Re: Kan lett MC registreres som tung sykkel?
Lagt inn: 01 sep 2015, 22:50
Dette er jo en Norsk sykkel med vognkort så er vel bare å få endret dette i vognkortet uten noe pes.
Norges mest aktive MC-forum!
https://www.mcsiden.no/
Nettopp det jeg lurte på, om det ikke går slik, så hva er poenget med førerkortklasser da? Jeg har jo vært gjennom nødvendig undervisning for å kjøre slik sykkel, så da blir det jo rart, og urettferdig at jeg ikke kan kjøre den pga. at den er registrert på en annen førerkortklasse.jhn skrev:Om sykkelen er registrert som tung, har man da lov å kjøre den med lett-lappen? Selv om effekten er "lett"?
Nei de kan ikke måle "effekten" på annet enn moped(rulle)max 80kmh.ThemotorsykkelGuy skrev:Har ikke de utstyr til å måle effekten på biltilsynet? Om de ikke kan det, nytter det å bare kopiere tekniske spesifikasjoner fra hvilken som helst nettside, eller må jeg spørre Yamaha?
Og ja, den er også kun vært registrert i Norge, og alt er originalt.
Ok, skal se hva jeg får tilmekkern skrev:Nei de kan ikke måle "effekten" på annet enn moped(rulle)max 80kmh.ThemotorsykkelGuy skrev:Har ikke de utstyr til å måle effekten på biltilsynet? Om de ikke kan det, nytter det å bare kopiere tekniske spesifikasjoner fra hvilken som helst nettside, eller må jeg spørre Yamaha?
Og ja, den er også kun vært registrert i Norge, og alt er originalt.
Har vært igjennom samme runde Tung til mellomtung (A2 regler) i 2013(amnesti i 3 måneder 19 januar-19 april)![]()
Du kan benytte nettsider men bruk da så mange som mulig for å sannsynliggjøre at det er samsvar mellom nettsidene og hvis du får tak i en reklameannonse gjeldende din modell fra Yamaha er det som regel i box.
denne er nok nær nok:http://davesbikebrochures.weebly.com/up ... ochure.pdf for i 1982/83 overtok LC modellen.
Jeg slapp runden med Suzuki-mulig de var "snille" i Drammen.
Ja -en bør kontakte SVV på forhånd, men noe research er det lov å gjøre selv også.
Tror ikke de godtar det på en utekontroll , Spesielt hvis det ikke er oppgitt effekt i vognkortet.jhn skrev:Om sykkelen er registrert som tung, har man da lov å kjøre den med lett-lappen? Selv om effekten er "lett"?
Var nettopp det som skjedde, det var først da jeg oppdaget at den var registrert som tung. Har jo lest gjennom vognkortet før, men la ikke merke til at det stod TUNG. De lot meg kjøre videre og sa de skulle sjekke det opp.mekkern skrev:Tror ikke de godtar det på en utekontroll , Spesielt hvis det ikke er oppgitt effekt i vognkortet.jhn skrev:Om sykkelen er registrert som tung, har man da lov å kjøre den med lett-lappen? Selv om effekten er "lett"?
Så fint!ThemotorsykkelGuy skrev:Var nettopp det som skjedde, det var først da jeg oppdaget at den var registrert som tung. Har jo lest gjennom vognkortet før, men la ikke merke til at det stod TUNG. De lot meg kjøre videre og sa de skulle sjekke det opp.mekkern skrev:Tror ikke de godtar det på en utekontroll , Spesielt hvis det ikke er oppgitt effekt i vognkortet.jhn skrev:Om sykkelen er registrert som tung, har man da lov å kjøre den med lett-lappen? Selv om effekten er "lett"?
Det er jo ikke sikkert han er like heldig neste gang han kontrolleres.Voksen skrev:Så fint!ThemotorsykkelGuy skrev:Var nettopp det som skjedde, det var først da jeg oppdaget at den var registrert som tung. Har jo lest gjennom vognkortet før, men la ikke merke til at det stod TUNG. De lot meg kjøre videre og sa de skulle sjekke det opp.mekkern skrev:Tror ikke de godtar det på en utekontroll , Spesielt hvis det ikke er oppgitt effekt i vognkortet.jhn skrev:Om sykkelen er registrert som tung, har man da lov å kjøre den med lett-lappen? Selv om effekten er "lett"?
Da sjekker de det jo opp for deg og så lenge du ikke har hørt fra de enda så er det vel bare å kjøre på?
Var i går, så de har enda tid å ringe, om de er litt treig. Skal uansett omregge den i tilfelle jeg blir stoppet på nytt.Voksen skrev:Så fint!ThemotorsykkelGuy skrev:Var nettopp det som skjedde, det var først da jeg oppdaget at den var registrert som tung. Har jo lest gjennom vognkortet før, men la ikke merke til at det stod TUNG. De lot meg kjøre videre og sa de skulle sjekke det opp.mekkern skrev:Tror ikke de godtar det på en utekontroll , Spesielt hvis det ikke er oppgitt effekt i vognkortet.jhn skrev:Om sykkelen er registrert som tung, har man da lov å kjøre den med lett-lappen? Selv om effekten er "lett"?
Da sjekker de det jo opp for deg og så lenge du ikke har hørt fra de enda så er det vel bare å kjøre på?
Da hadde det vært greit om effekten stod i vognkortet, man kan jo treffe på en trollpeis av en politimann.ThemotorsykkelGuy skrev:Fikk telefon fra politiet, de sa at jeg har lov å kjøre den, for det går på effekt, og ikke nødvendigvis hvilke kjøretøy den er registrert som. Så slipper å omregistrere.
Hvordan vet politiet effekten hvis det ikke står i vognkortet?ThemotorsykkelGuy skrev:Fikk telefon fra politiet, de sa at jeg har lov å kjøre den, for det går på effekt, og ikke nødvendigvis hvilke kjøretøy den er registrert som. Så slipper å omregistrere.
Vet ikke, sku kanskje spurt. Kanskje de sjekka med Yamaha?mekkern skrev:Hvordan vet politiet effekten hvis det ikke står i vognkortet?ThemotorsykkelGuy skrev:Fikk telefon fra politiet, de sa at jeg har lov å kjøre den, for det går på effekt, og ikke nødvendigvis hvilke kjøretøy den er registrert som. Så slipper å omregistrere.
Finnes den i typegodkjenningen hos SVV tro? i isåfall slipper du dokumentasjonen.
hvorfor ikke bare omregistrere ? null mer problem....ThemotorsykkelGuy skrev:Vet ikke, sku kanskje spurt. Kanskje de sjekka med Yamaha?mekkern skrev:Hvordan vet politiet effekten hvis det ikke står i vognkortet?ThemotorsykkelGuy skrev:Fikk telefon fra politiet, de sa at jeg har lov å kjøre den, for det går på effekt, og ikke nødvendigvis hvilke kjøretøy den er registrert som. Så slipper å omregistrere.
Finnes den i typegodkjenningen hos SVV tro? i isåfall slipper du dokumentasjonen.
Men, tror jeg skal skrive ut noe slags dokumentasjon på effekten å ha sammen med vognkortet.
Ja, kanskje jeg burde det allikevel. Hvordan foregår slik omregistrering? Er det dyrt?mekkern skrev:hvorfor ikke bare omregistrere ? null mer problem....ThemotorsykkelGuy skrev:Vet ikke, sku kanskje spurt. Kanskje de sjekka med Yamaha?mekkern skrev:Hvordan vet politiet effekten hvis det ikke står i vognkortet?ThemotorsykkelGuy skrev:Fikk telefon fra politiet, de sa at jeg har lov å kjøre den, for det går på effekt, og ikke nødvendigvis hvilke kjøretøy den er registrert som. Så slipper å omregistrere.
Finnes den i typegodkjenningen hos SVV tro? i isåfall slipper du dokumentasjonen.
Men, tror jeg skal skrive ut noe slags dokumentasjon på effekten å ha sammen med vognkortet.