Tobben84s logg - 2015 Triumph Tiger 800 XCX

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av Tobben84 »

ATWindsor skrev:Har du prøvd den nye R1200Ren til BMW, og sammenliknet den med F800en?
Nei, desverre. De har ikke noen demomodeller av denne lokalt, men kan bare tenke meg at den er veldig lik på mange måter. Det er samme demper og gaffel, og ellers er det vel også mye likt. Hadde jeg hatt råd, så ville det blitt 1200 istede for 800 :D kanskje neste år :knegg

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av ATWindsor »

Tobben84 skrev:
ATWindsor skrev:Har du prøvd den nye R1200Ren til BMW, og sammenliknet den med F800en?
Nei, desverre. De har ikke noen demomodeller av denne lokalt, men kan bare tenke meg at den er veldig lik på mange måter. Det er samme demper og gaffel, og ellers er det vel også mye likt. Hadde jeg hatt råd, så ville det blitt 1200 istede for 800 :D kanskje neste år :knegg
Jeg føler det som trekker meg mest mot r1200 kontra 800en er at sistnevnte har litt labert utvalg av kult ekstrautstyr i forhold. Hadde vært artig å sett noen vurderinger av hvordan de er imot hverandre. Ting som bokser-motor og kardang klarer jeg meg i utgagnspunktet uten.

Brukeravatar
Cutless
Innlegg: 1219
Registrert: 17 jun 2014, 15:11
Motorsykkelen din: Moto Guzzi V7 centario
Sted: Trondheim

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av Cutless »

Interessant å lese siden jeg kom så langt på vei under sykkelvalget at jeg bestilte en MT-09 tidligere i år. Jeg kjører nok ikke like aktivt som deg ser jeg eller kjørt like lenge, men vi ser ut til å være enige ang demperne og motor. Gassresponsen opplevde jeg derimot som god på 2015 modellen som jeg prøvde. Hadde den du prøvde det nye mappet? Og hva syntes du om girkassen?

For gøy så limer jeg inn det jeg skrev om min test-tur for de som vurderer MT-09.
Cutless skrev:Første som slo meg i det jeg skulle ut på veien fra forhandler er at det var lett å holde balansen på sykkelen. Akselererte forsiktig gjennom 1, 2, 3 og 4 gir, og det gikk sømløst. Gassresponsen som jeg hadde lest så mye negativt om var nydelig. Bedre enn Ducatien. Girskiftene var veldig myk, jeg girte bedre på denne enn min egen - turtall og klutsj matcha hverandre på hvert skift ved å være kjapp når jeg gira.

Neste inntrykk var sittestillingen. Jeg satt ikke så høyt som jeg gjorde på Ducatien (i forhold til styre). Nå er det jo Street Rally versjonen med høyere sete jeg er interessert i, så jeg regner med SR setet gir meg det lille ekstra jeg manglet nå. Den største forskjellen mellom MT'n og Ducati'n var knevinkel. Vesentlig mer knebøy på MT'n. Det er vell nødvendig for å oppnå lik nedleggsvinkel som R6'n (51 grader). Igjen savnet jeg Street Rally setet da det ville hjulpet på knevinkel. Men det var ikke ubehagelig. En annen ting som var veldig overraskende var at utformingen på sykkelen gjorde at jeg kunne sitte helt inntil tanken uten at det føltes unaturlig, men jeg kunne også sitte ganske langt bak på setet uten at det heller føltes unaturlig. På Ducati'n gikk det ikke å flytte på 'ræva' pga seteutformingen. På min GSX så kjennes det rart ut å sette seg lengre bak da knærne treffer tanken på en rar måte. Vil tro at det er enda lettere å flytte på seg med SR setet.

Så langt på testturen så var jeg veldig imponert over hvor bra og nøyaktig kontrollene (klutsj, gir +) føltes - jeg hadde forventet noe det samme som på Ducati'n - litt røft og mekanisk. Etter at dekka ble lunka (det regna godt) så tok jeg sjansen på å teste motoren litt. Tok den aldri over 6-7 k og aldri fult gasspådrag med prøvekjøringskontrakten friskt i minne (15 000 kr egenandel). Men dette var en motor som hadde mer enn nok å gi. Den hadde det lille ekstra som jeg savnet på Hypermotarden. Nå blir jo dette litt synsing siden jeg ikke fikk dratt den til turtallssperra, men jeg er ganske sikker på at denne motoren er kvassere enn Testerattaen. Hadde nok dratt bakhjul i andre gir uten problem med kun gasspådrag. Kan også nevne at jeg kjørte i STD-mode hele veien. Hadde ikke baller nok til å prøve A-mode, men hadde nok til å unngå B-mode..

Når det gjelder understellet så forventet jeg jo at det var stusslige greier. Fikk ikke prøvd svingene like aggressivt som jeg gjorde med Motarden, men savnet den høyere seteposisjonen til Motarden. Følte meg ikke like trygg (tatt høyde for regn). Ved nedbremsing så sank fronten mindre sammen på MT'n enn Ducatien (faktisk), men den fortjener noen tyngre lineære fjærer. Bakdemperen er et kapittel for seg selv. Du får jo kraftigere bakdempere på tråsykkler. Etter en fartshump så hoppa jeg opp og ned 2-3 gang etter jeg hadde kjørt over den. Dvs at rebound var fraværende. Videre så tok jeg en "test": Reiste meg opp på sykkelen, og trøkte sykkelen ned med sats på fotpeggene. Da bånna bak-demperen...

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 23354
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av Bjerknez »

Er helt enige med dere begge med tanke på MT09'en og det dere sier om demperne. Det virker som om hele prisfordelen ligger der. Veldig synd, for motoren i denne var spenstig. Men tror ikke jeg hadde turt å kjørt like aktivt med denne som min egen.

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av TOH »

Kan vel ikke si meg annet en enig i det som skrives.
Under innkjøringen så merket jeg at demperne var myke, men ikke plagsomt. Tenkte at dette kan gå fint.
Når jeg nå har dratt på litt så merker jeg at her må jeg gjøre noe. Det blir en ny demper bak og nye fjærer/olje foran.
Når det gjelder gassen så har jeg ikke merket noe problem med dette. For meg virker sykkelen supersmooth.
Bortsett fra demperne er sykkelen fantastisk etter min mening :love
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av ojda »

Har ikkke lest hele tråden, men finnes det ikke justeringer på demperne utover forspenning bak på denne Yamahaen :-k Returdemping/forspenning forran, retur bak ?
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av Busa Trond »

ojda skrev:Har ikkke lest hele tråden, men finnes det ikke justeringer på demperne utover forspenning bak på denne Yamahaen :-k Returdemping/forspenning forran, retur bak ?
Yamaha suger veit du ojda :[-X






Kjører 1200 Explorer
Data. GPS, Kardang. CC osv....
Engelsk utgav har alt.
Har også en 550ep Polaris
2015:Skål til ojda
2014: bare kjøring :mk
2013: 14500km
2012: Kjøpte ny oppvaskmaskin
2011: På ferie i Danmark
2010: Kjørte seilfly for første gang
2009: Service på en mc jeg hadde
2008: Bursdag for dattera mi
1997: Min første sykkel
1988: Lappen
1976: Ville ikke spise middag
1971: Født

TOH
Innlegg: 186
Registrert: 24 mar 2014, 23:10
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av TOH »

ojda skrev:Har ikkke lest hele tråden, men finnes det ikke justeringer på demperne utover forspenning bak på denne Yamahaen :-k Returdemping/forspenning forran, retur bak ?
Joda, det finnes justeringsmuligheter. De er nok laget for japanere og ikke nordmenn på 100 kg :scratch
Har jo sette mange tester på youtube som stiller inn demperne etter vekt og er fornøyde med det.
Kommer vel an på hvordan man kjører og de er sikkert bra nok til mitt bruk, spesielt om jeg hadde blitt halv :lol
Koster ikke så mange tusenlappene å bytte demperne så jeg velger å gjøre dette.

Må jo legge til at det er en motard vi snakker om og ikke den nye R1
"Only boring People are brilliant during breakfest"

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av ojda »

Busa Trond skrev:
ojda skrev:Har ikkke lest hele tråden, men finnes det ikke justeringer på demperne utover forspenning bak på denne Yamahaen :-k Returdemping/forspenning forran, retur bak ?
Yamaha suger veit du ojda :[-X






Kjører 1200 Explorer
Data. GPS, Kardang. CC osv....
Engelsk utgav har alt.
Har også en 550ep Polaris
2015:Skål til ojda
2014: bare kjøring :mk
2013: 14500km
2012: Kjøpte ny oppvaskmaskin
2011: På ferie i Danmark
2010: Kjørte seilfly for første gang
2009: Service på en mc jeg hadde
2008: Bursdag for dattera mi
1997: Min første sykkel
1988: Lappen
1976: Ville ikke spise middag
1971: Født
Så, så, så, din sjølgode.........
Hadde det ikke vært for den "noe tilårskommene" kroppen, med alle dens lyter :redface
Hadde jeg nok fortsatt kjørt Yamaha XJR1300 :yeyeye :prop:

Skål tilbake, Mariesttad må vite :prf
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av Busa Trond »

Første gangen jeg skulle leie mc, det var en zxr6r.
Tragisk da han kom hjem i kjøla like før jeg skulle ta over :sorry .
Så jeg fik en Maxim X 700, samme som SuperMorten hadde :yeyeye

Brukeravatar
ojda
Innlegg: 5632
Registrert: 19 sep 2010, 02:06
Motorsykkelen din: TRIUMPH TIGER EXPLORER 1200.
Sted: Oslo

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av ojda »

Busa Trond skrev:Første gangen jeg skulle leie mc, det var en zxr6r.
Tragisk da han kom hjem i kjøla like før jeg skulle ta over :sorry .
Så jeg fik en Maxim X 700, samme som SuperMorten hadde :yeyeye
Bare knall med Yamaha :D
Yadda, vi forsto jo at du ikke mente det :[-( :thumleft

Men, det blir nå ny Tiger på meg da, ikke feil det heller :thumleft
Du har en gammel du da eller :lol
Kjørt i 2014: 24323km. (v-68752) På`n igjen :-)
Kjørt i 2013:25179km. Kjørt til 21/9. Å dett var dett :-(
Kjørt i 2012:19250km D æ mer morro med ny sykkel ;-))
Kjørt i 2011:..9000km


Sendt fra min I-Pad. Nyladet med brunt skinnetui![/size]

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2737
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av Busa Trond »

ojda skrev:...Men, det blir nå ny Tiger på meg da, ikke feil det heller :thumleft
Du har en gammel du da eller :lol
Du er en klok mann du ojda :gk

Nei nå forpester vi bloggen til Tobben med rødt hvitt og blått, ojda :lol
Er på mailern med GMS på en ADV tur nå på sommeren.
Holder på å drible litt oppe på Dovre.
Men vi får se utover, her er alle innspill hvelkommen :prf
MLeikarnes har sikkert 800 sin i orden, så der er det råd å hente :D

Brukeravatar
Haymaker
Innlegg: 576
Registrert: 29 jul 2014, 10:21
Motorsykkelen din: Suzuki GSR600 2007

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av Haymaker »

Oioi, her har det skjedd mye siden sist jeg sjekka. Da eide du jo en Triuph! :D
Har lest meg opp og skjønner godt valget ditt.
Når noe ikke føles helt riktig, er det greit å løse det umiddelbart :)

Da jeg kjørte 2013 mod av F800R så var det Akra anlegg som standard, er dette slutt på?
Dette anlegget ga en relativt dyp bassnote, uten at det stakk seg særlig ut.
Over 6-7k omdreininger, så kom det en vibrasjon i instrumentpanelet. Fremtonet seg som en irriterende lyd. Har du merket noe til dette? Du er kanskje ikke ferding med innkjøringen.

Må ellers si at jeg oppfattet den som en sivilisert sykkel, men utrolig morsom å kjøre, samt pen å se på! :prf
Har ikke samme bøllefaktoren som Duken. Du er tydeligvis for voksen for sånt :D

Ps: [video]https://www.youtube.com/watch?v=wOQe1hW ... freload=10[/video]

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av Tobben84 »

Oi, her var det mye aktivitet som jeg ikke har hatt tid til å lese før nå :-)

Enig i at mt-09 er en kjempesykkel altså, og med oppgraderinger av demper/gaffel for noen lapper så er den knall!

Bmw f800r kommer ikke med Akra orginalt nei, det skulle de ha en arm og en fot i tillegg for så det droppa jeg.

Brukeravatar
Tobben84
Innlegg: 754
Registrert: 04 feb 2014, 13:01
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Scrambler
Sted: Stavanger

Re: Tobben84s logg - Demokjøring+minireview av Mt-09

Legg inn av Tobben84 »

@haymaker

Ja, Duke 690 var absolutt en bøllesykkel, og jeg savner litt det :P :p

Fet film, skal se alt senere :thumleft

Svar