I går ble det en liten luftetur over Skaret, til Hønefoss og hjem igjen via Vikersund og Hokksund. En fin rute på 20 mil som det er over et år siden sist jeg kjørte!
https://goo.gl/maps/Yvqhl" onclick="window.open(this.href);return false;
Startet med en snarvei på E18 fra Sande til Lierstranda, før vi tok av og kom oss opp til Lierbyen. Kun for å spare litt tid, da fruen og jeg ikke startet før kl. 14. Veien fra Sylling over Skaret holder svært god standard, og det er flere partier som har fått fersk asfalt siden sist jeg var der. Pluss for null sau i veibanen denne gangen
Nede ved Utvika har de tydeligvis ryddet på plassen som tidligere var sted for blomster og hilsener etter Utøya-tragedien, for her var det tomt nå. Vi fortsatte videre til Statoil på Vik, der det var tid for en pause og litt mat og drikke. Herfra er turens eneste bilde:
Så bar det opp til Hønefoss langs E16, som var forholdsvis sterkt trafikkert. Før man igjen kom seg ut på "den smale sti" mot Vikersund. Også her er det bra vei, mye 80-sone og potensiale for godt driv. På Esso Hokksund tok vi en rask beinstrekk før siste etappe hjem, via Drammen, Skoger og 123 stasjonen i Sande for litt bensin. Hjemme igjen kl. 17:20 etter en flott tur som gjorde godt i en ellers stressende hverdag!
Nå var det ikke turberetningen som var det mest interessante, men at dette var første gang Klim Overland dressen har vært på kroppen i mer enn 40 min. sammenhengende. Den har gjort tjeneste hele uka til jobbpendling, men først nå fikk jeg gjort meg opp en skikkelig menining om den...
For det første så er den svært lett i vekt sammenliknet med tidligere bekledning jeg har hatt, og det betyr noe for komforten. Uten tvil! Veldig deilig var det. Buksa har ingen sømmer på feil steder i ræva, som igjen bidrar til god sittekomfort. Knebeskytterne vil jeg gjerne ha 1 cm. lavere, uten at jeg har sjekket om det er mulig å få til enda. Men ikke noe issue sånn egentlig (edit: vrengte buksa, og jada. Gikk fint å flytte beskytterne 1 cm. ned).
D3O beskytterne er også svært fleksible og gav null ubehag. Eneste er denne ryggskinna, som altså er brukket på min. Venter på ny i posten så snart Klim har behandlet garantisaken, men i mellomtiden må gaffatapen frem. Pga. bruddet la den seg dobbel etter en stund, noe som ikke var veldig digg.
Dressen holder ute vinden men er ikke testet i regn enda. Uansett stort pluss til GoreTex'en. Jeg blir ikke klam i det hele tatt, selv om det blir varmt. Var vel rundt +15 i går, og jeg tok Aclima ullundertøyet under. Traff rimelig greit med det, men i Lier ble det varmt. Så opp med ventilasjonen i jakka, og den hadde merkbar effekt. Så merkbar at jeg måtte lukke igjen på tur opp Skaret, da temperaturen sank igjen.
En annen bekymring jeg hadde da jeg kjøpte var halsen på jakka, som er langt høyere enn tradisjonelle MC jakker. Null problem, da stoffet er svært behagelig. Den blokkerer faktisk veldig godt for vinden, og gjør at jeg kan vente med å lete frem Halvarssons-halsen, og i stedet bare ha en tynn buff under. I varmen kan halsen kneppes opp og låses til en knapp på drageren for brystlomma, så dette skal funke også på varme dager. Men til de som har en veldig kort hals kan denne jakka sikkert by på problemer.
Foruten den brukne ryggskinna har jeg kun en ting å utsette på dressen. Det er underarmene og særlig håndleddene, som er unormalt trange. Og ikke har jeg spesielt tykke håndledd heller. Det er faktisk så trangt at jeg trenger nye hansker, da det er et rent helvette å få plass til den lange mansjetten på Halvarssons Roadstar hanskene under jakka. Testet med et par sommerhansker med kort mansjett, og det var mye bedre. Men disse hanskene er ikke egnet til høstbruk.
Var dressen verdt pengene? Forutsatt at den faktisk holder meg tørr i regnvær er svaret et rungende JA, og jeg vil anbefale den til alle som ikke har kort hals eller tykke håndledd! Dette er uten tvil den beste dressen jeg har hatt så langt :-)