter på ei vanntett veske for skumle dager og ei krybbe spesefikt tilpasset min Garmin bil-GPS for tørre dager. Veska kosta ca 350,ram feste ca150 og krybba 200. Ga 1200 for GPS'n med full europa dekning. Så tot ca1900kr men då kosta rimligast MC-GPS 3500kr, finner vel muligens Garmin Zumo 220 til rundt 2500kr i dag og det hadde eg kjøpt glatt isteden for alt det andre dillet.

Problemet eg trur med nettbrett er at den blir liggandes vannrett i tankveska og sola treffer rett nedpå i nesten alle vinkler, mot noke som er neste loddrett plasert i cockpit området er det kun i fra enkelte sjeldne vinkler sola treffer.
Men det er gratis å prøve med nettbrettet først, men ikkje ha forstor forhåpning. Desuten så blir det som nevnt langt å flytte blikket ned.

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Gps: Zumo 660/ BMW navigator iv

Legg inn av gbruaset »

Heia! Vurderer å kjøpe meg en ny GPS. Har Zumo 550 fra før av, men for det første er festtet/bracketten til den ødelagt, og jeg synes også følsomheten til den er dårlig.
Noen som har erfaring med Zumo 660/Bmw navigator iv?
Sist redigert av AJ den 27 jan 2013, 11:57, redigert 1 gang totalt.
Begrunnelse: Prøver å samle GPS-trådene i én tråd og flyttet den dit. Satser på at du synes det er greit... ;-)

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av ojda »

Jeg har hatt Garmin 660 i en sessong nå, å det eneste negative
jeg har å si om den, er at den av og til kan ha noe treg oppdatering. :-k
Sånn at du typisk kjører 10 meter forbi et veikryss før gps'n ber deg om
å svinge av :[-X
Det skjer ikke ofte, men oftest i bymiljøer :scratch Greit å kjøre litt sakte
mot veikryss man tror man skal svinge av :lol Det har da blitt noen U-svinger
ila 20000 km :-)å
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

ZZR-Erling

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av ZZR-Erling »

ojda skrev:Jeg har hatt Garmin 660 i en sessong nå, å det eneste negative
jeg har å si om den, er at den av og til kan ha noe treg oppdatering. :-k
Sånn at du typisk kjører 10 meter forbi et veikryss før gps'n ber deg om
å svinge av :[-X
Det skjer ikke ofte, men oftest i bymiljøer :scratch Greit å kjøre litt sakte
mot veikryss man tror man skal svinge av :lol Det har da blitt noen U-svinger
ila 20000 km :-)å
Kanskje slikt utstyr hjelper på oppdateringen av sat-info:
http://www.activegps.co.uk/garmin-zumo- ... ntenna.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av ojda »

Det er godt mulig en slik kunne hjelpe Erling, men problemet er
ikke plagsomt :roll :-k så det kan bare få lov til å være som det er :prop:
Hittil har jeg ikke brukt gps'n med bluetooth, så det kan jo hende også
det hjelper på :-k Men jeg er ikke glad i det evindelige maset på øret =;
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Voodoodoo »

Voodoodoo skrev:Slår et slag for "min" gpsløsning med Navigon på iphone. Vanntett case fra Lifeproof og feste kompatibelt med gopro fester.
Bra kart som oppdateres ofte(er garmin som eier Navigon nå) kan plotte ruter direkte på enheten eller på en Ipad og sende til iphone. Er også mulig å bruke Tyre men da i pro utgaven. Skjermen på telefonen er mer lyssterk enn fx zumo660.

Greit å ha telefon, navigasjon og musikk i en enhet.
Bruker scala Rider G4 til lyd opp i hjelmen, liker å ha litt musikk mens jeg kjører.

Sånn Ser mitt oppsett ut:

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Skjermet for sollys, vær og vind samt lett å se.





Tapatitalked by me
Brukt iphone oppskrifta over i flere år, først som backup for Zumo. Zumo ble etterhvert overflødig.
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
Hjernen
Innlegg: 802
Registrert: 14 des 2010, 11:07
Motorsykkelen din: 1996 Honda NTV 650 (Revere)
Sted: Porsgrunn

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av Hjernen »

Lærte i helga at Garmin Nüvi 1390T er ganske forklarende, den sier ganske nøyaktig hva jeg gjør:

Bilde

tilogmed "HVOR" jeg er hen:

Bilde


:lol :lol
Hvis en gjør slik, funker det da tru??

Member of Festus Mc Porsgrunn.

Klubbens hjemmeside er nå oppe å går: http://festusmc.wix.com/homepage
Min youtubekanal: http://www.youtube.com/user/h1ern1?feature=mhee
Photobucket: http://s5.photobucket.com/albums/y176/Hjernen/
Klassisk Honda-forum: http://forum.classichonda.no/index.php
Siste turen er om http://www.7is7.com/otto/countdown.html ... 20sesongen

ZZR-Erling

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av ZZR-Erling »

Min gml GPS, den jeg ikke bruker lenger på mc, Garmin Quest, hadde endel rare forslag om å kjøre "over stokk og stein" for å få "raskeste vei" :)

"Vei" er en navnløs vei iflg Garmin, dvs Garmin min sier "Ale".

Foretrekker å se godt gjennom ei rute den foreslår og eventuelt tvangsstyre litt med innlagte via-punkter. Bruker endel tid på å lage og sjekke ruta, så vet jeg den er ok, og kan "peise på".

KawaKjetil

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av KawaKjetil »

Siden dette er MC sidens store GPS tråd slenger jeg ut et spørsmål her:

Noen som vet hva program jeg laster ned for raskeste oppdatering av ZUMO 660?

Jeg har lifetime oppdatering og trodde jeg hadde program installert. Men startet ikke da jeg kobla til Zumo'en. Har gjort det før (laster jo ned 4 oppdateringer i året...) Og programmet "Garmin Communicator Plugin" ligger på "programmer og funksjoner" - nedlastet idag 04.02.2013... skulle ikke dette lagt seg under "alle programmer"??
Kødder like mye hver gang etter hva jeg husker :scratch Har brukt et program tidligere som jeg lastet ned, og da gikk det rimelig raskt og startet automatisk ved tilkobling av GPS.
Akkurat nå fikk jeg til å laste ned oppdateringer via "Garmin Map Updater v3.2.2" som kjører på maskinen nå :thumleft

Jeg er som sagt ikke noen datanerd, så her mottas tips med TAKK :vs

I mellomtiden mens noen kanskje skriver et svar
(ser programmet har over en time igjen før det er ferdig)
så stikker jeg ut i garasjen og starter demontering av gamlo. No skal hun få nye pakninger fra sylinder og opp. Så blir det gammeldans med en over 30 år gammel Kawa rekkefirer til våren :prop:

Brukeravatar
omaas
Innlegg: 551
Registrert: 17 mar 2012, 12:20
Motorsykkelen din: Moto Guzzi Stelvio 1200 8V 2011
Sted: Melhus

Re: MCsidens store samletråd om GPS

Legg inn av omaas »

TomTom Rider kommer i ny og større utgave:

http://www.autoevolution.com/news/tomto ... 55021.html
Moto Guzzi Stelvio 8V 2011
Honda NTV 650 Revere 1991

Svar