AJ Arena...

Din egen Forum-blogg! Om MC-livet ditt og annet du vil dele med andre.
Svar
Brukeravatar
L-NA
Motorsykkelen din: Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX -2014

Re: AJ Arena...

Legg inn av L-NA »

Ja.ja. ser dåken en svart Stelvio, og en GSX 650 F. Så får dåke ta kontakt...Vi kjører nå i ettermiddag og hjem på Fredag...Suleskaret., så nordover og ut Hardanger igjen på Fredag :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Flanker skrev:
AJ skrev:Da er det like før at alt ligger til rette for mellomlang tur over tre dager fra i morgen tidlig :D .
Meldt knallvær i området det skal kjøres. Litt seint ute med å booke overnattinger, men kom i mål med dette også.
Hvor går turen, om jeg tør spørre? Vi legger også ut på en 3-dagers til Hardanger i morgen.
Til Sogn.
Kjører innom Øvre Årdal, kanskje Tindevegen, Sogndal, Sognefjellet, gamle Strynefjellsvei muligens... Også videre til Loen, Olden, Byrkjelo osv. osv. ... før kursen settes hjem igjen på lørdag.

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

SuperMorten skrev:
AJ skrev:.

For ordens skyld: lambdasondene er fortsatt koblet fra. Virker som at motoren bare har godt av det. Kanskje noe for andre MC-motorer også?
Så får man se hvordan denne løsningen påvirker bensinforbruket... :-k
Hvorfor er de der i første omgang, hvis de kan koble de fra uten at det betyr noe i negativ retning? Miljø?? Kunne selvsagt googlet, men spør like gjerne :prop
Ja, det handler i hovedsak om miljø. Litt usikker på MC, men på en moderne bilmotor har det etterhvert blitt svært mye greier som det for deg, rent bruksmessig, ville vært en fordel å ikke ha.

Feks ting som katalysator, EGR-ventil, elektriske pumper som blåser luft inn i eksosen, komplekse bensindampgjenvinnings-systemer, partikkelfilter, elektromekaniske innretninger som endrer ventil-åpning ved kaldstart, el/vakum-styrte swirl-spjeld i innsugsmanifold, elektromekaniske termostater, komplekse oljedampforbrenningssystemer, osv, osv.

Alt sånt tjafs er også mye av grunnen til at det i dag er "normalt" å få igjen bilen fra verksted sammen med en regning på 15000 kroner, til tross for at du ikke har merket noe som helst galt med den. :scratch

Lambda-sensor, eller oksygensensor var såvidt jeg vet (i likhet med mye av det andre nevnt over) opprinnelig først og fremst en "støttedel" for katalysatoren som sørger for at katalysatoren jobber mest mulig effektivt gjennom å la blandingsforhold mellom luft/bensin flakse opp og ned, litt over og litt under 14,7:1 i en oscillerende syklus. Men det finnes forskjellige typer katalysatorer og oksygensensorer, og en potensiell fordel en oksygensensor kan bidra med er å sørge for at motorstyringen kan produsere en mer korrekt tilpasset blanding ut fra faktiske forhold enn en forhåndsbestemt tabell kan. Eller til en viss grad kompensere for slitasje i motoren, dyser som endrer karakter, eller blir slitt, og ikke minst holde blandingsforholdet på et mest mulig effektivt nivå uten at den blir for mager, som dreper motoren.

Men mente egentlig bare å dele min oppfatning til SM, på kortfattet vis. Så god tur AJ, det høres ut som en flott runde du skal på! Har lyst på en liten tur selv i helgen. Men har det rukket å bli frodig og er sauene på plass i fjellet, eller er det for tidlig og fortsatt vinterlandskap som gjelder? :-)

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

:prf
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Stelvio'en er nyservet og mekanikeren på verkstedet så ingen betenkeligheter med utkoblede lambdasonder. Sykkelen går jevnere over hele turtallsområdet og bensinforbruket har så langt ikke økt merkbart.
Ingen andre tegn heller som tyder på at motoren har vondt av denne enkle modifiseringen. Om katalysatoren må "slite" litt mer bekymrer meg lite...
Viktigere at motoren går jevnt og godt uten rykk og napp.

Ellers takk for ønske om god tur :-) .
Gleder meg til dette! :prop: !

Brukeravatar
lasse_hansen
Motorsykkelen din: Kawasaki Z H2 2020

Legg inn av lasse_hansen »

Kanskje det er derfor min speed triple rykker og napper også tru? Eller kan det komme av andre ting å? Uansett, moro at det går bedre med sykkelen nå som de er kobler ut

Brukeravatar
PCP
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)

Legg inn av PCP »

Jeg ville kjørt på med det samme AJ, og nyte det så lenge vi slipper PKK/EU-kontroll på MC. :roll Katalysatoren blir mindre effektiv, men jeg tviler sterkt på at noen motorprodusenter bruker noe annet enn en meget konservativ tabell å falle tilbake på, og som (hvis noe) gir blanding i feteste laget for å hindre motorskader ved bortfall av sensor. Skadelig er det neppe, og blir det for mye av det gode vil jeg tro du merker det på røspete motorgange, sotete plugger, se svart røyk, eller annet, før noe galt kan skje.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Da er man installert på Vesterland camping i Kaupanger etter andre dag av PreSommer alene-tur i Oppland, Sogn og Fjordane og muligens litt Buskerud (i morgen...). Sognefjellet, Lom, Strynefjellet, Sogndal og hit til Vesterland i dag. Her camper en bra stor Harley-gjeng også... :P :p .
Nå er middagen straks klar :-) .
Bilder lastes opp etter hjemkomst i morra.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Re: AJ Arena... PreSommer alene-tur s. 158

Legg inn av AJ »

Da er man hjemme igjen etter en flott tur i Oppland og Sogn og Fjordane :-).

Kjempevær på hele turen!

Her noen bilder fra første etappe - fra Lunner, langs østsida av Randsfjorden og opp gjennom Valdres og Tyinkrysset hvor jeg så klart glemte å ta av i krysset... :roll .
Men den feil rettet seg på returen... ;-)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde
Første overnatting i Luster...

Fortsettelse følger...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

På lørda'n fortsatte ferden langs Lustrafjorden og videre over Sognefjellet...

Bilde

Bilde

Bilde

Og her tar vi en svingom innom Tindevegen ved Turtagrø...:
Bilde

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Her noen flere bilder:

Bilde

Bilde

Bilde

Gamle Strynefjellvei stengt fortsatt pga. gjenstridig vinter...:
Bilde

Bilde

Brukeravatar
Olav K
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)

Legg inn av Olav K »

Flotte bilder AJ!! :prf
Det er slikt som vekker "fagnad og åtgaum" hos oss som leser blogger og ser på bilder, og (i mitt tilfelle) lengter meg syk etter en kjøretur :-)å

Er forresten en flott sykkel, hvit Stelvio er helt klart den flotteste :) Har kikket på den, de har en utstilt hos Bikerstreet i Bergen pr idag.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Legg inn av RuneMC »

Fine bilder og takk for at du poster AJ.

Har omtrent ikke fått kjørt hverken idag eller igår pga bursdag til ene sønnen, og i tillegg rasles det litt med sablene på hjemmefronten da "noen" synes jeg bruker for mye tid på MC-kjøring :roll
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
AJ
Administrator
Kontakt:

Legg inn av AJ »

RuneMC skrev:Fine bilder og takk for at du poster AJ.

Har omtrent ikke fått kjørt hverken idag eller igår pga bursdag til ene sønnen, og i tillegg rasles det litt med sablene på hjemmefronten da "noen" synes jeg bruker for mye tid på MC-kjøring :roll
Rasles med sablene her av og til også pga. vedlikeholdsoppgaver og andre arbeidsoppdrag som står på vent. Men! de må nok bare vente når været er så MC-vennlig som det var denne helgen :-).

@Olav K:
Takk til deg også for hyggelige tilbakemeldinger :thumleft . Vestlandsfjordene er flotte steder å være med det været vi hadde i helgen!

Her noen flere bilder fra PreSommer turen:

Her klar for å ta fatt på turen ned til Stryn. En strekning som minner litt om nedstigningen til Bormio i Italia, faktisk :-) .
Bilde

Bilde

Jeg hadde parkert Stelvio'en på ESSO i Stryn og var i ferd med å ta meg en tur for å bese tettstedet, da en fører av en BMW 1600 på vei inn til nettopp ESSO, mistet kontrollen og veltet. Som en av de som var nærmest da det skjedde, var det naturlig å tilby hjelp til å løfte opp den svære sykkelen igjen. Vestlendingen satte pris på hjelpen, men valgte å "skygge banen" etterpå. Han dro på bortover hovedgata og ble borte...
Uforklarlig velt, forøvrig.
Det hender jo at folk velter med MC'en når motoren kveles. Men det skjedde ikke i dette tilfellet.
Ble kanskje bare for mye sykkel å håndtere i lav fart :scratch ...

Bilde

Bilde

Og her; rekkehytta jeg leide på Vesterland Camping i Kaupanger, som hadde storbesøk av folk som kjørte samma type sykkel, nemlig Harley Davidson... ;-) .
Hyttenaboene prøvde seg med et par morsomheter og fikk tils var at "dere kjører jo helt helt like sykler, mens andre tør å skille seg ut". Ingen flere kommentarer etter den replikken... :P :p

Bilde

Brukeravatar
SuperMorten
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT

Legg inn av SuperMorten »

Flotte bilder AJ. Apropos sabelrasling, så tror jeg lyden av sabler må være noe vi menn tiltrekkes av :knegg
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar