Re: Lett-MC og foreldre
Lagt inn: 30 apr 2016, 22:02
Gratulerer. 

Foreldre er foreldre. De vil alltid plage deg på en eller annen måte og gjøre livet ditt til et hælvete. Du er ungen dems og du er det kjæreste de har. Men, det virker som at de trenger en annen innfallsvinkel på ting og en litt annen fremtoning enn hva de har.Kjæxli skrev:Vet ikke om dette passer inn under dette sub-forumet, men det var det nærmeste jeg fant.
Jeg er 14 år, og fyller 15 i Mars. I det siste har jeg begynt å tenkte på mulighetene ved å ta lett-mc lappen, og kjøpe meg en lett-mc. Jeg har pratet åpent med foreldrene mine, men de er helt imot. Bare jeg åpner munnen om det, sier de begge, "det kommer ikke på tale". Når jeg spurte hvorfor sa de at det var for farlig, de mener også at jeg heller burde vente til bil. Men for meg høres lett-mc ut som en gyllen mylighet for å få trafikkerfaring og et transportmiddel tidlig.
Jeg har en jobb og tjener noen tusen i måneden, ca 40-60 i året (timelønn), så jeg har selv råd til både lappen og selve motorsykkelen uten å ta fra sparepengene jeg har lagt av til billappen og bil. Noen tips eller noe jeg kan si for å overbevise dem?
På forhånd, takk :)
EDIT: Motorsyklene jeg har sett på foreløpig er Yamaha YZF R125 og Aprilia RS4
Tar gjerne imot råd på dette området og :)
De tallene hadde jeg tatt med en klype salt. Tradisjonelt har Moped vært tryggere enn lett, men noe mer utrygt enn tung. Så mye tryggere for moped høres rart ut. Nå er riktignok moped tryggere også i denne rapporten (ikke så mye dog)Rune75 skrev:Ser det er mange her som mener Lett mc er tryggere/sikrere enn moped. Det stemmer ikke.
Tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at personer som kjører motoriserte tohjulinger er langt mer risikoutsatte enn andre trafikanter. Tallene viser risiko for dødsulykker per milliard kjørte kilometer:
Buss 0,3
Bil 2,5
Moped 4,2
Tung MC 33,9
Lett MC 76,5
Hentet fra denne artikkelen: https://www.tryggtrafikk.no/tema/mc-moped/lett-mc/
Hvilken kjøretøyklasse tilhører disse 3 hjulingene? L6e-L7e?Elektrolux skrev:Med A1 sertifikat har du førerrett til 3 hjulinger med inntil 15 kW effekt:
http://www.vegvesen.no/Forerkort/har-fo ... -klasse-a1
Med en 3 hjuling "vingler" du ikke rundt på 2 hjul i 45 km/t og kommer fram til skole og trening uten å bli kald og våt.
Begge våre unger har begynt med A1 sertifikat og eldste mann oppgraderte til A2 og B med totalkost på mindre enn kameratens B sertifikat.
Beste måten å lære seg å kjøre er å gå trinnene og ikke plutselig sette seg inn i en trimma Ford Cosworth på 18 års dagen for første aleneturen på veiene.
Her er eksempler på 3 hjulinger du kan kjøre på et A1 sertifikat. Det finnes også en rekke andre 3 hjulinger på markedet.
Har selv hatt en god del flaks vil jeg si, i min tid på lett-sykkel. Men da går det over til, tja, kall det 'ansvar for egen sikkerhet'. Som 16-åring er det ikke så mye risikovurdering ute å går - klart mange kjører pent med lett-mc som 16-åringer også..Til tross for at det ikke er stor forskjell på antall dødsulykker på lett motorsykkel og moped, blir risikotallene svært forskjellige. Dette fordi langt flere kjører moped enn lett MC.
L5emekkern skrev: Hvilken kjøretøyklasse tilhører disse 3 hjulingene? L6e-L7e?
100% enig med deg!Crinos skrev: Elste mann er 10, så det er fremdeles en god stund igjen for han, men vi har allerede snakket om at lett MC er mye bedre enn moped, og at vi skal hjelpe alle ungene på veien til lett MC kontra moped.
Hvorfor? Jo fordi vi annser det som langt tryggere, enn alternativet som er moped.
Elektrolux skrev:Her er forresten enda en tørr og trygg 3 hjuler du kan kjøre med A1 sertifikat. ( Når den kommer )
http://www.dinside.no/motor/kul-dings-t ... d/61251984
Vil si noen hakk mer komfortabelt enn å skli rundt på 2 hjuls Scooter når kulden setter inn.
Ok. Jeg ser den har 4kw og maks fart på 45km/t, så jeg tenkte moped.Elektrolux skrev:Slik vektbegrensning gjelder 3 og 4 hjuls mopeder klasse L6e og L7e ikke lett MC klasse L5e