Bringisen skrev:Verdens beste sykkel, er fremdeles verdens beste
Jepp, for den som kjører sykkelen.... :-)
Har ingen "favoritt" sykkelmerke og ingen "favoritt" bilmerke, da jeg har innsett at folk får kjøpe hva som passer dem, selv om jeg ikke er enig i det og det samme gjelder for meg.. Ville vært fryktelig trist hvis det fantes bare EN sykkel fra kun ET sykkelmerke man kunne kjøpe, en bil fra et bilmerke etc...
Hvis noen spør meg om hvordan min sykkel er å kjøre har jeg ingen problemer med å være like ærlig med både pros and cons jeg... Blir hverken fornærmet eller prøver å juge på sykkelen egenskaper jeg overhodet ikke kan forsvare... Hvorfor skulle jeg det når alle faktisk selv kan teste sykkelen og finne det ut selv?
Er lenge siden jeg skjønte at vi mennesker bruker noe som heter kognitiv dissonans når vi kjøper noe så dyrt som en bil eller en sykkel.. (Og i de fleste andre sammenhenger også faktisk...). For da må vi brått finne "gode forklaringer" for å "forsvare" kjøpet eller valget vi har gjort og det (heller sinnsvake) bruket av penger på noe vi EGENTLIG ikke trenger (vi KUNNE ha klart oss med den bilen vi hadde, vi KUNNE klart oss med den sykkelen vi hadde, vi KUNNE klart oss med det huset vi hadde... etc...)og det er vel bare å innse at noen bruker mer kognitiv dissonans enn andre i dette... Er bare slik vi er skrudd sammen tror jeg...
Så når noen kommer til meg å sier at de har det beste av ditt eller datt så ler jeg bare inni meg, for jeg vet da med sikkerhet at vedkommende selv syntes de har gjort et valg/kjøp som de ikke kan stå inne for selv engang og derfor har et behov for å forsvare det med alle midler... For smaken er som baken, bare dritt egentlig og passer derfor ikke for alle :-)
Har jeg veldig lyst til å kjøpe et eller annet over 3000,- kroner lar jeg det alltid gå tre dager før jeg bestemmer meg for noe som helst, nettopp fordi den kognitive dissonsen da som regel er bekjempet av fornuften... Og veldig mange ganger, de fleste faktisk, kommer jeg til at jeg faktisk ikke trenger det jeg hadde tenkt å kjøpe... og at jeg kan klare meg med det jeg allerede har... :)