Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?

Forum for fulleffekt tung-MC
Cato81
Innlegg: 8
Registrert: 01 jul 2022, 14:47
Motorsykkelen din: Yamaha Fz8 2015

Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?

Legg inn av Cato81 »

dypen skrev: 23 aug 2022, 20:40 Den så fin ut :thumleft Sitter oppreist og godt? Kanskje ikke den motor’n med best moment men da har du litt å gå på turtallet for jeg regner med den er turtallsvillig … Hva var årsak til den lave prisen? -15 modell og bare 13k på teller for 80k måtte jo være ett røverkjøp :)
Ja man sitter fint på den. Men salen kan være litt hard på langturer.
Og hvis den får litt turtall så begynner det å bli morsomt ;)

Den lå ute til 95.000 ,- så fikk jeg den til slutt for 80.000.-
Grunnen var ganske så enkel at fyren skulle gifte seg. Så han trengte nok pengene ganske fort. PS. Det er dyrt å gifte seg gitt.

Jeg måtte hente den i Larvik. (Bor i Oslo) og hadde enda ikke lappen. Så måtte alliere meg med en kompis som måtte kjøre :)

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?

Legg inn av dypen »

Gratulerer med flott sykkel og ikke minst ett godt kjøp så en Larvik tur var sikkert det minste problemet. Har du handla må det testes :thumleft
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24644
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?

Legg inn av Bjerknez »

Cato81 skrev: 23 aug 2022, 21:30
dypen skrev: 23 aug 2022, 20:40 Den så fin ut :thumleft Sitter oppreist og godt? Kanskje ikke den motor’n med best moment men da har du litt å gå på turtallet for jeg regner med den er turtallsvillig … Hva var årsak til den lave prisen? -15 modell og bare 13k på teller for 80k måtte jo være ett røverkjøp :)
Ja man sitter fint på den. Men salen kan være litt hard på langturer.
Og hvis den får litt turtall så begynner det å bli morsomt ;)

Den lå ute til 95.000 ,- så fikk jeg den til slutt for 80.000.-
Grunnen var ganske så enkel at fyren skulle gifte seg. Så han trengte nok pengene ganske fort. PS. Det er dyrt å gifte seg gitt.

Jeg måtte hente den i Larvik. (Bor i Oslo) og hadde enda ikke lappen. Så måtte alliere meg med en kompis som måtte kjøre :)
Å gifte seg er faktisk helt gratis.

Men han hadde nok funnet seg en dame med høye krav, og slik går no dagan. :knegg

Får håpe forholdet varer da. Hvis ikke hadde jeg følt meg bra snytt. :lol

Grattis med ny sykkel forresten :)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7056
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?

Legg inn av kjellv »

Cato81 skrev: 23 aug 2022, 21:30
dypen skrev: 23 aug 2022, 20:40 Den så fin ut :thumleft Sitter oppreist og godt? Kanskje ikke den motor’n med best moment men da har du litt å gå på turtallet for jeg regner med den er turtallsvillig … Hva var årsak til den lave prisen? -15 modell og bare 13k på teller for 80k måtte jo være ett røverkjøp :)
Ja man sitter fint på den. Men salen kan være litt hard på langturer.
Og hvis den får litt turtall så begynner det å bli morsomt ;)

Den lå ute til 95.000 ,- så fikk jeg den til slutt for 80.000.-
Grunnen var ganske så enkel at fyren skulle gifte seg. Så han trengte nok pengene ganske fort. PS. Det er dyrt å gifte seg gitt.

Jeg måtte hente den i Larvik. (Bor i Oslo) og hadde enda ikke lappen. Så måtte alliere meg med en kompis som måtte kjøre :)
Veldig fin sykkel dette, og jeg liker fargene. Det er de samme fargene som på min egen XT1200ZE :prf
Litt mer historie:
Som jeg skrev litt lengre opp, denne modellen kom i en overgangsperiode etter at storsuksessen FZ6 (tidligere FZ600 Fazer) og FZ1 (FZ1000) ble tatt ut av produksjon, og fram til MT-07, MT-09 og MT-10 ble lansert i 2014-2016. Yamaha kunne jo ikke være uten en modell i Naked/streetfightergruppen (FZ8N) og uten en lettere sportstourer (FZ8S) som ble avløst av Tracermodellene i 2016.

Fazerne ble produsert fra 80-tallet fram til ca 2010 og har vært en suksesshistorie for Yamaha i mange år. Som du selv sier, disse rekkefirerne har mye å by på, men de mangler litt power i mellomregisteret. Litt typisk for denne motortypen, som også er i stor grad er de samme motorene som i YZF-R6 og -R1. De liker turtall, og de krever riktig gir for å kjøres effektivt. Men når du har lært deg å kjøre denne motorsykkelen riktig med girskift på riktige turtall er den en råtass.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 7122
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Noen med erfaringer rundt Yamaha FZ8-S?

Legg inn av dypen »

Jo mer jeg titter og leser, begynner å like sykkel’n :) Her var det litt lesestoff med masse info og spesielle hensyn å ta …

https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/r ... ying-guide
What to look for:

Considering their fairly low engine spec, not to mention their high price tags back in the day, it should come as no surprise that both FZ8 models have very few faults. However that doesn’t mean you can just rush out and buy one without doing a bit of digging around it first…

The biggest concern when buying a used FZ8 model is its service history. The FZ8 needs a service every 6000-miles (or 12-months) and at 24,000-miles it gets its valve clearances checked. While very under-stressed, the engine does like regular oil changes and the air filter is also quite prone to clogging up, which is more a fault with the UK’s bug population and air quality than the bike itself. Yamaha state changing it every 12,000-miles, but a bit more regularly is recommended as it is a fairly cheap unit to buy. During every service the FZ8’s throttle bodies should be balanced and if this is skipped the bike can run quite poorly and fail to idle, which is something to watch out for if the owner claims it has been serviced but can’t provide any proof. And check the coolant pipe under the generator on the bike’s left-hand side as this corrodes and can fracture.

When it comes to chassis components, the FZ8 is like all Yamaha models and that means its suspension linkages seize up if not stripped and regrease regularly. Check all is well here and also give the forks and shock a good bounce and inspection for any signs of leaks. While you are on your knees, also inspect the brakes as the pistons are prone to seizing in the calipers due to corrosion. Get the bike’s front wheel in the air (easier on the Fazer thanks to its centre stand) and spin it while listening for any signs of a pad dragging.

While the overall level of finish is pleasingly high, owners report the paint on the engine can flake off if not cleaned regularly, so treat this as a gauge on the bike’s life. Also look for scraped hero blobs, another telltale sign of a bike that has been given a hard time. Finally, if you want ABS you need to buy an FZ8 Fazer as the FZ8 didn’t have it fitted, and if you find the vibrations intrusive, fit heavier bar end weights as this can help damp them out.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Svar