Kan godt være at man bruker begrepet seiping litt forskjellig - der jeg har det fra så brukes det explisitt om våtbanedekk om de ekstra spor ytterst i kanten av dekket, De som gir den ekstra vannkast effekten. Så for meg så er et for meg dårlig begrep- "seiping" bare et begrep som sier noe om ekstra spor i tilleg til det orginale mønsteret. Vinter dekk , spesiellt piggfrie har jo en seip for å øke friksjonen, som du også nevner.pingvin skrev: 04 nov 2022, 07:05Skal en kverulere litt (eller egentlig ganske mye) så er ikke det seiper vel, seiper er vel ikke spor men bare snitt i gummien. Seipene drenerer vel ikke så mye, mer for å gripe i underlaget og muligens øke varmen i dekket...eller noe slikt. Vanlig på særlig piggfrie vinterdekk til bil.rolf-arne skrev: 03 nov 2022, 22:52 Diablo Rain, har mindre størrelse på mønster, men som man ser så er nesten 50% av flata borte.
Men aller viktigst er at "seipen" går helt ut på kanten.
Men skjønte godt hva du mente altså![]()
Tror pga rund profil så mindre behov for drenering ifht vannplaning enn bil, vannet kommer seg lettere unna uansett, men GP gutta har jo over 300kmt så da trenger man sikkert tross alt bra drenering. Og mer spor=mer varme=mer grep når kaldt så litt der også kanskje.
Interessant lesing om "Grip And Tread Pattern Design" fra Continental her.
Men der du tenker at en rund profil i seg selv ordner opp, så mener de dekk produsentene jeg har studert, Pirelli,Michelin og Dunlop at du tar feil. På grunn av våre runde dekk har vi et mye mindre kontaktpunkt mot veibanen og MÅ derfor drenere bedre enn en bil. Derfor er det så stor forskjell på dekkene i bildene over.
Mest på rettstrekk, da Avon dekket med sin midtbane fortere vil flyte på den bølgen som bygges opp foran dekket. (eller plane)
Om du ser på Pirelli sitt dekk så er det 2 langsgående spor som ta opp det som ikke presses ut til siden - for at dekket ikke skal begynne å plane. Men det skal bemerkes at Diablo Rain som dette er - er spesifikt tatt frem for forhold hvor det er sluttet å regne og vannet på banen avtar, men det er fremdeles vann over hele bredden.
Og når du sier mer spor mer varme - så stemmer nok det når det er tørt - men dekkprodusentene hevder det motsatte på/i vått føre - de hevder at det er så mye avkjøling at de må ha en mykere "gummi2 blanding for å få tilnærmet samme grep som med sliks - sliks må varmes før man går ut på bane - det trenger du nesten ikke med regndekk - de er mye mykere.
Men om du kjører på tørt føre så holder et regndekk , kanskje 3 runder - mens sliks kan holde et helt løp..