MC-ulykker

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Svar
Brukeravatar
hakhap
Innlegg: 2598
Registrert: 14 sep 2012, 14:39
Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Bosted: Buskerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av hakhap »

RuneMC skrev:Mistanke om "noe høy hastighet" og inn i autovernet i Mjøndalen
http://www.dt.no/mc-forer-sendt-til-syk ... -57-165769
Må nok ha rimelig høy hastighet får å ikke klare den svingen imho
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Bilde

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Bosted: Buskerud

Re: MC-ulykker

Legg inn av Tommas »

Sånn ut fra bildet, så synes jeg ikke sykkelen så veldig skamfert ut - mao han har vel ikke hatt warp-speed.
Håper sjåføren klarte seg greit.


Brukeravatar
Ashland
Innlegg: 280
Registrert: 03 mar 2015, 14:45
Motorsykkelen din: .

Re: MC-ulykker

Legg inn av Ashland »

http://www.tv2.no/2015/09/03/nyheter/7331880" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er det nok ingen problem med skyldfordeling...

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

hakhap skrev:
RuneMC skrev:Mistanke om "noe høy hastighet" og inn i autovernet i Mjøndalen
http://www.dt.no/mc-forer-sendt-til-syk ... -57-165769
Må nok ha rimelig høy hastighet får å ikke klare den svingen imho
Tommas skrev:Sånn ut fra bildet, så synes jeg ikke sykkelen så veldig skamfert ut - mao han har vel ikke hatt warp-speed.
Håper sjåføren klarte seg greit.
Fotgjengerfelt er glatte, det er vel noe av det første du lærer, bør ikke glemmes. Kan se ut som han skled rett ut, idet han traff oppmerkinga.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ATWindsor »

Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?

Brukeravatar
Lasse Liten
Innlegg: 198
Registrert: 17 mai 2013, 01:24
Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Bosted: Bergen

Re: MC-ulykker

Legg inn av Lasse Liten »

ATWindsor : Når merkingen er ny er den ru og har godt grep. Malingen er laget for å ligne fin asfalt mest mulig i friksjon. Når vegmerkingen er slitt og gammel derimot mister den friksjonen og blir nærmest blankpolert av slitasjen. Det er derfor ikke noe fasitsvar og du gjør veldig rett i å være særdeles forsiktig både på vått og tørt føre. Det farligste er vel dieselsøl på gammel vegmerking, det er så glatt at man sliter til fots..
Lasse Liten

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242

Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800

Stolt medlem av
Bilde

Voksen
Innlegg: 348
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC-ulykker

Legg inn av Voksen »

Dieselsøl er livsfarlig uansett, og spesielt på våt asfalt.
Gangfelt ligger jo på steder fartsgrensa er 60 eller lavere, og som regel på rette strekk. Derfor pleier jo ikke de å være så farlige for oss.

Den verste ulykka jeg har vært borti med merking på gangfelt var en jeg havnet sammen med på sykehus. Han hadde snublet i forhøyningen på merkingen og brakk begge armene. Dagen etter skulle kona hente han på sykehuset og skulle bare hente noe tøy til han i kjelleren, snublet og brakk en arm. Litt off-topic, men det tåler vi vel?

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?
SVV påstår at oppmerkingen på tørr vei skal ha tilnærmet samme friksjon som god asfalt.
De oppgir friksjonen som SRT-verdi. Gangfelt har visstnok 40-50 elns. Det sier meg ingenting.
Ellers i fysikkboka opererer de med friksjonstall, som gir litt mere mening for min del. De kan puttes rett inn i en enkel formel for å regne ut stopplengde f.eks.
Det sies at gummi mot tørr asfalt har et friksjonstall på 0,7
gummi mot våt asfalt har 0,2
gummi mot is har 0,02

Inne i hofteleddet ditt har du 0,002 ... om det skulle være interessant.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ATWindsor »

jhn skrev:
ATWindsor skrev:Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?
SVV påstår at oppmerkingen på tørr vei skal ha tilnærmet samme friksjon som god asfalt.
De oppgir friksjonen som SRT-verdi. Gangfelt har visstnok 40-50 elns. Det sier meg ingenting.
Ellers i fysikkboka opererer de med friksjonstall, som gir litt mere mening for min del. De kan puttes rett inn i en enkel formel for å regne ut stopplengde f.eks.
Det sies at gummi mot tørr asfalt har et friksjonstall på 0,7
gummi mot våt asfalt har 0,2
gummi mot is har 0,02

Inne i hofteleddet ditt har du 0,002 ... om det skulle være interessant.
Takk for innspill, fant liknende informasjon selv, dvs SVVs minimums krav (håndbok r310, s 129), som angir 55 som minimumskrav, denne målemetoden er ekvivalent med friksjonskoeffisient, dvs at det tilsvarer 0,55. Har ikke sett igjennom hva som er kravet til asfalt her til lands, men i storbritannia så det ut om det var 0,65. Men det er nok endel lavere enn det er i praksis, mulig målemetoden er streng, man oppnår glatt tall på over 1 i det virkelige liv er min erfaring.

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ATWindsor »

Voksen skrev:Dieselsøl er livsfarlig uansett, og spesielt på våt asfalt.
Gangfelt ligger jo på steder fartsgrensa er 60 eller lavere, og som regel på rette strekk. Derfor pleier jo ikke de å være så farlige for oss.

Den verste ulykka jeg har vært borti med merking på gangfelt var en jeg havnet sammen med på sykehus. Han hadde snublet i forhøyningen på merkingen og brakk begge armene. Dagen etter skulle kona hente han på sykehuset og skulle bare hente noe tøy til han i kjelleren, snublet og brakk en arm. Litt off-topic, men det tåler vi vel?
Vet ikke om jeg er helt enig i den vurderingen, synes gangfelt er vanligst der jeg svinger (kryss og ut av rundkjøringer), og i motsetning til det meste annet av merking er det ikke så lett å kjøre utenom.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

ATWindsor skrev:
jhn skrev:
ATWindsor skrev:Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?
SVV påstår at oppmerkingen på tørr vei skal ha tilnærmet samme friksjon som god asfalt.
De oppgir friksjonen som SRT-verdi. Gangfelt har visstnok 40-50 elns. Det sier meg ingenting.
Ellers i fysikkboka opererer de med friksjonstall, som gir litt mere mening for min del. De kan puttes rett inn i en enkel formel for å regne ut stopplengde f.eks.
Det sies at gummi mot tørr asfalt har et friksjonstall på 0,7
gummi mot våt asfalt har 0,2
gummi mot is har 0,02

Inne i hofteleddet ditt har du 0,002 ... om det skulle være interessant.
Takk for innspill, fant liknende informasjon selv, dvs SVVs minimums krav (håndbok r310, s 129), som angir 55 som minimumskrav, denne målemetoden er ekvivalent med friksjonskoeffisient, dvs at det tilsvarer 0,55. Har ikke sett igjennom hva som er kravet til asfalt her til lands, men i storbritannia så det ut om det var 0,65. Men det er nok endel lavere enn det er i praksis, mulig målemetoden er streng, man oppnår glatt tall på over 1 i det virkelige liv er min erfaring.
Javel ja, da lærte jeg noe noe nytt i dag også. :prf
Takk for det.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av kjellv »

http://www.driva.no/_incoming/article11521536.ece
En sterk histore. En hårsbredd fra døden denne karen.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Bosted: Nordkapp

Re: MC-ulykker

Legg inn av jhn »

kjellv skrev:http://www.driva.no/_incoming/article11521536.ece
En sterk histore. En hårsbredd fra døden denne karen.
Ja, han hadde flaks ... han også. :thumleft
Jeg hadde et uhell for mange år siden, men utfallet var et lite hakk verre enn i hans tilfelle.
Fra uhellet mitt startet til det var over gikk det ganske lang tid ... jeg hadde god tid til å tenke, men jeg var optimistisk hele tiden. "Dette går bra" tenkte jeg ...

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Bosted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »


Voksen
Innlegg: 348
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: MC-ulykker

Legg inn av Voksen »

http://www.rb.no/nyheter/gjerdrum/motor ... -43-136786" onclick="window.open(this.href);return false;
Trist. En i 60-årene omkom.
Artikkelen forteller også om hvor utsatte vi er på MC.

Brukeravatar
L-NA
Innlegg: 813
Registrert: 02 okt 2012, 01:12
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: MC-ulykker

Legg inn av L-NA »

Ingen grunn til å betvile påstanden om at vi MC førere er utsatte som trafikkanter, men denne forstod jeg ikke helt...??

Ref Romerikes Blad:
"Ifølge Statens vegvesen vil én mc-fører miste livet og 20 mc-førere bli skadet hver uke det neste halve året i Norge, og sjansene for å bli drept som mc-fører er tjue ganger større enn som bilist.

Årlig blir mellom 10 og 15 motorsyklister drept og mer enn 200 skadd i denne type ulykker på landsbasis."


Så vidt meg betjennt så er det 52,14 uker i normal året. Dvs. og ihht først påstand. så vil vi ha (statistisk) 26,7 MC døds ulykker i halv året??

Heldigvis så er det ikke så galt...

Kjør forsiktig folkens..

Marshall
Innlegg: 56
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Merida trøsykkel
Bosted: Tromsø

Re: MC-ulykker

Legg inn av Marshall »

Hiver inn spørsmålet her så slipper jeg å lage ny tråd.

Hvor ofte bør man bytte ut hjelmen sin?
Jeg har en hjelm som jeg kjøpte for 3 år siden, men som kun er brukt i 2 sesonger, tror jeg fikk kjørt 1000km tilsammen de 2 årene. Også har jeg kjøpt meg ny MC nå i år, lurer på om denne hjelmen enda fungerer noen år til? Eller bør hjelmer byttes ut etter så og så mange år???

Hjelmen har ikke vært i bakken! :)
braaAAap :mc1

ATWindsor
Innlegg: 672
Registrert: 06 feb 2015, 17:33
Motorsykkelen din: BMW R1200R

Re: MC-ulykker

Legg inn av ATWindsor »

Det er mye påstander om dette, forskning tyder dog på at isopor ivaretar egenskapene sine lenge, 10 år og mer.

Toven

Re: MC-ulykker

Legg inn av Toven »

Ser ofte at 5 år blir nevnt. Men har ikke lest om forskning på dette. Jeg er uansett lei av hjelmen etter noen år at det er moro å bytte :lol

Marshall
Innlegg: 56
Registrert: 13 sep 2014, 18:58
Motorsykkelen din: Merida trøsykkel
Bosted: Tromsø

Re: MC-ulykker

Legg inn av Marshall »

Ja da tror jeg at jeg skal prøve den i et par sesonger til! :) Syntes ikke den er blitt kjedelig enda :p
braaAAap :mc1

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Bosted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »


Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Bosted: Sandefjord

Re: MC-ulykker

Legg inn av Geiroe »

http://www.nrk.no/sorlandet/mc-forar-i- ... 1.12563662" onclick="window.open(this.href);return false;
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
MrPitlane
Innlegg: 624
Registrert: 01 feb 2011, 22:26
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400
Bosted: Eidsvoll
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av MrPitlane »


Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39833
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MC-ulykker

Legg inn av AJ »

Rask reaksjon:

http://www.tv2.no/v/965738/" onclick="window.open(this.href);return false;
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Svar