mekkern skrev:jonnykr skrev:Som sier at: "Vi føler ikke at ytterligere validerings arbeid er nødvendig for å etablere nytten av høy
synlighet og reflekterende klær".
ta denne ene setningen ut av en stor rapport og presentere dette som en konlusjon????
tror jeg melder meg ut at denne "krigen"

Nei, dette ER konklusjonen de kommer til når det gjelder synlighet og klær i en stor rapport. Ser liksom ikke poenget med å gjengi deler av rapporten som IKKE omfatter synlighet og klær siden det er DET vi diskuterer her.
Derfor viser jeg til rapporten med en link i stedet slik at de som vil kan lese hele rapporten. Og konklusjonen er der selv om den står i en stor rapport og det kan ingen komme utenom. Det blir ikke ugyldig av den grunn selv om du tydligvis gjerne ville det sånn.
Men, hvorfor er det så farlig om det stemmer? Jeg skjønner ikke denne merkelige motstanden mot alle argumenter som kan smake av at selvlysende vest kan ha en nytteverdi.

Jeg mener, vi snakker om en vast som kan redde liv om den har en nytteverdi.
Hvordan i all verden kan det være negativt?
For, jeg snakker ikke om et påbud jeg og er tilhenger av frivillighet. Jeg mener at folk selv må bestemme om de vil kjøre med refleksvest eller ikke. Selv bruker jeg det ikke. Men, man må da kunne føre en objektiv debatt om nytteverdien av vesten selv om man selv velger andreledes. Motstandere av vest ønsker jo å kneble fakta med sine egne argumenter med ett eneste motiv, de er i mot vest. De er ikke interessert i om det har en nytteverdi eller ikke, de er i mot, Basta!
Og mitt inntrykk er at de gir blaffen i OM det har en nytteverdi, for er er i mot! Jeg tror at grunnen til at vestmotstanderne prøver å kneble alle argumenter som kan tyde på at vest har en nytteverdi, er at om det blir sansynliggjort så er de redde for et påbud. Det spiller ingen rolle OM det funker, de er uansett i mot.
Jeg, mener jo at det er særdeles dårlig gjort. Trafikksikkerhetsdebatten må aldri la seg dominere av slike motiver. Det handler om å forebygge ulykker, det handler om liv. Vi kan ikke ha en filosofi om at vi må akseptere et visst antall "sivile tap" i trafikken og at noen motarbeider trefikksikkerhetstiltak bare fordi de ikke kler gult.
Men, jeg mener ikke at tvang er veien å gå men at det må gå an å føre en objektiv og ærlig debatt om selve vestens nytteverdi sånn at folk selv kan velge om de vil kjøre med vest. Jeg gjør det ikke og har aldri gjort det, men er nyskjerrig nok til å ønske å vite om det har noe for seg.
For, har det noe for seg, så er det velinvesterte 600.- kroner, har det ikke noe for seg, så er det 600.- kroner spart.