Endelig!
Etter en uke ferie på Rhodos... der jeg
ikke prøvde disse trehjulingene...

... og helt "bedritent" regnvær i helgen - smakte det ekstra godt med en tur på 3-4 timer nå i kveldinga
Turens krinkelkroker på Google Maps:
http://goo.gl/maps/FQbY
Sol og fint vær må jo utnyttes så kjørte via gml Lierbakkene og ned Grøttegata (artig liten veistubb) til Vestsidevegen mot Sylling og nøt turen. Var litt vått akkurat over Liertoppen og i begynnelsen av Vestsidevegen, men så ble det tørt og fint igjen mot Sylling. Det var forresten veiarbeid og omkjøring om Baneveien (som er en grusvei) et stykke, men det er jo helt greit med V-Strom'en, som er godt skodd med nesten nye Anakee2 dekk.
I svingene ved Kanada var det en nattsvart huggorm på vei mot Lier - det hadde straks vært en mye lenger tur om det hadde vært Kanada med C - utrolig hva man kan filosofere over mens man kjører...

Det sies jo at det er huggorm-år i år, og det kan godt hende - sjelden å se på bilvei ihvertfall, så da er det kanskje overflod

Det er ihvertfall enormt med snegler i år, så vinter'n har nok vært god og mild for både orm og snegler. ( Har forresten mange ølmarinerte snegler om noen har lyst på det - de fylte opp en hel iskremboks jeg ofret en Tuborg oppi igår... ) Lenger opp mot Sylling er det en gård med kyr som er lange både i hornene og pelsen - de hadde lagt seg i skyggen nedi en liten dal - synes vel sikker det er varmt de... i motsetning til oss andre som synes sommeren så langt ikke har vært spesielt varm.
Stemningsbilde fra Vestsidevegen
På vei fra Sylling til Vikersund dukket det også opp noen hvite "ulldotter" langs veien - aha, nok en ting å ta hensyn til! Var en stykk beitende i grøftekanten og litt senere en liten klynge på 3 som stod på fjord-siden av veien i en hytte-avkjøring - rett ved en sving.... så her må man passe på og ikke dra på helt uhemmet gjennom svingene, men være forberedt på brems/unnamanøver. Heldigvis er ikke sauene like uforutsigbare som reinen og har stort sett vett på å springe ut av veien eller bare bli stående... Ihvertfall etter det jeg forstår av "nordlænningans" beskrivelser her på forumet så er reinen mye dummere enn sauen
Her et bilde fra en fin badeplass, omtrent første sted hvor veien etter Sylling kommer ned til Tyrifjorden eller Holsfjorden som den heter lokalt her
En annen ting å være obs på med regnvær a la søndagens skybrudd, er at grus fra noen oppkjørsler kan renne ned og ut på veien. Så forsåvidt bare ett tilfelle idag - i den bratte bakken fra Hyggen mot Røyken, men lurt å være på utkikk etter slikt når det har regnet kraftig.
Ved Vikersund var det noen mektig mørke skyer vestover så lurte en stund på om jeg skulle kjøre samme veien tilbake, men tok sjansen på å kjøre videre mot Hokksund via omveier.
Fra Vikersund tok jeg mot Åmot og ned "korketrekkeren" - her er det først ett trafikklys for "korketrekkeren" og deretter ett trafikklys for broen rett etter. Tilfeldigvis var det ingen trafikk akkurat da jeg kjørte, så fikk testet at her fungerte jammen sensorene for motorsykkel

Det ble "grønn bølge" gjennom både "korketrekker" og over broen. Helt tydelig at det var MC'n de reagerte på siden det var rødt og så skiftet det til grønt rett etter at sensor nr 2 trigget og deretter tilbake til rødt med en gang (var ingen biler etter meg heller).
Rett over broen svingte jeg til venstre mot Skotselv. Synes det er mye mer interessant å kjøre på småveiene enn Rv35 som er rimelig rett og kjedelig. Det er alltid flere svinger og mer å se på småveiene - sånn er det bare. Deretter tok jeg mot Hokksund og Vestfossen. Mens jeg kjørte gjennom Vestfossen speidet jeg etter tegn på filmaktivitet, men så lite til det... NRK har jo valgt Vestfossen som
"kulisse" til ny dramaserie. Rett etter Vestfossen begynner en 80 sone som går nedover langs Eikeren til Hanekleiva og Sande. Men ikveld svingte jeg av ganske kort etter 80-sonen begynner - der et relativt anonymt vanlig veiskilt sier Saasenveien. Den går nemlig over i en grusvei med bomavgift (5kr for MC, 40 kr for bil) som heter Sirikjerkeveien. Veien munner ut ved Hagatjern på høyden over Drammen og her kan man velge å enten kjøre ned til Mjøndalen eller mot Konnerud.
Sånn ser "bomstasjonen" ut - av den gamle typen med penger i konvolutt. Minste jeg hadde var en 10-er så skrev at dem kunne bruke resten på ekstra grus
Et par "close-up" av detaljene
Det siste oppslaget er jo ikke så bra da... tydelig at det kan være noen "crossere" eller evt ATV'er som ikke viser hensyn...
Finfine forhold på grusveien men tok det rolig da det ikke bare var ulldotter i/ved veien - men også frittgående kyr eller kuer som vi liker å si her på Østenfjeldske. Eneste å sette fingeren på var egentlig de to feristene jeg passerte, spesielt den på Vestfossen-siden så rimelig rustet/istykker ut og kan ha noen skarpe kanter som kan være skumle for dekk. Litt senere støtte jeg på en kalv som stod helt stille i veien på venstresiden, da jeg kom kjørende. Den så ut som om den lurte på hvilken planet jeg kom fra... Jeg tenkte tilbake på lignende episoder der jeg har stoppet opp, åpnet visiret og sagt "kosse, kosse" og utløst panikkartet flukt mot terrenget... sannsynligvis fordi de forstår at jeg kommer fra den planeten som spiser biff. Denne gangen valgte jeg derfor å kjøre sakte forbi uten noen dikkedarer og kalven stod helt stille, ble ikke redd i det hele tatt - og jegpasserte vel ikke mer enn en meter unna :-) Sikkert også en fordel at jeg har standard eksosanlegg uten høy lyd - tror det hjelper for å ikke skremme dyra til å gjøre uventede ting.
Ifølge triptelleren på speedometeret var det noe kortere enn 20km mellom bomstasjonene (men er litt vei før man kommer til bomstasjonen på Vestfossen siden) og jeg brukte ca 25 min med et par fotostopp, men synes det er helt fint å ta det rolig i slik natur. Det var forresten nok av mygg, så stoppene ble korte!
Finfin grusvei
Litt trolsk stemning ? Det selger visst bedre med troll enn fjorder sier reiselivsnæringen nå :-)
Bedre med en V-Strom i skogen enn ... ?
Ved Hagatjern tok jeg denne gangen mot Mjøndalen - den andre veien mot Konnerud har jeg kjørt tidligere en gang og den har mye 40-soner. Veien ned mot Mjøndalen var vesentlig morsommere - god helning nedover, gode svinger og 60 sone.
Fra Mjøndalen og hjem ble det mest transport via Drammen. Men, apropos wire-rekkverk, så stod sola på i en retning som gjorde det ganske klinkende klart at stenderne som er brukt på midrekkverket i 100-sonen langs E134, har like skarpe metall-kanter... her vil det nok også være spesielt ugunstig å skli overende hvis underlaget av en eller annen grunn er glatt... Kanskje en usannsynlig hendelse på så god vei, men likevel synd det ikke tenkes mer på personer som
kan skli langs bakken (dvs motorsyklister) når disse midtrekkverkene planlegges og bygges.
Avsluttet med den fine strekningen langs kysten fra Lahell til litt forbi Hyggen hvor det er noen flotte svinger som innbyr til å ligge ganske flatt. Asfalten er noe slitt noen steder, men V-Strom'en mukker ikke og går på skinner uansett...
Foto sydover mot Svelvik