Z1A 900 og KZ900 logg
Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4
Fikk tak i brukt oljepumpe for kjedesmøring til -74 Z1A’n i dag så da har jeg alle de vitale delene for kjedesmøring. Mangler bare slangene. Oljepumpe for kjedesmører produsert fra 1972 med delenummer 16082-037 ble byttet til delenummer 16082-056 i 1974 og det er sistnevnte delenummer jeg har kjøpt. Som bilde viser kan doseringsmengde justeres fra 1 til 5 etter eget ønske.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4
Jakter konstant såkalt «HARD-TO-FIND-PARTS» og det nyeste som er ankommer garasjen er topplokk til Z1A med riktig merking fra Toyo Densan i Japan med TK logo og 2 som er forbeholdt Z1A og Z1B. Topplokk med 1 er -72 og -73 produksjon mens 3 er -76 produksjon.
Topplokket er ikke estetisk bra, en liten sveiselarve på toppen ved regkjedetunell, det er også noen dents ved siden av utsparring hvor ventilløfter (valve pusher) skal sitte som påvirker prisen i min favør :)
Selv om topplokket ser ok ut skal det kontrolleres grundig før det kulepoleres / vannpoleres, planes, styringer byttes og seter freses før deler fra det gamle lokket flyttes over med nyslipte ventiler, nye ventilstyringstettinger og nye ventilfjærer, nye lager etc
Det blir morro når det er ferdig og kan løftes på plass
Topplokket er ikke estetisk bra, en liten sveiselarve på toppen ved regkjedetunell, det er også noen dents ved siden av utsparring hvor ventilløfter (valve pusher) skal sitte som påvirker prisen i min favør :)
Selv om topplokket ser ok ut skal det kontrolleres grundig før det kulepoleres / vannpoleres, planes, styringer byttes og seter freses før deler fra det gamle lokket flyttes over med nyslipte ventiler, nye ventilstyringstettinger og nye ventilfjærer, nye lager etc
Det blir morro når det er ferdig og kan løftes på plass

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 04 aug 2022, 08:54, redigert 1 gang totalt.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4
På min Z1000A2 blei ventilstyringene byttet etter 40.000 km, var visst svakhet på den årsmodellen.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4
Du sier noe Relax, sære interesser for noen som er ren nytelse 
Kjellrf … Har ikke sjekket mye rundt levetid på ventilstyringer eller tidligere svakheter men det skal jeg for å få svar på hva som bør brukes og hva som er best på disse.
Har gjort litt recherche rundt ventilstyringstettinger der det er litt forskjellig men tilsvarende originale anbefales brukt forutsatt ikke gammel produksjon.

Kjellrf … Har ikke sjekket mye rundt levetid på ventilstyringer eller tidligere svakheter men det skal jeg for å få svar på hva som bør brukes og hva som er best på disse.
Har gjort litt recherche rundt ventilstyringstettinger der det er litt forskjellig men tilsvarende originale anbefales brukt forutsatt ikke gammel produksjon.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4
Flotte sykler 
Gjort en bra jobb med KZ'en.

Gjort en bra jobb med KZ'en.
Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4
Takker KurtAA 
Demontert alt på topplokket jeg kjøpte utenom ventilstyringene (kontroleres) som mest sansynlig må byttes. Tok også en runde med rettholt som var veldig bra. Alle gjenger er kontrolert der alt var bra utenom en der det sitter en knekt bolt til ene kambukken som må ut.

Demontert alt på topplokket jeg kjøpte utenom ventilstyringene (kontroleres) som mest sansynlig må byttes. Tok også en runde med rettholt som var veldig bra. Alle gjenger er kontrolert der alt var bra utenom en der det sitter en knekt bolt til ene kambukken som må ut.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4
Det er dimensjoner på ventilene på gamle z-motorer.
Enkel og solid løsning som både holdt følge med og slo både Honda og Suzuki som hadde 4 ventiler lenge før Kawasaki.
Den første standardsykkelen som kjørte kvartmila på under 11 sek var GPz 1100 med
2 ventiler pr cyl og injection.
Motoren var for det meste en videreføring av z1 motoren.
Enkel og solid løsning som både holdt følge med og slo både Honda og Suzuki som hadde 4 ventiler lenge før Kawasaki.
Den første standardsykkelen som kjørte kvartmila på under 11 sek var GPz 1100 med
2 ventiler pr cyl og injection.
Motoren var for det meste en videreføring av z1 motoren.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Domino
- Innlegg: 1184
- Registrert: 06 jul 2020, 23:03
- Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
- Bosted: Troms
Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4
Godt å se at du fortsatt titter innom, Jompa! Folk som kjører eller har kjørt gammel Kawa må jo holde sammen.
Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4
Ja Jompa jeg har skjønt at dette er bunnsolide greierJompa skrev: 17 jul 2022, 20:52 Det er dimensjoner på ventilene på gamle z-motorer.
Enkel og solid løsning som både holdt følge med og slo både Honda og Suzuki som hadde 4 ventiler lenge før Kawasaki.
Den første standardsykkelen som kjørte kvartmila på under 11 sek var GPz 1100 med
2 ventiler pr cyl og injection.
Motoren var for det meste en videreføring av z1 motoren.

Enig og helt klart veldig hyggelig det DominoDomino skrev: 17 jul 2022, 20:57 Godt å se at du fortsatt titter innom, Jompa! Folk som kjører eller har kjørt gammel Kawa må jo holde sammen.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dypen den 20 okt 2023, 23:38, redigert 1 gang totalt.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4
I tillegg gir 2 ventilsteknikk bedre dreimoment på lavere turtall enn 4-ventilsteknikkJompa skrev: 17 jul 2022, 20:52 Det er dimensjoner på ventilene på gamle z-motorer.
Enkel og solid løsning som både holdt følge med og slo både Honda og Suzuki som hadde 4 ventiler lenge før Kawasaki.
Den første standardsykkelen som kjørte kvartmila på under 11 sek var GPz 1100 med
2 ventiler pr cyl og injection.
Motoren var for det meste en videreføring av z1 motoren.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4
Det siste kan jeg skrive under på Kjellrf.
GPz,en kunne jeg slippe helt ned til 1500 rpn og gi full gass på 5.gear uten at motoren protesterte. Ikke akkurat noen heftig aks med lavt turtall og høyt gear men den klarte det uten rykking og hosting
GPz,en kunne jeg slippe helt ned til 1500 rpn og gi full gass på 5.gear uten at motoren protesterte. Ikke akkurat noen heftig aks med lavt turtall og høyt gear men den klarte det uten rykking og hosting
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4
I går fikk jeg somlet meg til litt research i forbindelse med topplokket på Z1A’n. Ventilstyringene er laget av bronse frem til og med 1976, i 1977 på Z1000 ble bronse ventilstyringer offeret til fordel for ventilstyringer i støpejern som har bedre levetid og trenger mindre olje for å fungere optimalt. Ventilstyringsmansjetter eller ventilstyringstettinger som kanskje er ett bedre ord vil du kunne få kjøpt fra forskjellige produsenter, her er de originale veldig gode med lang levetid så fremt de ikke er lagret feil i åpen emballasje og er av veldig gammel produksjon. Vil tro ventilstyringstettinger kan ligge lenge i emballasje uten sollys uten å forringes nevneverdig.
NB! Bruker logg’n også som en liten «huskelapp» både i ord og bilder :)
NB! Bruker logg’n også som en liten «huskelapp» både i ord og bilder :)
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Garasjetid Z1A & KZ900A4
Tenker å sette i drift «automatisk kjede smøring» på Z1A’n og har delene på plass utenom slanger. Ser «900Z1-A Owners Manual» beskriver anbefalt olje for automatisk kjedesmøring «SAE 90 WEIGHT GEAR OIL» som må være helt vanlig gammeldags mineral gearolje …
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1