Må nok ha rimelig høy hastighet får å ikke klare den svingen imhoRuneMC skrev:Mistanke om "noe høy hastighet" og inn i autovernet i Mjøndalen
http://www.dt.no/mc-forer-sendt-til-syk ... -57-165769
MC-ulykker
- hakhap
- Innlegg: 2598
- Registrert: 14 sep 2012, 14:39
- Motorsykkelen din: Aprilia Tuono V4 1100 RR
- Bosted: Buskerud
Re: MC-ulykker
- Tommas
- Innlegg: 1251
- Registrert: 06 aug 2014, 11:27
- Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
- Bosted: Buskerud
Re: MC-ulykker
Sånn ut fra bildet, så synes jeg ikke sykkelen så veldig skamfert ut - mao han har vel ikke hatt warp-speed.
Håper sjåføren klarte seg greit.
Håper sjåføren klarte seg greit.
Re: MC-ulykker
http://www.tv2.no/2015/09/03/nyheter/7331880" onclick="window.open(this.href);return false;
Her er det nok ingen problem med skyldfordeling...
Her er det nok ingen problem med skyldfordeling...
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: MC-ulykker
hakhap skrev:Må nok ha rimelig høy hastighet får å ikke klare den svingen imhoRuneMC skrev:Mistanke om "noe høy hastighet" og inn i autovernet i Mjøndalen
http://www.dt.no/mc-forer-sendt-til-syk ... -57-165769
Fotgjengerfelt er glatte, det er vel noe av det første du lærer, bør ikke glemmes. Kan se ut som han skled rett ut, idet han traff oppmerkinga.Tommas skrev:Sånn ut fra bildet, så synes jeg ikke sykkelen så veldig skamfert ut - mao han har vel ikke hatt warp-speed.
Håper sjåføren klarte seg greit.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
Re: MC-ulykker
Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?
- Lasse Liten
- Innlegg: 198
- Registrert: 17 mai 2013, 01:24
- Motorsykkelen din: 1999 Suzuki XF650 Freewind
- Bosted: Bergen
Re: MC-ulykker
ATWindsor : Når merkingen er ny er den ru og har godt grep. Malingen er laget for å ligne fin asfalt mest mulig i friksjon. Når vegmerkingen er slitt og gammel derimot mister den friksjonen og blir nærmest blankpolert av slitasjen. Det er derfor ikke noe fasitsvar og du gjør veldig rett i å være særdeles forsiktig både på vått og tørt føre. Det farligste er vel dieselsøl på gammel vegmerking, det er så glatt at man sliter til fots..
Lasse Liten
Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Min mc blogg: http://mcsiden.no/viewtopic.php?t=9242
Tidligere tohjulinger: 1987 Tempo Avanti, 1997 Suzuki TS50X (85cc-115km/h :) ), 1983 Yamaha XJ750 Seca, 1992 Suzuki VX 800
Stolt medlem av

Re: MC-ulykker
Dieselsøl er livsfarlig uansett, og spesielt på våt asfalt.
Gangfelt ligger jo på steder fartsgrensa er 60 eller lavere, og som regel på rette strekk. Derfor pleier jo ikke de å være så farlige for oss.
Den verste ulykka jeg har vært borti med merking på gangfelt var en jeg havnet sammen med på sykehus. Han hadde snublet i forhøyningen på merkingen og brakk begge armene. Dagen etter skulle kona hente han på sykehuset og skulle bare hente noe tøy til han i kjelleren, snublet og brakk en arm. Litt off-topic, men det tåler vi vel?
Gangfelt ligger jo på steder fartsgrensa er 60 eller lavere, og som regel på rette strekk. Derfor pleier jo ikke de å være så farlige for oss.
Den verste ulykka jeg har vært borti med merking på gangfelt var en jeg havnet sammen med på sykehus. Han hadde snublet i forhøyningen på merkingen og brakk begge armene. Dagen etter skulle kona hente han på sykehuset og skulle bare hente noe tøy til han i kjelleren, snublet og brakk en arm. Litt off-topic, men det tåler vi vel?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MC-ulykker
SVV påstår at oppmerkingen på tørr vei skal ha tilnærmet samme friksjon som god asfalt.ATWindsor skrev:Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?
De oppgir friksjonen som SRT-verdi. Gangfelt har visstnok 40-50 elns. Det sier meg ingenting.
Ellers i fysikkboka opererer de med friksjonstall, som gir litt mere mening for min del. De kan puttes rett inn i en enkel formel for å regne ut stopplengde f.eks.
Det sies at gummi mot tørr asfalt har et friksjonstall på 0,7
gummi mot våt asfalt har 0,2
gummi mot is har 0,02
Inne i hofteleddet ditt har du 0,002 ... om det skulle være interessant.
Re: MC-ulykker
Takk for innspill, fant liknende informasjon selv, dvs SVVs minimums krav (håndbok r310, s 129), som angir 55 som minimumskrav, denne målemetoden er ekvivalent med friksjonskoeffisient, dvs at det tilsvarer 0,55. Har ikke sett igjennom hva som er kravet til asfalt her til lands, men i storbritannia så det ut om det var 0,65. Men det er nok endel lavere enn det er i praksis, mulig målemetoden er streng, man oppnår glatt tall på over 1 i det virkelige liv er min erfaring.jhn skrev:SVV påstår at oppmerkingen på tørr vei skal ha tilnærmet samme friksjon som god asfalt.ATWindsor skrev:Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?
De oppgir friksjonen som SRT-verdi. Gangfelt har visstnok 40-50 elns. Det sier meg ingenting.
Ellers i fysikkboka opererer de med friksjonstall, som gir litt mere mening for min del. De kan puttes rett inn i en enkel formel for å regne ut stopplengde f.eks.
Det sies at gummi mot tørr asfalt har et friksjonstall på 0,7
gummi mot våt asfalt har 0,2
gummi mot is har 0,02
Inne i hofteleddet ditt har du 0,002 ... om det skulle være interessant.
Re: MC-ulykker
Vet ikke om jeg er helt enig i den vurderingen, synes gangfelt er vanligst der jeg svinger (kryss og ut av rundkjøringer), og i motsetning til det meste annet av merking er det ikke så lett å kjøre utenom.Voksen skrev:Dieselsøl er livsfarlig uansett, og spesielt på våt asfalt.
Gangfelt ligger jo på steder fartsgrensa er 60 eller lavere, og som regel på rette strekk. Derfor pleier jo ikke de å være så farlige for oss.
Den verste ulykka jeg har vært borti med merking på gangfelt var en jeg havnet sammen med på sykehus. Han hadde snublet i forhøyningen på merkingen og brakk begge armene. Dagen etter skulle kona hente han på sykehuset og skulle bare hente noe tøy til han i kjelleren, snublet og brakk en arm. Litt off-topic, men det tåler vi vel?
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MC-ulykker
Javel ja, da lærte jeg noe noe nytt i dag også.ATWindsor skrev:Takk for innspill, fant liknende informasjon selv, dvs SVVs minimums krav (håndbok r310, s 129), som angir 55 som minimumskrav, denne målemetoden er ekvivalent med friksjonskoeffisient, dvs at det tilsvarer 0,55. Har ikke sett igjennom hva som er kravet til asfalt her til lands, men i storbritannia så det ut om det var 0,65. Men det er nok endel lavere enn det er i praksis, mulig målemetoden er streng, man oppnår glatt tall på over 1 i det virkelige liv er min erfaring.jhn skrev:SVV påstår at oppmerkingen på tørr vei skal ha tilnærmet samme friksjon som god asfalt.ATWindsor skrev:Er det noen som vet noe om friksjonen på fotgjengerfelt kontra asfalt litt mer konkret? Har alltid vært litt forsiktig med de, men på tørt føre virker det ikke på meg som det er noe merkbart problem i praksis?
De oppgir friksjonen som SRT-verdi. Gangfelt har visstnok 40-50 elns. Det sier meg ingenting.
Ellers i fysikkboka opererer de med friksjonstall, som gir litt mere mening for min del. De kan puttes rett inn i en enkel formel for å regne ut stopplengde f.eks.
Det sies at gummi mot tørr asfalt har et friksjonstall på 0,7
gummi mot våt asfalt har 0,2
gummi mot is har 0,02
Inne i hofteleddet ditt har du 0,002 ... om det skulle være interessant.

Takk for det.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
http://www.driva.no/_incoming/article11521536.ece
En sterk histore. En hårsbredd fra døden denne karen.
En sterk histore. En hårsbredd fra døden denne karen.
- jhn
- Innlegg: 3791
- Registrert: 11 mai 2009, 03:53
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
- Bosted: Nordkapp
Re: MC-ulykker
Ja, han hadde flaks ... han også.kjellv skrev:http://www.driva.no/_incoming/article11521536.ece
En sterk histore. En hårsbredd fra døden denne karen.

Jeg hadde et uhell for mange år siden, men utfallet var et lite hakk verre enn i hans tilfelle.
Fra uhellet mitt startet til det var over gikk det ganske lang tid ... jeg hadde god tid til å tenke, men jeg var optimistisk hele tiden. "Dette går bra" tenkte jeg ...
Re: MC-ulykker
http://www.rb.no/nyheter/gjerdrum/motor ... -43-136786" onclick="window.open(this.href);return false;
Trist. En i 60-årene omkom.
Artikkelen forteller også om hvor utsatte vi er på MC.
Trist. En i 60-årene omkom.
Artikkelen forteller også om hvor utsatte vi er på MC.
- L-NA
- Innlegg: 813
- Registrert: 02 okt 2012, 01:12
- Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014
Re: MC-ulykker
Ingen grunn til å betvile påstanden om at vi MC førere er utsatte som trafikkanter, men denne forstod jeg ikke helt...??
Ref Romerikes Blad:
"Ifølge Statens vegvesen vil én mc-fører miste livet og 20 mc-førere bli skadet hver uke det neste halve året i Norge, og sjansene for å bli drept som mc-fører er tjue ganger større enn som bilist.
Årlig blir mellom 10 og 15 motorsyklister drept og mer enn 200 skadd i denne type ulykker på landsbasis."
Så vidt meg betjennt så er det 52,14 uker i normal året. Dvs. og ihht først påstand. så vil vi ha (statistisk) 26,7 MC døds ulykker i halv året??
Heldigvis så er det ikke så galt...
Kjør forsiktig folkens..
Ref Romerikes Blad:
"Ifølge Statens vegvesen vil én mc-fører miste livet og 20 mc-førere bli skadet hver uke det neste halve året i Norge, og sjansene for å bli drept som mc-fører er tjue ganger større enn som bilist.
Årlig blir mellom 10 og 15 motorsyklister drept og mer enn 200 skadd i denne type ulykker på landsbasis."
Så vidt meg betjennt så er det 52,14 uker i normal året. Dvs. og ihht først påstand. så vil vi ha (statistisk) 26,7 MC døds ulykker i halv året??
Heldigvis så er det ikke så galt...
Kjør forsiktig folkens..
-
- Innlegg: 56
- Registrert: 13 sep 2014, 18:58
- Motorsykkelen din: Merida trøsykkel
- Bosted: Tromsø
Re: MC-ulykker
Hiver inn spørsmålet her så slipper jeg å lage ny tråd.
Hvor ofte bør man bytte ut hjelmen sin?
Jeg har en hjelm som jeg kjøpte for 3 år siden, men som kun er brukt i 2 sesonger, tror jeg fikk kjørt 1000km tilsammen de 2 årene. Også har jeg kjøpt meg ny MC nå i år, lurer på om denne hjelmen enda fungerer noen år til? Eller bør hjelmer byttes ut etter så og så mange år???
Hjelmen har ikke vært i bakken! :)
Hvor ofte bør man bytte ut hjelmen sin?
Jeg har en hjelm som jeg kjøpte for 3 år siden, men som kun er brukt i 2 sesonger, tror jeg fikk kjørt 1000km tilsammen de 2 årene. Også har jeg kjøpt meg ny MC nå i år, lurer på om denne hjelmen enda fungerer noen år til? Eller bør hjelmer byttes ut etter så og så mange år???
Hjelmen har ikke vært i bakken! :)
braaAAap 

Re: MC-ulykker
Det er mye påstander om dette, forskning tyder dog på at isopor ivaretar egenskapene sine lenge, 10 år og mer.
Re: MC-ulykker
Ser ofte at 5 år blir nevnt. Men har ikke lest om forskning på dette. Jeg er uansett lei av hjelmen etter noen år at det er moro å bytte 

-
- Innlegg: 56
- Registrert: 13 sep 2014, 18:58
- Motorsykkelen din: Merida trøsykkel
- Bosted: Tromsø
Re: MC-ulykker
Ja da tror jeg at jeg skal prøve den i et par sesonger til! :) Syntes ikke den er blitt kjedelig enda 

braaAAap 

- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: MC-ulykker
http://www.nrk.no/sorlandet/mc-forar-i- ... 1.12563662" onclick="window.open(this.href);return false;
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MC-ulykker
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.