Side 95 av 105
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 07 aug 2022, 21:12
av mekkern
utc skrev: 07 aug 2022, 19:56
mekkern skrev: 07 aug 2022, 11:30
Angel GT som er et 100% asfalt touring dekk funker greit på vanlige grusveier også så der gir jeg det 10% som offroaddekk.
DET blir et 100/10 dekk
Er det et hunder prosent asfaltdekk så er det ubrukelig på grus. Ferdig med den saken.
Jaja da sier vi det- men har " en del mil" på grusveier med angel gt og pilot road 2/3. har selvfølgelig ikke kjørt sladd i alle svinger med en cbr1000f men så lenge det ikke blir for mye blaut gugge eller grass så rusler det da forover.
Har vært mange steder med cbr'n som jeg nok tror mange med AT og GS ikke kommer til å oppsøke...
For 40 år siden hadde vi lite dekk og velge på også- vanlige dekk eller cross/trialdekk( i ubrukelige dimensjoner til gatesykler)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 07 aug 2022, 21:39
av SilverSmurfer
mekkern skrev: 07 aug 2022, 21:12
Jaja da sier vi det- men har " en del mil" på grusveier med angel gt og pilot road 2/3. har selvfølgelig ikke kjørt sladd i alle svinger med en cbr1000f men så lenge det ikke blir for mye blaut gugge eller grass så rusler det da forover.
Har vært mange steder med cbr'n som jeg nok tror mange med AT og GS ikke kommer til å oppsøke...
For 40 år siden hadde vi lite dekk og velge på også- vanlige dekk eller cross/trialdekk( i ubrukelige dimensjoner til gatesykler)
Støtter denne, jeg kjører på Michelin City Grip 2 med scooter og fisker en del. Så jeg har vert en del steder hvor de fleste med GS ikke ville ha turt å kjøre. :) På skikkelig gode grusveier med lange gode strekker kan jeg fint ligge i 80-90 på strekkene og 60-70 i svinger. På skikkelig dårlige grusveier begrenses farten til 10-30 km/t men så lenge man har bakkeklaringen i orden så kommer man seg frem til slutt.
Har også hatt noen turer med helt utslitte dekk og det har gått greit. (Måtte vente lenge pga dekkmangel 2022)
Grusvei kan i all hovedsak kjøres på alt som har dekk, det er gjørme og spesielt vått gress som skaper problemer, det er da man mister veigrepet uten knotter.
Satt på spissen er jeg mer skeptisk til å kjøre over 100 meter med uklipt, våt gressplen enn 100 km med grusveier i fjellet. ^^
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 07 aug 2022, 21:52
av pingvin
SilverSmurfer skrev: 07 aug 2022, 21:39
Støtter denne, jeg kjører på Michelin City Grip 2 med scooter og fisker en del. Så jeg har vert en del steder hvor de fleste med GS ikke ville ha turt å kjøre. :)

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 08 aug 2022, 08:30
av mekkern
Nei skal me gasa så skal me gasa..
Hadde på et sett med K60 scout som jeg har vært veldig fornøyd med og har kjøpt et nytt bakdekk i reserve.
D5616AC1-3EC3-48BF-B851-FE03760ACD2D.jpeg
Men skulle være med på litt "grusbus" så jeg tenkte at jeg skal ta den litt lengre ut og hive på noe i grenseland.
ADBF5CA1-4D7C-4809-A6DC-A3B74B2496C2.jpeg
68C1B338-DEDE-4C39-B44C-9D8F6CA7F4AB.jpeg
Dette kan nesten kalles 0/100 dekk selv om de er gategodkjente
Mitas C02 og michelin Tracker.
Bakhjulet har 25mm " mønsterdybde"

dette er som å kjøre på geledekk med spagettiramme på asfalt men når en gasser på så biter det og svinger bra på grus og "værre".
Men blir jo borte med en mm pr 10 mil på bakdekket og ennå fortere med noe mer gassing..
Men sånn prosent messig- hvis man kunne lage et dekk som fungerte som både touring rent banedekk OG Løpsdekk i Cross..
Ikke mulig pr i dag men..
Ville det blitt 100/100 eller 50/50?

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 08 aug 2022, 12:07
av pingvin
mekkern skrev: 08 aug 2022, 08:30
Ville det blitt 100/100 eller 50/50?
Er jo der utc (helt korrekt) hevder 50/50 men hvor jeg har (ikke uten motbør) lansert reviderte prinsipp om at BURDE være prosenter ifht en gitt standard (f.eks. markedsledere i de forkjellige segmenter som Road 6 gate og Mitas EF-07 enduro), da hadde man ikke bare sett fordelingen men også hvor bra jobb leverandøren har gjort. Og "ditt" drømmedekk ville blitt 100/100 om like bra på gate som Road6 og like bra i skauen som EF-07.
Ville jo aldri kunne klare 100/100 men kanskje 75/75 hadde vært oppnåelig. Og ser jo det at mange spørsmål ifht hvordan rate, kommer jo nye og bedre dekk hele tiden, hva legger man i offroad (grus, jord, sand...). Og slitasje er jo et moment, TKC80 "jukser" litt med myk gummi, K60 varer mye lengre men ikke så bra på kald/våt asfalt etc etc etc.
Og et dårlig gatedekk ville bare fått 80/0.
Får nok beholde dagens ordning men artig å leke med tanken da :)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 08 aug 2022, 12:51
av mekkern

men litt sånn drodling:
Hvilke kriterier er 80-70-50-30-20% hva vektes dette mot?
Meg bekjent finnes det ingen standard?
Samme med "gatedekk" alt er jo subjektivt/ feel ev rundetider med samme sykkel/fører.
Er powercup 100% dekk eller er det supercorsa?eller 888 marathon ultra.
Det er så mange kriterier som vektes forskjellig på både on og off road dekk.
Samtidig er det jo litt digg med synsing og personlige meninger.

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 11 aug 2022, 22:07
av kaiu
kjellv skrev: 06 aug 2022, 11:36
Er det noen her inne som har testet AT41, de nye 80/20 Adventuredekkene til Bridgestone?
Har kun brukt fordekket på en 4K alpetur nå i sommer. Kun på asfalt og var greit dekk, ser ikke veldig slitt ut. Selv kommer jeg nok til å gå for Dunlop Trailmax Mission foran også når jeg kan skaffe ett. Har hatt dette bak nå i 20K på asfalt og grus og er veldig fornøyd. Har noen tusen til i seg.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 11 aug 2022, 22:22
av kjellv
kaiu skrev: 11 aug 2022, 22:07
kjellv skrev: 06 aug 2022, 11:36
Er det noen her inne som har testet AT41, de nye 80/20 Adventuredekkene til Bridgestone?
Har kun brukt fordekket på en 4K alpetur nå i sommer. Kun på asfalt og var greit dekk, ser ikke veldig slitt ut. Selv kommer jeg nok til å gå for Dunlop Trailmax Mission foran også når jeg kan skaffe ett. Har hatt dette bak nå i 20K på asfalt og grus og er veldig fornøyd. Har noen tusen til i seg.
20k?

På Mission? Samme dekket?
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 11 aug 2022, 22:26
av AJ
kjellv skrev: 11 aug 2022, 22:22
kaiu skrev: 11 aug 2022, 22:07
kjellv skrev: 06 aug 2022, 11:36
Er det noen her inne som har testet AT41, de nye 80/20 Adventuredekkene til Bridgestone?
Har kun brukt fordekket på en 4K alpetur nå i sommer. Kun på asfalt og var greit dekk, ser ikke veldig slitt ut. Selv kommer jeg nok til å gå for Dunlop Trailmax Mission foran også når jeg kan skaffe ett. Har hatt dette bak nå i 20K på asfalt og grus og er veldig fornøyd. Har noen tusen til i seg.
20k?

På Mission? Samme dekket?
Lurer på det samme jeg også...
Høres utrolig ut.
Om så er tilfelle må selvfølgelig dette dekket sjekkes ut.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 11 aug 2022, 22:47
av kaiu
kjellv skrev: 11 aug 2022, 22:22
kaiu skrev: 11 aug 2022, 22:07
kjellv skrev: 06 aug 2022, 11:36
Er det noen her inne som har testet AT41, de nye 80/20 Adventuredekkene til Bridgestone?
Har kun brukt fordekket på en 4K alpetur nå i sommer. Kun på asfalt og var greit dekk, ser ikke veldig slitt ut. Selv kommer jeg nok til å gå for Dunlop Trailmax Mission foran også når jeg kan skaffe ett. Har hatt dette bak nå i 20K på asfalt og grus og er veldig fornøyd. Har noen tusen til i seg.
20k?

På Mission? Samme dekket?
Ja, 20K på bakdekket så langt (se bilde). Kan jo ikke garantere dette for alle, men dette er det dekket jeg har hatt i løpet av 90K på 1290en som har hatt lengst levetid og samtidig kunne brukes på grus og asfalt. Ikke fått tak i fordekk enda, men skal prøve det så fort jeg får kjøpt ett. De er jo dyre, men med den levetiden er det helt greit for min del.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 11 aug 2022, 22:51
av Gammelsmurfen
20k og en del igjen er sykt bra på en såpass kraftfull og tung sykkel som 1290´n.
Hvordan sitter dette på våt asfalt og da gradestokken nærmer seg 0?
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 11 aug 2022, 22:58
av kaiu
Gammelsmurfen skrev: 11 aug 2022, 22:51
20k og en del igjen er sykt bra på en såpass kraftfull og tung sykkel som 1290´n.
Hvordan sitter dette på våt asfalt og da gradestokken nærmer seg 0?
I regne utfordre jeg ikke ting så veldig, men ikke hatt problemer i forhold til andre dekke jeg har hatt. 0 grader står sykkel på lager :)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 11 aug 2022, 23:24
av Gammelsmurfen
kaiu skrev: 11 aug 2022, 22:58
Gammelsmurfen skrev: 11 aug 2022, 22:51
20k og en del igjen er sykt bra på en såpass kraftfull og tung sykkel som 1290´n.
Hvordan sitter dette på våt asfalt og da gradestokken nærmer seg 0?
I regne utfordre jeg ikke ting så veldig, men ikke hatt problemer i forhold til andre dekke jeg har hatt. 0 grader står sykkel på lager :)
Opplevde 0,x grader og snøvær midt i juni i fjor på fjellovergang i Norge, ikke så ekstraordinært det egentlig

Regnvær og lokalt bygevær har vi og nok av i dette landet og kjører man på lengre turer så er ikke å stoppe annet enn for å få på regntøy noe tema for min del.
Mønsteret ser jo helt greit ut på det for grusveier også, absolutt interessant dekk for meg om det sitter bra på våt asfalt og samtidig har så bra slitestyrke.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 11 aug 2022, 23:26
av kaiu
kaiu skrev: 11 aug 2022, 22:58
Gammelsmurfen skrev: 11 aug 2022, 22:51
20k og en del igjen er sykt bra på en såpass kraftfull og tung sykkel som 1290´n.
Hvordan sitter dette på våt asfalt og da gradestokken nærmer seg 0?
I regne utfordre jeg ikke ting så veldig, men ikke hatt problemer i forhold til andre dekke jeg har hatt. 0 grader står sykkel på lager :)
Kan jo være lurt å se på denne
https://youtu.be/5V67oJOb2ng
Selv om lyd ikke har vært noe jeg har lagt merke til spesielt.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 27 aug 2022, 16:23
av dypen
AJ skrev: 29 mar 2022, 21:30
Ikke 100 % touringdekk, men likevel; Mitas Terra Force-R, et 90 % (asfalt) og 10% (grus) dekk, som holder lenge. Mer enn 14000 km. på min KTM 1290 SA, hver gang.
Mitas har også et rent touringdekk, som jeg ikke husker navnet på.
Uansett så er jeg overbevist om at Mitas er et ganske så undervurdert dekkmerke, som aldri nevnes når MC-dekk diskuteres.
Den nye 1290’n leveres med Mitas dekk og Jon Grevæg på Spinnin Wheel AS Mysen kunne fortelle att dekkene var sluttkjørt på 6500 km på Norkappturen nå i sommer så han kjørte veldig forsiktig siste del av turen i frykt for å ikke komme hjem …
Min erfaring med fabrikkmonterte dekk er det dobble men det var Pirelli Scorpion dekk …
Men, kjøre så langt sammenhengende blir litt annerledes vs mange småturer.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 27 aug 2022, 16:31
av Bjerknez
Jeg må si jeg vertfall er svært godt fornøyd med mine Avon Cobra dekk på Rocket'en. Dekkene som nå sitter på har rullet 4.000km. med god margin og bakdekket virker ikke "flatt" på midten. Ikke like rundt som da det var nytt, men ikke typisk flatt heller. I følge mønsteret på dekket, litt skyvelære og en fasit på spordybde på helt nytt dekk, så vil vertfall bakdekket lett klare rundt 4.000km. til, hvis ikke slitasjen eskalerer.
Grepet ser også ut til å være mer enn bra nok, selv ved gjentatte fothvilerskrap.
På våt vei kjører jeg alltid pent uansett så våtegenskapene er ikke voldsomt avgjørende for min del. Men med 2.5 liter, 165 HK'er og 220NM. kombinert med 240 bakdekk, så skal man ikke vri for mye på rulla før det spinner på våt vei. Det blir litt som å kjøre på snø.
Dem som så jeg kjørte fra Bø Camping på den sorte våte asfalten hørte nok dette. Hjulspinn der var ikke akkurat utfordrende og få til :)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 27 aug 2022, 16:44
av AJ
dypen skrev: 27 aug 2022, 16:23
AJ skrev: 29 mar 2022, 21:30
Ikke 100 % touringdekk, men likevel; Mitas Terra Force-R, et 90 % (asfalt) og 10% (grus) dekk, som holder lenge. Mer enn 14000 km. på min KTM 1290 SA, hver gang.
Mitas har også et rent touringdekk, som jeg ikke husker navnet på.
Uansett så er jeg overbevist om at Mitas er et ganske så undervurdert dekkmerke, som aldri nevnes når MC-dekk diskuteres.
Den nye 1290’n leveres med Mitas dekk og Jon Grevæg på Spinnin Wheel AS Mysen kunne fortelle att dekkene var sluttkjørt på 6500 km på Norkappturen nå i sommer så han kjørte veldig forsiktig siste del av turen i frykt for å ikke komme hjem …
Min erfaring med fabrikkmonterte dekk er det dobble men det var Pirelli Scorpion dekk …
Men, kjøre så langt sammenhengende blir litt annerledes vs mange småturer.
Rare greier...
Nå har jeg riktignok ikke kjørt til Nordkapp i en helgesmell som Grevæg på Mitas, men likevel lange strekninger, som i fjor på forumturen til Saltstraumen og Kystriksveituren i 2019, var det vel?
Og
ingen negative erfaringer eller opplevelser med Mitasdekkene.
Selv ikke på det våte føret vi hadde på fjorårets forumtur.
Og altså mellom 14 og 15K til dekkmønsteret har vært nede på sliteindikatorene (TWI).
Alt ser ut til å ligge an til det samme på de som sitter på sykkelen nå også.
Litt morsomt og egentlig ganske interessant å ha slike erfaringer med outsidere, noe en må kunne si Mitas er I forhold til de merkene massene foretrekker :) .
Samme gjelder kjede. Har så langt byttet en gang løpet av 71K kjørte km. til det samme som sykkelen blir levert med, nemlig tsjekkiske CZ 525 SDZZ. Bare gode erfaringer så langt.
Også en outsider...

.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 27 aug 2022, 16:52
av Bjerknez
Noe av grunnen kan jo være at du AJ har en mer "forsiktig" kjørestil enn andre? Det er uansett så mange faktorer som spiller inn her at man nesten ikke kan høre på hva andre sier når det kommer til hvor lenge dekkene varer.
Asfalttype man kjører på, temperatur, kjørestil og kanskje kjørelengde pr. stopp, vekt på sykkelen (med fører og evt. bagasje) etc. I tillegg må man sikkert legge inn produksjonsfeil og eller forskjeller der?
Jeg har selv opplevd å kjøre ett sett Road 4 dekk helt til stria på 6.000km. hvor to andre sett (samme modell) lett klarte 10.000km. Å det på samme sykkel (Triumph Steer Triple R).
Forstå det den som kan.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 27 aug 2022, 18:00
av AJ
Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 16:52
Noe av grunnen kan jo være at du AJ har en mer "forsiktig" kjørestil enn andre?
Mener å huske at 1290'en jeg har nå ble levert med Pirelli dekk som ny.
Kjørte på akkurat samme måte da som jeg gjør nå og de dekkene måtte byttes mange tusen km. før det som har vært vanlig med Mitas.
De dekkene som har vært nærmest Mitas slitelengden er Bridgestone Battlax Adventure A40.
Har også prøvd etterkommeren A41, som faktisk ble raskere nedslitt.
Ellers gode erfaringer med Continentaldekk. Og slett ikke det samme med Michelin og Metzeler, som ble fort slitt fort og trappet etter få tusen km.
Om jeg har en forsiktig kjørestil overlater jeg andre jeg har kjørt sammen med, å bedømme...
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 27 aug 2022, 18:06
av Bjerknez
AJ skrev: 27 aug 2022, 18:00
Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 16:52
Noe av grunnen kan jo være at du AJ har en mer "forsiktig" kjørestil enn andre?
Mener å huske at 1290'en jeg har nå ble levert med Pirelli dekk som ny.
Kjørte på akkurat samme måte da som jeg gjør nå og de dekkene måtte byttes mange tusen km. før det som har vært vanlig med Mitas.
De dekkene som har vært nærmest Mitas slitelengden er Bridgestone Battlax Adventure A40.
Har også prøvd etterkommeren A41, som faktisk ble raskere nedslitt.
Ellers gode erfaringer med Continentaldekk. Og slett ikke det samme med Michelin og Metzeler, som ble fort slitt fort og trappet etter få tusen km.
Om jeg har en forsiktig kjørestil overlater jeg andre jeg har kjørt sammen med, å bedømme...
Jeg velger å tro, inntil det motsatte er bevist at det er produksjonsforskjeller som utgjør mye av forskjellene. Ikke alt, men jeg tror det er fullt mulig å få et feilprodusert dekk med tanke på gummiblanding etc. som de aller fleste ikke merker mye til.
Når jeg med samme sykkel, i noenlunde samme vær på tørre veier etc. opplever så store forskjeller på samme modell dekk så skjønner jeg annet enn at det må være forskjeller i gummiblandingen som gjør den største forskjellen.
Men jeg kan selvsagt ta feil. Men jeg finner ingen andre forklaringer når forskjellene er så store. Vi snakker 6.000km helt til stria på både fram og bakdekk. Kontra litt over 10.000km (ikke helt til stria, men blankslitt) på ett sett helt like dekk.
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 27 aug 2022, 18:13
av AJ
Uansett har det vært god dekkøkonomi for meg etter at jeg begynte å bruke Mitas Terra Force-R.
Har for øvrig opplevd punkteringer med dekk fra andre produsenter, blant annet Avon, som jeg hadde på en tidligere sykkel. Tror det var Triumph Tiger 1050 SE, men ikke helt sikker... Husker ikke.
Ingen slike problemer med Mitas, så langt - bank i bordet

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 27 aug 2022, 19:30
av kjellv
AJ skrev:Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 16:52
Noe av grunnen kan jo være at du AJ har en mer "forsiktig" kjørestil enn andre?
Mener å huske at 1290'en jeg har nå ble levert med Pirelli dekk som ny.
Kjørte på akkurat samme måte da som jeg gjør nå og de dekkene måtte byttes mange tusen km. før det som har vært vanlig med Mitas.
De dekkene som har vært nærmest Mitas slitelengden er Bridgestone Battlax Adventure A40.
Har også prøvd etterkommeren A41, som faktisk ble raskere nedslitt.
Ellers gode erfaringer med Continentaldekk. Og slett ikke det samme med Michelin og Metzeler, som ble fort slitt fort og trappet etter få tusen km.
Om jeg har en forsiktig kjørestil overlater jeg andre jeg har kjørt sammen med, å bedømme...
Det var synd du ikke var med på fellesturen på lørdag, da hadde du kanskje ikke skrevet dette.
Det var litt tendenser til vennligsinnet mobbing i forkant, og enkelte antydet noe om at AJ stilte opp med "moped" på treffet.
Men det viste seg fort at AJ med mopeden slett ikke var noen sinke i feltet, og dette på veier som ofte krevde mye både av sykkel og fører.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 27 aug 2022, 19:38
av Bjerknez
kjellv skrev: 27 aug 2022, 19:30
AJ skrev:Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 16:52
Noe av grunnen kan jo være at du AJ har en mer "forsiktig" kjørestil enn andre?
Mener å huske at 1290'en jeg har nå ble levert med Pirelli dekk som ny.
Kjørte på akkurat samme måte da som jeg gjør nå og de dekkene måtte byttes mange tusen km. før det som har vært vanlig med Mitas.
De dekkene som har vært nærmest Mitas slitelengden er Bridgestone Battlax Adventure A40.
Har også prøvd etterkommeren A41, som faktisk ble raskere nedslitt.
Ellers gode erfaringer med Continentaldekk. Og slett ikke det samme med Michelin og Metzeler, som ble fort slitt fort og trappet etter få tusen km.
Om jeg har en forsiktig kjørestil overlater jeg andre jeg har kjørt sammen med, å bedømme...
Det var synd du ikke var med på fellesturen på lørdag, da hadde du kanskje ikke skrevet dette.
Det var litt tendenser til vennligsinnet mobbing i forkant, og enkelte antydet noe om at AJ stilte opp med "moped" på treffet.
Men det viste seg fort at AJ med mopeden slett ikke var noen sinke i feltet, og dette på veier som ofte krevde mye både av sykkel og fører.
Sent fra min SM-A515F via Tapatalk
Kanskje ikke. Det var bare et spørsmål eller et forsøk på forklaring.
Spørsmålet blir da i tillfelle, var det AJ som kjlrte "fort" eller dere som kjørte "sagte" :)
Men som jeg nevnte. Mest trolig tror jeg kanskje det er andre faktorer som spiller inn. :)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 27 aug 2022, 19:40
av Bjerknez
En ting er sikkert. Med min doning hadde jeg nok neppe holdt følge med AJ i småsvinger for å si det sånn. Det stopper seg liksom selv :) men på rettstrekket hadde han nok kun sett tre eksosutløp forsvinne i det fjerne :)
Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!
Lagt inn: 27 aug 2022, 19:43
av AJ
Bjerknez skrev: 27 aug 2022, 19:40
men på rettstrekket hadde han nok kun sett tre eksosutløp forsvinne i det fjerne :)
Ikke vær veldig sikker på det, jeg har nemlig kjørt i følge med nettopp Rocket III her i distriktet hvor jeg bor og hvor Rocketføreren ble rimelig overrasket

.