Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

... om deler, tilbehør, MCutstyr, renhold, forsikring, kjøreklær til fører og passasjer osv.
Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

pingvin skrev: 04 nov 2022, 07:05
rolf-arne skrev: 03 nov 2022, 22:52 Diablo Rain, har mindre størrelse på mønster, men som man ser så er nesten 50% av flata borte.
Men aller viktigst er at "seipen" går helt ut på kanten.
Skal en kverulere litt (eller egentlig ganske mye) så er ikke det seiper vel, seiper er vel ikke spor men bare snitt i gummien. Seipene drenerer vel ikke så mye, mer for å gripe i underlaget og muligens øke varmen i dekket...eller noe slikt. Vanlig på særlig piggfrie vinterdekk til bil.

Men skjønte godt hva du mente altså ;)

Bilde

Tror pga rund profil så mindre behov for drenering ifht vannplaning enn bil, vannet kommer seg lettere unna uansett, men GP gutta har jo over 300kmt så da trenger man sikkert tross alt bra drenering. Og mer spor=mer varme=mer grep når kaldt så litt der også kanskje.

Interessant lesing om "Grip And Tread Pattern Design" fra Continental her.
Kan godt være at man bruker begrepet seiping litt forskjellig - der jeg har det fra så brukes det explisitt om våtbanedekk om de ekstra spor ytterst i kanten av dekket, De som gir den ekstra vannkast effekten. Så for meg så er et for meg dårlig begrep- "seiping" bare et begrep som sier noe om ekstra spor i tilleg til det orginale mønsteret. Vinter dekk , spesiellt piggfrie har jo en seip for å øke friksjonen, som du også nevner.

Men der du tenker at en rund profil i seg selv ordner opp, så mener de dekk produsentene jeg har studert, Pirelli,Michelin og Dunlop at du tar feil. På grunn av våre runde dekk har vi et mye mindre kontaktpunkt mot veibanen og MÅ derfor drenere bedre enn en bil. Derfor er det så stor forskjell på dekkene i bildene over.

Mest på rettstrekk, da Avon dekket med sin midtbane fortere vil flyte på den bølgen som bygges opp foran dekket. (eller plane)

Om du ser på Pirelli sitt dekk så er det 2 langsgående spor som ta opp det som ikke presses ut til siden - for at dekket ikke skal begynne å plane. Men det skal bemerkes at Diablo Rain som dette er - er spesifikt tatt frem for forhold hvor det er sluttet å regne og vannet på banen avtar, men det er fremdeles vann over hele bredden.

Og når du sier mer spor mer varme - så stemmer nok det når det er tørt - men dekkprodusentene hevder det motsatte på/i vått føre - de hevder at det er så mye avkjøling at de må ha en mykere "gummi2 blanding for å få tilnærmet samme grep som med sliks - sliks må varmes før man går ut på bane - det trenger du nesten ikke med regndekk - de er mye mykere.

Men om du kjører på tørt føre så holder et regndekk , kanskje 3 runder - mens sliks kan holde et helt løp..
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Mer oppvarming går vel bare på at med mer spor/seiping så blir det mer bevegelse i gummien som genererer varme. Og mykere gummi gjør det samme, mer bevegelse=mer varme.

"Seiping er oppkutting i fine snitt på tvers av slitebanen på bildekk i den hensikt å øke dekkets friksjon under styring og oppbremsing på glatt føre. Den ytre dekkdelens mykhet/bøyelighet blir større og den tilgjengelige kontaktflaten øker." iflg stor norske leksikon.

Men vi er nok ikke så veldig uenige ;)
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

pingvin skrev: 04 nov 2022, 10:26 Mer oppvarming går vel bare på at med mer spor/seiping så blir det mer bevegelse i gummien som genererer varme. Og mykere gummi gjør det samme, mer bevegelse=mer varme.

"Seiping er oppkutting i fine snitt på tvers av slitebanen på bildekk i den hensikt å øke dekkets friksjon under styring og oppbremsing på glatt føre. Den ytre dekkdelens mykhet/bøyelighet blir større og den tilgjengelige kontaktflaten øker." iflg stor norske leksikon.

Men vi er nok ikke så veldig uenige ;)
Uenig , neida - prøver å lære - med bare 4 sesonger på MC- så er det en del nytt som må fordøyes - så leser og utfordrer både dekk produsenter og andre , ved å spørre - hvorfor er det slik?? gode svar gir ny eller bedre kunnskap.

Viktigste jeg har lært at det er enorm forskjell på mc-dekk og bil-dekk , og at friksjon på mc-dekk stort sett er den samme i sving som ved rett frem kjøring- det siste tok litt tid å fordøye... men OK er det sånn så er det sånn. :twothumbs:
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24601
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har cobra chrome. 150 framdekk og 240 bakdekk. Ingen problemer med tanke på vannplaning rett frem på E6 med tidvis opp til ca. 1cm. Med vann.

mekkern
Innlegg: 7935
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av mekkern »

Skal en snakke om vannplaning og grep så er dette to forskjellige sider ved kjøring på våt vei.
Grep er ofte helt ræva den første tiden til dråpene har gått sammen og at veibanen er blitt skikkelig våt og oljer og annen skit er vasket bort.
Deretter er grepet ganske greit.

Hvis en skulle ta disse tingene for gitt når det gjelder mønster og grep så skulle vel disse dekkene være helt sjef på vått føre?

https://www.dunlopmotorcycletires.com/tire-line/dt3-r/
Bilde

Da kan jeg opplyse at dette er de værste dekka jeg noensinne har benyttet på våt veibane-Egentlig mye værre enn den dritten vi brukte på tidlig 80 tall.
Mens de dekka jeg har på samme sykkel nå sitter som støpt-ikke bare på vått for det gjør mange men også på veibane som er litt kald, full av pollen og annet griseri som samles etter en lang periode med opphold på vårparten.
Jeg og en annen i følget med 1290 SA med samme dekk var de eneste som ikke opplevde en del slipp både på for og bakhjul med "litt inspirert" kjøring spesielt de første mila til dekkene ble varmere.
https://www.continental-tires.com/motor ... ailattack3
som man ser har heller ikke disse dekkene sammenhengende mønster slik at vann dreneres helt ut-og da spesielt ikke på midtpartiet.
Bilde

Vannplaning har jeg forøvrig kun opplevd i bil-ikke på mc selv på feil side a 2 tallet på speedo ut av tunell i monsunregn-med drittdekk fra Avon. :O

Men å kjøre drittfort i regnvær innebærer såpass mange ukjente farer at det ikke er noe en bør strekke strikken for mye på-man ser ikke dieselsøl eller fettkladder som har falt av svingskiver..og friksjonen ER lavere uansett dekk.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

rolf-arne skrev: 04 nov 2022, 12:54 Uenig , neida - prøver å lære - med bare 4 sesonger på MC- så er det en del nytt som må fordøyes - så leser og utfordrer både dekk produsenter og andre , ved å spørre - hvorfor er det slik?? gode svar gir ny eller bedre kunnskap.

Viktigste jeg har lært at det er enorm forskjell på mc-dekk og bil-dekk , og at friksjon på mc-dekk stort sett er den samme i sving som ved rett frem kjøring- det siste tok litt tid å fordøye... men OK er det sånn så er det sånn. :twothumbs:
Som med det meste i livet så litt slik at jo mer man lærer innenfor et emne, jo mer skjønner man at man ikke kan eller skjønner :scratch Altid redd for folk som påstår de kan alt innenfor gitt felt...

Litt usikker på hva du tenker på med samme friksjon i sving som rett frem men liker litt kakestykke prinsippet, at jo større del av kaka man bruker på fart, jo mindre har du igjen til bremsing. I sving. Rett fram har man 100% til bremsing.

Men er jo mye annet som påvirker friskjonen også, en ting man merker godt er at selv om bremser hardt må det likevel være mykt og progressivt, jo mer man bremser, jo større kontakt mellom dekk og bakke og da kan man igjen bremse enda harderer osv.

Og ikke minst bruk av gassen, at man har litt pådrag gjennom svingen så ikke blir for mye vekt på forhjulet . Selv om ikke redd for å bremse ganske hardt inn i sving. Greit at god regel å gjøre seg ferdig med bremsing før svingen men MotoGP gutta bremser dypt inn i svingen uten at dermed sagt skal kopiere deres teknikk på landeveien :knegg En "riktig" sving er skarpest midt på så ikke ulogisk at kan være på brems en stykke inn i svingen mens fremdeles ikke har fullt nedlegg.

Mange dekk har jo mykere gummiblanding på sidene enn på midten (2CT etc), da har man jo faktsik bedre grep i sving enn rett fram, i tillegg har særlig sportsdekke nokså flate sider (spiss profil) så får mer kontaktareal ved nedlegg og også da bedre grep (vel mest fremtredende bak så effektsterke sykler kan få kraften ned i bakken).

Men friksjon og dynamikk er fryktelig komplekse saker. Er ingeniør og jobbet mye med dynamiske beregninger og testing både i bil- og forsvarsindustrien men dette er ikke enkelt...

Ble litt vel opphengt i dekk en stund etter 3 ufrivillige skauturer på 3 år og overtenkte litt ifht hvordan påvirket friksjon etc. Så til slutt måtte jeg bare prøve å ikke tenke for mye og bare kjøre avslappet og "bra", må kjøre med litt selvtillit. Men merker fikk litt tilbakefall nå :lol
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »

Må bare si meg helt enige med begge de to siste - når jeg tidligere bemerket grep / friksjon på dekk på rett vei kontra sving så var ikke stopp effekten i bildet. Helheten er altid litt større enn hva man i øyeblikket beskriver. Har hatt mine rare turer - værste var vått der det ikke skulle vært vått og masser av løv - og sleipe fra en bekk som hadde tatt veien over veibanen akkurat bak en bakke topp... hadde massevis med flaks og det gikk godt... så joda det å kjøre på vei er sammensatt og til dels uforutsigbart.

Men i søken etter å finne de gode enkelttingene så må man ta en ting om gangen-- nå har jeg såvidt begynt å nyte kjøring etter utforkjøringa, men ribbeina er en stadig påminnelse om mulige konsekvenser. Auuuu
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

mekkern skrev: 04 nov 2022, 13:15Men å kjøre drittfort i regnvær innebærer såpass mange ukjente farer at det ikke er noe en bør strekke strikken for mye på-man ser ikke dieselsøl eller fettkladder som har falt av svingskiver..og friksjonen ER lavere uansett dekk.
Tror leste en gang at ca 70% av grepet på våt kontra tørr asfalt selv om sikkert mange faktorer som påvirker dette forholdstallet.

Kan opplagt ikke kjøre like fort i regn, nei. Men synes faktisk veldig god trening å kjøre semi-fort i regn, må være supermyk på alt man gjør, bremsing, giring, nedlegg, gass etc. Fint for å legge til seg gode vaner også for kjøring i tørt :thumleft Noen fått for seg at når man skal kjøre fort så er det riv og røsk men helt snudd på hodet...
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

RobinTr
Innlegg: 3
Registrert: 17 feb 2023, 19:30
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S

Dekk grus/asfalt?

Legg inn av RobinTr »

Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler😄

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Dekk grus/asfalt?

Legg inn av AJ »

RobinTr skrev: 21 feb 2023, 07:48 Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler😄
Hei og velkommen til oss her på MCsiden.no, @RobinTr :vs !
Flott sykkel du har, forresten :thumleft .
Regner med at du fikk denne levert med Mitas Terra Force-R?
Mange er visst skeptiske til disse. Selv er jeg storfornøyd med disse slovenske dekkene, men de er ikke førstevalget om man tar sikte på litt tøffere gruskjøring.
Da vil ganske sikkert disse passe bedre. Om du skulle være interessert å sjekke ut en annen og mer egnet Mitasvariant:

https://www.mitas-moto.com/en/products/ ... -08-enduro
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

RobinTr skrev: 21 feb 2023, 07:48 Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler😄
Kjørte på Pirelli Scorpion Rally STR (viktig at STR da ikke-STRen er mye mer offroad rettet) i fjor etter å ha sett veldig mye bra omtale. 70/30 dekk men sitter veldig bra på asfalt samtidg som har skikkelige knaster (ikke bare grove spor) så bra også på grus. Sikkert mindre bra på gress, søle, snø etc siden lave knaster men ikke utfordret dette. Bråker lite selv om ikke "Chevron" knaster.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Olav K
Innlegg: 2668
Registrert: 18 mai 2013, 14:07
Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
Bosted: Odda/Rosendal

Re: Dekk grus/asfalt?

Legg inn av Olav K »

RobinTr skrev: 21 feb 2023, 07:48 Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler😄
For kjøring på grusveier med normal kvalitet, slik at man kan kjøre med en vanlig familiebil/lekeSUV, vil de fleste dekk være gode nok. Mer grusvennlige dekk vil dog være mer solide.
I denne kategorien er min erfaring at f.eks Michelin Anakee Adventure gjør jobben på en grei måte, og du beholder stort sett asfaltegenskapene.

Skal du over på veier av typen "to dype hjulspor med gress i midten og på sidene" vil jeg vurdere grovere mønster, type Mitas E07, Motoz Tractionator GPS eller lignende. Kanskje Conti TKC 70, som har et litt snillere mønster, men funker sålenge det er tørt.

Hakket over der igjen finner du Conti TKC 80, Anakee Wild, Metzler Karoo 4 (styr unna Karoo 3), men da ofrer du gjerne litt presisjon og grep under mer sportslig kjøring på asfalt. Slites også noe fortere.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 216
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Bosted: Årnes

Re: Dekk grus/asfalt?

Legg inn av Roargutten »

Olav K skrev: 21 feb 2023, 08:30
RobinTr skrev: 21 feb 2023, 07:48 Hei, har en 2022 ktm super adventure s, også lurer jeg litt på om noen har noe gode tips til dekk?
Jeg kommer jeg nok til å kjøre mest asfalt, men ønsker å bli litt tøffere på gruskjøring og vil da ha noe dekk som passer til begge deler😄
For kjøring på grusveier med normal kvalitet, slik at man kan kjøre med en vanlig familiebil/lekeSUV, vil de fleste dekk være gode nok. Mer grusvennlige dekk vil dog være mer solide.
I denne kategorien er min erfaring at f.eks Michelin Anakee Adventure gjør jobben på en grei måte, og du beholder stort sett asfaltegenskapene.

Skal du over på veier av typen "to dype hjulspor med gress i midten og på sidene" vil jeg vurdere grovere mønster, type Mitas E07, Motoz Tractionator GPS eller lignende. Kanskje Conti TKC 70, som har et litt snillere mønster, men funker sålenge det er tørt.

Hakket over der igjen finner du Conti TKC 80, Anakee Wild, Metzler Karoo 4 (styr unna Karoo 3), men da ofrer du gjerne litt presisjon og grep under mer sportslig kjøring på asfalt. Slites også noe fortere.
Støtter Olav på mange av disse valgene.

Jeg ville nok gått for TKC 70 fremme og TKC 70 ROCKS bak. Da har en du kjempekombo som sitter bra på tørr/våt asfalt og som fungerer utmerket på grusen.
Vanlig TKC 70 bakdekket er blankt på midten for bedre sliteevne, dette gjør det litt glatt rett frem på grusen, derfor valget av ROCKS utgaven bak.

Eller er både Anakee Wild og TKC 80 også gode alternativer, men da enda grøvre og vil gi litt mer støy ved asfaltkjøring.

Jeg selv varierer litt, men innenfor TKC 80, Anakee Wild, Motoz Rallz / Motoz Tractionator Adventure. Dette er dog grove dekk og ikke sikkert er nødvendig for ditt bruksmønster.
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

RobinTr
Innlegg: 3
Registrert: 17 feb 2023, 19:30
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av RobinTr »

Spørs nok om jeg ikke går for TKC 70/TKC 70 Rocks ja😄 ser ut til at folk er fornøyde med de👍 takk for svar folkens😎👍

Brukeravatar
Roargutten
Innlegg: 216
Registrert: 09 jun 2015, 11:40
Motorsykkelen din: Yamaha XTZ 700 - 2020
Bosted: Årnes

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Roargutten »

RobinTr skrev: 21 feb 2023, 16:12 Spørs nok om jeg ikke går for TKC 70/TKC 70 Rocks ja😄 ser ut til at folk er fornøyde med de👍 takk for svar folkens😎👍
Et godt valg det 👍

Sjekk denne:
https://www.snikkeren-mc.no/continental ... rfaringer/
2020 - Yamaha Tenerè 700
2014 - Suzuki V-strom 1000 - Til Salgs!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

RobinTr skrev: 21 feb 2023, 16:12 Spørs nok om jeg ikke går for TKC 70/TKC 70 Rocks ja😄 ser ut til at folk er fornøyde med de👍 takk for svar folkens😎👍
Vurderer å gå for disse ved neste dekkbytte siden det kanskje ligger an til mer gruskjøring framover:

https://www.mitas-moto.com/en/products/ ... 36%7D&l=en


Bilde
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

RobinTr
Innlegg: 3
Registrert: 17 feb 2023, 19:30
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure S

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av RobinTr »

Det er nok noen ålreite dekk det også AJ👍

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

RobinTr skrev: 21 feb 2023, 19:20 Det er nok noen ålreite dekk det også AJ👍
Vil tro det, ja.
Min erfaring på mine KTM 1290'er er at Mitas Terra Force-R holder lengst, 14000 km. og mer og med Bridgestone Battlax Adventure A40, som en god nummer to (ikke A41, som slites ned fortere, er min erfaring) med hensyn til slitasje og kjørelengde ned på TWI markørene på dekket. Deretter Conti og Pirelli og Metzeler.

Har kjørt på alle disse og kommer stadig tilbake til Mitas :) .
Men skal nevnes at jeg aldri har kjørt på Mitas E-07 Enduro Trail, så jeg vet naturligvis ikke hvordan disse fungerer på KTM 1290 SA S.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av kjellv »

Jeg kjørte en sesong med Dunlop Trailsmart på Super Ténéréen, disse var jeg ikke fornøyd med. Det er 90/10 dekk, og opplevdes veldig utrygge f.eks i situasjoner hvor jeg skulle krysse den høye midtryggen mellom hjulsporene på traktorveier. De hadde absolutt ingen sidegrep i disse situasjonene.
Derfor valgte jeg i fjor å gå til 70/30 dekk, og satte på Bridgestone Battlax Adventure AT41. Disse ble lansert i fjor og hadde allerede bra omtale på flere dekktester. Jeg er kjempefornøyd med disse til alt jeg har brukt dem til. På asfalt (det er jo der jeg kjører mest) virker de veldig trygge både på tørt og vått, og bråker ikke. På fin grusvei funker omtrent alt, så det er ikke så viktig. Men på dårlige og lite brukte skogsveier som jeg kjører en del på har disse virkelig gjort en forskjell. Godt grep i akselerasjon og brems, og veldig godt sidegrep. Starter sesongen med disse som nå har rullet ca 4000 km og er like fine ennå. Mye trolig blir det neste dekksettet også AT41.
https://www.bike.no/nyheter/nytt-fra-br ... rail-at41/

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

De fleste av oss får vel ikke testet SÅ mange forskjellige dekk og begrenset hvor vitenskapelig det blir. Og jeg er helt klart hverken Rossi eller Ullevålseter så ville ikke hørt for mye på meg.

Men Chaparral Motorsports har gjort nokså grundige sammenligningstester, beste jeg har sett og absolutt medvirkende til mine valg. Riktignok fra 2020 men mesteparten av dekken diskutert her er med.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1309
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Bosted: solør

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av biker7 »

AJ skrev: 21 feb 2023, 19:34 Min erfaring på mine KTM 1290'er er at Mitas Terra Force-R holder lengst, 14000 km. og mer


Men skal nevnes at jeg aldri har kjørt på Mitas E-07 Enduro Trail, så jeg vet naturligvis ikke hvordan disse fungerer på KTM 1290 SA S.


Jeg satte på E-07+ på min R1250GS en liten stund etter sykkel-kjøp i fjor vår,
etter veldig gode erfaringer med "vanlig" E07 på BMW F800GS.
Har nå etter litt erfaring konkludert med at E07+ er et dekk som passer utmerket på 1250`n til mitt bruk :thumleft
,og det er vel da noe i nærheten 60/40 asfalt/grus tipper jeg..
Men skal nok holde hardt at du i det hele tatt nærmer deg 14000km på E-07+ bakdekket, AJ :roll
Men her har nok gasshånda og kjørestil mye å si da.. For meg holder bakdekket kanskje 5000km. Da synes jeg det er på tide med nytt, spesielt pga. dårligere grep på grusen (kunne nok da kanskje ha tynt det til litt over 6000km på asfalten).
Men som sagt, er nok store forskjeller fra sjåfør til sjåfør (..og kanskje fra sykkel til sykkel også..). For gasshånda kan ha MYE å si.
Jeg har nå totalt ca. 10000km på E-07+ og er på mitt tredje bakdekk..
Framdekket er fortsatt det første (altså gått ca 10000km) ,og tyner det nok litt til og bytter begge litt utpå sesongen.
Har 2 stk. bakdekk og 1 framdekk "på lager", så er klar for sesong :twothumbs: :D
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 39781
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av AJ »

biker7 skrev: 21 feb 2023, 22:37 Men skal nok holde hardt at du i det hele tatt nærmer deg 14000km på E-07+ bakdekket, AJ :roll
Men her har nok gasshånda og kjørestil mye å si da.. For meg holder bakdekket kanskje 5000km. Da synes jeg det er på tide med nytt, spesielt pga. dårligere grep på grusen (kunne nok da kanskje ha tynt det til litt over 6000km på asfalten).
Har ingen erfaring med E-07+ så dette vet jeg derfor ingenting om.
Det jeg fra egen erfaring vet er at Mitas Terra Force-R holder 14K og vel så det på asfaltkjøring i kombinasjon med gruskjøring, som er uunngåelig her jeg bor :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
BildeBilde

Snacksiago
Innlegg: 1
Registrert: 22 feb 2023, 11:03
Motorsykkelen din: Ducati 899 Panigale, GSX-R600 2008

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av Snacksiago »

Hei!
Ønsker noen meninger om hvilke dekk jeg skal gå for under min (noe) planlagte europatur i sommer.
Veldig grove trekk om reisen: Kjører fra vestland til sørlandet - danmark - tyskland, tog til Østerrike, kjøre Sveits - Italia - Frankrike og evt Spania eller opp og hjem. Estimert 7-10 000 km (veldig grovt regnet).
Per i dag står det relativt nye Metzler M9RR på (899 Panigale på BST karbon felger) som passer min kjørestil veldig fint, gode dekk som jeg har veldg god erfaring med.
Kjørestilen min ville jeg beskrevet som "semi-aggressiv" sportslig :scratch, da tidvis noe roligere i ukjent farvann.
Har et sett med flunka nytt Racetec RR K2 stående, som jeg vurderer å hive på.
Noen tanker om valget? Kan K2 bli for sticky for veibruk? Ikke kunne nå/holde/overstige optimal temp?
Har dere noen erfaring med noen av valgene?
Setter pris på innspill! :twothumbs:
- Santi

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1822
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av pingvin »

Ville gått for M9RR foran Racetec, M9RR er vel mer enn sticky nok for veien og kanskje mer sticky enn Racetec på litt kaldere og enda verre, våtere, forhold. Kan være kjølig i Alpene, fort ned mot null på høye pass.

Ellers må jeg si at imponert over Michelin Road dekk fikk anbefalt her inne. Mange vil påstå min kjørestil er semi-aggresiv men skal jammen kjøre fort før merker at dårligere grep enn sporstdekk og de gir veldig god tilbakemelding når nærmere seg grensen og da tør man pushe litt mer. Og fantastiske når kaldt og vått.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Bosted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Den store Dekktråden, her på MCsiden.no!

Legg inn av rolf-arne »


Snacksiago skrev:Hei!
Ønsker noen meninger om hvilke dekk jeg skal gå for under min (noe) planlagte europatur i sommer.
Har dere noen erfaring med noen av valgene?
Setter pris på innspill! :twothumbs:
- Santi
Ikke svar, men spørsmål...

Manglende svar, ja ganske enkelt fordi den type sykkel er litt fjern for meg.

Men europatur, det høres mer ut som i min løype. Har du tenkt å starte tidlig i sommer?

Og for å bekrefte, tidligere nevnt kan være kjølig på toppen, det snudde på Stelvio i august da jeg var der i 21

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk


Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Svar