Ja , jeg husker på 80-90 tallet da jeg kjørte rundt med kart på tankevesken rundt om kring i Europa. Hadde da på forhånd laget en liste med alle planlagte avkjøringer slik at jeg var forberedt på dem.ZZR-Tom skrev:Når vi kjørte fra Munchen til Bolzano i fjor, så krysset vi vekk motor og grusveier, kjørte på veier vi ellers ikkje hadde funnet og så er det jagu hærlig å kunne kjøre rett på hotel uten knoting. Og få avstanden til netse avkjørsel er etter min påstand med på å kunne holde fokuset der det bør vere.RuneMC skrev:JSelv bruker jeg ikke GPS mens jeg kjører, men har Google Maps på mobilen hvis jeg skulle kjøre meg helt bort (dvs kjører da til siden og tar en pause mens jeg orienterer meg). Ser vel fremst et poeng med GPS i utlandet der den både kan varsle fartsbokser samt gi beskjed om lureste vei og nærmeste bensinstasjon og hotell.
Har kjørt MC uten GPS i Europa før og då gjekk det jagu mangen timer vekk på tull i Praha,Berlin og ehhhh ja Kiel![]()
GPS er ikkje altid 100% men på våras turer så har det vore nærmare 100% riktig i Milano,Nice,Venica,Croatia,Slovenia etc etc.
Så det blir aldri en tur uten GPS, men kart er greit å ha med i tillegg.
Denne listen lå ved siden av kartet på tankbaggen med store letteste bokstaver.
I dag går det litt bedre selv om det hender at man kjører litt fortere enn jeg klarer å tyde hvilken avkjøring det var på GPSen. Nå finner jo heldigvis GPSen en alternativ vei for å komme på rett kjøl igjen , det er en stor fordel. Man slipper å stoppe for å planlegge kartet på nytt og finne ut hvor man er.
En annen fordel med de fleste GPSer i dag er at man har telefondisplay rett i synet , telefon og musikk rett i øret og kan finne hoteller , spisesteder , serverdigheter lettere på GPSen.
GPS er blitt et must for meg både på MC , bil , båt og på fjellet. Dog har jeg alltid kart og kompass med på fjellet i tillegg til GPS.