Koseturer i kveldinga

... om sesongstart, tips og råd til turer, treff, og om steder aktive MC-folk møtes.
Svar
Brukeravatar
RuneMC
Motorsykkelen din: '08 DL650A

Re: Koseturer i kveldinga

Legg inn av RuneMC »

Tenkte meg ut tidligere i ettermiddag, men da regnet det, så utsatte litt.
Senere på kvelden var det igjen opphold så kjørte meg en tur mot Hyggen og sydover.

Her et bilde tatt sørover rett etter Hyggen.
Bilde

Videre sørøstover via Klokkarstua og over til Sætre - her et bilde fra Mørkvann
Bilde
og derfra langs kysten rundt Hurumlandet retning med klokka.

Etter Storsand var det trafikklys pga vegarbeid, med en svenskregistrert bil som stod og ventet.
Jaggu vinket han meg ikke fram og forbi, når det ble grønt ! - de er litt mer serviceinnstilt disse svenskene. :thumleft :D
Det er et fint strekk med 70 og mange svinger der før man kommer til Filtvet.

Mye 40 og 50 soner gjennom Filtvet og Tofte. Fabrikken var i gang i Tofte med sin noe spesielle lukt.
Fra Tofte og nordover er det endel 80 sone og endel svinger - så det er et fint strekk.
Tenkte på om jeg skulle ta turen nedom Holmsbu, men var i så fint driv på hovedveien at jeg bare fortsatte.

Litt nord for Holmsbu er det et par skogholt som veien går igjennom - her lønner det seg å være på utkikk etter dyr.
To ganger har det vært rådyr som har løpt over veien som jeg har sett - riktignok fordelt på et par år, men det viser at det finnes endel dyr der.

Nord for Klokkarstua igjen så det lovende ut med tanke på foto - og det var skikkelige farger på kveldens solnedgang!
Endel grunnet regn i lufta... rett etter bildet her passerte jeg gjennom skikkelig plaskeregn som varte ca 1 km, så var det opphold igjen og så regn igjen med variasjon nesten ned til hundre meter... snodig vær noen ganger...
Bildene er tatt rett etter kl 22, så det er lenge lyst nå... nesten midnattssol :D
Bilde

Bilde

Bilde
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
RuneMC's foto på Flickr
Kjørt 2015 26K, '14: 21K, '13: 25K, '12: 22K, '11: 14K, '10: 18K, '09: 7K NMCU#

Brukeravatar
Icetruck
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600

Legg inn av Icetruck »

Mye elg der borte også..
Fikk endelig lurt med damen på en liten MC tur fra lier til holmsbu for noen uker siden.. Hun har vært litt skeptisk til å sitte på :scratch
Vi dro ganske sent fra Holmsbu, 00:30 eller noe, og når hu endelig begynte bli litt vandt til å sitte på og og jeg kunne ligge i fartsgrensa uten å høre noen hyle fra hjelmen bak stod det jaggu to svære jævler og blokkerte omtrent hele veien. Det var en av langslettene når du kjører mot Sætre. Da kom skrekken tilbake etter en bråbrems :sk?
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Endelig!
Etter en uke ferie på Rhodos... der jeg ikke prøvde disse trehjulingene...
Bilde
... og helt "bedritent" regnvær i helgen - smakte det ekstra godt med en tur på 3-4 timer nå i kveldinga :thumleft
Turens krinkelkroker på Google Maps: http://goo.gl/maps/FQbY

Sol og fint vær må jo utnyttes så kjørte via gml Lierbakkene og ned Grøttegata (artig liten veistubb) til Vestsidevegen mot Sylling og nøt turen. Var litt vått akkurat over Liertoppen og i begynnelsen av Vestsidevegen, men så ble det tørt og fint igjen mot Sylling. Det var forresten veiarbeid og omkjøring om Baneveien (som er en grusvei) et stykke, men det er jo helt greit med V-Strom'en, som er godt skodd med nesten nye Anakee2 dekk.

I svingene ved Kanada var det en nattsvart huggorm på vei mot Lier - det hadde straks vært en mye lenger tur om det hadde vært Kanada med C - utrolig hva man kan filosofere over mens man kjører... :D Det sies jo at det er huggorm-år i år, og det kan godt hende - sjelden å se på bilvei ihvertfall, så da er det kanskje overflod :-k Det er ihvertfall enormt med snegler i år, så vinter'n har nok vært god og mild for både orm og snegler. ( Har forresten mange ølmarinerte snegler om noen har lyst på det - de fylte opp en hel iskremboks jeg ofret en Tuborg oppi igår... ) Lenger opp mot Sylling er det en gård med kyr som er lange både i hornene og pelsen - de hadde lagt seg i skyggen nedi en liten dal - synes vel sikker det er varmt de... i motsetning til oss andre som synes sommeren så langt ikke har vært spesielt varm.
Stemningsbilde fra Vestsidevegen
Bilde

På vei fra Sylling til Vikersund dukket det også opp noen hvite "ulldotter" langs veien - aha, nok en ting å ta hensyn til! Var en stykk beitende i grøftekanten og litt senere en liten klynge på 3 som stod på fjord-siden av veien i en hytte-avkjøring - rett ved en sving.... så her må man passe på og ikke dra på helt uhemmet gjennom svingene, men være forberedt på brems/unnamanøver. Heldigvis er ikke sauene like uforutsigbare som reinen og har stort sett vett på å springe ut av veien eller bare bli stående... Ihvertfall etter det jeg forstår av "nordlænningans" beskrivelser her på forumet så er reinen mye dummere enn sauen :knegg

Her et bilde fra en fin badeplass, omtrent første sted hvor veien etter Sylling kommer ned til Tyrifjorden eller Holsfjorden som den heter lokalt her
Bilde

En annen ting å være obs på med regnvær a la søndagens skybrudd, er at grus fra noen oppkjørsler kan renne ned og ut på veien. Så forsåvidt bare ett tilfelle idag - i den bratte bakken fra Hyggen mot Røyken, men lurt å være på utkikk etter slikt når det har regnet kraftig.

Ved Vikersund var det noen mektig mørke skyer vestover så lurte en stund på om jeg skulle kjøre samme veien tilbake, men tok sjansen på å kjøre videre mot Hokksund via omveier.

Fra Vikersund tok jeg mot Åmot og ned "korketrekkeren" - her er det først ett trafikklys for "korketrekkeren" og deretter ett trafikklys for broen rett etter. Tilfeldigvis var det ingen trafikk akkurat da jeg kjørte, så fikk testet at her fungerte jammen sensorene for motorsykkel :thumleft Det ble "grønn bølge" gjennom både "korketrekker" og over broen. Helt tydelig at det var MC'n de reagerte på siden det var rødt og så skiftet det til grønt rett etter at sensor nr 2 trigget og deretter tilbake til rødt med en gang (var ingen biler etter meg heller).

Rett over broen svingte jeg til venstre mot Skotselv. Synes det er mye mer interessant å kjøre på småveiene enn Rv35 som er rimelig rett og kjedelig. Det er alltid flere svinger og mer å se på småveiene - sånn er det bare. Deretter tok jeg mot Hokksund og Vestfossen. Mens jeg kjørte gjennom Vestfossen speidet jeg etter tegn på filmaktivitet, men så lite til det... NRK har jo valgt Vestfossen som "kulisse" til ny dramaserie. Rett etter Vestfossen begynner en 80 sone som går nedover langs Eikeren til Hanekleiva og Sande. Men ikveld svingte jeg av ganske kort etter 80-sonen begynner - der et relativt anonymt vanlig veiskilt sier Saasenveien. Den går nemlig over i en grusvei med bomavgift (5kr for MC, 40 kr for bil) som heter Sirikjerkeveien. Veien munner ut ved Hagatjern på høyden over Drammen og her kan man velge å enten kjøre ned til Mjøndalen eller mot Konnerud.
Sånn ser "bomstasjonen" ut - av den gamle typen med penger i konvolutt. Minste jeg hadde var en 10-er så skrev at dem kunne bruke resten på ekstra grus :knegg
Bilde

Et par "close-up" av detaljene
Bilde

Det siste oppslaget er jo ikke så bra da... tydelig at det kan være noen "crossere" eller evt ATV'er som ikke viser hensyn...
Bilde

Finfine forhold på grusveien men tok det rolig da det ikke bare var ulldotter i/ved veien - men også frittgående kyr eller kuer som vi liker å si her på Østenfjeldske. Eneste å sette fingeren på var egentlig de to feristene jeg passerte, spesielt den på Vestfossen-siden så rimelig rustet/istykker ut og kan ha noen skarpe kanter som kan være skumle for dekk. Litt senere støtte jeg på en kalv som stod helt stille i veien på venstresiden, da jeg kom kjørende. Den så ut som om den lurte på hvilken planet jeg kom fra... Jeg tenkte tilbake på lignende episoder der jeg har stoppet opp, åpnet visiret og sagt "kosse, kosse" og utløst panikkartet flukt mot terrenget... sannsynligvis fordi de forstår at jeg kommer fra den planeten som spiser biff. Denne gangen valgte jeg derfor å kjøre sakte forbi uten noen dikkedarer og kalven stod helt stille, ble ikke redd i det hele tatt - og jegpasserte vel ikke mer enn en meter unna :-) Sikkert også en fordel at jeg har standard eksosanlegg uten høy lyd - tror det hjelper for å ikke skremme dyra til å gjøre uventede ting.
Ifølge triptelleren på speedometeret var det noe kortere enn 20km mellom bomstasjonene (men er litt vei før man kommer til bomstasjonen på Vestfossen siden) og jeg brukte ca 25 min med et par fotostopp, men synes det er helt fint å ta det rolig i slik natur. Det var forresten nok av mygg, så stoppene ble korte!

Finfin grusvei :thumleft
Bilde

Litt trolsk stemning ? Det selger visst bedre med troll enn fjorder sier reiselivsnæringen nå :-)
Bilde

Bedre med en V-Strom i skogen enn ... ?
Bilde

Ved Hagatjern tok jeg denne gangen mot Mjøndalen - den andre veien mot Konnerud har jeg kjørt tidligere en gang og den har mye 40-soner. Veien ned mot Mjøndalen var vesentlig morsommere - god helning nedover, gode svinger og 60 sone.

Fra Mjøndalen og hjem ble det mest transport via Drammen. Men, apropos wire-rekkverk, så stod sola på i en retning som gjorde det ganske klinkende klart at stenderne som er brukt på midrekkverket i 100-sonen langs E134, har like skarpe metall-kanter... her vil det nok også være spesielt ugunstig å skli overende hvis underlaget av en eller annen grunn er glatt... Kanskje en usannsynlig hendelse på så god vei, men likevel synd det ikke tenkes mer på personer som kan skli langs bakken (dvs motorsyklister) når disse midtrekkverkene planlegges og bygges.

Avsluttet med den fine strekningen langs kysten fra Lahell til litt forbi Hyggen hvor det er noen flotte svinger som innbyr til å ligge ganske flatt. Asfalten er noe slitt noen steder, men V-Strom'en mukker ikke og går på skinner uansett...

Foto sydover mot Svelvik
Bilde
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

En liten tur nedover Hurumlandet via Sundbyveien ikveld.

Varmt og godt - nesten for varmt i kjøreklær beregnet på noen grader kaldere.
Fortsetter detta må jeg finne fram "mesh" jakka igjen... men den har jo omtrent ikke lommer, sånn sett er den ikke så praktisk. Kameraet i lommen er det man bruker... ligger det i toppboksen eller lign, blir det straks mer omstendelig og mindre bilder.

V-Strom i fri positur i den frie natur
Bilde

Sundbyveien er en fin grusvei. Nå som jeg etterhvert er mer fortrolig med grusvier, så slapper jeg mer av og kjøringen får bedre flyt.
Bilde

Tror nok det er noen som har badet her i løpet av dagen...
Bilde

Avslutningsvis på Sundbyveien før den kommer ut på hovedveien ovenfor Tofte er det en spesiell bjørk som henger over veien, der passerende kjøretøy har laget en slags tunnel igjennom...
Bilde

Møtte mange MC'er idag... blir aldri helt klok på hvordan R-førerne hilser... de fleste holder hånda rett ut eller et par fingre ut i flukt med styret eller nedenfor... men det betyr visst at det er klart det også... eller så hilser de bare og varsler egentlig ikke om det er klar bane eller ei :-k
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Liten tur i kveld til Tofte og tilbake. Fint vær og temp og fine kjøreforhold. Merker et lite drag av høst i lufta, sånn på kvelden og det går nok ubønnhørlig mot ferieslutt.
Lite trafikk men ble allikevel et par forbikjøringer grunnet bilister på sightseeing som kjørte 60 i 80 sone...

Har blitt lite bilder i det siste - men tok nå et i kveld fra kaien ved Engersand i retning Drammen. Sånn sett så bor jeg jo egentlig flott til med fine MC veier rundt Hurumhalvøya og andre retningen mot Lier og Sollihøgda. Men det er nå så rart med det, at man har mest lyst til å dra på lengre turer for å se og oppleve nye ting.

Bilde
RuneMC's foto på Flickr

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

RuneMC skrev:Liten tur i kveld til Tofte og tilbake. Fint vær og temp og fine kjøreforhold. Merker et lite drag av høst i lufta, sånn på kvelden og det går nok ubønnhørlig mot ferieslutt.
Lite trafikk men ble allikevel et par forbikjøringer grunnet bilister på sightseeing som kjørte 60 i 80 sone...

Har blitt lite bilder i det siste - men tok nå et i kveld fra kaien ved Engersand i retning Drammen. Sånn sett så bor jeg jo egentlig flott til med fine MC veier rundt Hurumhalvøya og andre retningen mot Lier og Sollihøgda. Men det er nå så rart med det, at man har mest lyst til å dra på lengre turer for å se og oppleve nye ting.
har vært en tur rundt hurumlandet ikveld jeg også, men litt senere enn bildet viser. Litt for sent egentlig, jeg liker ikke å kjøre i elgområder i skumringen, Det er jo da sjansen er størst for at de svære dyra skal dukke opp midt i veien.
Du har nok ikke så mye å klage på når du bor i Røyken. Det er omtrent der de fine veiene starter for meg som kjører fra Oslo. :knegg
Kort vei er det også under fjorden til Akershus og Østfold og alle de fine MC-veiene der :D

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

@Pelsen, ja dyrene skal man ha respekt for. Skumring og grålysning er de farligste tidene.
Under fjorden er også en mulighet som du sier, men det er _hat_ å kjøre der nå pga den utrolig dårlige flyten i trafikken på vei nedover - grunnet gjennomsnittsmåling som er aktivert nå også... dvs enkeltfelt nedover og biler som holder 60 for å være på den sikre siden (måles på vei nedover, dvs rett etter inngang i hver retning og ned til fartsboks som står ca i bånn. Dvs man kan gasse på litt på vei oppover hvor det også er dobbeltfelt).

Ble en tur på noen mil ikveld også...

Vestsiden av Lier oppover til Sylling der jeg knipset et par bilder ved fjorden.
Jeg spår at åkerlappene ved Svangstrand snart blir omgjort til boliger... veldig attraktivt sted å bo for pensjonister og andre som ikke må pendle tipper jeg...
Det var vel engang planer om å lage tunnel gjennom fjellet fra Sandvika kanten slik at det ble tog hit, men strandet vel på finansiering som så mye...
Bilde
Bilde

Derfra gikk det mot Sollihøgda og deretter ned mot Sandvika, men svingte av en tur oppom Bærums Verk. Dagens nestenulykke da dama i bilen foran meg bråbremset for en rundkjøring der det ikke var noen biler å se i nærheten ](*,) Det gjentok seg på rundkjøringen rett etter så da passet jeg på å gi en skikkelig tut, siden det rakk jeg ikke første gang. Det var til info ingen "L" merke på bilen, men tror neppe sjåføren var på særlig høyere nivå...

På vei hjemover tok jeg over via Tanumveien (opp bratt svingete bakke på siden av Kirkerudbakken) og ned til Billingstad før det gikk ut på motorveien til Liertoppen og gamle Lierbakkene. Kjørte forresten to ggr gamle Lierbakkene siden det var en bil som kjørte forbi meg rett før bakkene første gang og den holdt selvfølgelig ikke farten i svingene men bremset ned til 40 km/t og ødela flyten totalt. Jeg vet at det går an å holde 60 der selv med bil, for det klarer jeg uten problem - men 80% av "medel-Svensson" bilistene er kroniske til å trykke inn bremsepedalen før hver sving...
Var forresten også en fin regnbue der som jeg fikk tatt bilde av
Bilde
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Icetruck
Motorsykkelen din: 2011 Suzuki GSXR-600

Legg inn av Icetruck »

Kjørte skaret opp mot sollihøgda selv igår kveld.. Noen våte partier men ellers fint :)

Men jeg havnet bak en blå GSX-R fra lyngåskrysset på vei mot sylling. Det endte med at han kjørte til venstre inn mot en gård i skaret, og når jeg så i speilet så jeg plutselig sykkelen lå i grusen og føreren var på vei over styret (Han kjørte sakte inn på en grusvei).. Hadde ikke så mange steder å få snudd, men det kom en annen mc som jeg håper stoppet for å hjelpe den stakkars karen med å få opp sykkelen evt. Håper ikke det var noen herifra?
2014 - 11" Suzuki GSX-R600
2013 - 10" Honda CBR600RR
2012 - 09" Yamaha R6

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Holdt på å tryne selv rett etter at jeg hadde kjøpt første MC'n og skulle vise den til broren min. De hadde nemlig 5cm tykt lag av pyntegrus på gårdsplassen sin - nesten a la Leca-kuler. Jeg holdt vel ca 5 km/t, men det var allikevel kun rå makt på styret som forhindret at jeg gikk overende. (Hjulet sank ned i grusen og ville vri seg.) Var riktignok gatedekk på den, men har hatt respekt for gårdsplasser med grus etter det...
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Ble en grei liten tur ikveld - bare ned til Tofte og opp via Sundbyveien.
Muligens har jeg et snev av det disse ekstremsportsutøverne har... kjøring på grusvei gjennom skog i skumringen med fare for dyr og evt hull og dumper som er vanskeligere å oppdage er jo litt å be om trøbbel... :-k Men det gikk bra - og lite biltrafikk var det også :thumleft

Noen bilder ble det ihvertfall. Lyset for fotografering er jo gjerne best først eller sist på dagen og som ihuga B-menneske er det jo kvelden som gjelder :-)

Langs Drammensfjorden.
Bilde

Det er forresten Fjordfestivalen på Hernestangen imorgen 11. august - ca 2000 publikummere er ventet/håpet på av arrangøren. Med bra vær som varslet, kan det nok minst bli det.

Langs Sundbyveien
Bilde

Brukte for det meste fjernlys - da lyser øynene til dyr opp som reflekser om de kikker min vei. Heldigvis ingen "reflekser" å se ikveld.
Bilde

Flott himmel sånn rett før kl 22 - her er jeg straks ute ved asfaltert vei igjen
Bilde
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Jompa
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050

Legg inn av Jompa »

Det ser ut som du hadde en fin tur, den forrige også forrseten.
Med akkurat sånne bilder som jeg drømmer om å ta.....
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Kontakt:

Legg inn av AJ »

Er reine sommer'n ut akkurat nå :b_c:
Fortsetter det slik utover kvelden blir det en kveldstur med middags-stopp på fast spisested, nemlig Harestua Kro utpå kvelden, ved 18:00 - 19:00 tiden, tenker vi oss...

Andre MCsidister ute på tur i samme området til samme tid må gjerne joine oss, som det heter på nju-norsk... :knegg

Brukeravatar
RuneMC

Legg inn av RuneMC »

Etter oljeskift måtte man jo ut og sjekke at alt fungerer. Det gjorde det :thumleft

Fra Engersand - over mot "Drammen by night"
Bilde
RuneMC's foto på Flickr

Brukeravatar
Carpa
Motorsykkelen din: Kawasaki ER-6f - 2007

Legg inn av Carpa »

@RuneMC, her var det mye flotte bilder fra kjente trakter :thumleft
Blogg
På to hjul i svingene (oppd. 16. okt 2013)

Don't play stupid with me.... I'm better at it

[album]3848[/album] [album]4068[/album][album]4139[/album]

2015: 0 km på Kawasaki'n - satser på et knallår
2014: 810 km på Kawasaki'n begredelig sesongavslutning
2013: 6190 km på Kawasaki'n (med lisens f.o.m 24/5)
2013: 500 km på Kawasaki'n (før lisens t.o.m 23/5)

pelsen
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

dere har jo fine motorsykkelveier rett utenfor stuedøra, jeg må kjøre fra Oslo for å få kjøre på disse veiene. Ikke noe stort problem men E18 er ikke særlig spennende, etter siste avgift på kr. 7800 kjører jeg den på enda mindre spennende måte :sk?

Svar