GlobesLogg: takk for sist....u all :)
- MLeikarnes
- Innlegg: 959
- Registrert: 11 nov 2012, 01:53
- Motorsykkelen din: -93 BMW K1100RS, -90 Suzuki DR350S
- Bosted: Fræna, Møre og Romsdal
Re: GlobesLogg NÅ: Toern dør ut ved pådrag...gasserproblem?
Hadde dette problemet på varaderoen også, men da var choke'en ikke helt samarbeidsvillig og ville ikke stenge helt...
Kan være at du får for fet blanding når motoren har blitt varm. Choken kan henge seg opp i nesten stengt posisjon, når jeg tenger meg om er det likt på suzukien også... blir lett tregt oljen/fettet på vaieren nå om vinteren...
Litt tynn olje på alle bevegelige deler i choke'en gjør susen for min del!
Kan være at du får for fet blanding når motoren har blitt varm. Choken kan henge seg opp i nesten stengt posisjon, når jeg tenger meg om er det likt på suzukien også... blir lett tregt oljen/fettet på vaieren nå om vinteren...
Litt tynn olje på alle bevegelige deler i choke'en gjør susen for min del!
BMW K1100RS -93
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
Suzuki DR350S -90 - under oppbygging!
Fritidssysler: https://www.facebook.com/eidemsmia/
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: GlobesLogg NÅ: Toern dør ut ved pådrag...gasserproblem?
Jeg ville nok prøvd en skvett med West-Frost eller lignende på tanken først. Kan jo være så enkelt som ising/kondens. Et vanlig problem ved vinterkjøring.
Re: GlobesLogg NÅ: Toern dør ut ved pådrag...gasserproblem?
Men det påvirker nu alle sylindrene.650spleisn skrev:Sjekk luftingen til tanken. Kan bli vakum hvis noe har frøset fast
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: GlobesLogg NÅ: Toern dør ut ved pådrag...gasserproblem?
Den varme lagringen kombinert med rett ut i kulda kan gi kondensprobblem ja.. en skvett West-Frost gjør da susenbiker7 skrev:Jeg ville nok prøvd en skvett med West-Frost eller lignende på tanken først. Kan jo være så enkelt som ising/kondens. Et vanlig problem ved vinterkjøring.

Kondens i Toern er noe....dritt

- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GlobesLogg NÅ: Toern dør ut ved pådrag...gasserproblem?
Se her ja...flere forslag! Veldig bra!
Ble diskutert på et juleselskap vi arrangerte i heimen i dag her også. Jolly_Jumper kom der også inn på forgasserising. Et "fenomen" som vil skje når luftas relative fuktighet når 100% og temperaturen i luftstrømmen i forgasseren kommer under frysepunktet for vann. En situasjon som beskriver vær og føret ganske så bra når dette skjedde.
Uannsett, tanken er nå tømt, og henger "til tørk" oppunder garasjetaket. Nye plugger er OK, og gasser er tømt og har fått seg litt trykkluft. Bensinkran med filter er også demontert og rengjort.
Skur sammen i morgen, og regner med at alt er OK igjen.
Har planlagt en utflukt på lørdag, sammen med KawaLars på sin KLR 600.
Ble diskutert på et juleselskap vi arrangerte i heimen i dag her også. Jolly_Jumper kom der også inn på forgasserising. Et "fenomen" som vil skje når luftas relative fuktighet når 100% og temperaturen i luftstrømmen i forgasseren kommer under frysepunktet for vann. En situasjon som beskriver vær og føret ganske så bra når dette skjedde.
Uannsett, tanken er nå tømt, og henger "til tørk" oppunder garasjetaket. Nye plugger er OK, og gasser er tømt og har fått seg litt trykkluft. Bensinkran med filter er også demontert og rengjort.
Skur sammen i morgen, og regner med at alt er OK igjen.
Har planlagt en utflukt på lørdag, sammen med KawaLars på sin KLR 600.
- biker7
- Innlegg: 1309
- Registrert: 12 feb 2011, 15:41
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
- Bosted: solør
Re: GlobesLogg NÅ: Toern dør ut ved pådrag...gasserproblem?
Og kommer problemet tilbake, så har jeg skrevet litt om lignende problemer på side 137 i denne tråden her. Måtte lage en "forvarmer-patent" på Dominatorn min + brukte West Frost i tanken om vinteren.
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GlobesLogg NÅ: Toern dør ut ved pådrag...gasserproblem?
Stemmer d biker7, takk igjen!
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GlobesLogg NÅ: PMS?...vi har kuren :-) (VIDEO)
Sliter du med PMS?.....her er "blåresepten" :-)
[video]https://www.youtube.com/watch?v=TzpequhxTT0[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=TzpequhxTT0[/video]
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: GlobesLogg NÅ: PMS?...vi har kuren :-) (VIDEO)
Ja du Globe du Globe, du er nå en arrti kar
Det var en flott video, som bringer tankene tilbake til ungdommens breisladder i det hvite element
jeg må si det frister mer og mer å få seg en Vinter-sykkel!
Men hvorfor ikke la oss få nyte Thumperens sang på videoen, istedet for den sayko-mussikken
Og så er det nå litt drøyt av deg å kalle deg Helårs-kjører syns jeg, for du kjører jo ikke om.....sommern
Godt Nytt Mottor-sykkelår Globe 

Det var en flott video, som bringer tankene tilbake til ungdommens breisladder i det hvite element

Men hvorfor ikke la oss få nyte Thumperens sang på videoen, istedet for den sayko-mussikken

Og så er det nå litt drøyt av deg å kalle deg Helårs-kjører syns jeg, for du kjører jo ikke om.....sommern



- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: GlobesLogg NÅ: PMS?...vi har kuren :-) (VIDEO)
Strøkent! Me like
Burde skaffet meg et sånt kamera jeg og...

Burde skaffet meg et sånt kamera jeg og...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GlobesLogg NÅ: PMS?...vi har kuren :-) (VIDEO)
ArcticTiger skrev:Ja du Globe du Globe, du er nå en arrti kar![]()
Det var en flott video, som bringer tankene tilbake til ungdommens breisladder i det hvite elementjeg må si det frister mer og mer å få seg en Vinter-sykkel!
Men hvorfor ikke la oss få nyte Thumperens sang på videoen, istedet for den sayko-mussikken![]()
Og så er det nå litt drøyt av deg å kalle deg Helårs-kjører syns jeg, for du kjører jo ikke om.....sommern![]()
Godt Nytt Mottor-sykkelår Globe
Godt nytt mottorår til deg også ArcticTiger

Her har du en av "råfilene" som jeg hentet noen klipp fra. Den er etter en tur i går. Årets siste tur...på årets siste dag :-) Ingen ekstra lydeffekter på denne :-)
Min bror handlet seg nylig en Honda NX650 Dominator 1991 modell...og vi måtte ut å prøve litt etter å ha lagt om til vinterdekk på den.
Ble en fin tur!
[video]https://www.youtube.com/watch?v=sNkP0qRHBD0[/video]
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: GlobesLogg NÅ: PMS?...vi har kuren :-) (VIDEO)




- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GlobesLogg NÅ: Toern dør ut ved pådrag...gasserproblem?
Hei, skylder vel å gi dere løsningen på den situasjonen jeg hadde med Suzukien (se utganspunkt lengre ned i sitatfeltet).
FIkk mange gode tips og forslag, alle absolutt kvalifiserte til å kunne løse problemet og dekke den diagnosen jeg selv også satt med på sykkelen.
ERFARING = LÆRING
MEN...av og til...kan feil og løsning være så enkelt at det er bare å riste på hodet, le og lære....til neste gang...en ANNEN opplever det samme.
PROSESS
Jeg tok av tank og gasser, rensket, vasket, tørket og skiftet pakninger, plugger og gikk over pluggledninger og annet generelt vedlikehold som kunne berøre "dioagnosepunkter". Fikk satt det hele sammen, fylt på ny og fresh bensin, fyret opp og den gikk som en klokke.
INGEN LØSNING
Kledde på meg utstyret, kjørte ut og....ikke mange 100 meterne....så begynte den å fuske, igjen
Jeg var på vei til klubben, så jeg hadde noen start og stopp...før jeg ankom!
Tok et par kaffekopper, diskuterte litt, hva var gjort...hva kunne det FORTSATT være......
LØSNING
Skulle så en tur ned til byen, innom "KawaLars". Kjørte nedover Okstadbakken (E6) inn mot sentrum. Dette er en nedoverbakke på noen kilometer (6 felts motorvei) inn mot sentrum. Motorren stoppet, hadde 90 km/t, inn med klutchen, første å starte den underveis ned bakken, ikke noe liv....det vil si..ikke noe liv i STARTMOTOREN....DA....ja..DAAA....kom det til meg hva dette mkunne/måtte være. Ingen reaksjon fra starteren,,,hmmmm.......jeg la meg inn til høyre.....fikk farten ned, fik satt den i FRI, starteren gikk og sykkelen startet. Opp i andre, drop på videre nedover, kom meg litt opp i hastighet og i gear, etter en viss hastighet/turtall...sykkelen stoppet. Løsning: Ut med venstre hæl, spark i sidestøtta, og motoren startet
Så, løsningen var "startsperra" på sidestøtta. Så bar det hjem, klippe av ledningene til "føleren", koble lederne sammen, og VIPS, alt ok :-) (eller, alt ok foruten "startsperra" da)
ENKELT :-)
Så enkelt kan det være..av og til! :-)
FIkk mange gode tips og forslag, alle absolutt kvalifiserte til å kunne løse problemet og dekke den diagnosen jeg selv også satt med på sykkelen.
ERFARING = LÆRING
MEN...av og til...kan feil og løsning være så enkelt at det er bare å riste på hodet, le og lære....til neste gang...en ANNEN opplever det samme.
PROSESS
Jeg tok av tank og gasser, rensket, vasket, tørket og skiftet pakninger, plugger og gikk over pluggledninger og annet generelt vedlikehold som kunne berøre "dioagnosepunkter". Fikk satt det hele sammen, fylt på ny og fresh bensin, fyret opp og den gikk som en klokke.
INGEN LØSNING
Kledde på meg utstyret, kjørte ut og....ikke mange 100 meterne....så begynte den å fuske, igjen
](./images/smilies/grrr.gif)
](./images/smilies/grrr.gif)

Jeg var på vei til klubben, så jeg hadde noen start og stopp...før jeg ankom!
Tok et par kaffekopper, diskuterte litt, hva var gjort...hva kunne det FORTSATT være......


LØSNING
Skulle så en tur ned til byen, innom "KawaLars". Kjørte nedover Okstadbakken (E6) inn mot sentrum. Dette er en nedoverbakke på noen kilometer (6 felts motorvei) inn mot sentrum. Motorren stoppet, hadde 90 km/t, inn med klutchen, første å starte den underveis ned bakken, ikke noe liv....det vil si..ikke noe liv i STARTMOTOREN....DA....ja..DAAA....kom det til meg hva dette mkunne/måtte være. Ingen reaksjon fra starteren,,,hmmmm.......jeg la meg inn til høyre.....fikk farten ned, fik satt den i FRI, starteren gikk og sykkelen startet. Opp i andre, drop på videre nedover, kom meg litt opp i hastighet og i gear, etter en viss hastighet/turtall...sykkelen stoppet. Løsning: Ut med venstre hæl, spark i sidestøtta, og motoren startet


Så, løsningen var "startsperra" på sidestøtta. Så bar det hjem, klippe av ledningene til "føleren", koble lederne sammen, og VIPS, alt ok :-) (eller, alt ok foruten "startsperra" da)
ENKELT :-)
Så enkelt kan det være..av og til! :-)
Globe skrev:Ja, ja...jeg skjønte nok at mitt navn på Suzukien, "Toer'n", ville gi en del utfordringer, rent språklig, som nå når det har dukket opp et lite issue jeg tenkte å lufte med dere. Ser dette når jeg skriver overskriften![]()
HOST OG HARK
Var en tur på klubben i dag og fikk da et par små "dødsoner" i motorgangen, i løpet av turen dit. Tenkte ikke mer over det, men ble påminnet det på returen. Etter å ha kjørt noen hundrede meter, stoppet motoren, midt i et pådrag. Kjente vel igjen reaksjonen fra noe ala "får ikke bensin"-diagnose. Den stoppet helt og jeg trillet inn til siden. Satte den i nøytral og startet den igjen. Startet med en gang, men så fort jeg satt den i gir og skulle til å kjøre, døde den igjen. Etter et par slike forsøk startet den og gikk.
TRILLESTART
Kjøre en liten kilometer, samme skjer igjen. Trillestarter den, før sykkelen har sluttet å trille....kjører noen meter og den begynner å hoste igjen. Flere slike øvelser, før jeg kommer meg hjem.
Regner med at det her er snakk om gasserproblem. Forsøkte å kjøre på med litt choke under trillestartperiodene, virket ikke som om det bidro noe særlig.
KONDENS?
Blir vel til å ta av tank og rense gasser i morgen.
Kom til å tenke på at det mest sannsynlig er kondens/vann. Kjører jo i 10 minusgrader og setter den rett inn i 18 grader varm garasje. Bør vel sørge for alltid å fylle tanken, før jeg setter den inn etter en utflukt![]()
Regner også med at sykkelen har et drivstoffilter...muligens. (Laster ned rep.manual nå)
Motorer er jo enkle. Gnist, drivstoff og litt luft (bare ikke falsk luft), så starter de. Ut i fra denne enkle innsikten, så regner jeg dette for å være et drivstoffproblem. Skulle noen her inne kjenne igjen symptomene og eventuelt har erfart noe annet, så kom gjerne med tips! :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 3962
- Registrert: 04 nov 2010, 00:10
- Motorsykkelen din: x
Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D
Ja salt, fuktighet og frost er en utfordring for sykkerns elektriske system vinterstid. Saltet kryper inn overalt, og kan lage jævelskap som er værre å finne ut av enn støtte-kontakten.
Men uansett skadet det nok ikke med en liten forgasser-rensking
Så vet du det er i orden. En skvett West-Frost i bensintanken i ny og ne, så går du resten av vintern trygt i møte 
Men uansett skadet det nok ikke med en liten forgasser-rensking


Re: GlobesLogg NÅ: Toern dør ut ved pådrag...gasserproblem?
Hater å si det, men nevnte vel den bryteren i ei bisetning et par sider tidligere i denne tråden...Globe skrev:Hei, skylder vel å gi dere løsningen på den situasjonen jeg hadde med Suzukien (se utganspunkt lengre ned i sitatfeltet).
FIkk mange gode tips og forslag, alle absolutt kvalifiserte til å kunne løse problemet og dekke den diagnosen jeg selv også satt med på sykkelen.

Bra problemet er løst!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D
joo.....jeg fortjente at du sa det ja!!
Lesson learned :)

Lesson learned :)
Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D
Vel, var jo ei veldig beskjeden, innskutt og diskret bisetning bare. Tenkte at den italieneren jeg har sikkert har mye dårligere elektriske saken enn en japse. Italienerne er nok ikke av de beste i klassen der vet du 

Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D
Jeg sier bare: ACF-50 

Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D
fikse skrev:Jeg sier bare: ACF-50

- fikse
- Innlegg: 953
- Registrert: 28 apr 2011, 19:48
- Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
- Bosted: Sund, Sotra, vest for Bergen
Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D
Både du og jeg har nok brukt ymse oljer oppigjennom årene, og merket at noe funker bedre enn annet. Den ACF-en den nærmest sjokkerer meg. Nå har jeg brukt ACF-en på ikke bare syklene, men også ymse annet elektromekaniske dingser, som slitne potentiometre på forsterkere/radioer og mye anna rart. Både på syklene og på alt anna imponerer det stoffet meg med å vare veldig lenge, unormalt lenge egentlig. Og himla drøyt. Så dette kan jeg si er noe helt spesielt. Anbefales!
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)
Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D
Fikk nesten pakke med ACF50 før jul...
Flaskene hadde funnet ut at de skulle leke inkontinens-leken på turen så det ble "beslag" i herligheta. Var visst ACF50 på noen julegavepakkenelliker også, så det blir vel noe rabalder hos Posten... I verste fall noen som ikke fikk alle gavene til jul heller ... ?
Tennplugger til GSer og diverse bremsebelegg for storservice på landeveisdyran var også oppi der.
Kanskje finne leverandør her på berget, for stoffet er flott!
Flaskene hadde funnet ut at de skulle leke inkontinens-leken på turen så det ble "beslag" i herligheta. Var visst ACF50 på noen julegavepakkenelliker også, så det blir vel noe rabalder hos Posten... I verste fall noen som ikke fikk alle gavene til jul heller ... ?
Tennplugger til GSer og diverse bremsebelegg for storservice på landeveisdyran var også oppi der.
Kanskje finne leverandør her på berget, for stoffet er flott!
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...
they grow old because they quit playing...
Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D
Vi får håpe at acf50 hjalp på utålmodige unger på julaften også 

- bakern 42
- Innlegg: 95
- Registrert: 20 nov 2011, 19:44
- Motorsykkelen din: yamaha fz8-s 2011
- Bosted: larvik
Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D
hei og godt nytt år globe, det er en fryd å se filmene du legger inn her og lurer bare på hvilket program er det du bruker, det vil si vil du anbefale noe for en som ikke er noe reser på data.
- Globe
- Innlegg: 4957
- Registrert: 22 aug 2009, 10:14
- Motorsykkelen din: Yamaha R1
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D
Hei bakern 42
og takk for hyggelig tilbakemelding. Moro å dele, gjør opplevelser mer verdt, for meg også det
Jeg er såpass "macifisert" at jeg bruker iPhoto som er levert av Apple, til Apple IOS og OSX-operativsystem.
Lav brukerterskel...om man har kommet seg inn i mac-verden


Jeg er såpass "macifisert" at jeg bruker iPhoto som er levert av Apple, til Apple IOS og OSX-operativsystem.
Lav brukerterskel...om man har kommet seg inn i mac-verden

Re: GlobesLogg NÅ: "Hostet og Harket" = LØSNING :-D
MAC er bestGlobe skrev:Hei bakern 42og takk for hyggelig tilbakemelding. Moro å dele, gjør opplevelser mer verdt, for meg også det
![]()
Jeg er såpass "macifisert" at jeg bruker iPhoto som er levert av Apple, til Apple IOS og OSX-operativsystem.
Lav brukerterskel...om man har kommet seg inn i mac-verden

Men Windows movie maker er et bra program til å begynne med det og, ivertfall til en har fått leika seg litt og finner ut om en har behov for å invistere i et bedre program.
Bruk youtuben til å finne instruksjon filmer for bruk av WMM.