ojda skrev:Hva
JRO, skal vi ikke få lov til å mobbe heller nå
Jeg vet du hadde en supergøy i dag.
Neste gang får du be om tørr bane
Fint klipp
Jo, klart du kan mobbe ojda, og ja hadde en supergøy dag. Tenkte jeg kunne gi en litt mer utfyllende beskrivelse av dagen.
Jeg reiste ned til Sarpsborg for overnatting der søndag, vi skulle møte kl. 08.00 på Rudskogen og måttet startet 05.30 hvis jeg skulle reist mandag morgen. Så det var deilig å stå opp ca. 7 og kun ha 10 minutter til Rudskogen. Været var ikke så bra verken ned på søndagen eller på turen til Rudskogen mandag morgen mye regn.
Men vi var ca. 60 stykker som møtte opp med alt fra touring sykler, HD og BMW 1600 GTL blant annet, Adventure med GS1200, min Ducati, KTM 1190, 950, 990, Supermotard sykler KTM 690 og skikkelige R sykler både BMW HP4, flere Kawasakier, Suzuki Gixxer og ikke minst MH434 sin ZX10R som kanskje den heftigste.
Dagen startet med teori gjennomgang av det klassiske tema'ene, blikk, sporvalg, brems, gjennomgang av bane layout, flagg regler etc.
Ca. kl. 10 var det ut på syklene, det var lagt opp til følgende prøver. Bremse i sving, hastighet ca. 70 - 80 starte bremsing ved kjegler som sto i sving og holde nedlegget nede ved økt kontrastyring. Unnamanøver, ca. 50 - 60 km/t mot 2 kjegler, ca 4 meter bak kjeglene sto det en funksjonær som skulle peke venstre eller høyre når du hadde passert kjeglene faktisk en spennende øvelse i og med at du ikke viste hvilken vei du skulle svinge når du startet bremsingen. Så funksjonæren måtte hoppe unna et par ganger for førere som ikke klarte oppgaven. En ren bremseprøve fra ca. 100 km/t og til stillestående og trykke på forbrems så mye som du turte. I tillegg 2 slaloms øvelser mellom kjegler. Syns alt gikk fint for meg ingen problemer og fikk god tilbakemelding av instruktørene. Ingen regn under øvelsene, men det var ganske våt bane.
Etter dette var det lunsj. Vi fikk kun 30 minutter lunsj for her hadde folk lyst til å kjøre. Vi ble delt opp i grupper på ca. 10 med instruktør som skulle kjøre foran og vise riktig sporvalg på banen. Og så var det vi som skulle prøve oss på riktige sporvalg alene og gjennomgang av noen enkle regler.
Som sagt dette var førerutvikling og ikke race day, vi skulle blant annet ikke kjøre forbi unntatt når fører foran kjørte til side for å slippe forbi. Jeg som dere ser i videoen tar godt innpå førerne foran meg på langsiden, men måtte bremse for ikke å kjøre forbi. La meg også litt bak for å ha litt avstand når langsida kom. Hadde satt Duc'en i sport modus, da endres TC, demperoppsett, ABS, gassrespons etc. kjørte ikke så hardt at elektronikken hindret meg. Men det er heftig å bremse ned fra ca. 200 til 50 i enden av langsida for å kunne ta venstresvingen i enden. Både ABS og dempersensorer jobbet hardt da, men imponerende at støtdemperne ikke bunnet i den settingen. Var bare å slippe litt opp på bremsene og ta nedlegg for å ta venstresving. Jeg oppnådde målene mine, fikk fjernet kyllingstripene og fikk fothviler skrap i noen svinger.
Vi som var der ble delt opp i 3 grupper, grønn gruppe for nybegynnere og motorsvake MC'er, gul gruppe for de med litt erfaring fra bane og mange år på sykkel og rød gruppe for de erfarne banekjørerne.
Men igjen, jeg har lite erfaring fra banekjøring men valgte gul gruppe og de i rød var det ikke vanskelig å se at hadde både sykler og erfaring fra banekjøring. To sykler imponerte meg både med lyd, og banehåndtering det var en HP4 og ZX10R til MH434 de hadde peil og det var ikke vanskelig å se at de hadde baneerfaring.
Så alt i alt en svært hyggelig dag og erfaring selv om ikke været var det beste.