Jompa, en mann i begynnelsen av 60'årene.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Jeg stusser mest på 20W olje på motoren i vårt kjølige land. At det anbefales i midtvesten skjønner jeg godt, men jeg hadde vært litt skeptisk til temperaturen ved første kaldstart til våren..
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Med en luftkjølt H-D motor og det meget moderate turtallet hadde jeg ikke bekymret meg..den er ikke SÅ tjukk på +siden av celsiusskalaen og de bruker tross alt H-D oppe i Alaska også...kjellv skrev: 04 nov 2018, 19:18 Jeg stusser mest på 20W olje på motoren i vårt kjølige land. At det anbefales i midtvesten skjønner jeg godt, men jeg hadde vært litt skeptisk til temperaturen ved første kaldstart til våren..
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Derimot når de begynner med de "hi-perf"motorene på over 2 liter volum og ren 50 eller 60 olje som må ha minimum 20grader for i hele tatt å kunne sirkulere....ja DA hadde jeg brukt en vifteovn til forvarming mesteparten av sesongen..

Originalt bør jo være greit nok?
https://www.harley-davidson.com/store/5 ... ome-filter
Personlig ville jeg gått for Syntet da denne tåler de luftavkjøltes høyere temperatur bedre.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Jeg måtte se etter to ganger i servicemanualen at det virkelig stemmer med 20/50 olje på motoren. HD anbefaler 20/50 over 4°c og helt opp til 60 singlegrade i høye temperaturer, da snakker vi vel om Nevada ?
Nå er det rulle og nålelager både på veiv og kamaksling og motoren blir fort varm. Oljetrykket er omtrent 60 PSI ved kaldstart, men det faller fort ned mot 30 _40 PSI.
Skifteintervallene er 8000km for motorolje og 16000 på gearkasse og prmærkassa.
Nå er det rulle og nålelager både på veiv og kamaksling og motoren blir fort varm. Oljetrykket er omtrent 60 PSI ved kaldstart, men det faller fort ned mot 30 _40 PSI.
Skifteintervallene er 8000km for motorolje og 16000 på gearkasse og prmærkassa.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
9,5 dl på primær hørtes litt mye ut. Min blir veldig kranglete å få i fri om jeg fyller over 8,5 dl.Jompa skrev: 04 nov 2018, 12:56
DSCF4435.JPG
Primærkjeden er lett å kontrollere, opp med dekslet, stikk et målband oppunder oversida av kjedet og les av målet, f eks mot nerkanten av inspeksjonsluka.
Og seig, 80/90-olje er knapt nok rennende når den er kald. Ikke det minste rart at det klonker skikkelig når jeg setter sykkeln i gir med kald olje.
....
Med 9,5 dl olje i primærkassa...
Klunket (eller lyden av en verktøykasse som blir sluppet på et betonggulv) som kommer når man setter en kald Harley i gear, skremte vettet av meg de første gangene!


Vil også anbefale deg å sjekke kamkjedestrammerne, både indre og ytre! Det kan være en svakhet på disse mopedene! Sjekka mine i fjor, og de så heldigvis nesten nye ut!
Om du ikke vil ha "stygge leggbeskyttere" på sykkelen, så kan jeg varmt anbefale "Soft Lowers", de klipser du bare på ved behov, og de funker glimrende ved lange etapper i regn! Ikke pene de heller, men de holder deg tørr når du trenger det, og ligger fint nedpakket når du ikke trenger de!

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Herlig å lese om dine erfaringer, @Jompa.
Jeg må si at det pirrer mine drømmer!
Jeg leste et sted at de på Indian Chief fikk roligere og bedre gearing når de byttet til tynnere olje. Hvilke tall som gjaldt husker jeg ikke, da det ikke er aktuelt for en Yamaha-eier.
8-)
Jeg må si at det pirrer mine drømmer!
Jeg leste et sted at de på Indian Chief fikk roligere og bedre gearing når de byttet til tynnere olje. Hvilke tall som gjaldt husker jeg ikke, da det ikke er aktuelt for en Yamaha-eier.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
KåreDump
Jeg tar sjansen på å la være og sjekke kamkjedene og strammerne, Bikes lovte full teknisk gjennomgang før jeg henta sykkelen i sommer.
Det ser også ut til å være en litt omfattende jobb å åpne registeret, f eks må eksosanlegget bort.
Grendel, takk for at du syns det er artig å lese det jeg skriver
Denne helga hadde jeg tenkt å kooose meg i garasjen med å få på plass ny innmat i eksospottene.
Det gikk fortere enn jeg hadde trodd, en time fredagskveld så var alt på plass og alle fingermerker på krommen polert vekk.
Lørdag formiddag ble det å trille sykkelen ut for "lydsjekk".
Med kun en app på telefonen som måleverktøy er det vel tvilsomt om målinga var riktig.
Uansett, målinga uten innmat i pottene viste i overkant av 83 dB og siste måling 81 dB.
Lyden høres mye mindre skarp ut nå, så jeg er fornøyd med resultatet.
Til gjengjeld ble eksospulsene ut av rørene så kraftig at jeg kan bruke sykkeln søm løvblåser til våren.
Pulsen fra eksosen kjennes godt en meter bak sykkelen.
Olje og oljefilter kom i posten lørdag, så i kveld kan det bli oljeskift på motoren.
Ellers går det stadig fremover med oppryddinga i garasjen, jeg er så heldig å bo 200 meter bak skolen, så det har blitt smugla etpar søppelsekker i skolens container i kveldsmørket.
Det begynner å ligne noe........
Lørdag fikk jeg montert opp et gammelt ministereoanlegg, så nå kan stresslessen, som fruen kom drassende med for minst to år siden og som jeg lenge har trua med å kaste, benyttes fullt ut.
Jeg tar sjansen på å la være og sjekke kamkjedene og strammerne, Bikes lovte full teknisk gjennomgang før jeg henta sykkelen i sommer.
Det ser også ut til å være en litt omfattende jobb å åpne registeret, f eks må eksosanlegget bort.
Grendel, takk for at du syns det er artig å lese det jeg skriver

Denne helga hadde jeg tenkt å kooose meg i garasjen med å få på plass ny innmat i eksospottene.
Det gikk fortere enn jeg hadde trodd, en time fredagskveld så var alt på plass og alle fingermerker på krommen polert vekk.
Lørdag formiddag ble det å trille sykkelen ut for "lydsjekk".
Med kun en app på telefonen som måleverktøy er det vel tvilsomt om målinga var riktig.
Uansett, målinga uten innmat i pottene viste i overkant av 83 dB og siste måling 81 dB.
Lyden høres mye mindre skarp ut nå, så jeg er fornøyd med resultatet.
Til gjengjeld ble eksospulsene ut av rørene så kraftig at jeg kan bruke sykkeln søm løvblåser til våren.
Pulsen fra eksosen kjennes godt en meter bak sykkelen.
Olje og oljefilter kom i posten lørdag, så i kveld kan det bli oljeskift på motoren.
Ellers går det stadig fremover med oppryddinga i garasjen, jeg er så heldig å bo 200 meter bak skolen, så det har blitt smugla etpar søppelsekker i skolens container i kveldsmørket.
Det begynner å ligne noe........
Lørdag fikk jeg montert opp et gammelt ministereoanlegg, så nå kan stresslessen, som fruen kom drassende med for minst to år siden og som jeg lenge har trua med å kaste, benyttes fullt ut.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Jeg har en som heter "Decibelmeter" (Android) på min telefon. Jeg har ikke brukt den mye, men den viste 4-5dB lavere enn den måleren som Senior MC brukte på Vålerbanen.
8-)
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Appen min heter Sound meter. En arbeidskompis som har drevet og bygd stereoanlegg forklarte meg, eller prøvde I det minste å forklare hvorfor mikrofonen på mobiltelefonen ikke klarer å måle lydtrykk og derfor måler feil på kraftig lyd.
Jeg fulgte ikke så godt med på forklaringa hans, han er ganske omstendig når han forteller noe, men det han sa var sikkert riktig.
I helga bytta jeg olje og filter på motoren, strøk vekk noen fingermerker på kromdelene, full tank og koblet bort minuspolen før sykkelen ble plassert I den innerste kroken I garasjen og lagt i vinterdvale under et gammelt strechlaken.
Jeg fulgte ikke så godt med på forklaringa hans, han er ganske omstendig når han forteller noe, men det han sa var sikkert riktig.
I helga bytta jeg olje og filter på motoren, strøk vekk noen fingermerker på kromdelene, full tank og koblet bort minuspolen før sykkelen ble plassert I den innerste kroken I garasjen og lagt i vinterdvale under et gammelt strechlaken.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Et lite jubileum i dag, det er på dagen 7 år siden jeg ble medlem av MC-SIDEN.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39822
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
GratulererJompa skrev: 08 jan 2019, 21:33 Et lite jubileum i dag, det er på dagen 7 år siden jeg ble medlem av MC-SIDEN.

Ikke verst at du har holdt ut så lenge

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Det begynner å bli ei stund siden jeg skrev noe særlig her. Naturlig nok skjer det lite på mc-fronten for min del, etter "høstservicen" har sykkelen fått stå urørt under lakenet sitt.
Denne kom i posten for etpar uker siden :
Litt lengre og lavere bremsepedal som jeg ikke har montert enda. Må få ryddet litt i garasjen først.
Ellers går dagene med til å jobbe, spise, sove middag, sløve utover kvelden og sove igjen.
Her en dag landet forresten et stort romskip rett bak fabrikken.
Jeg skulle ut å ta bilde av en aldeles nydelig soloppgang, faktisk en av de første i år.
Og la ikke merke til at heisekrana stod med fulle arbeidslys, så i stedet for å få krana i silhuett mot sola, ble det bare en svær lysflekk.
Mandag, da det var på det kaldeste, - 27, havarerte en av portene i fabrikken. Storhavari ble det, de øverste portbladene og de nederste ramla ut fra skinnene så hele driten hang sammenbretta omtrent halveis opp i døråpninga.
Først jobba vi tre mann halve mandagen med å få heist opp de øverste bladene. Det var svinkalt i døråpninga, og etter et par timer begynte vannet å fryse inne.
Så vi fikk hengt opp ei presenning som tok den verste trekken. Ellers gikk dagen med til å flytte truck og lift for å gi plass til hjullasteren som kommer to ganger om dagen for å hente ut vognene med hulldekker.
Og når vi akkurat var i gang med å jobbe igjen, kom han tilbake med tomme vogner mens to av oss stod "æresvakt" ute og holdt opp presenninga med lange lekter. Like blåfrosne som gardister utenfor slottet.
Vi ble tilslutt ferdig, i nitida i går kveld, litt justering av skinner og hjul i dag og porten var like stillegående som en ny.
Bildet er tatt for 2 år siden da vi reparerte hulldekkebanene i en periode uten produksjon.
Porten som havarerte vises borti enden av banene.
Denne kom i posten for etpar uker siden :
Litt lengre og lavere bremsepedal som jeg ikke har montert enda. Må få ryddet litt i garasjen først.
Ellers går dagene med til å jobbe, spise, sove middag, sløve utover kvelden og sove igjen.
Her en dag landet forresten et stort romskip rett bak fabrikken.
Jeg skulle ut å ta bilde av en aldeles nydelig soloppgang, faktisk en av de første i år.
Og la ikke merke til at heisekrana stod med fulle arbeidslys, så i stedet for å få krana i silhuett mot sola, ble det bare en svær lysflekk.
Mandag, da det var på det kaldeste, - 27, havarerte en av portene i fabrikken. Storhavari ble det, de øverste portbladene og de nederste ramla ut fra skinnene så hele driten hang sammenbretta omtrent halveis opp i døråpninga.
Først jobba vi tre mann halve mandagen med å få heist opp de øverste bladene. Det var svinkalt i døråpninga, og etter et par timer begynte vannet å fryse inne.
Så vi fikk hengt opp ei presenning som tok den verste trekken. Ellers gikk dagen med til å flytte truck og lift for å gi plass til hjullasteren som kommer to ganger om dagen for å hente ut vognene med hulldekker.
Og når vi akkurat var i gang med å jobbe igjen, kom han tilbake med tomme vogner mens to av oss stod "æresvakt" ute og holdt opp presenninga med lange lekter. Like blåfrosne som gardister utenfor slottet.

Vi ble tilslutt ferdig, i nitida i går kveld, litt justering av skinner og hjul i dag og porten var like stillegående som en ny.
Bildet er tatt for 2 år siden da vi reparerte hulldekkebanene i en periode uten produksjon.
Porten som havarerte vises borti enden av banene.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Ble inspirert av "lydsjekken" du hadde, nevnt litt lenger opp her
må ved første anledning få trilla ut fra kjellerstua og sjekka 

På bildet: BMW K1300S HP - 12, Yamaha YZ250F - 09 og Åsmund sin Yamaha YZ250 - 17 2takt,ca 70hk.

På bildet: BMW K1300S HP - 12, Yamaha YZ250F - 09 og Åsmund sin Yamaha YZ250 - 17 2takt,ca 70hk.
- rolf-arne
- Innlegg: 2137
- Registrert: 20 aug 2018, 20:28
- Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
- Bosted: Nordvågen,Nordkapp
- Kontakt:
Re: GYLLENE TIDER
Ja her får du slått inn spiker`n på et slag - bedre bilde på forskjellen mellom generasjoner skal du lete lenge etter---Jompa skrev: 29 jan 2011, 17:33 Gjett 3 ganger, svarte jeg.
Da himlet hun med øynene sånn som tenåringer gjør når de får ett "senilt svar"

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Som oftest kjører jeg alene når jeg legger ut på langtur, eller "langtur".
Ikke for at jeg mistrives i lag med andre folk, men mest for at det er greit å kjøre i eget tempo, og bestemme lengde på etapper og pauser sjøl.
For to og et halvt år siden fikk jeg være med en gjeng, hovedsakelig fra MC-forumet på deres Nordnorgetur, eller i hvertfall en del av turen.
Det passet sånn at de startet nordover omtrent samtidig som Norgestreffet på Rognan var ferdig, og siden jeg kjenner noen av dem fra før spurte jeg ganske enkelt om jeg fikk være med fra Ørnes og hjem til Alta.
Vi var på det meste 13 stykker, og jeg var spent på hvordan det skulle bli å kjøre så mange i lag.
Det gikk aldeles utmerket, vi kjørte i grupper på 3 -4 både etter marsfart og hva de enkelte hadde lyst til å se.
Så stoppet vi på avtalte plasser underveis.
Nå i vinter ble det lagt ut 7 filmer fra turen, hver film varer ca 10 minutter, pluss/minus.
Absolutt verdt å kikke på
https://www.youtube.com/watch?v=K8JYau95FD0
https://www.youtube.com/watch?v=nLeIdDhpaLs
https://www.youtube.com/watch?v=QhVR1EP6jmg&t=28s
https://www.youtube.com/watch?v=fmlUmgXpYmw&t=70s
https://www.youtube.com/watch?v=6j_xtvBuEFk
https://www.youtube.com/watch?v=3h0VMRGZNYg
https://www.youtube.com/watch?v=pqj76G2TWZk
Ikke for at jeg mistrives i lag med andre folk, men mest for at det er greit å kjøre i eget tempo, og bestemme lengde på etapper og pauser sjøl.
For to og et halvt år siden fikk jeg være med en gjeng, hovedsakelig fra MC-forumet på deres Nordnorgetur, eller i hvertfall en del av turen.
Det passet sånn at de startet nordover omtrent samtidig som Norgestreffet på Rognan var ferdig, og siden jeg kjenner noen av dem fra før spurte jeg ganske enkelt om jeg fikk være med fra Ørnes og hjem til Alta.
Vi var på det meste 13 stykker, og jeg var spent på hvordan det skulle bli å kjøre så mange i lag.
Det gikk aldeles utmerket, vi kjørte i grupper på 3 -4 både etter marsfart og hva de enkelte hadde lyst til å se.
Så stoppet vi på avtalte plasser underveis.
Nå i vinter ble det lagt ut 7 filmer fra turen, hver film varer ca 10 minutter, pluss/minus.
Absolutt verdt å kikke på
https://www.youtube.com/watch?v=K8JYau95FD0
https://www.youtube.com/watch?v=nLeIdDhpaLs
https://www.youtube.com/watch?v=QhVR1EP6jmg&t=28s
https://www.youtube.com/watch?v=fmlUmgXpYmw&t=70s
https://www.youtube.com/watch?v=6j_xtvBuEFk
https://www.youtube.com/watch?v=3h0VMRGZNYg
https://www.youtube.com/watch?v=pqj76G2TWZk
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Flotte filmer!!
Mye kjent og mye av plasser jeg fikk lyst til å kjøre!!
Mye kjent og mye av plasser jeg fikk lyst til å kjøre!!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Årets, ja hele vinterens første ordentlige mildvær kom i helga. Med 7 varmegrader og litt regn ble det fart på snesmeltinga.
Nesten som et litt tidlig våtegn. Og med varmen kom lysten til å gjøre litt i garagen.
På med varmevifta og stereoen og sett i gang å skru.
Det var bremsepedalen som lå i eska si å gliste mot meg. Riktignok laga i Korea, men blank og fin og med ordentlig lagerforing og smørenippel.
Den originale pedalen synes jeg er både for høy og bratt, så rundt omkring juletider kjøpte jeg en ny som er litt lengre og flatere i "paden".
Jeg trodde den skulle være lavere også, men den gang ei.
Gammel pedal
Ny pedal, like høy som den gamle i bakkanten, men 2,5 cm lengre frem og flatere.
Jeg har bare fått prøvd den i garasjen, men den virker lovende.
Bedre plass på fotbrettet og litt enklere å flytte foten litt opp frem enn å bare løfte foten rett opp.
Nesten som et litt tidlig våtegn. Og med varmen kom lysten til å gjøre litt i garagen.
På med varmevifta og stereoen og sett i gang å skru.
Det var bremsepedalen som lå i eska si å gliste mot meg. Riktignok laga i Korea, men blank og fin og med ordentlig lagerforing og smørenippel.
Den originale pedalen synes jeg er både for høy og bratt, så rundt omkring juletider kjøpte jeg en ny som er litt lengre og flatere i "paden".
Jeg trodde den skulle være lavere også, men den gang ei.
Gammel pedal
Ny pedal, like høy som den gamle i bakkanten, men 2,5 cm lengre frem og flatere.
Jeg har bare fått prøvd den i garasjen, men den virker lovende.
Bedre plass på fotbrettet og litt enklere å flytte foten litt opp frem enn å bare løfte foten rett opp.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Jeg synes mc-historie er interessant, særlig når det kommer til egen sykkel.
Den forrige sykkelens historie kunne jeg omtrent utenat, så ble den heller ikke produsert særlig lenge..
Electra Glide er vel et av de lengstlevende modellnavnene i mc-historien og en av de syklene som har endret design aller minst.
Her er en kortversjon for de som måtte være interessert:
https://www.hdforums.com/forum/touring- ... years.html
Den forrige sykkelens historie kunne jeg omtrent utenat, så ble den heller ikke produsert særlig lenge..
Electra Glide er vel et av de lengstlevende modellnavnene i mc-historien og en av de syklene som har endret design aller minst.
Her er en kortversjon for de som måtte være interessert:
https://www.hdforums.com/forum/touring- ... years.html
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Har en kompis med en dønn original -56 Duo-Glide!Jompa skrev: 25 feb 2019, 22:12 Jeg synes mc-historie er interessant, særlig når det kommer til egen sykkel.
Nydelig sykkel!
Ganske lik min RoadKing, men den er bra mye mindre. Og bremsene... ja det er en slags innretning for å senke farten bittelitt.

I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
KåreDump skrev: 26 feb 2019, 10:26 Og bremsene... ja det er en slags innretning for å senke farten bittelitt.![]()


Bratt og ubehagelig overgang fra BMW med servo, integral og ABS, kan man si ...

- Bjerknez
- Innlegg: 24619
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Jeg kjørte en 2007 modell HD 1450 ccm Road king i fjor sommer. De bremsene der hadde samme effekt som bremsene på en tråsykkel med felgklosser. Nifse saker. I forhold til min fem år nyere Yamaha XVS1300 cruiser følte jeg den var veldig utdatert. Motoren var vesentlig svakere, bremsene utrolig mye dårligere og alt føltes rett og slett veldig utdatert.
Den var riktignok fem år eldre... men allikevel... Jeg tror bremsene i den gamle VW bobla til modern fra 70-tallet hadde bedre bremser...
Den var riktignok fem år eldre... men allikevel... Jeg tror bremsene i den gamle VW bobla til modern fra 70-tallet hadde bedre bremser...
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Nå er det vel stort sett bakbremsen som tradisjonelt har hatt effekt på HD...-liten eller ubetydlig fare for blokkering av forhjul..
prøvekjørte 17 modeller og det var ikke spesielt stor fare for å bli kastet over styret ved en "stoppie" der heller...
Men dette er sykler som en helst bør ha en defensiv kjørestil på da.. fjæring og ramme er ikke akkurat "banejærn" heller men koselige sykler som putrer rundt som de fleste andre veteransykler fra 50-60 tallet...
Når dette er sagt så får jeg vel holde kjeft som har handlet "Amerikansk støpejærnskomfyr" uprøvd...

prøvekjørte 17 modeller og det var ikke spesielt stor fare for å bli kastet over styret ved en "stoppie" der heller...
Men dette er sykler som en helst bør ha en defensiv kjørestil på da.. fjæring og ramme er ikke akkurat "banejærn" heller men koselige sykler som putrer rundt som de fleste andre veteransykler fra 50-60 tallet...

Når dette er sagt så får jeg vel holde kjeft som har handlet "Amerikansk støpejærnskomfyr" uprøvd...


当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Hmmm.... da tror jeg det må ha vært noe feil på dem. Min 2012 RK (Riktignok med Brembo-bremser) stopper greit.Bjerknez skrev: 26 feb 2019, 10:45 Jeg kjørte en 2007 modell HD 1450 ccm Road king i fjor sommer. De bremsene der hadde samme effekt som bremsene på en tråsykkel med felgklosser. Nifse saker.
Selvfølgelig ikke noe å dra stopies med, det er den for lang til!
HD-bremser står ikke noe tilbake fra andre i samme segment, med mindre det er noe feil på dem. Men på slike sykler har det stor effekt å bruke både for og bakbrems.
Hadde en TL1000S tidligere og den hadde 100% bremsevirkning foran og 0% bak (bakhjul i lufta



På Harley'en jeg har nå er det vel mer 60/40, på andre HD (samt en del andre cruisere) kan det forholdet være 40/60..... og da nytter det lite å bremse som om man satt på en sportssykkel!
...og man må bruke litt krefter på hendelen! Det nytter lite med to fingre på hendelen!

I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Bruker aldri bakbremsa - vet knapt nok om den funker , har en anelse om at når jeg først bruker den så er det allerede for sent.. 

Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
WikingTnT skrev: 26 feb 2019, 15:08 Bruker aldri bakbremsa - vet knapt nok om den funker , har en anelse om at når jeg først bruker den så er det allerede for sent..![]()


HD er som regel lenger, og tyngre i hekken, og da bremser det godt bak også! :-)
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: Jompa, en mann i 50-årene. Første sesong med Harley
Bare en rettelse, HD startet med 96"(1550ccm) motorer i 2007, så da kjørte du sikkert en 2006 med 88"(1450)Bjerknez skrev: 26 feb 2019, 10:45 Jeg kjørte en 2007 modell HD 1450 ccm Road king i fjor sommer. De bremsene der hadde samme effekt som bremsene på en tråsykkel med felgklosser. Nifse saker. I forhold til min fem år nyere Yamaha XVS1300 cruiser følte jeg den var veldig utdatert. Motoren var vesentlig svakere, bremsene utrolig mye dårligere og alt føltes rett og slett veldig utdatert.
Den var riktignok fem år eldre... men allikevel... Jeg tror bremsene i den gamle VW bobla til modern fra 70-tallet hadde bedre bremser...

Bremsene på Hd har aldri vært noe å skryte av, men de har blitt bedre og bedre, men fortsatt ikke noe å skryte av
